Közép-Kelet-Európa Hollandiájává kellene válnunk

Az Invitel Kozma utcai adatközpontjának fejlett technológiai megoldásairól, amiknek köszönhetően az ügyfelei számára 99,999 százalékos (azaz ötkilences) rendelkezésre állást tud biztosítani, már 2009 tavaszán, a komplexum megnyitásakor részletesen beszámoltunk. Azóta eltelt három év, mi pedig egyik reggel újra a Kozma utcában találtuk magunkat a pormentes termekben szerverek, óriási légkondicionálók és bruttó 3 megawattnyi UPS kapacitás között, ahol minden lépésünket zárt láncú kamerarendszer és az ott dolgozó munkatársak figyelték.

Az adatközpont kihasználtsága jelenleg 60% körül áll, ami nem rossz arány, de jól mutatja, hogy a magyar piac vállalatai sokkal lassabban, már-már vonakodva fordulnak a modern adatközponti szolgáltatások felé, mint nyugat-európai vagy amerikai társaik. 2011-ben (a 2012-es teljes évre vonatkozó statisztika még érhető el) a hazai piacon 11,3 milliárd forint volt a vállalatok adatközponthoz kapcsolódó költése, ami mindössze 1,7%-a a teljes hazai IT költésnek.  Bár az Invitel mára olyan referenciákat tud felmutatni, mint az MKB, a Wizz Air, a GE és az HBO, Czibulya László, az ICT megoldások csoportvezetője szerint még bőven egy edukációs időszakban járunk. Elmondása alapján még mindig általános tévhit a hazai infokommunikációs cégekkel kapcsolatban, hogy úgy mennek oda egy potenciális ügyfélhez, hogy „csókolom, jöttünk kiszervezni az IT-t”, ezért néha  a hosting, cloud és virtualizációs szolgáltatások pozitív hatásainak elmagyarázásáig is nehezen jutnak el.  Ezért aztán kiemelt fontosságú kérdésként kezelik a hazai vállalatvezetők, IT döntéshozók oktatását az ilyen jellegű megoldások infokommunikációs és anyagi előnyeiről. Ebben a cég segítségére lehet, hogy az Informatikai Távközlési és Elektronikai Vállalatok Szövetsége (IVSZ) nemrég Béres Andrást, az Invitel vállalati szolgáltatás portfólió menedzsment vezetőjét választotta az IVSZ adatközpont munkacsoportjának vezetőjévé.

Az adatközpontban tett látogatás után beszélgettem Czibulya Lászlóval a magyarországi helyzetről, a kihívásokról, az országban rejlő lehetőségről és a lehetséges fejlesztésekről.

IT café: Említette, hogy a magyar piacon még sokszor ütköznek ellenállásba az adatközponti szolgáltatásokkal kapcsolatban. Hol tapasztalják a legnagyobb ellenállást?

Czibulya László: A kis- és középvállalkozások nagyobb nyitottságot mutatnak az új szolgáltatások felé, inkább a nagyvállalatoknál van nehezebb dolgunk. Ha meg kéne neveznem egy okot, akkor az „enyém a vas, és így az adataim nálam vannak biztonságban” régi beidegződést emelném ki. Ha eljutunk addig, hogy részletesen ismertetni tudjuk a bérelt informatikai szolgáltatásokban rejlő lehetőségeket, sokszor meglepődnek, hogy mikre lenne lehetőségük, a legmagasabb fokú adatbiztonság (például betegjogi adatokat is tárolhatunk), rendelkezésre állás, költséghatékony fenntartás és az egyszeri nagy beruházási költségek elkerülése mellett.

IT café: Mennyire elterjedtek a bérelt informatikai szolgáltatások ma Magyarországon?

Cz. L.: Magyarországon a vállalatok kb. 11 százaléka vesz igénybe ilyen szolgáltatást, ami nagyon alacsony a nyugat-európai számokhoz képest, ahol ez 50-60 százalék között mozog. Csak példaképpen: az országban kb. 35 ezer szervert hostolnak a szolgáltatói szerverközpontokban, miközben az eladási adatok alapján nagyjából még 100 ezer darab működhet belőlük. Ezek befogadására Magyarországon jelenleg senki nincs felkészülve, csak jókora kapacitásbővítéssel lehetne megoldani.

IT café: Az Invitelnek vannak tervei arra az esetre, ha a mostani, viszonylag lassú adoptálási trend felgyorsul a piacon?

Cz. L.: Már kész terveink vannak egy esetlegesen szükséges nagyszabású bővítésre. A jelenlegi 1500 négyzetméterről 6-9 hónap alatt akár 50%-kal is tudunk bővülni, mindezt természetesen úgy, hogy közben aktuális ügyfeleink ebből semmit nem éreznek meg.

IT café: Mennyi idő egy projekt megvalósulása?

Cz. L.: Projekt alatt a tervezési fázistól a szolgáltatás elindulásáig terjedő időszakot értjük. Jellemzően a tervezési és döntéshozási időszak viszi el az idő jelentős részét. Onnantól számítva, hogy megegyeztünk az ügyféllel, nagyjából 3-6 hónap telik el a projekt lezárásáig. A nagyobb volumenű projektek implementálása általában 30 nap körüli időt vesz igénybe, a kisebb volumenűek pedig 3-10 napot.

IT café: Ön szerint Magyarországnak milyen szerepet kéne vállalnia ezen a területen a régióban?

Cz. L.: Közép-Kelet-Európa Hollandiájává kéne válnunk. (Hollandiában jelenleg mintegy 70 kolokációs adatközpont működik, és a bérelt informatikai szolgáltatások egyik nyugat-európai fellegvárának számít – a szerk). Teljesen nyitott gazdaságunk van, jó a földrajzi fekvésünk, és rendelkezésre állnak a szükséges szakemberek.

És hogy hol is állunk ma ténylegesen a világban? Czibulya úr zárásként mosolyogva tette hozzá, hogy míg Magyarországon egyszámjegyű az adatközpontok száma, addig az Egyesült Államokban a legutóbbi leltár elkészítésekor véletlenül kihagytak úgy ezret…

Azóta történt

Előzmények