Az orosz kereső nem adja meg magát a Google-nak

Nagyon kevés olyan ország maradt már, mely az internetes keresők terén még nem hódolt be a Google-nak, Kína és Csehország mellett ilyen például Oroszország is, ahol egy helyi szolgáltatás, a tőzsdére nemrég bevezetett és a részvénykibocsátással másfél milliárd dollárt begyűjtő Jandeksz a piacvezető.

A Jandeksz láthatóan meg akarja őrizni pozícióját, ugyanis tegnap újabb fejlesztéssel jelentkeztek, blogjuk tudósítása szerint keresőjüket egy szemantikus szolgáltatással egészítették ki. A Szpektr (spektrum) nevű technológia elemei már ismerősek lehetnek máshonnan is, de ez a cég szerint saját fejlesztés. Ez a módszer két alapelemből áll össze: a keresőszavakat, illetve az azokra adandó találatokat kategorizálja, így azok tematikus gyűjtésben jelennek meg, emellett az egyéni felhasználó szokásait elemezve igyekeznek az illető számára leginkább releváns találatokat kiemelni, előre rangsorolni.

yandex

Mindebben az összehangolás az érdekes: ha például egy adott keresésre szemantikusan több válasz is adható kategória szerint (Beethoven: a zenedarabok, a zeneszerző személye, a nagy böszme bernáthegyi a hollywoodi filmből stb.), akkor fontos az, hogy az ígéretek szerint a kereső a felhasználó érdeklődési köréhez (személyek, zenék, filmek, vagy bármi más) szabja a rangsorolást. Vagy ha a Drakula szóra keres rá valaki, akkor attól függ a találati lista, hogy az illető filmrajongó, olvasni szerető vagy éppen pornókedvelő-e.

Azóta történt

Előzmények

  • Éhségsztrájk a Google ellen

    A részletekről szinte semmit sem tudni, de a tiltakozó akció semmiképp nem segíti az amerikai céget a számára egyébként is kemény diónak bizonyuló kínai piacon.