Regionális méretű nagyvállalattá nőne az Albacomp

Laufer Tamás
Laufer Tamás

Az Albacomp két évtizedes története bizonyítja, hogy a cég úgy tudott piacképes maradni, hogy mindig egy kicsit előbbre járt versenytársainál. Széles termék- és szolgáltatásportfólióval rendelkezünk, folyamatosan tartjuk a kapcsolatot a világ élvonalába tartozó partnereinkkel. Az Albacomp legfontosabb tulajdonságai a megbízhatóság, a megújulás és a változások jó kezelése – mondja Laufer Tamás, az idén 20 éves székesfehérvári Albacomp Rt.vezérigazgatója.

Nagyságrendileg mennyit fordítanak kutatás-fejlesztésre?

– Ezt elég nehéz megmondani. Az árbevétel 1-2 százaléka között mozognak az ilyen kiadásaink, azaz a 15 milliárdos forgalom mellett 100 és 300 millió közé teszem ezt az összeget. Ugyanakkor, mivel mi általában projektszerűen finanszírozzuk a tevékenységeinket, ezért ez változhat. Ez azt jelenti, hogy projektszinten határozzuk meg, mennyit fordítunk egy-egy cél elérésére, beleértve ebbe az adott termékhez, szolgáltatáshoz tartozó innovációt is.

A Sulinet Expressz kiszolgáló cégeinek "zászlóshajója" az Albacomp. Hogyan értékeli a programot?

– Nyugodtan mondhatom, hogy az egész projekt meghatározásában rendkívül komoly szerepet vállaltunk. A programon azért kellett menet közben módosítani, mert a kezdetekkor egy-két veszélyforrást figyelmen kívül hagytak (például azt, hogy a támogatások jelentős része digitális fényképezőgépek eladását fogja segíteni). E konszolidációtól függetlenül a Sulinet társadalmilag nagyon fontos, hasznos program, segíti a számítástechnikai eszközök és az internet használatának a terjedését is Magyarországon.

Az Albacomp kitűnt a versenytársak közül a Sulineten belül notebookok forgalmazásában. Ezen a téren milyen eredményeket értek el?

– Két éve kezdtünk el a PC-k mellett notebookokat is forgalmazni. Az első évben 3600-at adtunk el, tavaly 7200-at. Ez nagyjából 8 százalékos piaci részesedésnek felel meg. Ahogy más termékeket, úgy notebookat sem lehet eladni pusztán jó technikai színvonaluk alapján. Ehhez kedvező árra is szükség van. Ennek érdekében is erősítjük együttműködésünket az Intellel – a világ vezető processzorgyártójának összes világbejelentéséhez kapcsolódva mi jelentünk meg új termékkel a hazai piacon. Összességében az Albacomp márkaneve a megbízhatóság és ezzel egyidejűleg jó ár szinonimája is a magyarországi komputerüzletben: közel 10 százalékos a piaci részesedésünk. Ez azonban nem elégít ki bennünket, és ahhoz, hogy előbbre jussunk, a tavaly a külső piacokon is erősítettünk.

Hogyan alakul a belső és külső piac aránya?

– Notebookot csak a hazai üzletekbe szállítunk, PC-t viszont külföldiekbe is. Angliában 10 ezer PC-t forgalmaztunk. Magyarországon valamivel több mint 20 ezer asztali gépet és notebookot adtunk el. Egy év alatt két és félszeresére nőtt az exportunk.

Mennyi az átfutási ideje egy-egy Albacomp termék szállításának?

– Ez függ a volumentől, a prioritásoktól, meg attól, mennyire komplex az a feladat, aminek megoldására ajánlatot tettünk. Ha például önnek ebben a pillanatban szüksége lenne egy számítógépre, akkor a délelőtt leadott rendelése alapján akár már délutánra megkaphatja a komputerét. Sajnos még egy EU-s szuper-nagykereskedő is, bár három hónappal előre meghatározza, mit akar elérni az elkövetkezendő fél évben, a teveit minden héten meg is erősíti, korrigálja, majd ennek alapján rendel, ám ennek ellenére csak a szállítás előtt két héttel.

Mit terveznek 2005-re?

– A fókuszunk jelentősen változott az elmúlt 1-2 évben. Az Albacomp korábban a legnagyobb gyártó és összeszerelő informatikai vállalat volt, ezt megtartottuk, de emellett az elmúlt két évben jelentősen megerősödött rendszerintegrációs és konzultációs ágazatunk. Nagyon nagy, országos méretű projekteket, országos szintű helpdeskeket hoztunk létre. A legnagyobb ügyfeleinket, az APEH-et, az ÁNTSZ-t, az OITH-t, a Belügyminisztérium okmányirodáit stb. mind-mind országos szinten támogatjuk. Az Albacomp tehát egy ideje már nemcsak hardver- és szoftverszolgáltatást teljesít felhasználóinak, hanem akár teljes körű informatikai támogatást. Megerősödött a vállalat menedzsmentje, szolgáltatási és marketingrészlege. Az elmondottak adják az alapját annak, hogy regionális méretű nagyvállalattá szeretnénk fejlődni. Tavaly több mint 15 százalékkal bővült az árbevételünk, ezzel a saját kategóriánkon belül a legnagyobb növekedést produkáltuk a piacon. Ezt jónak tartom, de ez még csak a kezdete az EU-s integrációs folyamatokból fakadó növekedésnek. Továbbra is aktívan keresünk a szakmai partnereket, illetve a potenciális befektetőket. Előre kell tekinteni, az elkövetkező években sokkal nagyobb ütemű fejlődésre lesz szükség.

Azóta történt

Előzmények