A PC többé nem érdekes?

Hirdetés

A személyi számítógép kezd kimenni a divatból Japánban, ahol a szerepét egyre inkább az olyan célkészülékek veszik át, mint az okostelefonok, játékkonzolok és digitális videofelvevők. A PC-forgalom a szigetországban már öt egymást követő negyedéve csökken – ilyenre korábban a kulcspiacokon sosem volt példa –, legutóbb, a második negyedévben az asztali gépek szegmensében 4,8, a notebookok esetében pedig 3,1 százalékkal esett vissza. A helyi nagy gyártók – az NEC és a Sony – is zsugorodó eladásokkal szembesülnek, a Hitachi pedig nemrég jelentette be, hogy kiszáll a bizniszből. Az elemzők e számok és fejlemények alapján most azt jósolják, hogy japán lesz az első olyan meghatározó piac, ahol a személyi számítógépek, jó negyedszázaddal a megjelenésük után, háttérbe szorulnak – derül ki az AP riportjából. Kérdés, hogy a jelenség egy globális trend előfutára-e.

„A vásárlókat ma már nem nyűgözi le a nagyobb kapacitású merevlemez vagy a gyorsabb processzor. Ez korántsem olyan izgalmas, mint egy nagyobb tévé. Japánban ma a gyerekek mobiltelefonokkal nőnek fel, nem PC-kel. A PC jövője nem túl fényes” – vázolja a helyzetet Maszahiro Katajama, az IDC elemzője. Ezt látszik alátámasztani az a tény is, hogy a globális piacon kiemelkedően teljesítő Apple forgalma is 5 százalékkal esett vissza az első kilenc hónapban.

A japán belügyminisztérium nemrég készített egy felmérést. E szerint a polgárok több mint fele a mobiltelefonját is használja internetezésre és levelezésre. A vizsgálat arra is rámutat, hogy a telefonnal e-mailezők 30 százaléka ritkábban bonyolítja elektronikus levelezését a PC-ről, sőt 4 százalékuk már egyáltalán nem. Beszédes az is, hogy a leggyorsabban növekvő helyi közösségi oldal, a Mobagay Town már eleve mobilos használatra készült, de a Facebook, a MySpace vagy YouTube is élvezhető telefonról is.

És nemcsak az otthoni felhasználók érdeklődése kopott meg a számítógépek iránt, de a vállalatok sem sietnek gépparkjuk frissítésével. Egyes szakértők szerint mindez azzal magyarázható, hogy a PC-k piacán már jó ideje semmi átütő fejlődés nem történt; egyre kevesebb az olyan funkció, amit csak számítógéppel lehet megvalósítani. „Mi úgy látjuk, hogy egy új állomáshoz érkeztünk a PC-fejlesztésben. A vásárlók olyan felhasználóbarát gépeket akarnak, amelyek más berendezésekkel együtt alkotnak egészet” – mondta a hírügynökségnek a Sony egyik képviselője.

Azóta történt

Előzmények