A noteszgép a nyerő Magyarországon is

Az IDC által közzétett előzetes adatok szerint a hordozható rendszerek az európai, a közel-keleti és az afrikai országokat átfogó EMEA-régióban minden előzetes várakozást felülmúlóan népszerűek voltak 2007. első negyedévében. A 19,4 millió eladott PC 13,2 százalékkal volt magasabb eredmény, mint 2006. első negyedévében, ugyanakkor ezen belül a noteszgépek forgalma 34,3százalékkal emelkedett.

Az eladott asztali gépek száma nem változott tavaly óta, de a hordozható eszközök iránti kitartó kereslet (és különösen a hazai szegmens és a CEMA-térség – Közép-Európa, Közel-Kelet és Afrika – folyamatai) összességében véve növekedést eredményeztek. A piac vezető szereplői, a HP és az Acer tovább növelték piaci részesedésüket, a Toshiba, a Packard Bell valamint az Asus is bővülésről számolt be, egyedül a Dell veszített az elmúlt negyedévben. A Fujitsu Siemens és a Lenovo a piaci átlagtól elmaradó mértékben növelte eladásait.

„A szállítók többségénél a teljes régióra jellemző élénk noteszgép-kereslet volt a növekedés fő mozgatórugója. A széles kínálatnak és az egyre vonzóbb dizájnnak köszönhetően Nyugat-Európában változatlanul erőteljes kereslet mutatkozik a hordozható eszközök iránt az otthoni felhasználók körében. A szállítók közötti éles verseny ugyanakkor az árakat is rendkívül kedvező szinten tartotta. E tényezők együttesen határozott, 40 százalékos növekedést eredményeztek az otthoni noteszgépek értékesítésében. A 2004 óta növekvő telepített bázisból eredően a következő két évben is stabil kétszámjegyű növekedésre számítunk. Az otthoni felhasználók igényeinek kikristályosodása és finomodása minden szállító számára felülértékesítési (up-sell) lehetőségeket teremt” – elemezte a folyamatot Karine Paoli, az IDC személyi számítástechnikai csoportjának kutatási igazgatója.

Stefania Lorenz, az IDC CEMA programmenedzsere is hasonlóképpen látja a folyamatokat: „A hordozható gépek terjedésének gyorsulása különösen a kelet-közép-európai térségben nyilvánvaló, ahol a noteszgépek értékesítése összességében véve 70 százalékkal nőtt. Ennek fő oka az otthoni piac bővülése, a háztartások növekvő vásárlóereje és a lendületes gazdasági növekedés, valamint az, hogy a nemzetközi szállítók piaci részesedésért folytatott éles versenye egyúttal az árakat is lenyomta”.

A hazai szakember is egyetért a kollégák véleményével: „Ebben a negyedévben is a noteszgépek adták a teljes nyugat-európai PC-értékesítés több mint 50 százalékát. A hordozható számítógépek gyorsuló kelet-közép-európai terjedése Csehországban és Magyarországon is 50% fölé emelte a noteszgépek összértékesítésen belüli arányát. „A noteszgépek a Közel-Keleten is lendületesen terjednek. Szaúd-Arábiában például a noteszgépek kétszer akkora mennyiségben fogynak, mint az asztali PC-k” – nyilatkozta Morvay Eszter, az IDC EMEA PC Tracker vezető elemzője.

A magyar piacon a régiós tendenciáktól kissé eltérő jelek mutatkoztak 2007. első negyedévében. Az asztali PC-értékesítés közel 15%-ot zuhant darabszámban, ami elsősorban a tavaly év végi szárnyaló Sulinetes PC-eladások okozta űrnek volt köszönhető. Az első negyedévben megjelenő Vistának sem volt még jelentősebb hatása. A notebook-piac viszont tovább bővült, közel 30%-ot az előző év azonos időszakához képest. A hordozható számítástechnika iránti igény még jobban erősödött, ezt segítette elő a három mobilszolgáltató által kínált mobilinternet-előfizetés kedvezményes notebook vásárlási feltétellel egybekötve.

  • Kapcsolódó cégek:
  • IDC

Azóta történt

Előzmények