Új hozzászólás Aktív témák
-
Stauffenberg
Topikgazda
Ez még az a korszaka a Canon-nak, amikor 4K videó alatt visszaváltott CDAF-re a váz, ráadásul olyanra, amit még a Panasonic is körberöhög, na meg az 1,6x crop miatt igazából videós szempontból nincs különbség közte, meg egy crop váz között, utóbbiakból pedig 1300 dollárért már nem a fapadot kapod.
Lerágtuk ezt már annak idején is. Az EOS RP inkább azoknak volt való, akiknek így is elment videóra és/vagy nem videóznak és fotóban is tudják mit keresnek (nekem amúgy fotóra elég lenne). Hasonlóan árazott, gatyába rázott videóval rendelkező RP Mark II-vel még a közös életet sem tartanám kizártnak.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Közben meg nem reagáltam az AWB Lock-ra, erre egy nagy-nagy +1!
A legtöbb gyártó nem is foglalkozik ezzel a funkcióval, pedig a mai gépek AWB-ben már elég jók és nem az fog tönkrevágni egy felvételt, hogy 150 kelvinnel odébb mérte az ideálistól, hanem amikor rögzítés közben ugrál +/- 150 kelvineket. Akiknél van pro-grade videokamera gyártás, ott a belső teszteken odanyomják egy ilyenekkel dolgozó videós kezébe a gépet és neki fel sem tűnik, hogy ez a funkció hiányzik. Érdemes lenne hibrid tartalomgyártókat is megkérdezni végre, hogy mire van igényük.
Külön király, mikor az AE Lock nincs hatással a AWB-re. -
Stauffenberg
Topikgazda
A Fujifilm olyan, mint amikor van egy nagyon szép barátnőd, majd megszólal és kiderül, hogy még intelligens is. Szexi!
Amúgy szerintem annyi van, hogy a Fujifilm későn érkezett ebbe a játékba, de akkor már eleve a hibrid alkotók fejével gondolkozva húzta fel a videós képességeket. A Canon, Sony meg a Panasonic viszont átszólt a pro videós részlegre, onnan hozott mentalitással kezdtek dolgozni és egy csomó mindenre nem gondolnak a tényleges végfelhasználó fejével.
-
Stauffenberg
Topikgazda
-
Stauffenberg
Topikgazda
Gondolom ugyanaz, mint aki Micro 4/3-on ~600mm mellett fotóz. Szerintem is extrém nagyítás, én próbáltam ekv. 1000 mm körül videózni és itt már annyira belép a légkör sokféle optikai hatása (nyáron a délibáb, télen a köd/szmog), hogy meglehetősen használhatatlan bármi másra, mint a híranyag gyártás, ahol a képminőség nem szempont (most a nudista strandok környékén a bokorban megbújó degeneráltakról ne beszéljünk).
De aki paparazzit akar játszani, annak valószínűleg király játékszer.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Pont a konverterezés miatt gondolom, hogy a 600-800mm körüli tartomány + konverter használat egy sweet spot, nagyobb flexibilitást ad.
De persze elhiszem, hogy a Canon kiszámolta tudományosan, hogy ha megcsinálják ezt, lesz is aki megveszi.
--
#6456 hibavissza: Én nem a karóráik eredetiségében kételkedem...
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz pintyesz #6499 üzenetére
Én szeretek telefonnal is fotózni (most egy OnePlus 8T-m van, de főleg RAW-ban fotózok vele és az is zömmel Instagramon köt ki), de szerintem nehezen összehasonlítható a kettő.
Az Astra-Supra összehasonlításban meg nem az volt a lényeg, hogy milyen típusokat hasonlítottam össze, hanem maga a kérdés értelmetlen, mert egyik sem visz el jobban Debrecenbe, nem arról van szó, hogy az egyik Nyíregyházára fog menni, mert túl hülye a feladathoz.
A mobilok előnye a kompaktság és az, hogy rögtön fel tudod dolgozni a fotókat magán a készüléken és oszthatod is meg. De egy-egy jobb telefonnal egy nyaralás is végigfotózható kielégítő minőségben (ugye nem árt tisztában lenni azzal mit várunk el tőle).
A fényképezőgép, főleg egy cserélhető objektíves pedig sokkal jobban variláható, sokkal több kihozható belőle, sokkal rugalmasabb, sokkal messzebb vannak a határai, de ugye nem árt tudni, hogyan lehet ezt kiaknázni.
---
Btw ha kell egy Toyota Supra-szerű pöpec roadster fényképezőgép megfelelője, akkor Fujifilm X100-sorozat!
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz Lassú Víz #6503 üzenetére
Nekem sincs X100-am, de pont úgy vagyok vele, mint a szexi roadsterekkel: Rohadtul kéne, de annyira nem vet fel a pénz, hogy ilyen játszós cuccokat vásároljak össze.
X-E4 + 23mm lenne inkább a választottam, arra még rá tudok csavarni egy legitim portré üveget, miközben nagyjából van egy X100-am is. De akkor már az X-E4-nél egy fokkal jobban bejön az X-T30 (és nagyon várom már a 40-est) és így beszéli le magát az ember az X100-ról.
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz pintyesz #6505 üzenetére
Az NX300 nem mai csirke, de az abban lévő szenzor még mindig felmossa a padlót a mobilokkal. Főleg ha megtanulod a RAW-ból képkidolgozás alapjait.
A kérdéseid arra utalnak, hogy még tapasztalatlan vagy a fotózásban (ami nem baj), én a helyedben nem azon gondolkoznék milyen kütyüt kéne beszerezni, hanem a fotózás technikai és kreatív alapjainak megtanulásába fektetnék (elsősorban időt és energiát, semmint pénzt).
-
Stauffenberg
Topikgazda
Ez ráadásul talán azoknak is jó hír, akiknek a már meglévő krepált be és a szerviz széttárt karjain kívül egyebet nem kaptak. Meg az új Canon APS-C vázak miatt rajtuk van a nyomás is, hogy ha törik, ha szakad, de ebben a szegmensben is muszáj ott lenni.
Az viszont jó kérdés, hogy update mikor lesz, ez egy három és fél éves váz, már időszerű lenne a modellfrissítés, de most egyelőre örüljünk, hogy legalább ez van.
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz vihartigris #6527 üzenetére
A kiolvasási sebességet fel lehetne hozni 2022-es szintre és akkor a Kovsol által említett rolling shutter is jobban muzsikálna, na meg ugye arról szól a fejlődés, hogy mindig egy kicsit ráígérek a másikra vagy legalább tartom a lépést, így azért a 4K 60fps már szerintem elkélne bele. A kettő meg összefügg: Mindkettőnél kell a gyors(abb) kiolvasás.
Még ha a szenzort érzékenység/dinamika oldalról nem is váltjuk, mert chipvlság van, örüljünk annak, hogy legalább ezt az ódon 24 megapixelest tudják gyártani, azért egy élhetőbb rolling shutter és a 4K 60fps sokat hozzáadna. -
Stauffenberg
Topikgazda
Utoljára 2019-ben vettem új vázat, akkor 310 volt az euró, most meg 400. Ez közel 30% emelkedés csak egyedül az árfolyamon. Aztán itt van az áruhiány is, ami felfelé mozgatja az árakat.
Nem olyan drámai a helyzet, mint a VGA piacon pár hónapja, de elég szar. Amúgy cserélnék örömmel vázat (és egyben rendszert), de minden 40-50%-kal drágább, mint 1-2 éve.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Azért ez egy sokfaktoros történet, nem csak az árfolyam befolyásolja a drágulást, de ez az első dolog, amit megérez mindenki az eurozónán kívül, mert az európai disztribúció elszámolása euróban történik. Ettől függetlenül az infláció is szépen be-be épülget az árakba, első körben a kiskerek kezdik visszanyesni a kedvezményeket, de szélsőségesebb esetben akár rá is emelhetnek a gyártói listaárakra, főleg amikor beüt az áruhiány és a kiskerek egymással versenyeznek a nagykereknél sorban állva.
Ez most sajnos ilyen időszak és az igazi szarpuding csak ezután jön. Még mindig csak a válság kibontakozó fázisában vagyunk.
Túl sok innovációt, fejlesztést és technológiai ugrást ne nagyon reméljünk egy darabig a fotóipartól, örüljünk ha legalább azt tudja gyártani valamekkora volumenben, ami eddig a piacon volt.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Éppen "képességekben" ver oda a Micro 4/3 mindenki mást ár/érték arányban, ezzel kompenzálják a kisebb szenzor miatti fizikai hátrányokat. Van aki le tud mondani némi érzékenységről és dinamikáról, cserébe kap jobb videót, jobb AF rendszert, sokkal több szolgáltatást, kiváló IBIS-t, időjárásálló szigetelést, komolyan vehető kezelőszerveket, hatalmas objektív kínálatot a megfizethetőtől a felső kategóriáig és így tovább. Ez főleg egy EOS 200D felől nézve nagyon látványos különbség.
De amúgy ha szenzorban nem akarsz alább adni, akkor APS-C vonalon egy Fujifilm X-S10 masszív előrelépés lenne, bár nem írtad ugye mennyit szánsz rá. Amúgy ha konkrét vásárlási tanácsra van szükséged, van rá dedikált topik.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Én is hibának tartom, ennek rengetegszer hangot adtam, de fotóban egyáltalán nem rossz a Pana AF és ezt tapasztalati úton mondom (AF-S módban a felém mozgó emberre ráharap és villámgyorsan fókuszba állítja kifejezetten jó találati aránnyal)!
Olyan extrém dolgoknál, mint a sport/madár fotózás már lehet nem elég megbízható, mert AF-C módban már hajlamos leesni a fókusz a tárgyról, de erre meg ott van az Olympus, mint szintén M4/3 gyártó. Ismerek olyan madárfotóst, aki E-M1 II után vett egy A7 IV-et, de a régi vázat is viszi magával ha kutyát sétáltat vagy ha több napos túrára megy, akkor backup váznak.
Amúgy aki a hosszútávú jövő miatt aggódik, az ne vegyen M4/3 gépet, aki meg beleugrana, annak egyelőre az Olympus semmivel nem tűnik kockázatosabb vállalásnak.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Jaja, ez a koncepció része. Én nagyon élem az ilyeneket, tök egyértelmű, hogy a cél az, hogy a felhasználó játéknak, szórakozásnak fogja fel a fotózás folyamatát. Egyébként ezért szerettem meg anno nagyon a Fujifilmet az oldschool kezelőszerveivel.
Sokkal megfizethetőbb árkategóriában ott van a Fujifilm X-Pro 3 is, igaz annak van kijelzője, csak igyekszik minél jobban távolítani a felhasználótól az állandó használatát.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Az akku üzemideje eléggé kacifántos tud lenni, nekem a 350 fotóra taksált, gyakorlatban ~300 fotóra elég akkuval is simán megy 7-800 fotó egy 2 órás műtermi fotózáson és még marad is benne szufla.
A legjobban az pazarolja, ha sokat megy az EVF/LCD, minél hosszabb egy fotózás (pl: városban sétálgatás egész nap turista módban), annál több elektron megy el az üresjáratban fogyasztásra (ezért van nálam ezek lekapcsolása 10 másodpercre állítva).
A sorozatfotó nem nagy tétel energiafelhasználás szempontjából, fajlagosan így lehet a legtöbb expót kihozni egyetlen feltöltésből.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Több dologra is reagálnék:
Az EOS M5 legfeljebb csak a Canon ökoszisztémán belül volt "csúcs APS-C MILC", de egyébként a konkurencia rendre komolyabbakat alkotott, hogy példákat is hozzak: Fujifilm X-T2 vagy a Sony A6500 a korszakból. Értjük és eddig is tudtuk, hogy te csak a Canon márkán belül ismered ki magad kényelmesen, de ez nem jelenti, hogy a kerítésen kívül nem zajlik az élet.
Az pedig, hogy 2022 lenne a MILC éve azt nagyon nem osztom. Az sokkal inkább 2018 volt, amikor a Canon és a Nikon is bejelentette, hogy sok évnyi ellenállás és alibizés után nekik is ez a jövő. Ott indult meg igazán egy áttérési hullám (és nem feltétlenül ezekre a márkákra, ekkor kapott egy nagy lökést a Sony is, mert nekik akkor már volt egy kész rendszerük ami jó volt munkára is).
A sportfotósok preferenciái meg csalóka képet adnak, mert nem mindenki szabadúszó a műfajban a profi ligában, hanem ügynökségi/szerkesztőségi fotós, akik olyan géppel dolgoznak, amit a kezükbe nyomnak, ez meg leginkább azon fog múlni, hogy kivel fog a munkaadó szerződést kötni. Jöttek is az elmúlt években bőven a hírek, hogy a Sony sorra nyeri el a saját szerződéseit is nagy hírügynökségeknél.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Ennek viszont semmi köze a fotóiparhoz, amiről te beszélsz, azt már lefutotta a MILC ipar a Sony A9 előtti időkben.
Megint szembe mész az autópályán és hiába mondjuk többen (régóta MILC használók), hogy nem feltétlenül fedi a valóságot az amit te érzékelni akarsz belőle.
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz MrChris #6601 üzenetére
"Rendszeresen nézegetek F1-ről profik által lőtt jobbára DSLR-el készült képeket, rengeteg a fókusz hibás"
Az volt a kemény, amikor kijött a Sony A9 és nagyon sok sportfotós rápróbált meg született sok összehasonlító teszt közte és valami kurrens felső kategóriás DSLR között (valószínűleg nem kevés köze volt ennek ahhoz, hogy a Sony talcsikaszám hordta ki a sajtópéldányokat) és volt nagy meglepetés.
Az volt az egyik konklúzió, hogy sokan azt sem tudták pontosan mekkora találati aránya van egy felső kategóriás DSLR-nek és ment a nagy meglepődés, hogy az A9 jobbat tudott vagy máshogyan megfogalmazva: Egy DSLR sem tudott olyan epikus hőstetteket a valóságban, mint amiket mitológiában közszájon forgó mesékben a gyerekeinknek felolvasunk lefekvés előtt. Retrospektíven visszanézve meg már jónéhány A9 előtti MILC váz is volt messze sokkal jobb AF rendszerrel, mint amit gondoltak róluk a DSLR fanboyok.
Ezek a "DSLR istenjó" vs "MILC róssz" sztereotípiák onnan fakadtak, hogy sokan kipróbálták a korai MILC vázakat, fos volt az AF rendszer és el lett könyvelve a műfaj egy alkalmatlan (most a topikban divatos szóval élve: "kiforratlan") játéknak. Persze csak amíg a Canon/Nikon is be nem szállt a komoly MILC bizniszbe, akkor hirtelen nagyon sokan szabadultak rá a fórumokra, mint megvilágosodott hívők, akik nem győzték hirdetni az igét, hogy a megváltó (kinek a Canon, kinek a Nikon) végre leszállt közénk a Földre.
Bár azt hittem ezeket már lefutottuk 2018-2020 körül.
-
Stauffenberg
Topikgazda
De mindig oda lyukadunk ki, hogy neked ez egy nagy lépés volt (és ebben igazad is van, rendszert váltani mindig az) és ennek az élménynek akarod alárendelni a technológia és a piaci folyamatok értékelését.
Időnként találkozunk újszerű élményekkel. Mikor például több év Fuji után beinvesztáltam egy kisebb Micro 4/3 felszerelésbe, akkor is újszerűnek hatott minden, de nem akartam a Micro 4/3 topikban megmondani a frankót azoknak, akik akkor már 10 éve hajtották (höhö, pont 2018-ban járunk a 10 éves évfordulónál).
Vagy idén negyed évszázad Windows után beleugrottam egy M1-es MacBookba, lecserélve a korábbi asztali gépemet. Látok egy pillanatnyi állapotot, hogy mit tud a macOS és ezek a gépek, de nem tudom honnan jönnek, mekkora utat tettek meg és nem is kezdem el az Apple topikban megmagyarázni, hogy a MacBookok most forrtak ki, mert nekem most jött el a nagy pillanatom,
-
Stauffenberg
Topikgazda
Mondjuk a Sony valahogy csak feljött a második helyre, megelőzve az évtizedekig ezen a helyen tanyázó Nikont és ezt már MILC-ekkel csinálta és a rossz nyelvek szerint azért volt erre képes, mert volt EF és F adapter.
Azt a nagyon egyszerű dolgot felejted ki, hogy az emberek többsége nem cserél évente gépet, sőt ha megnézed a Flickr statisztikákat példának okáért, az is látszik, hogy a népszerűségi toplistákon még mindig hemzsegnek a 6-8-10 éves vázak (és ezzel semmi baj nincs).
Amióta a MILC-ek megjelentek, látható volt egy folyamatos trend, hogy teljes fotópiac zsugorodása ide vagy oda, új gépekből egyre kevesebb DSLR és egyre több MILC fogyott. Az áttérés tehát folyamatos volt mindig is, hol gyorsabb, hol lassabb ütemben. Nagyon könnyen lehet, hogy aki mondjuk teszem azt 2018-ban szánta el magát a MILC-re váltásra, az előtte egy 8-10 éves (vagy akár még idősebb) vázat gyűrt és amikor azt vette, még alig lehetett a MILC-ekről hallani, esetleg kipróbált egy-két gyerekcipőben járó darabot és nem volt akkor még alternatíva.
Ez nem azt jelenti, hogy a MILC-ek csak 2018-ra érték el a számára szükséges technológiai szintet, hanem azt, hogy a vásárlók többségének ez túl nagy beruházás ahhoz, hogy felüljön az első hype vonatra. A piacnak van egy tehetetlensége és 10+ éven keresztül kell a MILC-nek a nagyobb számban eladott kategóriának lennie ahhoz, hogy látványos kicserélődés legyen a ténylegesen az embereknél lévő gépek számában.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Itt lakom Budapesten és amíg sokat jártam ki street fotózni a belső városrészek volt a fő portyaterület, itt is jól megfigyelhető volt az elmúlt 10-12 évben a változás
A sportfotós meg egy kisebbség, saját mikrokörnyezetükben lehet vizsgálni őket, de teljes piaci folyamatokat belőlük levezetni kár.
Amúgy meg az APS-C tükrös vázakat lerakók egy jelentős része tényleg nem fog áttérni már MILC-re és sokszor beszélgettünk itt korábban azokkal, akik imádják a kicsi-kompakt MILC vázakat (btw én is köztük vagyok), azoknak egyre kevesebb választási lehetőség jut, mert a vázak már itt is egyre nagyobbak, egyre markosabbak.
Ez inkább következménye, mint okozója annak a jelenségnek, hogy sokan megelégszenek egy mobillal. Semmilyen dedikált fényképezőgép nem veheti fel a versenyt velük kényelem és kompaktság tekintetében, mindegy mennyire kicsi a váz és kicsi a rárakott objektív.
---
Btw a napokban majdnem impulzus vásároltam egy Fujifilm X-E4-et (X-T30 II volt még a kalapban), mert amúgy imádnivaló kis street fotós váz és én is egy X-E2-est cipeltem magammal utoljára mindenhova (bőrtokba be és az éppen aktuális táskámba bedobtam és elmentem dolgozni, munka után meg sétáltam egy jót és fotózgattam, azóta az összes gépem nagyobb volt). De nem akarok két vázat fenntartani, pláne nem két külön rendszerből és az IBIS hiányozna. Az X-S10 meg már közel egy százassal drágább, de megint ott vagyok vele, hogy akkora krumpli, hogy pont annyira fogom mindenhova csak úgy magammal vinni, mint a Panasonic G80-at, amit amúgy street fotóra nem is kedvelek annyira, túl feltűnő, pláne kihajtott LCD-vel.
Ha meg kéne a kis méret + IBIS arra nem nagyon van jó megoldás, Pana GX80 visszalépés, GX9 részben visszalépés, részben nagyon minimális előre lépés, Sony A6600 meg csillagászati áron megy.
[ Szerkesztve ]
-
Stauffenberg
Topikgazda
Nekem a GX80 ellen szól, hogy ugyanaz a szenzor van benne, mint a G80-ban, aminél nekem a fő bajom, hogy nem kezeli annyira jól a csúcsfényeket, mint a Sony szenzoros vázak (pl: GX9, G9, GH4-től felfelé, stb) és utálom kigyurmázni Lightroomban ha nappal szembe fotózok.
A nap az égen csak egy kilyukadt korong, míg egy Sony szenzorral van valamennyi átmenet, érezhetően finomabban kezeli.
Amúgy aranyos kis cucc a GX80, van a családban kettő is. Most éppen használtan drágábban mennek, mint amennyiért ők vették újonnan...
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz MrChris #6632 üzenetére
Én sosem voltam a mobillal a fotózás ellen, nálam egy OnePlus 5 lecserélését tolta ki +2 évvel (tavaly ilyentájt váltottam OnePlus 8T-re), mert elkezdtem vele RAW-ban fotózni (gyári kamera app is tudja) és a mobilos Lightroomban kidolgozni.
Egyébként a mostaniban egy 48 megapixeles Quad Bayer szenzor van (12 megapixeles outputtal), de én bevallom az OIS miatt alacsonyabb zajszintet leszámítva nem érzem jobbnak, mint a régi 16 megapixeles szenzort, abból nekem több részlet esett ki. A régi szenzort jobban szerettem (csúcsfényeket is jobban kezelte, durva mit vissza lehetett hozni egy látszólag teljesen kiégett égboltból). Ami az új mellett szól, hogy ebben már van OIS, ami kevés fénynél, éjszaka ég és föld az előzőhöz képest.
De mindkettő alkalmas volt arra, hogy jó fények mellett Instagramra olyan fotókat lőhessek, amiről csak a nagyon szakavatott szem mondja meg, hogy nem egy dedikált fényképezőgéppel készült. El tudom képzelni, hogy valaki csak olyan témákat fotóz, amire ez is elég. Nekem nem elég, de nem esek kétségbe ha elmegyek hosszú hétvégézni valahova és csak mobillal fotózom végig.
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz MrChris #6635 üzenetére
Én egyelőre nem estem hanyatt a Quad Bayer szenzoroktól, nem azért mert nem jók vagy nincs némi előnyük bizonyos területeken, hanem mert már sok éve rátaláltam arra, hogy a mobilokból mennyivel többet ki lehet hozni RAW-ban fotózva és egy régebbi 12-16 megapixeles szenzor is megdöbbentő tud lenni (és kevesebbet artifactolnak erős húzásra). Szóval engem nem forrázott le az "élmény", nem érzem hipertérugrásnak.
De amúgy engem ez a mennyi részlet vehető ki belőlük dolog nem nagyon foglalkoztat, ha ennyire pixelkukkolni akarok, arra ott a nagy gép. Engem jobban érdekel, hogy inkább csinálom magam a kidolgozást kézzel, mert hányok az összes mobilos képfeldolgozó algoritmustól. Plasztikus, mű, élettelen, színtelen, szagtalan, erőszakkal húzza be a csúcsfényeket és tünteti el az árnyékokat, nincs bennük térbeliség, nincs bennük semmi, csak szolgaian be van húzva minden a fotón. Ez az ami még egy Instagramos 1080px felbontásban is látványos eltérés.
Vannak ennél jobb példáim is, de most ez a képpár volt kéznél:
Google Camera vs. RAWHa csak kicsit is közelebb lenne a gyári Jpeg ahhoz, amit kézzel csináltam (oké, ne legyen ennyire kontrasztos, elfogadom), akkor nem fotóznék RAW-ban, mert 1080px-re leméretezve senkit nem izgatna, hogy mennyivel több a részlet.
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz MrChris #6641 üzenetére
A CIPA szokott ilyesmiket készíteni globálra, de azok inkább egy adott évet (nagyon jó esetben negyedéves bontásban) ölelnek fel. Egy adott országra könnyebb megcsinálni részletezettebb grafikonokat a helyi eladásokról, globális eladásokban (pontosabban gyártott darabszámban, "shipped unit") viszont leginkább a pénzügyi/befektetői jelentések adnak támpontot.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Meg sokszor elfelejtjük, hogy a Panasonic egy Sony méretű nagyvállalat, fej-fej mellett vannak éves árbevételben, ők könnyen találnak forrást az ő léptékeikkel aprónak számító képalkotási részleg számára. Ez nem jelenti, hogy hajlandó egy nagyvállalat menedzsmentje sokáig finanszírozni a veszteséges működést, de anyagilag nem kell félteni őket.
#6644 MrChris: Keresek majd ilyen adatot, csak most kutyafuttában vagyok. Lehet nem is a CIPA adja ki közvetlenül, ők az összes céget együttvéve számolják, aki a szövetség tagja, de igazából ebben az összes nagyobb japán fotóipari gyártó benne van, hanem a Nikkei szokta összeállítani ezeket (ez egy japán üzleti lap). A CIPA viszont biztosan szokott közölni olyan adatokat, hogy az adott évben, hogyan alakultak az egyes kategóriák eladásai (DSLR, MILC, kompakt, stb).
-
Stauffenberg
Topikgazda
Akkor tudna egy fotós HDR-t, ha pixelenként eltérő expozícióra lenne képes a szenzor. Itt "csak" annyi a trükk, hogy 4 pixelt von össze és csinál egy 4x kisebb felbontású kimenetet.
Ez elvben két dologra jó: Zajcsökkentés és részletgazdagabb(nak ható) kimenet. Előbbi még össze is szokott jönni, de utóbbit meghágja az anyja hátán a lehetetlenül béna Jpeg motor a túlélesítéssel és a megszaladó clarity-vel, hogy ropogjon a mobil kijelzőjén visszanézve, de amúgy a valóságban egy szarkupac.
Még egy dologra jó: Nem összevonod a pixeleket, hanem 4x-es digitális zoomot alkalmazol, ebben nagyon megoszlik a gyártók ügyessége, hogy ki-mennyire jól alkalmazza, vannak akik ebben egészen ügyesek, mások meg tökéletesen bénák.
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz vihartigris #6656 üzenetére
Biztosan nem engedi? Nem csak annyi van, hogy ezek a gyártók nem akarnak licenc díjat fizetni? Mondjuk a Canontól nem lenne meglepő húzás (mint amikor fizikailag is letakarták a vakupapucsban a középérintkezőt a belépő vázakon, hogy ne tudjon a felhasználó third-party olcsó manuális rendszervakukat és "buta" rádiós kioldókat felrakni).
-
Stauffenberg
Topikgazda
Valamennyire érzékelem én is, hogy a sajtó milyen irányba mozdul kedvelt témákban (kb 2006-óta járatok ilyen sajtótermékeket), de ezek nem pardigmaváltások, csak a hangsúlyok tevődnek ide-oda, de szerintem ettől még nincs lényegesen több/kevesebb ember egyik vagy másik kategóriában.
Megvoltak a korszakok, amikor a csapból is Máté Bence folyt (meg a külföldi megfelelői) és az a korszak is, ami a "travel" fotózást tolta nagyon előtérbe (ami sokszor nagy közös halmazt képez a street műfajjal, de nem biztos, hogy otthon is csinálja ezt valaki), de megvan az a korszak is, amikor a tejút fotózást nyomta orrba-szájba a PetaPixel meg az FStoppers.
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz theporcupine #6663 üzenetére
Tisztában vagyunk vele. Egyet is értek a szabályozással meg nem is. Egyfelől én is érzékeny vagyok privacy kérdésekben és valahol megértem azt, hogy vannak, akik nem akarnak beleegyezés nélkül fotókon szerepelni, de másfelől meg ez egy fontos műfaj (ha jól csinálják) kordokumentációs, kulturális vagy társadalmi kérdések tekintetében és itt ezen a ponton hozzátenném, hogy ezek alatt még csak nem is azt értem, hogy hányásában fekvő hajléktalanokat kéne fotózni vagy bármilyen negatív kontextust. Egyszerűen csak lenyomata egy korszaknak és ha ebbe nem tudod a törvényi tiltás miatt belehelyezni az embert, akkor ez elvész.
Vagy csinálod illegálban és kétszer meggondolod mit tölts fel és hova, aztán majd 40 év múlva ráborítod a Fortepanra a padláson porosodó NAS-od tartalmát.
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz theporcupine #6668 üzenetére
Szerinted mennyire fog változni a törvény egy olyan országban, ahol fotósüldözés megy, mert a hatalomnak nem tetszik, hogy bármikor lefotózhatják őket vagy a barátaikat? Igen a jogszabályokat be kell tartani és nem is buzdítok senkit arra, hogy ne így tegyen, de át szoktunk sétálni a piros zebrán, mikor az égvilágon nem jön senki és olykor pont akkor mászik be egy vadidegen a fényképezőgéped elé, amikor megnyomod az expo gombot.
Törvényesség ide vagy oda, lehet ezt a műfajt etikusan csinálni és nem kínos/megalázó helyzetbe hozni a fotók alanyát és ha valaki megállít, hogy mit csinálsz, nem mellébeszélni. Aki csak dadog ha idegenek ilyen szituban odalépnek hozzá, akár érdeklődve, akár kicsit idegesebben, az ne vágjon bele.
A másik meg egy sajátosan olyan megoldás, amit azokban az országokban alkalmaznak a fotósok, mint a miénk: Ne, vagy csak nehezen legyen felismerhető a fotó alanya. Saját példák:
A pénzkereseti részt nem igazán értem. Ez a legkevésbé vagy leginkább semennyire nem monetizálható műfaj (talán egy-két street fotós keres pénzt abból, hogy magyaráz róla a Youtube-on). A street fotósok jellemzően nem pénzért csinálják (én sem), pedig sokan riportfotósok vagyunk, akik tudjuk mit jelent a híranyag jogszabályi megfelelősége (nem, ott sem szabad mindent, ugyanazok a korlátozások élnek csak vannak kivételek, amik a hírközlést segítik).
A milliókra perelés meg egy kicsit nonszensz, mivel ehhez jelentős érdeksérelem kell. Ha pénzt csinálsz másnak az arcából a hozzájárulása nélkül, az mondjuk már adhat erre jogalapot.
[ Szerkesztve ]
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz theporcupine #6670 üzenetére
A milliós sérelemdíjra mondtam, hogy ahhoz már jelentős érdeksérelem kell, hogy ekkora összegeket ítéljenek oda. Egy időben a rendőrök utaztak (megélhetési ügyvédek unszolására) arra, hogy ha megjelentek a sajtóban kitakarás nélkül, akkor beperelték az újságot és száz-kétszázezer forintokat akasztottak le (az ő fizetésük mellett ez is rengeteg pénz). Aztán ennek vége lett és ma már nem köteles egy újság sem kitakarni a szolgálatban lévő, dolgát végző rendőr arcát. Csak érzékeltetni akartam az összegek nagyságát, hogy milliókkal dobálózni már kicsit extrém véglet.
Az utcai fotózást kiherélő jogszabály meg ebben a formában baromság és gumiszabály. Ahogy te is mondod, ha egy turista kattintgat az utcán, kismillió arcot fotóz le, ha tömegjelenet az legális, ha nem tömegjelenet az már jogszabályt sért és csak a bírón múlik, hogyan értelmezi a fotót (a nagyon egyértelmű dolgokat hagyjuk). Önmagában az, hogy valakinek az arca idegenek által megörökítésre kerül az lehet legális és illegális is. Itt jogszabályok ütköznek egymással, mivel a tömegjelenetet ábrázoló fotó is alkalmas lehet arra (egy adott személy felismerhető ábrázolására, pláne a mai nagyfelbontású kamerákkal), amitől a másik jogszabály védeni próbál.
Az a része rendben van a törvénynek, hogy az emberi méltóságot sértő, jó hírnevet aláásó fotók készítése legyen illegális, de ez egyébként is szembemegy a józan street fotós etikával.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Most megpróbálom elképzelni, hogy mekkorák lehetnek az uncompressed RAW fájlok vele.
Amúgy valóban baromi jó ár lett érte és egyszerűen ennek a váznak nincs egyetlen alternatívája sem és amellett, hogy a nagyfelbontású videózást lehozza ebbe az árkategóriába (pedig az X-H2S a maga open gate 6,2K felbontásával szintén nem szarral gurigázik), még a műtermi és tájfotósoknak is íncsiklandó lehet. Ránézek csak a vázra, meg a specifikációkra és az az érzésem, hogy egy "crop GFX".
Határozottan nem nekem szól ez a váz, mert sem a 40 megapixelre, sem a 8K videóra nincs szükségem, de tök jól odatették. Mondjuk a 2x digitális zoom 4K videóban az jópofa, mint Panasonic vázakon, csak az a kisebb felbontás miatt FHD-ban működik (aki alá akarja becsülni ezt a funkciót, ne tegye, tényleg hasznos, voltam kint repülőnapon, ahol az ekv. 200mm-ből simán lesz 400mm).
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz MrChris #6676 üzenetére
Nem is RAW videóra gondoltam, arra eddig is főleg külső recorder + SSD volt a megszokott workflow. De egy 26 megapixeles X-Trans RAW fotó is simán 50+ MB ha uncompressed (van ugye lossless compressed is, ha elég bika a géped feldolgozni, akkor 35 MB körül jön ki egy fájl).
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz vihartigris #6681 üzenetére
Bevallom nem nagyon tudom hova tenni ezt a búskomor révedezést, amit a Robi leírt és nem azért, mert nincsenek benne részigazságok, hanem mert nem biztos, hogy jól kötötte össze az ok-okozatiságot. Őt is meg a Kaszás Gergőt is ismerem, voltam én is ott velük az említett sajtótájékoztatókon egy időben, de nem tudom ez helyes következtetés-e, hogy az ilyen események számának csökkenése az bármit elárul-e a fotóipar és a fotósok helyzetéről.
Szerintem nem, egyszerűen ez a műfaj van kiveszőben, ahogy a klasszikus nagy expók is válságukat élik és ez már a covid előtt is így volt, ez csak adott egy lökést annak, hogy egyszerűbb megszervezni egy online eventet a sajtónak és/vagy a nagyközönségnek, mint pénzt költeni az offline pofavizitre minden egyes országban, ahol márkaképviselet van vagy megutaztatni horror pénzekért a fél világon át az újságírókat.
Meg hát ma már inkább az influencereknek van átadva a szó, elforgatják a kis anyagaikat és Youtube-on egyszerre élesedik mindenkinél. A márkák meg egyre kevésbé szervezik a bejelentéseiket a NAB, Photokina és hasonlók idejére, mert akkor osztozni kell a figyelmen másokkal, inkább lefutnak ezek előtte/utána 1-2 héttel és akkor csak róluk beszél mindenki a sajtóban, podcastekben, fórumokon.
A fotózás, mint megélhetési forma visszaesése lehet valamennyire igaz, de ebben három hatás van az "elmúlt 4 évhez" képest:
- Volt/van itt egy covid, ami betett a rendezvényeknek, esküvőknek.
- Van itt egy gazdasági válság, ami ugyanezeknek tesz be.
- Van egy átmenet a szakmában a pillanatképek felől a videó felé a fogyasztási szokások átalakulásával. -
Stauffenberg
Topikgazda
A Fujirumors szerint az X-T4, X-T30II és az X-E4 is "discontinued" lett a legnagyobb japán kereskedőknél (már csak a készlet erejéig vesznek fel rendeléseket). [link]
Ez egyfelől azt is mutatja, hogy az X-T5 bemutatója közel van, de meglepőbb, hogy ezek szerint talán az X-E5 és az X-T40 is. Bár utóbbiak esetén talán csak hibáról van szó, amit korrigálni fognak.
Ha nem, akkor valószínűleg annyi van a dolog mögött, hogy a chipválságban racionalizálni kell és olcsóbb gyorsan kifuttatni minél több X-Trans 4 vázat, hogy mert így olcsóbb minél gyorsabban átállítani a gyártás nagy részét már X-Trans 5-re és nem valószínű, hogy ezen kívül bármi egyéb érdemit fejlesztenének rajtuk.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Én is válaszolhatok a "mit hiányolsz róla" kérdésre, mivel pont most vagyok abban, hogy MFT-ről mennék vissza Fujifilmre és az X-E4 nálam kiesett azon, hogy túlságosan megnyesték a kezelőszerveket. Volt korábban X-E2-esem és a dönthető LCD miatt nagy piros pont jár, de a kezelőszerveket túl drasztikusan pusztították. Nagyon kívánatos gép lenne másodváznak utcai fotóra, de ezt azért kevesebben engedhetik meg maguknak, mint amennyiből (vélhetően) rentábilisan fent lehet tartani gyártási oldalról. Nagyon nagy kár lenne érte, ha azért szűnne meg ez a vonal, mert akik egyetlen gépnek keresnek vázat, azok számára ez nem opció.
Szenzoros kérdése: Szerintem ez egyszerű, ugyanaz mint eddig, megy majd mindenbe a 26 megapixeles szenzor, csak a képfeldolgozó lesz már X-Trans 5. Így a legolcsóbb gyártani.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Én megértem, nekem a DSLR időkben is mindig szigetelt gépeim voltak (a Pentax ezt nagyon tudta), aztán jöttek különféle MILC-ek és a Panasonic G80-ig nem volt időjárásálló gépem. Én is komfortosabban érzem így magam, de azért olyan nagyon félteni sem kell őket, szar időben nekem hamarabb fogy el a türelmem, mint a gépeimnek. Ha X-E4-et vennék, azt is vinném szitáló-permetező időben, mint előtte az X-E2-t.
Mindenesetre más okból, de inkább az X-T3 mellett tettem le a voksom, szóval most várom az X-T5 érkezését és meglátjuk meddig eshet még az ára. Engem az utcai fotóban jobban zavar az oldalra kihajtós LCD, mint az, hogy rangefinder vagy SLR alakja van-e a gépnek és most az van, hogy kb az új X-E4 vázak árában mennek a használt X-T3-ak. Gari nem lesz, ez az egyetlen trade-off, de cserébe összességében egy ütősebb csomag (szigetelt, sokkal jobb EVF, dupla kártyahely, 4K/60p, stb). A visszatartott filmszimekkel szemben meg azzal tiltakozom, hogy csak emiatt nem döntöm el a mérleget egy újabb váz felé, előbb kínálnám meg őket a középső ujjammal.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Szerintem videóban messze beljebb vagy az X-T3 vázzal, mintha az X-E4 lett volna. Internal 10-bit és 4K/60p ma sem annyira elterjedt. Tényleg csak az IBIS hiányzik belőle, de arra meg ott az X-T4 sokkal-sokkal drágábban. Az árkülönbözetbe belefér egy frankóbb gimbal is.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Ez a bajom nekem is, hogy tökre értem amikor valaki azt mondja az X-E4 láttán, hogy birtoklási vágyat kelt, bennem is egyébként.
Szerintem a legtöbb kilométer az összes gépem közül az X-A1-ben van, anno imádtam azt a kis gyöszt, elképesztő sokat vittem magammal és az sem volt jobban ellátva kezelőszervekkel. Ha nem a táskámban volt, akkor a kezemben vagy a vállamon lógott. Utána az X-E2-vel is ez volt, de az kevesebb ideig volt meg (az X-A1 mai napig megvan, sok az emlékem vele, köztük olyan emberekkel, akik már nincsenek itt, sosem adom el).
De az a dilemmám, hogy manapság már lassan többet portrézok, mint utcai fotózok és kellenek a kezelőszervek. Ha nem is ezernyi-tengernyi, mint egy Panasonic vázon, de egy kicsit több. Főgépnek kevés, másodgépnek (még) drága.
-
Stauffenberg
Topikgazda
"de minél vénebb vagyok, annál kevesebbet turkálom közben a gépet"
De ez nem egy paradoxon, hogy a fizikai kezelőszervek eltűnésével egyre többet kell turkálni a gépet?
A DSLR-szerű Panasonic vázam tele van dekorálva programozható gombokkal és kimondhatom, hogy nem használom mindet, felidézni sem tudom némelyikről, hogy mit programoztam rájuk. De van 3-4 dolog, ami fontos, mert megszoktam és nagyon jól jön, hogy nemhogy a menürendszer mélyére nem kell ásni miattuk, de a gyorsmenüt sem kell előhozni.
Ezt a suhintós funkciót az én vázam is tudja, de úgy van beállítva, hogy csak akkor érzékeljen érintést, mikor menükben turkálok, mert annak a váznak hiába lóg túl a síkján az EVF kukucskálója, folyton nyomkodtam az arcommal. Az X-E4-nél meg konkrétan rá kell tapadni arccal az LCD-re, ha bele akarsz kukucskálni és sok tesztben leírták, hogy gyakoriak a véletlen érintések, ami nekem ismerős jelenség sajnos és borzasztóan bosszantó.
Btw értem a gép filozófiáját, de ha nem vették volna el a fókusz módválasztót, elől-hátul lenne egy-egy tekerő (mint az X-E3-on) és +1 Fn gomb, máris nagyon máshol lenne a használati értéke nálam. Szerintem ez nem befolyásolta volna negatívan a "kevesebb néha több" elvet.
[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
- Sony A9 III + Sony 300mm GM 2.8
- Hatalmas akció! Sigma 150-500mm f/5-6.3 APO DG OS HSM Objektív
- GOPRO Hero 11 BLACK Creator Edition - 5.3k akciókamera - vadonatúj, bontatlan
- Nikon D7000 + Nikkor AF-s 18-200 VR ED G (7890 expo)
- Új, egyszer kipróbált Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, extra kiegészítőkkel eladó
Állásajánlatok
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen