Óva inti az Acer a Microsoftot az Surface kiadásától

Alaposan meglepte a PC-s hardvergyártókat a Microsoft Surface névre keresztelt táblagépének váratlan bejelentése. A partnerek eddig leginkább magukban duzzogtak, ám az Acer elérkezettnek látta az időt arra, hogy hangot adjon nemtetszésének. J.T. Wang, a vállalat vezérigazgatója a Financial Timesnak adott interjújában közvetlenül a redmondiaknak címezte intő szavait:„Kétszer is gondoljátok át! Rendkívül rossz hatással lehet ez az ökoszisztémára, és más szereplőket is negatív lépésre sarkallhat. Ebben nem vagytok jók, úgyhogy alaposan gondoljátok meg!”.

Egy stabil baráti kör széthullása

A partnervállalatok félelme és kritikája jogos, ugyanis a Microsoft és a PC-gyártók a kezdetek óta erős, szimbiotikus kapcsolatban voltak egymással. Hiszen a PC-iparág ökoszisztémája évtizedek óta a szoftver- és hardvergyártás különválasztására épül, arra az elvre, hogy a szoftvercég által megalkotott platformot licencelve a PC-gyártók elméletben egyedi készülékek változatos sorát dobják piacra. A felhasználó szempontjából ennek a modellnek az előnye: a széles választék, a választás szabadabb lehetősége.

A történet teljesen kerek volt addig, amíg az okostelefonok és táblagépek – az Apple mobileszközeivel az élen – el nem kezdték hódító hadjáratukat a piacon. Ezek nagy többségén nem a Microsoft rendszere fut, a Surface-szel pont a lemaradás behozását remélik Redmondban.

Átgondolt meggondolatlanság

A kereszttűzbe került vállalat egy tőzsdei tájékoztatóban a közelmúltban megjegyezte, hogy házilag fejlesztett táblagépük feszültséget generálhat a társcégeknél: „A Surface az OEM-partnereink termékeivel fog versenybe szállni, ami kihatással lehet a platformunk iránti elkötelezettségükre”. Kampbell Kant, az Acer globális operációért felelős elnökét egyáltalán nem nyugtatta meg a Microsoft tisztánlátása; a menedzser a gazdasági lapnak azt mondta: a tajvani vállalat vezetői folyamatosan arról vitatkoznak házon belül, hogy hogyan is reagáljanak a Surface-re valamint az olyan jövőbeni kihívásokra, amiket a redmondi cég hardverpiacon történő terjeszkedése fog generálni. Nyilatkozatának további részében tanácstalanságának adott hangot: „Mit tegyünk akkor, ha a Microsoft beszáll a hardverbizniszbe? Bízhatunk-e továbbra is a vállalatban, vagy inkább keressünk alternatívákat?”

Az IT-biznisz szappanoperája

Kicsit elrévedvén a közelmúltban, a kialakult körülményeket még az is nehezíti, hogy a gyártók többsége az októberben debütáló Windows 8-tól várja a PC iránti érdeklődés visszatérését, ezáltal az asztali gépek és laptopok eladásainak megugrását. Az olyan nagy vállalatok, mint az Acer, a Lenovo, a Dell stb. felettébb optimistán tekintettek a jövőre, és egyéb megoldásaik mellett vidáman mutogatták saját Windows 8-as táblagépeiket. Ezért is szúrta szíven őket a Surface bemutatója, ugyanis ahogyan azt a Reuters kiderítette, a partnerek nem tudtak róla, vagy csak az utolsó pillanatban értesültek a redmondi tablet létezéséről – a meglepetéstől a legtöbben sokáig még szóhoz sem jutottak.

A Surface-szel tehát meglehetősen érdekes szituációba rángatta magát a Microsoft. A gyártókkal ápolt, több évtizedes barátság törékeny kristálya egy pillanat alatt megrepedt; kérdés, hogy megéri-e az erősen a partnereire támaszkodó cégnek felhergelnie azokat, akiknek nagyságát köszönheti – a szoftvervállalat jelenlegi üzletpolitikájából adódóan teljesen biztos, hogy nem fog elmenekülni a kihívás elől, már csak azért sem, mert – ahogyan az Steve Ballmer torontói konferencián adott interjújából kiderült – táblagépével inkább a nemezisének tartott Apple-t kívánja megszorongatni.

Azóta történt

Előzmények