e-angyalföldi-e vagy?

Angyalföldi e-polgárok

Novembertől már törvény fogja előírni, hogy a különböző hivataloknak biztosítani kell – a feltételek megléte esetén –, hogy az állampolgár a hivatalos ügyeit interneten is intézhesse. E szigorú kötelem nem kis riadalmat okoz mostanság néhány hivatalnál, mivel a személyes jelenlétet feltételező ügymenetek jelentős része rövidesen automatizált mechanizmusokká alakulhat át, ami egyrészt nagyobb informatikai hozzáértést, másodsorban a későbbiekben kevesebb, de képzettebb ügyintézőket igényel. Ne felejtsük el azt sem, hogy a fejlesztések pénzügyi forrásai hiányoznak több önkormányzatnál, pedig e nélkül a törvény végrehajtásával gondok lehetnek. A nagy állami hivatalok ügymenetének átszervezéséről a következő napokban még sokat fogunk hallani, most azonban egy e-önkormányzati rendszer bemutatkozásán jártunk.

Egyet előrelépett az elektronikus ügyintézés megvalósításában Budapest XIII. kerületének önkormányzata: az IBM és a NetLock Kft. együttműködésével megvalósított portálrendszerük a közigazgatási eljárás rendjéről szóló új törvény (KET) hatályba lépésének napjától néhány ügytípus esetében lehetővé teszi a lakosság számára az ügyintézés internetes – elektronikusan hitelesített – formájának választását. A fokozott biztonságú elektronikus aláírással rendelkező személyek, kerületi polgárok a számítógépről, az interneten keresztül tehetnek majd bevallásokat, kérhetnek időpontokat, intézhetnek ügyeket, a nap huszonnégy órájában.

Lépésről lépésre (1998–2005)

A mostani lépésváltás nem előzmények nélküli. A kerület önkormányzata 1998-ban hozta létre első honlapját, amelyen már az ügyek intézésére vonatkozó információk is elérhetők voltak. Ezzel megvalósította az EU közszolgáltatások végzésére vonatkozó ajánlásának négy szintje közül az elsőt (online információk nyújtása a közigazgatási szolgáltatásokról). 2002-ben elérték a második szintet, miután a korábbi statikus honlapot felváltotta egy dinamikus portál. Letölthetővé és kinyomtathatóvá váltak az ügyintézéshez szükséges űrlapok, nyomtatványok.
A 2002–2004-es Informatikai Stratégiájában az önkormányzat megteremtette a modern elektronikus közigazgatás alapjait azzal, hogy hangsúlyosan fejlesztette a háttérrendszereket. Kialakította például a hivatal belső ügymenetét elektronizáló, Lotus Notes-alapú rendszert és az informatikai rendszerek mindennapi működtetését segítő felügyeleti alkalmazásokat. Kiépítette az intézmények közötti adatátviteli rendszert, és konszolidálta a hardverkörnyezetet. Magyarországon szintén elsőként 2002-ben itt indult el a BM Internetes Közigazgatási Szolgáltató Rendszer (közismerten XR). 2004 áprilisában itt vezették be ugyancsak elsőként az okmányirodai ügyek intézéséhez az ügyfélkaput, valamint az interneten vagy telefonon történő bejelentkezést. A tavaly elfogadott 2005–2007. évi Informatikai Stratégia tűzte ki célul az EU-s ajánlásokban megfogalmazott harmadik szint (a kétirányú interaktivitás) elérését.

2005. november 1-től egyes ügyek esetében a rendszer biztosítja az elektronikus ügyintézést. A szükséges űrlapok online kitölthetők, elektronikus aláírás segítségével hitelesíthetők, és a hivatal is elektronikusan értesíti az állampolgárt a határozatáról. A negyedik szint eléréséhez – teljes körű elektronikus ügyintézés – még hiányzik, hogy az illetéket is le lehessen róni elektronikusan. Az elektronikus illetékfizetés jogszabályi hátterét 2005 szeptemberében teremtette meg a kormány.

Márkás partnerek: a technológiát az IBM és NetLock hozta

Az átgondolt fejlesztésnek köszönhetően egyazon – az IBM Websphere Portal szoftverére épülő – internetes portál szolgálja ki a hivatal belső dolgozóit (belső workflow rendszer) és az ügyeiket intéző állampolgárokat. A portál mögött működő Lotus Notes címtár megoldása bejelentkezéskor azonosítja a felhasználót – a felhasználó csak azt látja, amire jogosultsága, illetve szüksége van. A portál kiterjeszthető az önkormányzati intézményekre is. Az IBM közismerten elkötelezett híve a nyílt forrású rendszerek alkalmazásának, ez a törekvésük a mostani fejlesztésnél is megfigyelhető. A rendszertervek összeállításánál fokozott figyelmet kapott a lehető legszélesebb kompatibilitás biztosítása.

„Az informatika nem önmagáért létezik” – vallja Paál Péter, az IBM Magyarország vezérigazgatója. „Alkalmazásával az üzleti és közigazgatási folyamatok egyszerűsíthetők, meggyorsíthatók, átláthatóbbá, kényelmesebbé tehetők mind a polgárok, mind a közhivatalok munkatársai számára. Sokan már hozzászoktak, hogy ügyeiket távközlési szolgáltatójuknál, bankjuknál, vagy biztosítójuknál a nap bármely órájában elektronikus úton is elintézhetik, s adóforintjaikért cserében ugyanezt a színvonalat fogják elvárni a közigazgatástól is” – jósolja a vezérigazgató.

Rózsahegyi Zsolt, a NetLock Kft. ügyvezető igazgatója arra a kérdésre, hogy mit tett hozzá a rendszerhez a vezető hitelesítésszolgáltató, a következőket mondja: „a XIII. kerületi önkormányzat megbízásából a lakossági felhasználók elektronikus hitelesítéséhez szükséges, fokozott biztonságú tanúsítványokat tartalmazó chipkártyákat készítettük el. E kártyák birtokában a polgárok biztosak lehetnek adataik maximális védelmében, szívesebben veszik igénybe az önkormányzat elektronikus szolgáltatásait, ami megkönnyíti számukra az ügyintézést a jövőben.”

Óvatos indulás: még csak néhány ügytípus szerepel a kínálatban

Az önkormányzat a 2005. október 13-i ülésén elfogadott rendeletében kijelölte az elektronikusan intézhető ügytípusokat. A legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással rendelkező természetes személyek elektronikusan intézhetik:

  • az adóhatósági (építmény- és telekadó-bevallás);
  • az építéshatósági;
  • valamint a hagyatéki ügyeket.

Dr. Tóth József polgármester nem kívánt jóslásokba bocsátkozni, hogy hány ügy fog a jövő évben interneten megvalósulni, mindenesetre kedvező jelnek tartja, hogy kerületében már 30 százalékos az internetpenetráció, ami közel duplája az országos átlagnak. Hozzátette: jövőre szeretnék az intézhető ügyek számát kiterjeszteni, illetve a szakhatóságok felé elektronikus kapcsolatokat kialakítani. Ugyancsak 2006-ban nyílik lehetőség arra, hogy a GVOP 4.3.2 pályázati forrás igénybevételével hasonló elektronikus szolgáltatásokat nyújtson az önkormányzat a kis- és középvállalkozások számára is. Az elektronikus ügyintézés népszerűsítése érdekében a kerület önkormányzata új szolgáltatásként, a kerületi lakosok részére az elektronikus aláírást elérhetővé teszi. Az első száz igénylő részére az első évre ezt térítésmentesen biztosítja. Folyamatban van az önkormányzat rendszerének összekapcsolása a központi Kormányzati Ügyfélkapuval, az önkormányzatok közül elsőként.

Krasznay Endre

Azóta történt

Előzmények