Mégis csak lesz európai műholdas navigációs rendszer

Az EU portugál szóvivője pénteken bejelentette, hogy a tagországok képviselői megegyeztek az amerikai kihívásra megalkotott globális helymeghatározó rendszer európai változatának, a Galileónak a finanszírozásáról. A pénzügyminiszterek végül is úgy döntöttek, hogy a közösség költségvetésének átcsoportosításával – legnagyobbrészt a felhasználatlan mezőgazdasági keretből – teremtik elő azt a 2,4 milliárd eurót, amelyre a 2013-ra befejezendő projekt indulásához feltétlenül szükség van. (A teljes összeg 3,5 milliárd euró körül van.) Egy magát megnevezni nem kívánó diplomata azt nyilatkozta a Reuters tudósítójának, hogy a legnagyobb európai befizető, Németország a javaslat ellen szavazott – a megosztottságot a szóvivő is megerősítette, de nem kívánta megnevezni, hogy ki vagy kik ellenezték az előterjesztést.

Németországnak már korábban is voltak aggályai, főként az el nem költött költségvetési pénzek felhasználása miatt (ezek visszajárnának a tagállamoknak), s ezért kellett újra egyeztetést végezni, mivel ha az év végéig nem jön létre megállapodás a Galileo ügyében, az már végzetes presztízsveszteséget jelent a terv számára.

A projekt támogatói a rendszer gazdaságélénkítő szerepét hangsúlyozták, míg ellenzői azzal érveltek, hogy ablakon kidobott pénz lesz az erre fordított hatalmas összeg, mivel aligha lehet már felvenni a versenyt a piacot egyedüliként uraló amerikai NAVSTAR-ral, ráadásul Oroszország és Kína is dolgozik már egy saját rendszeren.

Németország aggodalmait (melyek között a német vállalatoknak a projektből – melynek keretében például 30 műhold üzembe helyezése is megtörténik majd – történő kihagyása is szerepel) azzal igyekeznek eloszlatni, hogy az EU a jövő hónapban kibocsát egy nyilatkozatot, hogy a fel nem használt megtakarítások ilyen típusú elköltése kivételes esetnek számít, nem lesz minta a jövőre nézve. A projektet egyébként teljes egészében közösségi alapokból finanszírozzák, mivel a magáncégek túl kockázatosnak találják a vállalkozást, melyre a végső igent az EU közlekedési minisztereinek november 29-ei találkozóján mondják ki.

Azóta történt

Előzmények