Mocorog a hazai aukciós B2B-piac

Annak ellenére százmilliárdos nagyságúra nőhet rövidesen az elektronikus nagybani piacokon történő beszerzések értéke, hogy Magyarországon még gyerekcipőben járnak a vállalatok közötti e-business üzletelések. Már érzékelhető némi mozgás - elsősorban a nagyvállalati szereplők körében - a mérhető költségcsökkenést ígérő online aukciós beszerzési modellek irányába. A hazai legnagyobb aukciós portál, a jelentős tőkeháttérrel rendelkező Axelero Marketline is most tartotta időszerűnek, hogy terveit a nyilvánosság elé tárja, bemutatva stratégiáját, amelyben a növekedési lehetőséget a vertikális megoldások fejlesztésében, és a beszállítói lánc teljes körű kiszolgálásában gondolja megvalósulni.

A Marketline, e terület piacvezetője 2001 óta összesen közel 1500 aukciót bonyolított le, ebből több mint 500-at 2004-ben. Az évekkel ezelőtt nagy reményekkel indult vállalkozás 2003 ősze óta az Axelero Internet keretein belül működik. Bár az aukciók száma az előző évekkel összehasonlítva mérsékeltebb ütemben emelkedett, az üzletkötések összértéke azonban 47%-kal nőtt, a megtakarítási potenciál (a győztes ár és az induló legalacsonyabb licitár közti különbség) pedig közel megduplázódott. A portálon 2004-ben 35 milliárd forint értékű tranzakció történt, a licitek végén közel 5 milliárd forinttal változott a termékek és szolgáltatások ára az aukció indulásakor megadott értékhez viszonyítva. Mindezek az adatok azt mutatják, hogy az online aukciós piac még jelentős bővülési lehetőségeket rejt magában, az érdeklődésből következtetve rövidesen éves 100-150 milliárd forint forgalmat érhet el a hazai vállalatközi B2B (Business to Business) kereskedelem.

A Marketline felmérése szerint a nagyvállatok körében 60% körül mozog a hajlandóság arra, hogy egy éven belül elektronikus számlázást vezessenek be. A vállalat becslése szerint 2006 végére havi 20 millió e-számlát fognak kiállítani, és az elektronikus számlázási piac értéke elérheti a félmilliárd forintot.

A postázási és nyomtatási költségek megtakarítása mellett további költségcsökkentő tényező a gyors átfutási idő: a számlák a kiállítást követő napon már a címzettnél vannak, így a teljesítések ideje is lerövidülhet. A számla előállítása és kiküldése automatikus, így nem igényel külön munkaerő-ráfordítást. Mindemellett nem elhanyagolható az e-számlázás bevezetésével a jobb átláthatóság és nyomonkövethetőség sem.

A jogszabályok lehetőséget adnak arra, hogy bárki elektronikus számlát bocsásson ki, ha arról – előzetesen – megegyezik az üzleti partnerével. Az elektronikus számlát az adózó nem nyomtatja ki, hanem elektronikus úton átküldi az üzleti partnerének, amely szintén elektronikus úton tárolja azt.

A kibocsátott e-számla elektronikus aláírással ellátott dokumentum. Az aláírást a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) által hitelesített aláíró alkalmazás, a Marketline Integrált Aláíró Modul végzi. Bár a törvényi szabályozás jelenleg nem követeli meg, az aláíró alkalmazás minősített, és megfelel a legszigorúbb törvényi előírásoknak.

Az e-számlázás kedvező hatásait nem csak nagyvállalatok élvezhetik: már a havi pár ezer számlát kibocsátó KKV-k esetén is jelentős költségcsökkenést eredményezhet a bevezetése. A jelenleg hatályos szabályok szerint az elektronikus számlát és az összesítő dokumentumot a kiállítása szerinti eredeti formában kell megőrizni. Az adózó akár a saját számítógépének a merev lemezén, akár optikai adathordozón, tehát CD-n is megőrizheti ezeket a számlákat.

Az itthoni e-aukciós piac nemzetközi összehasonlításban az iparági átlagnál fejlettebb, de a nagyobb piacokkal ellentétben (pl. USA) nem a nyílt piactéri modell terjedt el, hanem a vállalati „hub”-ok köré szerveződött zárt beszerzési rendszerek a sikeresebbek. A Marketline stratégiai célja is ehhez igazodik, a nemzetközi tendenciákkal megegyezően alakítja ki az iparágra koncentráló vertikális e-beszerzési megoldásait, amelyek a már meglévő iparági tapasztalatokra épülnek. Az Axelero-csoporthoz tartozó részleg a környező országok felé is bővíti működési területét, többnyelvű weboldalakkal jelentkezik a szomszédos országok vállalatainál, nagyjából a Matáv (Deutsche Telekom) terjeszkedési területein kívánnak megjelenni, így többek között például Macedónia is egy célterületnek számít. A Marketline bekapcsolódott a SEEM, azaz Single Europen Electronic Market infrastruktúrájának magyarországi kidolgozásába is. Ez a projekt több EU szereplő közreműködésével EU pályázati támogatással valósul meg, és célja egy integrált EU e-piactér létrehozása, amely a regisztrációra, a szolgáltatások leírására és a kereskedelmi tranzakciókra egy közös keretrendszert hoz létre és így bontja le a nyelvi, kulturális és törvényi szabályozás különbségéből adódó kereskedelmi korlátokat.

2005-ben - az Axelero vállalati stratégiai céljainak megfelelően - a pénzintézetek, az FMCG-szektor (Fast Moving Consumer Goods), a logisztika, a távközlési vertikumok és az önkormányzati szegmens is egyedi, testre szabott, ugyanakkor kipróbált megoldásokkal találkozhat. Az önkormányzati intézmények nagytömegű beszerzéseitől (iCity önkormányzati beszerzési megoldás) már idén jelentősen bővülhet az aukcióház forgalma, igaz viszont az is, hogy az eddigi hagyományos beszállítók valószínűleg kemény ellenállást fognak kifejteni a kvázi „központosított” online beszerzési módszerrel szemben. A működéshez szükséges források biztosítása azonban erős kényszerítő erő, a Marketline-on üzletelők tavaly elért átlagos 14 százalék körüli megtakarítása mindenesetre elgondolkodtató adat lehet a döntéshozóknál. Az elektronikus beszerzés terjedésével a piaci szereplők már nemcsak egy általános e-folyamat szállítót vagy szolgáltatót keresnek, hanem az adott iparágukra üzleti modelljüknek megfelelő termékeket és szolgáltatásokat, így az e-beszerzési piac motorja az elkövetkező időszakban az iparági megoldások terjedése lesz – állítják a Marketline szakemberei. Az e-beszerzéssel elérhető megtakarítások az alacsonyabb árak mellett tovább nőhetnek azáltal, hogy a vállalatok a szállítói lánc egészére kiterjeszthetik az elektronikus piactéri megoldásaikat.

Újdonság a hazai informatikai szolgáltatások körében, hogy az e-kereskedelem területén a Marketline megjelent a piacon az elektronikus számlázási megoldásával, amivel az e-beszerzés még hatékonyabbá válhat, ugyanis számlánként akár 70%-os költségcsökkenést is eredményezhet a módszer bevezetése. Az elektronikus számlázás minden adózónak előnyt jelenthet, hiszen jelentős mennyiségű papírmunkától szabadul meg, valamint nincs postai és nyomtatási költség. Míg egy hagyományos számla költsége 180-230 forint között mozog, addig egy e-számla 30-60 forintba kerül. Bár a Marketline eSzámla rendszere része számos iparági vertikális megoldásnak, külön termékként is igénybe vehető. Az e-számlák közvetlenül exportálhatók és importálhatók az egyes vállalatirányítási rendszerekbe, és természetesen e-mail formában is elküldhetők.

Láthatóan ébredeznek tehát az e-piacterek Magyarországon is, egyre nagyobb szerephez jutnak a nemzetközi kapcsolatokkal rendelkező online nagyvállalati beszerzéseket szervező portálok. Az igazi előretörést a bizalom megteremtésével érhetik el a jelentős invesztíciókat vállaló "rendszergazdák", mivel a vállalatok egymásközti kapcsolatrendszerében talán ez a legfontosabb szempont. Egy ideje már fejlődésnek indultak a fogyasztói aukciós terek is, ahol szintén megindult a piaci verseny a vásárlók kegyeiért, vagyis B2B után gyorsan jöhet a B2C is. Ha mindezek jól működnek, akkor látványos fejlődésnek indulhat az e-business többi ága is - a fogyasztókat kiszolgáló legkisebb webboltoktól kezdve a plaza-típusú nyílt e-piacterekig.  

Azóta történt