Rövid távon nem lesz olcsóbb a telefonálás

Már millió percben mérhető a magyarországi lakossági vezetékes távközlési piacon több mint két hónapja jelen lévő Tele2 havi forgalma - mondta Laczkó Tóth Gergely, a cég ügyvezető igazgatója tegnapi sajtótájékoztatóján. A cégvezető azt nem árulta el, hogy eddig hány ügyfél választotta a társaság szolgáltatását, ám szavaiból arra lehet következtetni, hogy több tízezer előfizetővel rendelkeznek, de számuk még nem érte el a százezret. (A Tele2 csehországi vállalkozása például két és fél év alatt 300 ezer előfizetőt gyűjtött, s a svéd cég általában 15-25 százalékos piaci részt szerzett abban az országban, ahol megjelent.) A Tele2 ügyfelei átlagosan 3,8 perces beszélgetéseket bonyolítanak, ez hosszabb, mint amit a vezetékes piac többi szereplője elmondhat, az átlag ugyanis 3 perc körüli. Az ügyvezető szerint a vezetékes piacon további lehetőségeik vannak, mivel előfizetőik egy perc telefonálásért akár 46 százalékkal kevesebbet fizethetnek a versenytársakhoz képest. (Ez a különbség csak a percdíjak összehasonlítása alapján értendő, s nem veszi figyelembe például a havidíjat.) A cég azért is tudja például a Matáv árainál olcsóbban adni szolgáltatásait, mert nem épít hálózatot, tevékenységéhez az egykori monopolcég szabad kapacitását veszi igénybe.

A nagykereskedelmi összekapcsolási díjak hatósági mérséklését még nem érzékelik az ".|.natív" távközlési cégek, s rövid időn belül nem is várható lényegi változás az árakban. Az ügyvezető a lengyelországi példát említette, ahol 2002-2004 között 52 százalékkal csökkent ugyan a nemzetközi hívás díja, de a helyi telefonálás tarifája nem változott, hisz ott sem érte meg az új szereplőknek, hogy belépjenek erre a piacra. Az ügyvezető szerint mindaddig nem várható a lakossági díjak jelentős mérséklése, amíg például nem definiálják pontosan a havi előfizetési díj fogalmát. A nemzetközi példák ugyanis azt a veszélyt jelzik, hogy a havidíjat megállapító szolgáltatók abba nem illeszthető tételt is ennek keretében akarnak elszámolni. Magyarországon egyébként a vezetékes telefonálás költségének már mintegy fele az előfizetési díj. Az ügyvezető azt is elmondta, hogy Magyarországon a Tele2 a monopolszolgáltatónak kétszer akkora egyszeri adminisztrációs díjat fizet, mint amit a cégek az Európai Unióban fizetnek ugyanezért egymásnak. Ahhoz pedig, hogy a Tele2 szolgáltatását a Matáv-területeken kívül is igénybe lehessen venni, az kellene, hogy a svéd vállalatnak ne kelljen olyan kapacitást megvásárolnia a helyi koncessziós cégtől, amire nincs szüksége.

(*) Májusban több mint 3 ezerrel tovább csökkent a bekapcsolt vezetékes fővonalak száma, vagyis 3 589 731 vonal volt a hónap végén - derül ki a Nemzeti Hírközlési Hatóság adataiból. Száz lakosra 35,52 fővonal jutott, ami 0,03 százalékos csökkenést jelent. A háztartások telefonellátottságának aránya az egy hónappal korábbi állapothoz képest nem változott, vagyis 71 százalékon áll. Az ISDN-fővonalak aránya minimális, 0,01 százalékpontos csökkenést mutat, pontos értéke 16,67 százalék. Az egy fővonalra jutó kezdeményezett hívások átlagos időtartama - a hívásokba beletartozik az internetforgalom is - az előző havi 232,8 percről 230,4 percre csökkent. A kezdeményezett hívások átlagos időtartama májusban hajszálnyi emelkedést mutatva 2,99 perc volt.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Tele2

Azóta történt