Fujitsu: az informatikát bízzátok ránk!

Erős növekedési potenciált lát az informatikai „közműszolgáltatásban” a Fujitsu Technology Solutions. Az eredetileg számítógépgyártással kezdő Fujitsu Siemens lassan egy éve száz százalékban japán kézben lévő utódvállalata csak 2006-ban lépett be e piacra menedzselt szolgáltatásaival, de ma már árbevételének 35 százaléka e területről származik. A services üzletág részesedését a forgalomból rohamtempóban remélik tovább hizlalni, öt éven belül 50 százalékra, úgy, hogy közben a mérleg másik serpenyőjében lévő hardverbizniszt sem szorítják háttérbe, ott is bővüléssel számolnak, még ha értelemszerűen szerényebbel is. Erről – valamint általában a szolgáltatási portfólióról és néhány új termékről – azon a múlt heti sajtótájékoztatón beszéltek a Fujitsu vezetői, melyet a cég európai központjának tekinthető németországi Augsburgban tartottak.

IaaS: a vállalatok cloudja

Az informatika kiszervezésének számos előnye van, kiváltképp a mostani mostoha gazdasági klímában – magyarázta Andre Kiehne, a services-üzletág vezetője lapunknak adott interjújában. A közművekhez hasonlóan felhasználásalapon fizetett, megvásárolt számítástechnikai szolgáltatásokkal lehet faragni az informatikai kiadásokon, és a kapacitások is jóval rugalmasabban igazíthatók az igényekhez, mint egy saját kiépítésű infrastruktúrában. Azzal, hogy egy vállalat egy informatikai szolgáltatóra bízza IT-rendszerei egészének vagy egy részének üzemeltetését és karbantartását, a fő tevékenységére koncentrálhat. A közmű-hasonlat nem véletlen: a Fujitsu jövőképében az informatika házon belüli menedzselésére körülbelül annyi erőforrást különítenek el a cégek, mint ma a víz, a villany, a gáz vagy az internet esetében.

A vállalat több mint négy éve nyújt tárolómenedzsment-szolgáltatásokat és nagyjából másfél éve vette fel kínálatába az akár komplett számítógépes infrastruktúrát nyújtó Infrastructure as a Service (IaaS) konstrukciót. Utóbbi kiszolgálására világszerte több mint 40 adatközpontot létesített, a legnagyobb most épül, éppen Augsburgban – ezt az idén adják át. Egy következő lépés lesz az alkalmazásspecifikus szolgáltatások megjelenése a cég kínálatában. „Még az idén számíthatnak e téren bejelentésre tőlünk, valószínűleg a nekünk kiemelt fókuszterületnek számító SAP-vel kapcsolatban” – mondta.

Andre Kiehne (fotó: IT café)
Andre Kiehne (fotó: IT café) - Katt a galériához!

Az IaaS szolgáltatás nemzetközi bevezetése most indul meg. Egyelőre a legnagyobb ügyfelek – köztük a Daimler AG – nagyrészt németországiak, de rövid időn belül szeretné a cég Ausztriában és Svájcban, majd Olaszországban és Spanyolországban is elérhetővé tenni ezt a konstrukciót. Noha egyes országokban, illetőleg egyes szektorokban a szabályozás a kihelyezett informatikai szolgáltatások útjába állhat (vannak olyan szervezetek, amelyek nem „vihetik” az országon kívülre az ügyfeleik adatait), az esetek többségében nincs szükség mindenhol új adatközpont építésére. „Ennek a megoldásnak az a szépsége, hogy a szolgáltatások java részét központosítva, távolról tudjuk nyújtani” – mondta Kiehne. Aki kérdésünkre elárulta: idővel Magyarországon is tervezik az IaaS elindítását, nálunk a viszonteladói partnereken keresztül lesz majd elérhető a szolgáltatás.

Európa az agy

Az üzletágvezetőtől megkérdeztük, hogy csökkent-e az európai központ súlya a közel egy évvel ezelőtti tulajdonosváltást követően, miután a cég beolvadt a globálisan több mint 170 ezer főt foglalkoztató Fujitsu konszernbe. „Éppen ellenkezőleg – mondta Kiehne –, a németországi központ szerepe erősödött, hiszen azóta világszinten mi felelünk a szerver- és storage-termékek fejlesztéséért és gyártásáért. Ha úgy tetszik, átültünk a vezetőülésbe e szegmensekben. Az sem mellékes, hogy a Fujitsu-csoport árbevételének legnagyobb részét a régiók közül Európa adja.” Az európai ág jelentőségének felértékelődését mutatja, hogy a tulajdonosváltást követően japán fejlesztőmérnök-teamek érkeztek az augsburgi és padernborni K+F központokba – tette hozzá.

A Fujitsu tavaly merész célt tűzött ki maga elé: a pénzügyi év, azaz most március végéig a 2008-as 4-ről 7 százalékra tervezték feltornászni a részesedésüket az x86-os szerverek világpiacán. Rákérdeztünk, hogy ez sikerült-e, ám Andre Kiehne kitérő választ adott. „Minket is hátrányosan érintett a globális gazdasági válság, de az elmúlt negyedévben a versenytársainknál sokkal jobban növekedtünk, sikerült piaci részesedést szereznünk. Szóval: jól haladunk a cél elérésében” – fogalmazott.

Új hardverek

A vállalat az elmúlt napokban több új hardvert is bemutatott. A tulajdonosváltás óta eltelt egy év talán a tárolóeszköz-kínálatban hozta a legszembetűnőbb változást: az addig az EMC és a NetApp termékeit kínáló cég ma már világszerte árulja a Fujitsu Eternus rendszereit is, melyek palettáját az év elején két lemezes egységgel bővítette, a belépőszintű DX90-nel, illetve a csúcskategória aljára pozicionált, középvállalatoknak szánt CS800-zal.

A rendezvényen az is kiderült, hogy a „zéró kliens” (Zero Client) névre keresztelt gépek áprilistól lesznek elérhetőek. Ez a termék a korábban mérsékelten sikeres, ám az elmúlt években – részben a globális gazdasági válság hatására – újra felfedezett vékonykliens-koncepció végletekig lecsupaszított megvalósítása. A gép maga gyakorlatilag csupán egy 19 vagy 22 colos kijelzőből áll, mely azonnali, „plug-and-use” végfelhasználói hozzáférést nyújt a virtuális asztali gépekhez egy közös, a tápellátást, a videojelet és a hálózati kapcsolatot egyaránt biztosító kábelen keresztül. A zéró kliens nevet a Fujitsu azért választotta, mert az eszköz maga nem tartalmaz operációs rendszert, alkalmazásokat, adatokat, processzorokat, memóriát, ventilátort vagy bármilyen egyéb mozgó alkatrészt.

Azóta történt

Előzmények