Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz tvamos #5717 üzenetére

    Mire felkészül egy sportoló az olimpiára, abban van sok év munkája és amíg tart az élsportolói karrierje valakinek, az általában 2, szerencsés életkor esetén nagyon maximum 3 olimpiai részvételt jelent a teljes pályafutás alatt. Nem hibáztatom aki a körülmények ellenére részt akar venni.

    Az olimpikonok meg mindig is influencerek voltak. Médiaszereplés, interjúk, fogadásokra meghívás, reklámarcnak felkérés, falunapok. Még színes TV sem volt a legtöbb háztartásban, mikor így volt ez már.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz tvamos #5721 üzenetére

    Nem akarom, hogy a sportolók motivációiról szóljon a topik, az olimpiai sportágak jellemzően nem kecsegtetnek álomfizetésekkel. Olimpia pedig négy évente van, hogy ilyenkor megjelennek szemmel láthatóbb összegek a sportolók körül, az nem jelent semmit. Csak pénzért nem lehet ezt csinálni, aki sportolt már bármit életében kicsit is komolyabban, az tudja.

    Egy fotós (ha már fotós topikban vagyunk) sokkal könnyebben ráveszi magát, hogy részt vegyen az olimpián csak a pénzért. Engem sem érdekel egyébként ez az egész felhajtás, de ha megfizetnének érte, mennék olimpiát fotózni.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz topikk #5723 üzenetére

    Engem sosem érdekelt a sportfotózás abban az értelemben, hogy kiállni a pálya szélére és lőni a fényképeket nagytelével arról, amit amúgy is 32 kameraállásból rögzítenek kamerákkal.

    Jobban érdekel akkor már ami a színfalak mögött zajlik, riportot fotózni egy felkészülési időszakról vagy az olimpián részvételről, végigkövetve egy csapat életét. Motorsportban ugyanez: Az élet a paddock-ban jobban érdekel, mint aszalódni a pálya szélén. De ugye mikor sportfotósokról beszélünk, nem ezekre a fotósokra gondolunk.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz PuMbA #5730 üzenetére

    "Tony-ék az A7SIII-ról váltottak emiatt R6-ra, mert kézből majdnem olyan az IBIS stabilizációja, mint a Sony + gimbal és feleslegesen nem cipekednek, ha nem kell."

    Teljesen felesleges iderángatni Tonyékat, ha közben van egy táblázat ami nélkülük is igazolja, hogy a Canon IBIS jól sikerült. Teljesen irreleváns, hogy egy félhülye influencer páros mit választ. Én meg Gerald Undonet kedvelem, de amúgy tökre hidegen hagy, hogy mit-miért vásárol, ez az ő dolga, senki felé nem tartozik elszámolással, hogy mire költi a pénzét és szerintem halál felesleges a vásárlási döntéseiről videót forgatnia.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz PuMbA #5734 üzenetére

    Gerald Undone csatornája pont arról szól, hogy az objektív technikai dolgok felől közelít, míg a szubjektív dolgok kapcsán a vásárlót a kipróbálásra biztatja (az ergonómia kiemelten ilyen terület). Az ő csatornája haladóknak szól, nem a vérpistiknek, akiknek kifejtős magyarázatra van szüksége arról, hogyan fogja az életét megváltoztatni egy funkció.

    Éppen ezért tartom feleslegesnek mikor elkezd arról mesélni miért vette meg ezt vagy azt a vázat. Senkit nem érdekel azokon kívül, akiknek nincs önálló véleménye mit-miért vásárolnak vagy vásárolnának meg.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz PuMbA #5753 üzenetére

    Haladó nem egyenlő hivatásos profi.

    Ebben a topikban is vannak hivatásosok meg haladó hobbi fotósok/videósok. A két halmaz nem egy és ugyanaz, de lehet metszete az érdeklődési köröknek.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz madgie #5763 üzenetére

    Nagyon kevés hivatásos fotóst/videóst ismerek, akinek van becsípődése arra, hogy a szabadidejében kütyüzéssel kapcsolatos videókat és cikkeket fogyasszon, mégis boldog az életük. :D

    Tök mások a prioritások is, ahogy egy taxis sem az alapján választ autót, hogy melyik fekszik be legjobban a kanyarba vagy príma a váltásérzet, hanem amelyik a legjobban megszolgálja a befektetést profittal (megbízhatóság, garancia, szervizháttér).

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz PuMbA #5774 üzenetére

    Ne a fórumokból vonjunk le következtetéseket, maga a fórum mint műfaj döglődik.

    Én már a 2010-es évek elején ültem szerkesztőségi vitán, ahol a lapkiadó ki akarta húzni a dugót a fórum alól, főleg mert nem tudták közös tető alá hozni a cikkek komment lehetőségét a fórummal. Jött a cikkek alá a Disqus, meghalt az egyetlen (!) ember a szerkesztőségből, aki szabadidejében, ingyen foglalkozott a fórummal, végül tényleg kihúzták a dugót.

    Facebook, Youtube, Disqus, Discord, inkább itt megy már a csevegés, míg a fórum sokak szemében ma már csak egy segélykérő műfaj, ahol önkéntesek megoldják a telefonod vagy laptopod problémáját.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz lugosi #5776 üzenetére

    Akkor lehetsz, mert ez már általános. A PH család fóruma nem azért létezik még, ahol most tart a műfaj, hanem annak ellenére. De mindenhol általános az elvándorlás, itt is látszik ezen a fórumon, de még jobban tartja magát mint a nagy átlag.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz Mirman #5779 üzenetére

    A Reddit alapfilozófiája inkább kedvez a "nem kapcsol be a gépem, segítsetek" jellegű fórumozásnak. Ez nem azt jelenti, hogy nincsenek értelmes beszélgetések rajta, csak egyszerűen más az egész (szerintem olyan, mint a hagyományos fórum és egy Facebook csoport keveréke).

    Nem azt mondom, hogy egyik jobb mint a másik, csak nekem is a hagyományos fórum áll közelebb a szívemhez, de csak mert a kétezres évek elején kezdtem otthon internetezni és akkor ez volt a legmenőbb, azért hallottam a panaszokat, hogy a nálam idősebbek meg az IRC népszerűségvesztésén keseregnek. Ez ilyen, most mi lettünk azok az arcok, akik anno az IRC miatt sírtak. :D

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz PuMbA #5788 üzenetére

    Ezen ne csodálkozzunk, egy ilyen eseményen a legtöbb akkreditált fotós valamilyen ügynökség vagy szerkesztőség felől érkezik, ahol kiutalt felszereléssel dolgozik. A felszerelés meg elsősorban a munkaadó és a gyártó közötti alku kérdése, nem a fotós dönt arról mivel fotózik.

    Az volt tavalyi év nagy híre a szakmában, hogy az AP ügynökség átáll teljesen Sony Alpha és CineAlta cuccokra. Ehhez nem csak felszerelést kapnak lízing konstrukcióban, hanem minden nagy rendezvényen kitelepülésre dedikáltan nekik odavisz a Sony egy szervízpontot.

    Remélem ebből azért lejön, hogy ezek üzleti döntések elsősorban. A felszerelésnek meg kell ütnie egy elvárt technikai és minőségi színvonalat, erre most alkalmas három gyártó, de ezen belül kire voksol majd egy management, az már csak anyagi kérdés.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz PuMbA #5799 üzenetére

    Nem mindenki ügynökségi fotós egy olimpián, nagyon sokan újságok szerkesztőségének a munkatársai vagy szerződéses megbízással fotóznak nekik külsősként (de ügynökségek is futtatnak külsősöket). Lehetnek kint szabadúszók is, de ők vannak kevesebben.

    Amúgy nem tudom mi ez a márkamánia nálad, nem fog kihalni ebből a szegmensből a Canon vagy a Nikon, de a MILC kategóriát azért csak a Sony képviseli nagyrészt, mert ők már kínálnak igazi high-end riporter felszerelést, míg a másik két gyártó esetén ezek még zömmel DSLR-ek és azokhoz tervezett objektívek. A Sony sem 1-2 év alatt tört be ide.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz PuMbA #5809 üzenetére

    Amúgy nem bántásból mondom, de nagyon érződik, hogy nincs túl sok MILC tapasztalatod. Mindig a Youtube influencerek által elmondottakra hivatkozol és az van, hogy az utóbbi 1-2 évben került be a mainstreambe a MILC kategória és nagyon nem azért, mert ekkorra forrta ki magát, hanem mert ekkor állt bele teljes mellszélességgel a Canon és a Nikon, így innentől váltottak a megmondóemberek feltételes módról kijelentőre, hogy a MILC lesz-e a jövő. Ami ráadásul egy veterán MILC-esnek megmosolyogtató, hiszen sokunknak ez nem a jövő, hanem a jelen.

    Elhiszem, hogy ez azt a benyomást kelti, hogy a MILC-ek ekkorra érték el azt a szintet ahonnan komolyan lehet őket venni vagy már tényleg alkalmasak profi munkára, de vagyunk itt egy páran akik 6-7-8 (vagy több) éve nyomjuk tükörmentessel és nem az utóbbi időszakra tesszük ezt az áttörési pontot.

    Meg sokan anekdotáznak azzal, hogy a sportfotózás így, sportfotózás úgy, miközben ez csak egy kis szelete a megélhetési fotózásnak. Persze, ez volt az utolsó terület, amit a MILC-ek be tudtak venni, de a fotózásból élő embereknek csak töredékét érinti ténylegesen ez a kérdés. Amiket leírsz, azok inkább egy MILC világon kívüli közhangulat leképeződései és a te benyomásaidat ezek formálják, nem is annyira a saját tapasztalatok.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz PuMbA #5836 üzenetére

    "Nem látom, hogy boldog-boldogtalan használná az A7III-mat. Használják, de többen használnak mást."

    A második mondatod tényszerűen lehetséges, hogy igaz, de ez csak annyit jelent, hogy annyi DSLR-t vásároltak fel a fotósok, hogy időbe telik, míg ezek lassan kicserélődnek MILC-ekre. Az A7III pedig az én személyes tapasztalatom szerint egyre több profi fotós ismerős kezében bukkan fel, de ugye ezek csak személyes megélések, de akkor tegyük hozzá, hogy a Sony ma már a második legnagyobb márka a piacon és az A7III megjelenését követő 1-2 évben több nagy kulcspiacon (pl: USA) az első helyet csípte meg a full-frame szegmensben.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz madgie #5854 üzenetére

    Mindig ez van. Mindig.

    Valaki hozzá van szokva, hogy 8 kilónyi cuccal mászkál és számára ez tök természetes dolog, így nem is érti ezt a súly dolgot, hogy miért számít annyira. Aztán egyszer megcsinál egy napot 5 kilós felszereléssel és a végén ráfagy az arcára amit gondol, elkezdi nézegetni a MILC árakat, mennyiért tudná eladni a meglévő cuccait és elindul a vezérhangya.

    Nem tűnik soknak a különbség, de az alsóhát és derék őszintén közölni fogja mit gondol. Ez még csak nem is fittség kérdése.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    Amúgy miért teszitek Offba azt is, ami full MILC-es téma? :DDD

    Felőlem lehet, csak nem értem. :P

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz topikk #5878 üzenetére

    Én erre mondtam tavaly, hogy korai még temetni a Nikont. Persze nincsenek még kint a vízből, de a pénzügyi nehézségek nem ma kezdődtek, de az látszott már 2020-ban is, hogy csökkennek a veszteségeik.

    Ja hát el kellett bocsátani egy csomó japán munkást, gyárakat zártak be és költöztettek át más országokba, meg ahol tudnak vágnak a költségeken, nincs még ez lefutva (de a Sony szinte biztos, hogy sok évre megágyazta magának a második helyét a piacon).

    Azzal az örömködéssel viszont óvatosan, hogy most már növekednek a bevételeik, mert nagyon mélyről jönnek (szóval szép dolog, ha az eddigi nulla helyett már tudnak 10 fekvőtámaszt nyomni, csak a többiek a többszörösét), ahogy a backorder hegyek sem biztos, hogy azt jelentik, hogy a kereslet lett akkora, hogy nem győzik tartani az iramot, elképesztően komoly chiphiány van, nem a Nikon az egyetlen, ahol várólisták alakultak ki, például az utóbbi idők Sony vázai (pl: A7S III) is várólistásak.

    A teljesen nevetséges fél éves várakozásról nem beszélve, amibe egy PlayStation 5 kerül... :D

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz tvamos #5888 üzenetére

    Teljesen el van cseszve az egész piac, ráadásul a kriptobányászok sem sokat segítenek a helyzeten. Most egy felső kategóriás VGA önmagában kerül annyiba, mint pár éve egy komplett konfig, amivel már azért neki lehetett menni a normális videóvágásnak. Persze azokért is sorbanállás megy.

    Fényképezőgépeknél is meg sok más elektronikai kütyünél az a baj, hogy sokszor csak filléres tételek azok, amik nincsenek a piacon, ezért az egész gyártás áll.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz madgie #5894 üzenetére

    Ja, csak a gond ott keletkezik ha valaki esetleg egy kis gamingre is használnád alkalomadtán a vasat. Lehet mondani erre, hogy a Mac Mini mellé akkor kell egy PS5-öt venni, de azt sem lehet kapni. :D

    Az viszont kérdés, hogy mikorra gyűrűzik be a fotóiparba egy olyan mértékű áremelkedés, mint az otthoni PC alkatrész piacon. Szerintem elkerülhetetlen és két hatás erősíti egymást: Eleve zsugorodik a piac, kisebb bázisnak kell fenntartania a vállalatokat, meg persze az alkatrészhiány.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz madgie #5897 üzenetére

    Ez esetben nem te voltál ebben megszólítva. :D Csak az M1 sem megoldás mindenre. Akinek igen, annak az Apple most igen potens cuccot kínál.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz konyi79 #5923 üzenetére

    Nálam 350 és 700 fotó között szór az exposzám két akku csere között.

    Előbbi ha mászkálok a városban, kattintgatok, lóg a vállamon a gép, 10s standby időzítővel és 6-7 óra alatt füstölöm el. Utóbbi meg műteremben 2 óra alatt, sorozatfotót is használva.

    Tényleg nem lehet kizárólag az exposzámból kiindulni.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz topikk #6028 üzenetére

    Teljesen agyzsibbasztó volt, mikor az Olympus kitalálta elnevezésnek, az "OM-D E-M" formulát.

    Az analóg időkből jött az OM, értem azt is, hogy jelölni akarták a digitális mivoltot, de teljesen hülye volt az egész. Ez az új nevezéktan sokkal jobb önmagában nézve, de az "OM" nélkül teljesen félreérthető. Az emberek nem szokták hozzá mondani ezeket (ahogy a Panasonicnál sem használjuk a Lumix vagy DMC előtagot, mert mégis mi a fenének használnánk, eleve az egész Lumix brand egy hülyeség, mindenki tudja mire gondolunk, de senki nem hivatkozik rájuk így, akkor sem ha a gépeikre is Lumix márkanév van írva).

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz Sang66 #6036 üzenetére

    Én használom a 45mm f/1.8-at és a 25mm f/1.7-et is modellfotóhoz és ne bánd a 45mm-t, mert ahogy haladsz előre a fejlődésben, úgy jössz rá mennyire előnyös és sokoldalú gyújtótávolság az ekv. 80-90mm ebben a műfajban.

    Én beltérben is használom a szűkebbet (műteremben azért erre szokott hely lenni), na meg nem kell a modellnek mindig állnia kint az utcán sem mint egy próbababának, le lehet ültetni lépcsőre, földre, falnak támaszkodni, pózoltatni, meg nem kell minden fotónak teljes alakosnak lennie. Jó ha van mindkét gyújtótávolságból fényerős objektíved.

    A 25mm f/1.7-től viszont ne várj akkora háttérmosást, mint amit a full frame 50mm fotókon lehet látni, ez MFT.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz konyi79 #6047 üzenetére

    Persze, GX80 is tudja az elektronikus zárat, meg szerintem az utóbbi 3-4 évből már szinte minden MILC váz, nagyjából ettől az árkategóriától felfelé (a nagyon belépő fapad gépekről nem tudom, egyáltalán nem követem őket).

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz Hi!King #6055 üzenetére

    Bizony vannak fényviszonyok amikor f/1.8 + ISO 200 mellé nemhogy az 1/16000, de még az 1/32000 is kevés. Bár azért szerintem nem törik le senki keze ha egy kicsit visszarekeszel, nem fogja drámaian megváltoztatni a háttérmosást. Ha mégis finnyadék valaki (esetleg vaku miatt kell a hosszabb záridő), ott megúszhatatlan az ND szűrő.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz b.vr #6059 üzenetére

    Irónia volt a bokehfetisziszták kapcsán, akik szerint fél-egy fényértéket rekeszelni bűn, mert akkor nem mossa eléggé a hátteret.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz hibavissza #6083 üzenetére

    Mindkettőtöknek igaza van, az ETTR jó módszer egy arra alkalmas szenzorral és arra alkalmas témán. Máshol pedig pont inkább a csúcsfényeket védő aláexponálás a célravezetőbb. A téma és a szenzor karakterisztikája együtt adja ki, melyik a jobb.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz nozs23 #6109 üzenetére

    Az X-T30 II nekem teljesen érthetetlen. Nem kéne más, csak az X-S10 belét átültetni abba a vázba és kész.

    Nem lesz ennek jó vége. Az X-S10 vonal szerintem maradni fog és az X-E4 vagy az X-T30 II fog utód nélkül megszűnni (nem most), addig meg lehet tesztelgetni melyiket kajálják jobban. Ez a 800-1000 dolcsis szegmens nagyon összetorlódott a Fujinál és ilyenkor jönnek a kaszálások.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz lugosi #6115 üzenetére

    Szerintem ezt rossz irányból világítjuk meg néha.

    A Micro 4/3-ban alap, hogy ezért a pénzért már jár az IBIS és aki ebben a rendszerben mozog, talán nem veszi észre, hogy ez egyáltalán nem annyira magától értetődő. A két nagy Micro 4/3 gyártó alig tesz ki együtt 8%-ot és a maradék 92%-nál nincs ezen az árszinten IBIS, de éppen a Fujifilm lett kivétel az X-S10 által.

    Ha lesz X-T40, abban lesz IBIS. A kérdés csak az, hogy lesz-e valaha X-T40 és ez szerintem az X-S10 eladásokon fog múlni. Addig meg jó lesz ilyen tessék-lássék alapon az X-T30 II (gondolom elfogyott a régi LCD, beletettek egy újat és nem lehetett ugyanúgy hívni a gépet).

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz madgie #6146 üzenetére

    Egy másik Fujifilm is van, ami még ennél is menőbb: X-T100

    Nem csak a fel-le billentés volt megoldott, de emellett a teljesen szembefordíthatóság is, már a manapság hivatkozásnak használt Panasonic S1H előtt. Azóta is könyörgő kutyaszemekkel nézem, hogy a Fujifilm visszahozza-e, mert úgy volt zseniális, ahogy kell.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz madgie #6151 üzenetére

    Na ja, maga a gép eléggé felejthető volt, csak azt a részét is elfelejtették, ami viszont bitang jó is volt benne.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz b.vr #6156 üzenetére

    Lássuk be, hogy sok fotós/influencer most fedezi fel először a MILC-eket, mert már a Canon is ráfeküdt. A mondás meg úgy tartja, hogy újszülöttnek minden vicc új.

    Nem a Canont akarom ezzel fikázni, mert szerintem nagyon jól csinálja most amit csinál és akár valódi innováció, akár már meglévő dolgok beépítése, végre látunk tőlük megint érdemi fejlesztést a tyúklépésben toporgás helyett, amit a DSLR iparban csináltak az elmúlt 8-10 évben.

    Soha nem voltam híve az ilyen "fúj, ezt már megcsinálta más korábban" hőbörgésnek, mert szerintem ez senkit nem kell, hogy érdekeljen (az elsőségekről persze tök jó megemlékezni történelmi szempontból, de önmagában nem érv semmi mellett/ellen a jelenben).

    Az egyedüli ami számít, hogy a termék jó-e és a Canon brutális tempót diktálva kezd egy kiforrotthoz nagyon közeli állapotra hasonlítani, pedig igen későn ébredt. Ez elismerésreméltó teljesítmény és pár éve még egy MILC-es topikban inkább csak körberöhögtük és mémeket csináltunk róla, ez ma már senkinek eszébe nem jutna.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz b.vr #6159 üzenetére

    Engem mondjuk sosem szívott be a GAS. Eleinte azért, mert pénzem nem volt rá, hogy összevásároljak minden fiszfaszt ami megtetszik, aztán ez rá is nevelt arra, hogyan legyek kreatív a meglévő cuccokkal és rájöttem, hogy szükség sincs rá, hogy minden fiszfaszt összevásároljak.

    Ettől függetlenül a nerd ott van bennem, csak ennek kiéléséhez nem kell, hogy birtokoljam és a pénzem álljon benne, amit ki akarok próbálni, azt előbb vagy utóbb úgyis ki tudom próbálni.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz Hi!King #6220 üzenetére

    13-14 éve vettem az első DSLR-em és az akkori teszteket olvasva is az jött le, hogy a belépő szinten annyira minimálisak voltak a fejlesztések, hogy csak több generációval korábbról érkezve volt értelme váltani.

    Azért ez annyira nem újkeletű dolog, hogy a mobilokra kelljen fogni. Akkor még okostelefonok sem léteztek, nemhogy olyanok, amik értelmezhető minőségű fotót tudtak volna lőni. Az akkori telefonom talán tudott 0,8 megapixelt és az már középkategóriának számított. :D

    Btw ez a kérdés nem csak a mobilokról szól, hanem egy nagy generációs különbségről is. A régiek még fotózni akartak (a mi definíciónk szerinti fotózást értem ez alatt), míg a fiatalabb "TikTok generáció" meg már tök máshogy tekint a képalkotásra, nem számít a képminőség (vagy csak másodlagos), csak a tartalom és az minél gyorsabban elkészüljön és azonnal megosztható legyen. TikTokozni nagy géppel nagyjából olyan élmény, mint egy aranyér vizsgálat.

    Itt vagyok én 31 évesen, még mondhatom azt, hogy a "régi" világhoz tartozom, ahogyan én gondolkodom a fotózásról. Úgy alakult az életem, hogy most sokat járok randizgatni és borzasztó sok nőnél látom azt, hogy "nekem is van fényképezőgépem, valami Canon 1000D vagy mi a neve, de 6 éve nem vettem elő, azért vettem, hogy a nyaraláson legyen mivel fotózni". Ők azok, akik muszájból vettek fényképezőgépet, mert egy marketing kampánnyal ráhergelték a lakosságot a tömeges fényképezőgép felvásárlásra. Ez nekünk jó volt, mert az ő pénztárcájuk tartalma hozzájárult az olcsóbban tömegtermelhető közép/felső kategóriához is.

    Ennek látjuk most a végét és a piac visszahúzódik oda, ahol mondjuk a hetvenes és kilencvenes évek között tartott: Nem lesz elérhetetlen a fotózás, de biztosan megdrágul majd a belépési küszöb, mert kiesik az a réteg (akik mindig is csak muszájból vettek gépet), akiknek a hátán mi fel tudtunk kapaszkodni a magasabb polcokra. Nem az lesz, hogy a belépő szint drágul meg, hanem kiesnek a tejfölöspohárból öntött vackok, ezzel átértékelődik mi számít majd belépő szintnek. Ez nem okvetlenül rossz dolog, csak kellemetlen lesz pénztárca ügyileg.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz Hi!King #6224 üzenetére

    Szerintem ez a TikTok generáció teljes félreértése. Semmi baj, én sem látom mi a jó a TikTok világban, de csak ezért nem teszek egyenlőségjelet az olcsó analóg géppel a cipősdoboznak (jobb esetben lapozható fotóalbumnak) családi körben fotózók és a külvilág felé kommunikáló, like és követő gyűjtő tartalomelőállítás közé. A TikTok generáció csak azért készít videókat, mert így működik a platform, itt a képalkotás csak egy médium, mint másnak a papírlap a könyvekben. Nem gondol magára sem fotósként, sem videósként. Így kommunikál.

    Szerintem van különbség aközött, hogy valaki az alkotást kedvéért fotóz és ezt megosztja másokkal (ha megosztja) vagy azért fotóz, mert ez az eszköze annak, ahogyan kommunikál. A fotózás most itt behelyettesíthető videózással is.

    De vegyük akkor azokat a fotózni az alkotás kedvéért vágyó amatőröket, akik a hetvenes-nyolcvanas években kerestek egy belépő, de már nem teljesen fapados hobbi gépet, amivel a mi általunk ismert értelemben lehet fotózgatni:

    Olympus OM10 + 35mm f/2
    - 1979-es listaáron: ~500 USD
    - Ma ennyibe kerülne inflációval korrigálva: ~1.890 USD

    Ha ezt a gépet valamihez hasonlítani kellene a jelenből, akkor mondjuk egy Fujifilm X-T30, Sony A6400 szintű cucc ugrana be, amihez van a kitnél egy fokkal jobb objektíved (lehet zoom is, csak akkoriban nem voltak még elterjedtek). Nem pro, nem munkavas, de azért egy amatőr, alkotni vágyó fotósnak az igényeit kielégíti oda-vissza.

    Akkor is voltak tejfölöspohár kompakt gépek. Muszájból vették az emberek, mert nem volt arra praktikusabb megoldás, hogy egy szülinapon a családról tudjanak pár fotót kattintani. Ma már van, beleolvadtak a telefonokba.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz Hi!King #6226 üzenetére

    "Viszont azt nevetségesnek tartom, hogy a hobbi célú gépekről jelentős létszámban váltanának mobiltelefonos fotózásra."

    Miért? Egyfelől nem értem miért gondolod, hogy ez a réteg hobbinak tekintette a fotózást, csak mert volt egy tejfölöspohár Canon DSLR a szekrényben, másfelől meg én tegnap Esztergomba kirándultam randizni, inkább foglalkoztam vele, mint a fotózással, közben telefonnal azért kattingattam párat, egy-kettőt feltettem Instagramra, többi mind ment egy Google Photos albumba, amit megoszthattam vele és odáig van meg vissza. Nyilván mi itt ezeken a fotókon el tudunk csámcsogni, hogy miért rosszak, miért lett volna jobb egy rendes géppel meglőni, de Instagramon meg kiviláglik a sok tök amatőr, minden értelemben pocsék fotó közül, nem mellesleg, mikor eleve abban gondolkodsz, hogy 1080 pixel lesz a kimenet, máris megengedőbb vagy, nem görcsölsz annyit azon, hogy "csak egy mobil".

    Btw tökre csípem az UWA (ekv. 14mm) modult, csak arról nem tudok RAW-t menteni, de a főkameráról igen (ekv. 26mm). A flare meg nagyban függ attól is, hogy eszembe jut-e maszatot törölni a lencséről.






    (Szerk: Legközelebb olyan helyre teszem fel a példafotókat, ahol nem rágja meg a fórummotor, szörnyű ez a tömörítés).

    "Az, hogy valaki hétköznapi, nem hobbi célra volt hogy megvett egy DSLR-t, szerintem viszonylag marginális jelenség, és amúgy korszaktól függetlenül így is, úgy is csak egyszer csinálja, mert ha újra felmerülne, eszébe jut, hogy a régit sem használta a kezdeti lelkesedés után."

    Nem érzel itt egy paradoxont? A kezdeti lelkesedés után polcra kerülő DSLR/MILC pont annak az igazolása, hogy nincs szüksége annyi embernek fényképezőgépre, mint ahánynak sikerült az elmúlt 20-30 évben eladni őket. A tejfölöspohár Canon DSLR-ek fő célközönsége meg igenis azok voltak, akik csak alkalomszerűen, egy-egy nyaralásra, kirándulásra, gyerekkel a játszótéren megjelenésre vitték magukkal (aztán rájöttek, hogy erre egy mobil is megteszi nekik). Nem járok mostanság a gépajánlós topikba, de régen is aki ebben az kategóriában keresett, az ennyit várt el tőle és azt mondta, hogy talán hobbiból is művészkedne ha már vesz gépet.

    Ez a lovon fordítva ülés iskolapéldánya, hogy veszek egy eszközt (valami tök másra) és talán majd hobbiból művészkednék is vele, mert elvileg arra is jó. Sosem jön össze, mert nem egy művészkedős igényhez vesz gépet, hanem egy géphez akar magának művészkedős igényt csiholni, mert milyen vadregényesen romantikus volt a reklámfilm, amiben a pasas szenvedéllyel fotózta körbe Barcelona utcáit. Megetették egy életérzéssel, csak lehet ő jobban lelkesedik Barcelona utcái iránt, mint a fotózásért, de hát a marketing tud igazán mocskos is lenni.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz Hi!King #6229 üzenetére

    "Szerintem meg leginkább azok, akik később drágább gépet vettek. Lehet, hogy te egyből középkategóriával kezdtél, de ezt kevés ember teheti meg, és régebben ez különösen így volt."

    De ez így nagyon eltorzult ábrázolása a valóságnak. Persze a többség a legolcsóbb belépő DSLR/MILC géppel kezd, de régen is csak a töredékük ment tovább felsőbb polcról válogatni. Azért vett tejfölöspoharat kezdésnek, mert megtehette, hogy ezzel kezdjen (míg mondjuk az apukája 30 évvel korábban meg használtban gondolkozott). Azért ebben van egy adag fogyasztói kultúra, hogy ha van elég olcsón új, inkább azt veszi egy kezdő, minthogy vegyen egy jobb használtat.

    "Ha a középkategória lesz a belépő, nem lesz utánpótlás."

    Ezért hoztam az OM10 példát, 1979-ben annyiért volt egy hobbira, amatőröknek szánt cuccod, amiért ma Full Frame MILC-et lehet venni. Akkor is volt utánpótlás, ezután is lesz, főleg mert a belépési küszöb soha nem volt ennyire alacsonyan a mobiloknak hála. Ha abból indulunk ki, hogy 1979-ben az akkori tejfölöspohár fix fókuszos kompakt analóg gépek hozták be a vásárlókat oda, ahol már OM10-et vettek, akkor miért olyan irreális azt gondolni, hogy a mobilok is megteszik ezt?

    Én nem gondolom, hogy a mobilok miatt kevesebb lesz az olyan fotós, aki a középkategóriát (vagy magasabb szintet) céloz meg, csak kihagy egy lépcsőt a tejfölöspohár szutyvadékok mellőzésével. A piaci adatok is azt mutatják, hogy nincs kevesebb vásárló azon a szinten, ahol már haladó(bb) amatőr vázak pörögnek. Ami rohamosan erodálódik, az pont ezek alatt van. Nem véletlenül nyilatkozzák sorra a gyártók, hogy a jövő a haladó amatőrökre koncentrálásban van.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz Hi!King #6231 üzenetére

    "Szerintem nem korrekt összevetés az, hogy a mai középkategóriát veted össze az egykori belépő szinttel"

    Az OM10 nem volt belépő szint, csak az OM családba, már akkor is létezett a PEN vonal (igaz az nem cserélhető objektíves volt), meg ennél fapadosabb SLR-ek is akadtak. Példának okáért ugyanebben a korszakban tarolta le a piacot a Pentax K1000, ami a maga idejének (1976-tól gyártották) "olcsó belépő szintje volt". A kitnek számító 55mm f/2 objektívvel együtt 299 USD volt az ára, ami mai értéken 1.441 USD lenne és egészen a 2000-es évekig szinte alap darab volt a fotós képzésekre jelentkezők körében (persze az idő előrehaladtával egyre olcsóbban beszerezhető volt).

    "Azt különösen inkorrektnek és arrogáns, lenézőnek tartom, hogy siman leszutykozod a belépő szintet"

    A tejfölöspohár szutyok DSLR-ekre mondtam ezt, amiknek az árában olyan dolgokat lehet venni, mint egy Panasonic GX80 (családon belüli példa, mikor öcsém el akart kezdeni hobbiból fotózni, mert kinőtte a telefont), ami meg felmossa velük a padlót, ráadásul az nem is volt a gyártó abszolút belépő szintje. Azért tudja a Canon ezeket még mindig árulni, mert végtelen mód nagyobb a brand beágyazottsága.

    "lenézed, általánosítod a célközönségét, és szembeállítod azokkal, akik egyből használt, de magasabb kategóriát vesznek"

    Szerintem te itt most nagyon be akarod bizonyítani azt, amit nem mondtam. Azt mondtam, hogy a vásárlók többségének soha nem is volt fotózással kapcsolatos ambíciója, csak kattintgatni akart valamivel, mert erre a telefonja mostanáig nem volt kellően alkalmas. Ez nem értékítélet volt, én soha nem mondtam, hogy a fényképezőgép művészkedésre (is) legyen használva, mert aki nem így tesz az hülye. Apám ügyes fotós volt és a családot is SLR-el fotózta, de soha nem ment bele jobban a fotózásba annál, minthogy családi eseményeket meg utazásokat dokumentált, nem fotózott kedvtelésből "dolgokat". Ma már ő is a telefonjára támaszkodik. Őt is le kéne hülyéznem eszerint.

    A használt géppel kezdőt pedig arra hoztam példának, hogy régen is volt utánpótlás a fotózásban, mikor az új gépek között egy belépő SLR vagy jobb távmérős is mai értéken majdnem 1500 dolcsiba került, mert be lehetett menni a sarki Kodakos bácsihoz, aki bizományban árult használt gépeket. Én analóggal kezdtem és a Kodakos bácsinak a polcáról vett nekem apám egy saját gépet, hogy legyen mivel az iskolai fotószakkörre járnom, de egyébként ha olvasol Redditet, sok USA-beli fotósnak is hasonlóan indul a beszámolója, hogy került mondjuk 300 dolcsiba egy Pentax K1000 kit, de csak 150 dollárja volt az egyetem előtt, bement a bizományiba és vett onnan valamit. Eldönthette, hogy vagy vár még egy kicsit és spórol tovább vagy vesz használtat.

    Az olcsó tömegtermelés nyírta ki azt, hogy így is tudjunk gondolkozni erről az egészről, nyilván egy kezdő sem fog valami vadidegentől a Hardverapróról venni gépet, de ha a sarki Kodakos bácsi ma is lenne és tudna tőle venni teszem azt 3 hónap garanciával belépő DSLR áron egy Fujifilm X-T20-at (most csak mondtam valami random példát), akkor lehet a kezdő sem félne ettől a gondolattól. Sőt sok esetben a gyártók saját boltjai vettek be gépet, mikor a tulaj másikra váltott, beszámították neki, átnézték és kitették a vitrinbe a használt eladó cuccok közé. Ahogy ma kinéz a piac, pont az nem kedvez a használt kereskedelemnek, hogy ott vannak az olcsó tejfölöspohár DSLR-ek, amik gúlákba rakva állnak a Media Markt bejáratától 2 méterre. Majd amikor már nem így néz ki, akkor is megtaláljuk a módját, hogyan vegyünk (vagy ajánljunk ismerősnek) kezdő gépet.

    "a használt piachoz meg sokkal jobb rálátás kell, nem tudja még eldönteni, milyet érdemes, ugyanakkor könnyű befürödni is vele"

    Ez az új gépre is igaz. Egy ismerős csajszi most jelentkezett OKJ fotós tanfolyamra egy belépő Canon szutyvadékkal, amin le van takarva a vakupapucs középérintkezője, ami akkor derült ki, mikor stúdió feladat közben nem lehetett elsütni vele a vakukat. Semmivel nem kell több utánajárás az ideális használt géphez, mint az ideális új géphez. Az amit te megmenteni akarsz, az egy nagyon rossz vásárlói habitus, ami lekapja a polcról az első ismerős márka gépét ami még belefér a költségvetésbe. Nekem például ez a mentalitás nem hiányozna és nem is érzem, hogy megmentésre érdemes lenne.

    Na meg akkor egy kicsit árnyaljuk a dolgot: Én a használt gépet egy lehetséges útnak jelöltem ki, nem pedig az egyetlennek. Nem tudjuk mit hoz a piac, szerintem valószínűbb lesz az, amit a Sony is csinál, például az A6000 nagyon sokáig gyártásban volt és a végére kitben beesett 200 ezer alá, belépő DSLR árszintre, pedig annál egy sokkal-sokkal jobb gép. A tejfölöspohár szutykok eltűnése nem okvetlenül jelenti azt, hogy innentől 400 ezernél olcsóbban bele sem lehet majd ugrani a fotózásba. Ha az aktuális generáció kell, akkor lehet így lesz, de ha valaki teljesen kezdő, majd megveszi az egy generációval korábbi crop vázat. Vagy FF kell? A Sony A7 II is kapható újonnan még mindig, ennél nem sok olcsóbb belépő van a Full Frame világba.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz lugosi #6232 üzenetére

    Arra értettem, hogy nem fogok sírni azért, mert nem ugranak bele egy fényképezőgép megvásárlásába azok, akiknek nincs igazi fotózással kapcsolatos ambíciója. Ez nekem tökre értéksemleges, nekem sem jobb, sem rosszabb nem lesz attól, hogy sokaknál áll vagy nem áll a polcon egy alig használt belépő gép, mert a harmadik nyaralás után elege lett a cipekedésből.

    Viszont a termelési volumen visszaesésével óhatatlanul áremelkedés fog jönni, ezt mi nyilván érezni fogjuk.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz b.vr #6235 üzenetére

    Nem muszájból vettek 5-10-15-20 évvel ezelőtt fényképezőgépet az emberek, mégis amint elég jók lettek a mobilok, már nem vesznek? :)

    Azért vettek, mert máskülönben nem volt mivel lefotózni a csemetét meg a nyaralást. Ma már ilyen dilemma nincs, ma már nem múlik egy gépvásárláson egy olyan eldöntendő kérdés, hogy lesz-e mivel egyáltalán fotózni. Vagy ezért, vagy ennek egy áttételes hatásaként aki mégis dedikált géppel fotózgatásra adja a fejét, az már nem a teljesen fapadot célozza meg (5-6 éve kezdődött ezek lejtmenete, de még mindig nem akar begyűrűzni a magasabb szegmensekbe).

    A mobilos fotózás a tökéletes kapudrog, könnyen hozzáférhető és soha nem volt ennyire alacsonyan a belépési küszöb, ezért vitatkoztam azzal a kijelentéssel, hogy ha eltűnik az amit ma fapad belépőszintként ismerünk, az elvágja az utat azok előtt, akik amúgy a középkategóriában kötnének ki. Nem azok lettek kevesebben a piacon, akik amúgy a középkategóriában k9tnének ki, hanem akiknek tényleg nincs szükségük fényképezőgépre.

    Az ILC piacon is csak a full fapad tűnik el (sőt MILC-ek között ez a szegmens soha nem is volt népszerű), ahogy azok maradoznak el a vásárlástól, akik hobbi szinten sem akarnak fotózni és/vagy korábban már megkajálták az életérzés marketinget* és azóta is ott rohad a szekrényben a 2 nyaralást megélt EOS 1000D.

    *=Nagyjából 2005 és 2015 között borzasztóan ment az, hogy a gépeket azzal adták el, hogy mekkora kúlság fotósnak lenni, legyél te is fotós, te is menj ilyen televigyorral Barcelona utcáin, közben fotózz és nyűgözz le mindenki milyen ügyes vagy! Ezzel a gyártók a jobb kompaktok felől beterelték az embereket a belépő fapad DSLR szegmensbe, de arra is pont annyira volt szükségük, mint egy kompaktra a mobiljuk mellett.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz b.vr #6238 üzenetére

    "Mert ez így mindenkire igaz, rám is, ha egy műzlisdobozzal is meg tudnám csinálni amit szeretnék akkor műzlisdobozt lenne "muszáj" vennem."

    Azért mert van egy csomó egymást ilyen-olyan módon fedő halmaz és az egyik nagyra (vagy talán legnagyobbra) elhangzik valami, nem hozza magával automatikusan azt, hogy a többi halmazra is igaz. Azt hiszem az arrogáns jelzőt is azért kaptam meg pár kommenttel korábban, mert többen önmagukat vélik felfedezni abban amit mondtam. Aki így érez, ne érezze, hiszen azokról beszélünk, akiket amúgy a fotózás (alkotó tevékenységként) hidegen hagy vagy nagyon maximum egy fellángolás erejéig tartott. Aki most itt van ebben a beszélgetésben az tök nyilvánvalóan nem ebbe a halmazba tartozik, akkor sem ha birtokolt már tejfölöspohár DSLR-t.


    "Egyszerűen hagyni kell ezt a muszájt, mert itt nem a "muszájság" a hangsúly"

    Most a muszáj szó lett amin rugózunk? A végeredmény ugyanaz: Az emberek tömegei nem vesznek fényképezőgépet (egy másik tömeg meg igen, erről lejjebb), mert lett időközben egy ő szemszögükből praktikusabb, egyszerűbb, mindig náluk lévő eszköz, amibe már bele van építve. Nem azokat "veszítjük el" a piacról, akik ebből valamilyen racionális "vajon melyik a jobb eszköz erre" kérdést csinálnak, hanem akik korábban is azért vettek fényképezőgépet, mert még nem volt más, amúgy meg tökre hidegen hagyja őket az egész téma.

    Az meg valahogy a világvége várásban mindig elsikkad, hogy a fotózás iránt ténylegesen érdeklődő réteg nem (!) zsugorodik, mobilok ide, tejfölöspohár DSLR-ek elsorvadása oda. Meg egy kicsit azt a hangot akartam még megpendíteni egy korábbi kommentben, hogy nem vagyok kameraraszista, szerintem egy mobil is fényképezőgép. Ha most nem az EOS 2000D hozza be a fotózni komolyabban is vágyót a középkategóriába, hanem az éppen aktuális iPhone, mert rákapott a fotózásra (vagy videózásra), azzal szerintem semmi baj.

    "Persze akár elő is fordulhat hogy pont ilyen emberrel randiztál, de a tömeges jelenség nem ez."

    Pedig az látszik ezen a statisztikán is, hogy miközben egyenes összefüggés van az okostelefonok elterjedése és a kompakt eladások bezuhanása között, ezzel párhuzamosan átmenetileg nőtt a cserélhető objektíves gépek eladási volumene. Ehhez tegyük mellé azt, hogy a DSLR kategória megjelenésétől fogva érzékelhető volt az, hogy mindenhonnan egy olyan reklám/marketing légkör áradt, hogy tök menő ha lóg a nyakadban egy DSLR, nem tudtál (sőt a mai napig sem nagyon) bemenni egy Media Marktba, hogy ne legyen gúlákba pakolva egy nagy rakás belépő DSLR, sokszor gyári kitek voltak, amikhez fotós táska, memóriakártya, néha nyomtató (!) járt ajándékba, csak vedd meg és érezd át az életérzést, hogy fotós vagy.

    "de a tömeges jelenség nem ez."

    Hozhatok egy példát? A 2020-as évben az összes gyártó eladási volumene jelentősen visszaesett, egy gyártót kivéve, akik meg tudták tartani a 2019-es szintet: Fujifilm. Miért? Mert ők eleve csak a fotózás, mint alkotótevékenység felé kifejezetten nyitott réteget szólítják meg, soha nem volt az X-rendszer beágyazott a teljesen laikus amatőr rétegben (még Japánban sem, talán Indiában egy ideig népszerű volt az A-sorozat, de globálisan nézve a Fujifilm az emberek fejében az X-T10/20/30 vonaltól felfelé létezik). A többi gyártó meg egyszerűen szenvedett attól, hogy kiesett az a réteg, mely inkább nem is vesz fényképezőgépet, ha nem lehet elmenni nyaralni.

    "a mobilgyártók rá is mentek erre, és jópár éve az egyik legfontosabb marketing céljuk azt bizonygatni [...]"

    És akkor olyan hihetetlen az, hogy a DSLR gyártók meg éppen arról győzködték orrba-szájba a világot, hogy mindenkinek kell egy DSLR? :D A DSLR szó kicserélhető lenne MILC-re is (ma már), de a gyártók is érzik, hogy ez a piaci logika már nem működik és éppen a tárgyalt jelenség legnagyobb képviselője (Canon) nyilatkozza az elmúlt 1-2 évben egyre többször, hogy a belépőszint erodálódásával a marketing hangsúly a felsőbb kategóriákra tevődik át, mert ők is látják, hogy az arra való igény nem csökken. Ennek a rétegnek már nem azt kell bemutatni miért jó ha van egy fényképezőgéped, hanem miért jó ha éppen őket választod.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz lugosi #6239 üzenetére

    Ez két külön dolog:

    Ami nem okvetlenül rossz folyamat az a tény, hogy nem vesznek fényképezőgépet azok, akiknek soha nem is az volt a lényeg, hogy fényképezőgépet akarnak birtokolni. Ez se nem pozitív, se nem negatív dolog. Halálra fogyasztjuk magunkat a Föld nevű bolygón, nem értem miért kéne azon sírni, hogy egyre kevésbé sózak rá tejfölöspohár gépeket azokra, akik láthatóan nem elkötelezettek a fotós alkotótevékenységek iránt.

    Ennek már csak egy hozadéka, hogy áremelkedések jönnek a nyomában, nyilván erre én is azt mondom, hogy a mi szemszögünkből fáj(hat), de szerintem nem baj, hogy ha 20%-al drágább lesz egy cucc, akkor 20%-al tovább spórolunk rá. Ez utóbbi gondolat csak az én személyes értékítéletem, ettől még szabad a nyafogás azon, hogy a jövőben anyagilag nehezebb lesz fedezni a G.A.S.-t.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz tvamos #6243 üzenetére

    "Szerintem az latszik, hogy keves ember ment ILC-re kompakt/bridgerol."

    Vagy legalábbis a többségük nem ment át, de ha csak töredékük döntött így, az is irdatlan számokat jelentett akkoriban (már évi +15% shipped unit az ILC szegmensen belül is nagyon sok, miközben ez a kompaktozók csak nagyon kis százalékát jelenti). Szerintem most csak annyi történik, hogy a piac beszabályozza önmagát és elkezd letisztázódni hány embernek van valóban szüksége egy ILC-re.

    "Ha tonkre mennek, akkor [...]"

    Ha tönkremennek, de ennek nem kell törvényszerűnek lennie.

    "akkor tuti, hogy a maradek ceg dragabban fog mindent arulni."

    Erről beszéltünk, de az árrobbanást mindenképpen fékezni fogja az, hogy egy szűkülő piacon valóban elkötelezett fotósok pénztárcáiért kell megküzdeniük, így nem lehet azt mondani, hogy amit elbukok a szekérnyi számra elsózott EOS 2000D-n, azt rálőcsölöm a maradék vásárlóra, mert nem mindenkit érint egyformán ennek a kategóriának az elsorvadása. A Fujifilmet hoztam példának, akinek ez meg sem kottyan.

    "A Nikon is evek ota veszteseget termel."

    Amiből éppen most keveredik ki, évek óta csökken a veszteségük és ha nem jön a covid, még akár idén elérhették volna, hogy végre ne legyenek veszteségesek. Én egy kicsit óvatosabb lennék a világvége hangulattal.

    "Harmadreszt, az emberek nem nagyon nezegetnek mar kepeket."

    Szerintem soha nem is nézegettek. Az Instagram előtti időkben csak fotós portálokra (Flickr, 500px) töltögettünk fel és egymás között kommunikáltunk így, ez semmiképpen nem feleltehető meg az emberek teljes halmazának. Az átlag ember soha nem is nézegetett direktben fotókat, csak miután bejöttek azok a közösségi platformok, amik erősen építenek erre (a Facebook csak részben, Instagram teljesen, utóbbi pedig a mai napig is a világ legnagyobb fotó-nézegetésen alapuló platformja, de abszolút értékben is a legnagyobbak között van). A helyzetet én nem látom rosszabbnak, mint az Instagram előtti időkben.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz tvamos #6245 üzenetére

    "Az zavar, ha nem kapok olcson belepo vazat."

    Fogsz, csak nem az lesz, mint a digitális fotózás aranykorában, hogy le se szarjuk már az egy generációval korábbi modelleket, hogy rohanhassunk a legújabbért. A Sony csinálja jól, nem fektet energiát egy dedikált belépő(bb) gép fejlesztésébe, hanem ledobja oda árban az eggyel korábbi generációt a magasabb polcról. Ha a legújabb modell kell, azok zsebbenyúlósabbak lesznek.

    "A nagymamam nezegetett fenykepeket,"

    Ahogy a nagymama nézegetett fotókat, az nem ment sehova, csak átalakult és a telefonon keressük elő ezeket az emlékeket, amik sok esetben ma már eleve a telefon kamerájával készültek.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz lugosi #6249 üzenetére

    "Mert legalább azok se vehetnek olcsón gépet akikről te úgy gondolod hogy egyébként se való nekik."

    Öhömm... nem nem vehetnek, hanem nem vesznek, azért a kettő nem ugyanaz. Egy gyártó azt gyárt amire igény van. Ne csináljunk már úgy, mintha a gyártó lenne a gonosz, mert elvesz egy lehetőséget. A vásárlói igények múlnak ki. Bárki nagyon nagy örömmel keresne pénzt EOS 2000D szerű cuccokon.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz b.vr #6253 üzenetére

    Utolsó kommentem a témában.

    "Mert ezt fals megközelítésnek tartom, félrevisz ha itt "muszáj"ban kezdesz gondolkozni."

    Oké, de ebben ugyanazt mondjuk az elejétől fogva mindannyian: Régen csak a dedikált fényképezőgép volt, ma meg már van erre a mobilok képében még egy választási lehetőség. Én a muszáj szót használtam arra, hogy ha fotózni akart valaki, akkor dedikált gépet kellett ehhez beszerezni pár évvel ezelőttig, míg ma van +1 választási lehetőség (és látjuk melyik felé mennek a tömegek). Persze, igazad van, hogy vannak erre szerencsésebb kifejezések, de ha nem akarsz ezen leragadó vitát, akkor ne ragadjunk le ennél a szónál. Mellesleg szerintem nem magyarázható a teljesen belépő ILC kategória hervadozása mással, csak azzal, hogy azok a vásárlók maradnak el, akik annyira azért nem veszik komolyan a fotózást, hogy megérje nekik beleugrani egy fényképezőgép vásárlásba és hogy korábban mégis miért duzzadt fel velük ez a kategória, az már inkább ügyes marketing volt a 10-15 évvel ezelőtti világrendben, eközben az utánpótlás nem marad el ma sem, csak egy fotós életéből egyre inkább kimarad az a lépcsőfok, mikor vesz egy nagyon durván fapad belépő gépet, ezt ma már a mobilok töltik be.

    "Az meg a nagy fenét sikkad el hogy a fotózás iránt érdeklődő réteg egyáltalán nem zsugorodik (nem tudom ki állított volna ilyesmit, én egész biztosan nem)"

    A diskurzus korábbi szakaszából jött ez, ahol Hi!King mondta, hogy ha eltűnik a belépő szint (vagy a jelenlegi középkategória válik azzá), akkor azzal megszűnik az utánpótlás is. Ez így nem látszik, mert egyre nagyobb arányban lépnek be a középkategórián keresztül fotósok ebbe a világba (nem azért, mert többet adnak el, hanem mert semmivel sem kevesebbet, mint régen, noha a jelenlegi ismereteink szerinti belépőszint lejtmenetben van és nem is tegnap kezdte).

    "Te jöttél azzal (kiindulva a randidból) akik hobbi szinten sem akarnak fotózni, én meg azt mondtam hogy a randidra akár igaz is lehetett"

    Ugye ha már azzal jössz, hogy nem arra megy a válasz, ami idézve volt, akkor ne kényszerítsd bele a másikat abba, hogy rosszul idézett kijelentésre kelljen reagálnia, mert akkor tényleg nem arról szól majd a diskurzus, amiről kéne. Nem egy randiról beszéltem (vagy inkább anekdotáztam), hanem arról, hogy sok nőnél tapasztaltam az elmúlt 1,5+ év alatt. További infó: Egy időben poénból kiírtam a Tinder profilomra bemutatkozásba, hogy "fotós korrepetálást vállalok", amire a matchek több, mint 50%-nál jött ez elő, hogy "amúgy van itthon egy DSLR-em, de már évek óta nem vettem elő". Nem reprezentatív felmérést közöltem. :)

    "de a tömeges jelenség az nem ez, hanem a tömeges jelenség az hogy az emberek nemcsakhogy akarnak fotózni (meg videózni) hanem sőtmitöbb ténylegesen fotóznak! De megintcsak a fényképezőgépgyártók nagy bánatára ebből számukra a legkevésbé sem következnek kedvező piaci folyamatok."

    Mintha én is ezt mondtam volna, mikor azt fejtettem ki, hogy soha ennyire alacsony nem volt a fotózásba a belépési küszöb és soha nem fotóztak ennyien a világban, de különbséget tettem abban, hogy valaki alkotó-művészkedő fotózásra tart igényt vagy csak kattintgat dokumentatív jelleggel, hogy megmutassa az ismerőseineka social csatornáin. Itt már félve teszek kijelentést arra vonatkozóan, hogy vajon melyik csoport milyen eszközhöz fog nagyobb arányban nyúlni (meg, hog szerintem ez baj-e egyáltalán).

    "Na de főleg hogy jutottál arra a megállapításra ami nekem is, másoknak is szemet szúrt hogy nem rossz dolog csak pénztárcaügyileg kellemetlen"

    De ez egy érvelési hiba, mert az elhangzottak egyik felét elmosod, másikat meg élesen kiemeled. Mindvégig azt mondtam, hogy a mi perspektívánkból nyilvánvalóan szar dolog, hogy áremelkedéseknek nézünk elébe*, de van egy miénktől eltérő perspektíva is: Azoké, akiknek ma már nem kell dedikált fényképezőgépet vennie az igényeik ellátására, nem mellesleg ha nem kezeljük úgy a mobilokat, mint valami idegen vagy ellenséges kasztot, mi magunk is nyerünk azon, hogy egyre jobbak a fotós képességeik. Bocs ha nem tudom azt mondani, hogy több gépet kéne rásózni az ilyen eszközt vásárolni amúgy nem akaró rétegre csak azért, hogy mi olcsóbban vehessünk középkategóriát.

    *= Amire azt is mondtam, hogy talán a Sony-féle megközelítés nyer majd teret, hogy előző generációs gépeket tesz egy árlépcsővel lejjebb és gyártja tovább, mintsem csináljon direktben egy butítottabb és olcsóbb anyagokból felépített gépet.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz madgie #6324 üzenetére

    Nem is kell hozzá gamernek lenni, csak látni mit tud egy tök átlagos telefon a 120 Hz-es OLED panelekkel, de még egy 90 Hz is hatalmas különbségnek érződik a 60 Hz-ről váltva (nagyobbnak, mint a 90 és 120 Hz közötti különbség).

    Az OVF-szerű "közvetlen" élményhez nagyon nagyban hozzájárul, ami akkor is érezhető, megélhető előny, ha valakinek nem fáradékony a szeme.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz PuMbA #6328 üzenetére

    Én személy szerint kevésbé vagyok érzékeny az EVF-re, vagy csípőből tüzelek LCD-n komponálva vagy portrézom, szóval amíg nem lehetetlenül béna valami, addig sok panaszom nem szokott lenni. De tény, hogy a magas frissítési ráta sokat segít abban, hogy az EVF ne csak okosabb legyen egy OVF-nél, de belenézni is nagyobb öröm legyen.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz nozs23 #6397 üzenetére

    Tudom rosszmájú vagyok, de majd ez lesz a key selling point az R5C Mark II-nél, hogy végre rendes HDMI-t raknak rá. :D

    Mindenki gyűlöli a Micro HDMI-t, aki csak kicsit is jobban beleássa magát a videózásba, tényleg illett volna rárakni egy rendeset. De p_adam-el értek egyet, hogy ez még nem fogja visszatartani azokat, akiknek pont egy ilyen tudású vázra fáj a foguk. Legfeljebb elfogadják, hogy majd fél évente lehet rohangálni a szervizbe kontakthibás Micro HDMI portot javíttatni és addig is várják a Mark II érkezését.

  • Stauffenberg

    Topikgazda

    válasz mettek #6422 üzenetére

    Nem tudom miből jött le, hogy sokat savazom a Canont. Ha összegyűjtenénk grafikonra, hogy mit kritizálok a legtöbbet, akkor valószínűleg a Panasonic jönne ki, pedig pont Panasonicom van (hiába na, becsípődésem nyafogni a CDAF-re) és nem tartom rossznak önmagában a márkát vagy a Panasonic gépeket.

    Általában véve savazok piaci jelenségeket, marketingvezérelt magatartási formákat, amik sajnos minden gyártónál felütik a fejüket és nem kötődik egyik márkához sem. Ez egy szakmai topik, mindent tudunk a helyén kezelni, azt is amit kritizálunk, azt is ami miatt örülünk, mert mindenki el tudja dönteni, hogy egy hátrányos képesség egyáltalán érinti-e őt vagy sem.

    Nem tudom hol fikáztam le az EOS RP-t (biztos volt ilyen, mert emlékszem néhol kemény szavakkal illettem), de szerintem számít a kontextus is, vagy jóval drágább volt még a kritika megfogalmazásának idején, vagy a béna videós képességek nem álltak összhangban a konkurenciához mérve. De biztos vagyok benne, hogy azt is többször, több helyen leírtam, hogy sok olyan fotós van, akinek az EOS RP lesz a legköltséghatékonyabb választás fotóra ha jól válogat össze hozzá objektíveket.

Új hozzászólás Aktív témák