Nem létező világba küldött riportert a Reuters

Adam Pasick – aki a Reuters kiküldött tudósítójaként nemrég nyitotta meg a hírügynökség irodáját a kedvelt szigeten – még ismerkedik a helyiekkel, miközben lázasan készíti interjúit a legbefolyásosabb helyi vállalkozókkal. A beszélgetések után aztán néhány pillanatra elemelkedik a földtől, majd tovarepül, magasan az épületek felett. Pasick nem egy superman, hanem világ első olyan újságírója, akit egy virtuális világba, a Second Life című internetes szerepjátékba neveztek ki főállású helyszíni tudósítónak.

A San Franciscó-i Linden Lab által megálmodott háromdimenziós játékban ma több mint 900 000 ember vesz részt virtuális énje, avatarja révén. Az egyfajta párhuzamos világban a játékosok valós életük alternatíváit élhetik meg, családot alapíthatnak, házat építhetnek, céget gründolhatnak stb. Ma átlagosan 350 000 amerikai dollárnak megfelelő összeget költenek el a lakók a Second Life univerzumában naponta, ami évi 13 milliónak felel meg. A pénzforgalom azonban minden hónapban gyors ütemben nő. És igaz ugyan, hogy a játékban virtuális pénzzel, Linden dollárral lehet fizetni, a megkeresett összeg átváltható valódi pénzre, így akár meg is lehet élni belőle. (Kínában rengetegen dolgoznak a virtuális világban a Second Life-on nyerészkedő vállalkozások alkalmazásában.)

„Az, hogy [az iroda] egy virtuális világban van, nem jelent akkor különbséget, mint gondolnánk. Pontosan olyan, mint amikor a Reuters a világnak egy olyan, gyorsan fejlődő gazdaságában nyit irodát, ahol korábban nem volt jelen. A kínálat és a kereslet törvényei itt is működnek, van pénzforgalom, az emberek vállalkozásokba fognak, és megfizetik őket a javaikért és az általuk nyújtott szolgáltatásokért” – magyarázza Pasick, aki Adam Reuters nevű avatarjával látja el az irodavezetői posztot.


A virtuális iroda (Forrás: Reuters)

Az irodába betérők a hírügynökség valódi tudósításait olvashatják vagy akár nézhetik meg videón az irodában, míg Pasick a játékon belüli világról és annak szereplőiről küld anyagokat – legutóbb a Second Life legismertebb uzsorását kapta mikrofonvégre, aki 40 százalékos éves kamatra ad kölcsönt. Mint mondja: a játék univerzumában pontosan ugyanazt a munkát végzi, mint korábban, a valóságban.

A Reuters korántsem az első vállalat – noha az első hírügynökség –, amely megjelent a Second Life-ban. A Toyota, a lemezkiadó Sony BMG, a Sun Microsystems és a CNet informatikai lap már korábban megvetette a lábát itt – az Adidas például avataroknak is árul ruházati cikkeket.

„A Second Life-ban egy új generációval ismertetjük meg a Reuterst. Azzal, hogy a valódi világot bevisszük a játékba és viszont, aktív szerepet játszunk ebben a közösségben” – magyarázza az okokat Thomas Glocer, a hírügynökség vezérigazgatója, aki nem sokkal annak indulás után maga is belépett a játékba. Szakértők megjegyzik, hogy a legnépszerűbb online szerepjátékban, a több mint hétmillió előfizetővel rendelkező World of Warcraftban sokkal nagyobb célközönséget szólíthatnának meg cégek, igaz, e játék világa kevésbé civilizált. „Jobb móka lenne, de a Reuters előbb vagy utóbb jó eséllyel egy sárkány gyomrában végezné” – mondja egyikük.

Azóta történt

Előzmények