Százötvenmillióra bírságolták a Hungarotelt

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a 32-es, 66-os, 68-as, 89-es és 95-ös primer körzetekben szolgáltató Hungarotel Távközlési Zrt. visszaélt gazdasági erőfölényével, amikor telefonhálózatán korlátozta a közvetítőszolgáltató-választást. A jogsértésért a távközlési vállalatot 150 millió forint versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezték.

A döntés indoklásában a GVH kiemeli, hogy az uniós jogalkotás által szorgalmazott telekommunikációs piacnyitásnak köszönhetően azok a fogyasztók, akik rendelkeznek vezetékes előfizetéssel, nemcsak a hálózattal rendelkező vezetékes szolgáltatón keresztül bonyolíthatnak telefonhívást, hanem más, ún. közvetítő szolgáltatást kínáló vállalkozáson keresztül is. Utóbbi olyan távbeszélő szolgáltató, amely a hálózattal rendelkező szolgáltató infrastruktúráján annak előfizetői számára egyes telefonhívásokra előhívószám vagy előtétszám segítségével lehetővé teszi, hogy az ő szolgáltatását vegyék igénybe. Ilyen esetekben a havi előfizetési díjat a fogyasztó a hálózattal rendelkező szolgáltatónak (jelen esetben a Hungarotelnek) fizeti meg, miközben az egyes hívásokért már nem a Hungarotelnek, hanem a közvetítő szolgáltatást nyújtó társaságnak fizet.

A GVH határozata szerint a Hungarotel 2001-ben kialakított és bevezetett, illetve az azt felváltó, 2005. október 1-jétől hatályos díjcsomagja is korlátozta a közvetőválasztásos szolgáltatást nyújtó versenytársak piacra lépését. A 2001-es csomagrendszer azzal, hogy csak a legmagasabb havi előfizetési díjat, illetve a legkedvezőbb hívásdíjakat tartalmazó alapdíjcsomagjában engedte a közvetítőválasztást.

A tavaly októberben bevezetett Otthon díjcsomagok esetében ugyan már általánosan lehetővé vált közvetítő szolgáltató használata, de itt is tetten érhető volt a versenykorlátozás szándéka. Tudniillik valamennyi díjcsomag tartalmazott lebeszélhető perceket, illetve díjösszeget, amivel a Hungarotel arra próbálta meg rávezetni az ügyfeleket, hogy csak a csomagokban foglalt ingyenes mennyiség felhasználása után vegye fontolóra közvetítő szolgáltató használatát. A vállalat a havi előfizetési díjakat és az abban foglalt lebeszélhetőséget a fogyasztók hívásszokásainak ismeretében úgy alakította ki, hogy előfizetőinek túlnyomó többsége éppen a havi díjnak megfelelő összeget szánjon a vezetékes telefon használatára, és éppen a csomagban foglalt lebeszélhető hívások mennyiségét kívánja lebeszélni – áll a határozatban.

Márpedig ha a Hungarotel előfizetőinek nem éri meg a közvetítő szolgáltató igénybevétele, a közvetítő szolgáltatóknak nem éri meg a Hungarotel területén megjelenni. A távközlési vállalat magatartása tehát azáltal, hogy ellenérdekeltté tette saját előfizetőit közvetítő szolgáltató választásában, elrettentette a versenytársakat attól, hogy vállalják a piacralépéssel járó nem jelentéktelen kiadásokat. Ha pedig mégis beléptek a piacra, akkor jelentősen megnehezítette gazdasági helyzetüket. A jogsértő helyzet az idén májusban bevezetett új díjcsomagokkal megszűnt.

A GVH egyben bejelentette, hogy jogsértés hiányában megszüntette az eljárást a Hungarotel ellen a behívásos (dial-up) internetszolgáltatók piacra lépésének korlátozása tárgyában.

Azóta történt

Előzmények