Rejtett számot használsz? Ne hidd!

Nemrég szerkesztőségünk egy körlevél birtokába jutott, melyben egy vállalkozás tesztre hívja a címzetteket. A szolgáltatás a leírás alapján azt kínálja, hogy azok számára, akiket zavar az, hogy egyesek úgy hívják őket, hogy a telefon nem jelzi ki a hívó számát, fel tudja ezt oldani, meg tudja mutatni a rejtett számot.

A „rejtett szám” intézményét alapból nem minősítve, első gondolatunk az volt, hogy egy ilyen szolgáltatás semmiképp sem lehet legális, mivel valakik szándékát azok tudta nélkül ignorálja, vagyis hiába kéri az illető a szám titokban tartását, a seboo.org mindezt lehetetlenné teszi.

seboo

Kicsit jobban belegondolva még problematikusabbnak tűnt a dolog, ezért igyekeztünk utánajárni, hogy mi a (főképp jogi) helyzet. Megkerestük az érintetteket, akik mindeddig vagy válaszoltak, vagy nem.

Jogszerű(?)

Legfőbb illetékesnek itt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) látszott, ezért elsőként nekik írtunk. A hatóság válaszolt is, de a levél alapján sokkal okosabbak nem lettünk, mivel szigorúan a jogi szabályozásra utalva a hatóság nem látja akadályát egy ilyen szolgáltatásnak:

Az NMHH nem vizsgálta a kérdésben szereplő szolgáltatást, így nem tud arról sem állást foglalni, hogy valóban működik-e. A hívószámkijelzéssel kapcsolatos, hatályos jogszabályok csak annyit írnak elő, hogy a hírközlési szolgáltatók ingyenesen biztosítsák egyrészt a hívó fél számára azt, hogy a hívószáma kijelzését letilthassa, másrészt a hívott fél számára azt, hogy beállíthassa, hogy a hívó száma megjelenjen, vagy ne jelenjen meg a készülékén. Ez azonban nem jelenti 100%-os biztonsággal, hogy ez a beállítás érvényre is jut, mert ez függ azoktól az – akár külföldi – hálózatoktól és berendezésektől, amelyeken a hívás áthalad. Emellett a jogszabály előírása alapján nem érvényesül a hívószámkijelzés letiltása akkor sem, ha valaki például segélyhívást kezdeményez, vagy büntetőeljárásban élet, testi épség, vagyon elleni fenyegetés, illetve zsarolás miatt folyik nyomozás, ekkor a hívó számát mindenképpen átadja a szolgáltató.

Megkerestük az érintett három magyar szolgáltatót is, akik közül formálisan csak egy, a Magyar Telekom válaszolt mindeddig. A Magyar Telekom kommunikációs igazgatóságának véleménye sem  határozott, inkább megkerülős:

A hazai szolgáltatók gyakorlatában – a magyar jogszabályi háttérnek megfelelően – az ügyfél dönthet arról, hogy hozzájárul-e hívószáma kijelzéséhez. A szolgáltatók a hatályos jogszabályi előírásoknak megfelelően járnak el. Az ettől eltérő bármilyen megoldást, köztük a levélben hirdetett felvetést illetően a Magyar Telekom álláspontja elutasító.

Mindkét idézett álláspont arra utal, hogy a módszer jogszerű (a másik két szolgáltatótól e hír megírásának időpontjáig nem kaptunk még választ), ahogy maga az üzemeltető is érvel, a seboo.org nevében ugyanis így fogalmazott:

[…] a bevezetést megelőzően folyt jogi kutatómunka, és jelenleg nincs olyan hatályos magyar jogszabály, amely tiltaná ilyen szolgáltatás nyújtását.

Mindemellett érdekes kérdés lehet az is, hogy amennyiben a hívó félnek alapvető joga lenne elfedni a kilétét, ilyen alapon nyilván a hívott félnek is alapvető joga tudni, hogy ki hívja. Ebben az esetben ez a két jog szemben állhat egymással, de míg a hívott fél passzívan vesz részt a folyamatban, addig a hívó aktív cselekvője annak, és eldöntheti, hogy akkor is kíván-e hívást indítani, ha a hívott fél esetleg mégis megismeri a telefonszámát.

Azonban elvonatkoztatva a jogi aspektustól nyilvánvalóan több visszaélésre ad lehetőséget a hívószám elrejtése, mint annak megismerése. (pl. telefonbetyárkodás, zaklatás, kéretlen reklámtartalmú hívások, stb. …)

Ez azért mégis gáz

Az IT café munkatársai azonban e válaszokkal nem elégedettek, különösen azok után, hogy a seboo.org üzemeltetőitől a fent idézett levél után megkérdeztük, hogy egyeztettek-e a szolgáltatókkal, illetve arra voltunk kíváncsiak, hogy technológiailag hogyan lehetséges a rejtett szám feloldása. Erre a következő levelet kaptuk:

Ugyanazt tudom mondani, mint az előző levelemen is írtam: nincsen jogi akadálya a szolgáltatás nyújtásának, illetve igénybe vételének.

A technikai részletek már üzleti titkot képeznek, így sajnos nem áll módomban beavatni ennek részleteibe.

Habár már más portálon gyakorlatilag ajánlatként jelent meg e szolgáltatás, mi úgy véljük, ez messze nem ilyen egyszerű.

seboo

A seboo.org üzemeltetőjének igaza van abban, hogy érdemes elgondolkodni azon, hogy ki és miért akarja eltakarni egy híváskor a telefonszámát, és abban is igaza van, hogy e módszer segítheti a visszaéléseket. A távközlési szabályozást nézve abban is igaza van, hogy lehetőség van egy ilyen szolgáltatásra.

Ugyanakkor úgy látjuk, hogy adat- és fogyasztóvédelmi szempontból több mint aggályos a történet. Gondolkodjunk csak józan (kapitalista) paraszti ésszel. A mobilszolgáltató felajánl egy opciót, amikor le lehet tiltani a hívószám kijelzését. Ezzel vagy él valaki, vagy nem. Ha – bármi okból – bekapcsolja, akkor joggal várhatja el, hogy a kérése teljesüljön is. Vagyis ha mindezt valahogy meg lehet kerülni, a letiltott szám kijelzése megtörténik, akkor az ügyfél természetes módon felháborodik, és vétkest keres.

A magyar törvényi szabályozás csak kivételes esetekben – ahogy az NMHH írta is – tiltja a rejtett számot.

Kérdések:

  • a felhasználó megkötött szerződése alapján bízik abban, hogy a szolgáltató mint adatkezelő a törvényileg előírt módon bánik személyes adataival. Mivel a személyes adatai felett minden állampolgár az adott szerződés keretei között teljes mértékben rendelkezik, ezért ha azt kéri az adatkezelőtől – a mobilszolgáltatótól –, hogy rendszere ne adja ki egy személyes adatát, a telefonszámát a hívott félnek, akkor azt – egyéb szabályozás híján, illetve a fenti kivételektől eltekintve – a szolgáltatónak be kell tartania. Ha az ügyfél visszaél ezzel a lehetőséggel, az már más eset, akkor egy eljárás során fel lehet ez ellen lépni
  • a szolgáltatók a hívószám-kijelzés engedélyezését, illetve tiltását nyilvánvalóan egy technológia, egy szoftver segítségével végzik. Milyen rendszer az, amelyet egy harmadik fél egyeztetés és engedélykérés nélkül meg tud kerülni? Ad absurdum: ha ezt egy harmadik fél képes megoldani – vagyis hogy a rejtett számot képes megjeleníteni –, akkor vajon mennyire megbízhatóak a szolgáltatók rendszerei egyéb, bizalmas adatok megőrzése szempontjából?
  • miért gondolja egy vállalkozás, hogy egy jogilag jól definiált folyamatba – adattulajdonos és adatkezelő megállapodásába – kívülről, egy e viszonyban nem érintett részéről jogosult beavatkozni? Az előfizető az adatai kezeléséről megállapodott a szolgáltatóval, és egy lehetséges opciót kihasználva kérte telefonszáma megjelenítésének tiltását. Ez kétoldalú szerződés, melyhez harmadik félnek – hacsak nem törvényileg felhatalmazott hatóság – nincs köze

A hívószám megjelenítésének tiltása lehet jogi és morális viták tárgya, lehetséges e gyakorlat engedélyezése és tiltása is, ehhez közösségi konszenzus által meghozott szabályokra van szükség. De úgy véljük, amíg törvényes lehetőség van a letiltásra, addig semmiféle üzleti érdek nem húzhatja keresztül az adatbirtokos szándékát, még akkor sem, ha egy lyukas jogi szabályozás látszólag lehetővé teszi ezt.

Legalábbis egy jogállamban.

Azóta történt