Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • axioma

    veterán

    válasz schawo #832 üzenetére

    OK, akkor kinek mi a 'fo' app amivel megnezi h x tervezett toltesi kornyeken van-e oszlop? Amugy biztos van ami hol lathato hol nem [van amelyik a melohelyem epuletenek garazsat is mutatta, mikor oda engem egy kiveteles esetben kertem h 1x 3-5kWh kinyeresere engedjenek le, es mar azon megbukott h mar nem fizetek havonta parkolot, kartyam nem jo, kocsi nem mehet le, nemhogy toltsek [azon se lepodnek meg ha a 2 ev alatt soha nem toltottek volna egyikkel sem, de az elso evben erosebb a gyanu, utana autos ceg koltozott be me'g].

  • axioma

    veterán

    Koszi! A brp me'g nincs berakva a kedvencbe azert maradt ki, de mar letoltottem korabban.
    Ha a metronal jarok akkor berakom majd plugshare-be, de lehet h iden mar nem.

    [ Szerkesztve ]

  • axioma

    veterán

    Egy ujabb akku-otlet... [link]
    Bar nekem gyanus a gyors toltes es a fel kell melegiteni kitetel egymas mellett (bar ha menet kozben amugy is meleg kell elgyen akkor stimmelhet - ellenben akkor az elindulas lehet dizeles vagy me'g hosszabb varakozasu - hat nem rendorautokba valo de hetkoznapra vegulis elfogadhato, mi ugyis mindig varunk mire elokaszalodnak a gyerekek...).

    [ Szerkesztve ]

  • axioma

    veterán

    válasz schawo #841 üzenetére

    Hat igen, mindenki a sajat szempontjat mazsolazza ki a cikkbol:) Nekem me'g mindig nem kardinalis a gyorstoltes, jobb az otthon volgyidoben.

  • axioma

    veterán

    válasz GreenGoblin #855 üzenetére

    Tenyleg tok jo, de azert igy tul reszlehajlo, az aram szallitasa sehol se jelenik meg mint tenyezo [termeszet kozepeben, beruhazas, trafozas, vesztesegek]. De a szamok kimondottan jok, igaz nehol lemarad a mertekegyseg, meg nincs viszonyszam [pl. hany usa auto van, amibol 15M kozlekedhetne a kitermeles aramigenyen, v hasonlo].
    Igy azzal art h meg se probal kiegyensulyozott lenni, a litium lesoprese is retorikailag jon csak ki, logikailag nem [sokkal jobb lett volna azt mondani h fejlesztes utan mar beall mint a fustos motor, kwvesbe ritka anyag is tarol, ez pillanatnyi optimum/technologia].

  • axioma

    veterán

    válasz joghurt #862 üzenetére

    A type-I 1x16A-ra korlatoz, mig a haztartasi toltoje (normal dugaszos) 1x10A. Szoval mar ott is gyorsit a fali, ha napkozben tobbszor mesz el akkor gyorsabb ratoltest el lehet erni.

  • axioma

    veterán

    válasz Tigerclaw #873 üzenetére

    Napelem van (16.9kWp, haztartas + varosi EV + PHEV), de jelenleg a powerwall nem kimondottan eri meg, amig van szaldo. Kesobb ez sok szempontbol valtozhat (ki mikor esik ki szaldobol, mikor mennyi az akku a'ra, milyen hibrid invertereket engednek fel a halozatra, stb.)
    Az me'g csak-csak megoldhato, hogy nyari napokon amit nappal gyujt a napelem, azt az este hazaero autoba attoltsed, ha ugy me'retezed akkor 1-2 rosszabb napot is athidalhat, de azert tudataban kell lenni annak, hogy az evszakos elterest ebben a formaban egeszen biztosan nem eri meg ta'rolni. Persze igy is lehet jo.
    Napelemes topikban, igaz nem elektromos auto toltesere, van aki epit akkupakkot, de a korulmenyek miatt csak elso fecskek vannak ahol a betaplalas nem/dragan oldhato meg, vagyis szigetuzemre.

    [ Szerkesztve ]

  • axioma

    veterán

    válasz Tigerclaw #876 üzenetére

    Kicsit tul van ez (jelenleg) dimenzionalva. Marmint a hmke termeles tarolasa. Amig az utca (legkozelebbi trafo) szintjen nem termeles, hanem fogyasztas zajlik, addig ez legfeljebb szabalyozasi kerdes a napelem szintjen (az tok mas hogy vannak a "nagyuzemi", metar/kat napelemfarmok, most a kisemberrol beszeljunk az egy szam hazanak tetejen).
    A fogyasztasra meg van mar egy tokeletesen bevalt alternativa, csak "nem ismerjuk igy tiltjuk" alapon nem hasznalhato: vezerelt aram. Igen, a mostani vezerelt csoportok "szocialis" alapon vannak bekapcsolva, de mindossze jogalkotoi/szolgaltatoi (a ketto azert erosen osszefugg) akarat kellene arra, hogy lehessen vezerelten aramot vetelezni akkor, amikor tenyleg volgyidoszak van (hogy ezt most frekifuggo funkcioval nezik vagy kapcsoloorasan, az mar teljesen reszletkerdes).
    Szoval en nem gondolom, hogy a powerwall-t minden napelem/e-auto melle a megoldas, elobb ki kene hasznalni a meglevo, menetrendsegito technikakat, es majd ha az se eleg (bar lehet addigra mar lemegy ugy az akkuk ara hogy maguknak a napelemeseknek is megeri, vagy lesz alternativ tarolas mittudomen hidrogen), hogy akkor mostantol akkufal kell hozza.
    Megjegyzem, en sokkal elobb vennem elo a futest. Egyreszt egy kis hoigenyu hazban mar realis az evszakos tarolo, nem ertem miert kellene a futesre hasznalt energiat telen, energiaszukeben vetelezni. Masreszt meg bizonyos joval tagabb hatarok kozott (akar napokon ativeloen, ha leszakadnanak a nepek a kettizedes pontossagu termosztat igenyrol) lehetne a betaplalast meghatarozni (pl. hetvege), legalabb valami pufferbe.

  • axioma

    veterán

    válasz Tigerclaw #886 üzenetére

    Vezerelt: hamis, hogy egyszerre. Tipusonkent van 16 csoport, ezeknek el van tolva egymashoz kepest a menetrendje, es veletlenszeruen teszik fel az utcaban oket. Te me'g talan a kapcsoloorasra gondolsz vagy a csoport nelkuli hangfrekisre, en viszont kicsit jobban ismerem mert radios korvezerlok parameterezeseben dolgoztam. Tokeletesen alkalmas lenne, pont annyira becsulheto (sot me'g az idojarast se kene figyelni) a napi terheles (= a vezerelt idoszakbol egy csoport mennyi ideig milyen sokat fogyaszt), mint a futesre hasznalt csoportoknal. Statisztikailag kijon.
    A rendes kakao sok oran keresztul kb. 2%-nak kellhet, a tobbi azon a napon ugyanazt a kb. 40km-t tette meg. Akinek rendszeresen kell sok oran keresztul nagy kakao, az majd _nem_ keri hogy a vezerelten legyen az autoja, es??? De egy csomo toltest at lehetne tenni. En onkentesen megcsinalom, es ejfel utan 5 perccel indul csak az a konnektor, amibe az autot dugom.
    A frekifuggot is ezert emlegettem. Az pont ugyanarra kapcsolna, mint az eromuvezerles, csak ellentetes iranyban... Megoldhato technologiailag, konkretan keszulek letezik ra ami ez alapjan (is) tudja a vezereltet kapcsolgatni, de (azon kivul hogy nem erre terveztek, hanem automata szintentartas/korlatozas inditasara) eddig - tudtommal, az utobbi 3 evben nem kovetem - semelyik funkciora nem hasznaljak.

    [ Szerkesztve ]

  • axioma

    veterán

    válasz Tigerclaw #888 üzenetére

    Ez a lenyeg, hogy az hogy vezerelt az ma mar hfkv-nel se surun olyan keszulek ami csak jelre kapcsol, rkv-nal meg eleve alapvetoen menetrendi, es csak az azon feluli parancsok mennek le de az ritka (inkabb a menetrendmodositasok, a fogyasztasi gorbe tartasahoz csak ha valami mas kiesik van hogy bevetik). A "kotelezo adniuk" az a polgarok kenyelmet szolgalo - futes, hmv - miatt van a jelenlegi vezerelt szabalyokban, azt egy e-autos tarifa letesitese eseten kihagyhatnak, miert lenne kotelezo adniuk? [Amugy egybe 6 ora van az faj inkabb a szolgaltatonak, mert 2-3 ora utan a legtobb mar tele, megsem kezdheti kesobb...] A radios teruleteken (hfkv-s paramtablat csak mutatoba lattam) csak az esti kotelezo egyben blokkra mennek ra, de az is csak azert kotelezo mert hazaer a user, kell neki melegviz. (Az elmu jol beszivatta anno oket, "gratisz" napkozben orankent bekapcsol 5 percre, ujra felfut, aram megy, komfort nem valtozik... szoval azert van itt mindket oldalon fifika. Hfkv-nel lattunk - igaz mar nem Mo-on - olyat aki lekapcsolta az orat amikor a kikapcs jel jott naponta fix idoben, majd vissza, es vigan hasznalta az olcsot - igazabol csak vszinu hogy csinalta mert mi rkv-nak a log-jaban lattuk ezeket a kikapcsokat, es a hulyeje me'g be is jelentette hibara...)
    Ne ugy kezdj gondolkozni, hogy "ha ilyen lenne a tarifa". Nem lesz deli 1-3 kozti ablak mert akkor magas a napkozbeni fogyasztas is. Az ejszaka masodik felenek kihasznalasaval vannak a bajok... Szerintem inkabb 22-6 kozott 4-5 ora az realisabb, de ez most exhas, nem tudom a konkret terhelesi lecsenges idejet a tobbi vezereltrol. 4.5 ora sima konnektoron 10A az 50km toltes. Akinek nem eleg, kothet ra fali toltot.
    Az rkv-s bekapcsolas kotelezoen random eltolassal indul, azt hiszem 2 perc volt nalunk. Frekifuggo lehet hogy most lekapcsolasra van keszen, nem foglalkoztam sokat vele mert nem kerult be a tenyleges programokba, pont azert mert a vezerelt kotelezo idejeben - jogszabaly, nem technologia - miatt nem hasznalhattak, pedig a szolgaltatoknak jo lett volna.

  • axioma

    veterán

    válasz sajtos365 #892 üzenetére

    Ilyesmit szoktak h 6 ev vagy 160e km [amelyik elobb jon ], ez pl. a holland Amperak tipikus esete (nyilvan min. 150e-rel adjak el oket ide). Ezek 2012-tol tipusokra.
    Nem nagyobb esely h abbol kell cserelni [jellemzoen nem az egeszet], mint egy benzines motor vmi hulye hiba miatt. De volt mar ra pelda - olyannal kell menni venni aki tud diagnosztikat kiolvasni. Mar ha hasznaltat veszel. Aki ujat vesz az tuti elobb csereli minthogy akkugondja lenne...

    [ Szerkesztve ]

  • axioma

    veterán

    válasz sajtos365 #894 üzenetére

    Attol fugg, miben mit cserelsz!
    Csereltunk prius I-ben (2001-es!) csak megmakkant cellakat. Az 25e/db volt, persze szereles miatt erdemes volt legalabb parban. (Azok me'g elozo NiMH talan akkuk.) Az I-ben 38, a II-ben 28 volt belole (azert fontos, mert uj akkut regebbi autohoz tuti nem talalsz, es az I-be a II-bol a felujitottat lehetett tenni, a donore egyben beultetese csak valami 250e korul volt).
    Ha a szakszervizt kerdezed a kovetkezo elrettenteseket mondjak: 1. akku csak egy az egyben cserelheto, auto eredeti araert (biztos hogy nincs is nekik, de ezt nem mondhatja, ezert mond olyan arat, amiert biztos nem kered - a peugeot a 2.25M-ert vett ion-nal azt mondta, hogy 7M-ert adnak bele akkut ha baj van vele...) 2. az autot vontatni is tilos, csak trailer-rel viheto be 3. garancia nincs csak az itthon vasaroltakra (+1. nincs hozza szakember, vagy egyetlen egy, de hidd el, o is egy csomo mindent csak "hisz", hogy hogyan jobb, ez semmikepp nem szakszervizi tudas hanem onszorgalom, es szerintem a tudas nagyobbik resze internetrol beszerezheto, nem pedig a kozpontbol kapjak).
    A feketeleves: mi belenyultunk az Amperaval, a 4 (vagy 3? mindig keverem) osszehegesztett blokkbol az egyiket egy masik hibaval egyutt (autopalyan nem lett tartasba rakva, az auto meg bar kellett volna neki, nem allt at benzinre) cserelni kellett. Az volt felmilla, de riogattak vele hogy azert csak ennyi mert ebbol ok is tanulnak (nem szakszerviz, bontott felujitott kerult bele termeszetesen), amikor rutinbol csinaljak akkor tobbe lesz. Viszont az tok veletlen hogy en itt vagyok (nem is az enyem az auto ha ugy nezzuk), es az amperas kozosseg nem tud mas akkucsererol, csak errol (a magyar), pedig azert van beloluk mostansag mar eleg rendesen.
    Tehat bukhatsz vele nyilvan ahhoz kepest hogy nem jon elo semmi hiba, de hat ez barmilyen (foleg hasznalt) targynal benne van. En meg mindig nem vagyok meggyozve hogy rosszabbul jarunk szumma mintha tovabbra is fustosen ingazna (es azota iszonyu jo adatokat produkal, 2013-as valtozat es van hogy 70-et mutat, 65km korul tenyleg el is megy, ez ugye hibrid).
    Amugy kivancsi lennek, hogy a varosban ahol ennek letjogosultsaga van (hosszu utazasra tenyleg ne vegyel elektromosat ma me'g) vajon melyik auto fogyaszt 6 litert benzinbol... talan mild hibrid, de azt meg mennyiert kapsz. Arambol ma mar a mi 16kWh/100km fogyasztasunk soknak szamit a par evvel kesobb keszult autokhoz kepest.

    [ Szerkesztve ]

  • axioma

    veterán

    válasz sajtos365 #898 üzenetére

    Nem is ellenerv akart lenni, ez azert ritka az tipustarsainal hogy ennyit megy... de varosban napi szinten (covid nelkul is) eleg.
    Azt nem szamolod jol, hogy az akkucsere az szinte sose egy az egyben csere; masreszt hogy akkora valoszinusegu mint a motorcsere. Mar persze ha olyat veszel amiben papiron benne van me'g 5 ev, csak jon egy meghibasodas.
    Hasznalt elektromos autonal elegge nehez dragabb autozast kihozni mint benzinesnel, ha napi nem tul nagy tavolsagokra veszed. Pont egy kivetel van: ha nem tudsz otthon tolteni. Akkor igen spec. eset kene legyen, hogy megerje... a toltohalozatos megjegyzesed meg erre utal.

  • axioma

    veterán

    válasz sajtos365 #902 üzenetére

    Az elektromos autok arahoz a markatulaj nem tudja hozzaszamolni, hogy x even at emelt aron eladja a szervizszolgaltatas-csomagot. Marmint hogy amig garis, addig az osszes nyugjevel oda viszed, mert me'g igy is erdeked. Ezt nem tudom, hogy elektromos autoknal hogyan csinaljak, a szellozotisztitasert es szelvedomoso-csereeert ketlem hogy elkerhetnek annyit, mint egy fustos kotelezo szervizenel, esetleg ezt is nezd meg.
    Masreszt meg az uj auto a draga, nem az elektromos uj auto. Pontosabban: jelenleg spec. helyzet van, ha "kell" (jajj, hol van Bog irasa errol!) a nagy hatotav, akkor ugyis muszaj vagy, mert a korabbi autoknal eleve kisebbrol indult es mar degradalodott is. De ha kisebb akkupakk is megfelel, akkor nem olyan oriasi a kulonbseg (mar persze ha letezik az adott kategoria, mert sajna itt azert nem egyertelmu).
    B terv: hasznalt toltheto hibrid. A mi Amperank akkor lat benzint, amikor az auto sipakol erte, hogy most mar TMK-ban tessek elinditani (1880km-es csak elektromos uzemet a tmk szakitotta meg 1 deci benzinnel, aztan ujra hasonlo... utana jott a nyaralas, na akkor mar nyilvan mas). Most is epp tele van, mert a szervizben allt es addig nem volt hajlando csak elektromos uzemben elindulni, amig a regi benzinre tele nem lett toltve frissel (es me'g lefejteni se lehet).
    +1. azert egy jo ideig a zold rendszam egye'b anyagi elonyeivel is lehet szamolni, sztem ugy 2-3 ev realis hogy 90% feletti valoszinuseggel meglesz me'g (atiras, gepjarmuado, parkolas). Egyetlen tetel ami elektromosra nagyobb: a muszaki vizsganal az erintesvedelem (netto penzlehuzas, de ki kell pengetni).
    A legjobb az lenne ha megint gyartananak REX-es elektromosat, ami a bmw i3-bol letezett peldaul (ill. hasznaltban most is letezik). Tokeletes arra hogy ne kelljen fe'lni a hatotav elfogyasatol orszaguti hasznalatnal sem, me'gis alapvetoen egy teljesen elektromos (volt talan itt linkelve hogy hoztak haza labon toltes nelkul, csak benzinnel i3-at Hollandiabol, de az szerintem egyreszt nem ce'l, masreszt meg visszaeles a konstrukcioval, harmadreszt felteszem az auto kesobb nem zold rendszamos benzinfalokent roja itthon az utakat, haenm valoban zolden).

    [ Szerkesztve ]

  • axioma

    veterán

    válasz sajtos365 #904 üzenetére

    Nem azert irtam az ingyenes parkolast, mert csak addig eri meg, de egy valtasnal ha gazdasagilag szamolgatsz, akkor amig varhatoan lesz, beleveheto. Nekem igy jott ki a csere a 400e-es alto-rol egy 2.25-os ion-ra, ha nem lenne covid mar majdnem visszajott volna az 1.85 kulonbozet, igy most kevesebb km miatt kicsit mas a helyzet.

  • axioma

    veterán

    válasz sajtos365 #904 üzenetére

    Akartam me'g irni, csak mobilon elszallt: futes/hutes attol fugg. Tobbek kozott komfortigenytol. En peldaul itthonrol garazsbol indulok, igy se telen se nyaron nem kell annyi idore semmit beinditanom amig beerek (40-60 perc, attol fugg hogy viszem-e a gyereket is akkor kerulo). De ma pl. el kellett menni, kialltam es kinyitottam az ajtot mert a garazs me'g huvos a levegon meg jo:) Hazafele mar kicsit mas a matek, mert az utcan all, de telen a "korbefutes" nyaron meg a magas epuletek miatti arnyek ritkan hozza azt, hogy be kell kapcsolnom, mondjuk 5-10 alkalom per szezon (nekem inkabb 5, ha mas is jon akkor mas). De! Akkor sem megy am folyamatosan... nekem szinte konstans 20km-t szokott levenni belole (nem hoszivattyus), de csak addig, amig fu"t (esetleg hu"t). Viszont kb. mire rakeveredek a hidra es aterek a tuloldalra, mar ki szoktam kapcsolni, igy a valosagban 3-5km minusz. Sot, ujabban - nem takarekoskodas miatt, hanem mert komfortosabb (a fenekem szokott fazni, nobol vagyok) - inkabb a 3e Ft-os futoszalas ulesbetet inditom el, hamarabb erzem jobban magam, es telen kormanyboritast is hasznalok (az nem futheto csak jobb a szoros szeru mint a muanyag). Mondjuk en siman kabatban szallok be az autoba, de ez fuggetlen attol hogy benzines vagy elektromos, az atoltozest a kinyitott ajto mellett utalom (nyilvan ilyenkor ha haztol hazig auto max. nehany perc seta, akkor alapbol nem a legvastagabb nagykabatban indulok el, hanem eggyel konnyebb oltozekben, tartalek pulcsi ugyis van a kocsiban).

  • axioma

    veterán

    válasz joghurt #908 üzenetére

    Ez viszont mennyiben kulonbseg a hajtoanyagtol fuggoen? Ettol nem tud annyit beszedni, mint a fustosre.

  • axioma

    veterán

    válasz schawo #912 üzenetére

    Sajna az amperaban blokkokra vannak osszeheggesztve, igy nem cellankent hanem blokkonkent. Akkor se 2M az igaz, de nem lathatatlan toredeke.

    Amugy +1.

    [ Szerkesztve ]

  • axioma

    veterán

    válasz sajtos365 #917 üzenetére

    Otthon nem tudsz egyenarammal tolteni. A villamtoltok (egyenaramosak) meg nem az auto kabelevel mennek, hanem a toltoponthoz tartozo kabellel, kb. mint a benzinnel a toltopisztoly.
    A toltes sebessege nem szamit, mert estenkent hazaerek, radugom. Amugy az enyem 10A ha falbol (230-as rofi) toltom, az ampera 6A, de atallithato 10-re. A fali tolto (nyilvan valtoaramos, de az mar megint fixen hozza kapcsolt Type-I kabellel) 16A. Ugye *230V es latod a teljesitmenyt. Gyakorlatilag a rofi az orankent 12-15 km potlasa, a fali 1.5x gyorsabb.
    Amugy elofordult, hogy hasznaltam, pl. kollega rosszul lett igy extra utat tettem vele, vagy elozo nap valahogy nem tudom sok cucc miatt nem dugtam be, akkor volt hogy toltottem (mar penzert is) a varosban, azert Pomazrol ha XVIII.kerbe kellett mennem akkor nem jon ki a teljes oda-vissza (bar ott meg ismerosnel szokott allni eleg ha addig kapja a fali konnektorbol).

  • axioma

    veterán

    válasz biker #920 üzenetére

    De miert? 11kW az ha jol szamolom 3x16A sima fali toltovel is megy, es bar van auto [enyem is] ami chademot tud de type-I igy ac-n nem tudja kihasznalni, de ma mar keves van es me'g kevesbe lesz. Es a type-II az mar veglegesnek tunik, a dc az me'g nem latom hogy beallt volna.
    A lenyegi kerdes viszont: a tolto sima ac-t eszik ott is? Mert ha tud akkubol ac nelkul tud tolteni, akkor me'g power wall jellegu megoldasnal lesz ertelme...

  • axioma

    veterán

    válasz biker #923 üzenetére

    Varj, nem ertem ki kivel van.
    Azt gondolom, hogy mivel oda nem peldaloztal csak ac-bol tolt dc-t mindenkepp.
    Amit felsoroltal, az mind olyan, hogy csak akkor jobb, ha otthon a fazisokbol adodo ossz amper tobb, mint amit az auto tud ac felvenni? Igy kivul konvertalva megeszi valamelyik dc konnektorfajtan?
    Ami nekem nincs meg: ami type-II az mindig 3 fazis es/vagy mindig 32A? A type-I ha jol tudom 1x16A es kesz. [Igy ha chademo-t telepitenek en tolthetnem _otthon_ amikor raer 1x16 helyett elvben 3x25A meglevovel? Nem latom azt a nagy igenyt ra (spec.eset lehet de nem rendszeres), hiaba lehet.]
    Jo, ha vki taxis az ma's.

  • axioma

    veterán

    válasz biker #930 üzenetére

    Koszonom! Ez hasznos, bar nem igerem hogy megtanulom, de legalabb nem mondok hibasat.
    Igen, felhasznalo vagyok csak. De akkor jol tippeltem, akkor 'kell' a dc toltes, ha muszaj gyorsan tolteni es az ac-n felveheto kisebb teljesitmeny mint ami van a hazban es a dc-n tud. Ez ritka azert. Mi is akkor hasznaljuk a falit ha ujra indulunk akkor ne kelljen beallni a garazsba... 95%-ban eleg lenne akkor is lassabban. [Igaz, pre-covid volt az 5%, lehet post is tobbszor lesz.]

  • axioma

    veterán

    válasz Gabesz87 #959 üzenetére

    Ha 230-as dugaljrol oldod meg, akkor az amperemeles nem is jon szoba, azok sose fognak 16A felett enni, de inkabb 10A. Raadasul az akkuk jobb szeretik ha lassan toltod, es ejjel van erre ido is, semmi ertelme gyorsitani.
    Az auto oldalan ugyanugy tudod rogziteni hogy ne vegyek ki mint az utcai toltokabelt (a pisztolyon van hely amibe ha csatlakoztatas utan teszel egy kis lakatot, akkor nem lehet lenyomni a gombot ami kioldana' az auto felol - legalabbis amit en lattam, ilyen volt). A 230-as oldalon csak ha felteszel egy zarhato dobozt es abbol csak a kabelnek vagsz kiutat... [Nalunk az egesz fali tolto van egy zarhato dobozban, igaz sajat telken belul de keritestol lathato helyen, inkabb azert hogy ne meruljon fel olyan gondolat hogy ismeretlen uj kutyu az biztos sokat er...]

  • axioma

    veterán

    válasz Füleske #997 üzenetére

    Hat neztek is nekem amikor az ion-nal mentunk asztalt elhozni... az amperaban hiaba sokkal nagyobb auto latvanyilag nem lett volna esely, iont ha kinyitom hatul es lehajtom az ulest van egy 79cm szeles, talan 86 magas teglatestnyi hely, befele is majd 1 meter.

  • axioma

    veterán

    válasz joghurt #1030 üzenetére

    A kozvetlen napelembol toltesnek csak szaldo utan lesz igazan jelentosege. [Spec. nalunk 17-es rendszer van fent, jo idoben van orakig 10 felett a rossz tajolas ellenere is.]
    Masreszt Zoe-n kivul jelenleg nem tudok olyat amelyiknek ne lenne ugyanolyan jo az 1f toltes (az ion-om 10A-t azert ker - egyszer probabol paromek szerettek volna elinditani generatorrol, na az nem ment -, az Ampera csak 6-t default-ban, de az auto fedelzetin atallithato 10-re).
    Amugy kerdes, hogy mennyit me'sz vele egy nap. Mert az "orakon at" az attol fugg, mennyi a hianyzo energia. Tulkepp 13-15km hatotav-noveles/ora kozotti toltes a sima 230V-s rofibol 10A-rel, ha 16kWh/100km konnektorbol mert fogyasztassal nezed (igaz, ennel ma mar vannak jobb autok, meg az is hogy palyazva 20 felett lesz).

  • axioma

    veterán

    válasz joghurt #1034 üzenetére

    Egyreszt autofuggo, hogy tudja-e a 3 fazist (mienk auto oldalon type-I mindketto, nem tudjak). De elvielg tudhatna 1 fazis 32A-t is... Nem hinnem hogy attol hogy van 3f-d, muszaj lenne 3f tolto is, a villanybojlerben se cserelnel csak ezert futoszalat 3f-ra gondolom. Azt nem tudom, most hogy vannak az arak, anno ugy remlik magas volt a kulonbseg arban.
    A fali toltonk 1x16A, az mar masfelszeres sebesseg a 230V-os toltohoz kepest. Igaz, nalunk 3x25 van es az a fazis elvileg mast nem visz.

  • axioma

    veterán

    válasz biker #1037 üzenetére

    Pedig pont most olvastam hogy a Spring milyen jo kicsire sikerult, bar az hogy suv-nak akar latszani az nem tetszik de epp kezdtem en is gondolkodni hogy megerne a csere, messzebb birnank villanybol mint az ion-nal. Hat akkor majd talan valamikor...
    Szerk latom megis van... de lehet megvarom mire ezeket eladjak:) most ugyis a lakasra kene inkabb kolteni.

    [ Szerkesztve ]

  • axioma

    veterán

    Na mar megint valtjak megfele a vilagot akkuilag... ha minden 100. bejonne mar nem itt tartanank.
    [link]

  • axioma

    veterán

    válasz joghurt #1056 üzenetére

    Jelenleg eppen tenyleg erosodik a forint... nem mondom hogy nem lesz rosszabb kesobb, de ugyanmar, ez legyen mar a ceg reszerol megoldva penzugyileg.

  • axioma

    veterán

    Feljott a fejem vize, hogy me'giscsak nezzuk meg azt a daciat legalabb erdeklodes szintjen (marmint nem az autot mert ha jol ertem az nincs fizikailag, hanem a felteteleket), ha sokara jon legalabb nem utkozik a mostani penzugyi tervekkel. De soha eletemben nem vettem uj autot. Szamit az, hogy hova megy be az ember a lehetseges kereskedesek kozul? Eszak-Buda kornyeken valaki tud olyat mondani, ami ajanlott es lehetoleg ahol van szombaton nyitvatartas?

  • axioma

    veterán

    válasz joghurt #1065 üzenetére

    Koszi, ez azt jelenti hogy tok mind1? Az lett volna a kerdes, a hely csak ajanlas eseten szamit mert ion oda-vissza bele kellene ferjen.

  • axioma

    veterán

    válasz stickermajom #1067 üzenetére

    Koszi. Ha jol ertem te nem vagy aktiv e-autos, nekem a vezetese vszinu nem annyira mondana ujat. Ion utan kicsi se lenne ;-) Igen, Duna auto megcelozva, terkepbol is az jott ki. Meglatjuk.
    Spoilerezze mar le valaki, hogy type-I vagy type-II. Gondolom nincs olyan szerencsem h pont ezen is sporoltak volna...

  • axioma

    veterán

    válasz Füleske #1070 üzenetére

    Koszi. Hat akkor valami kompromisszum lesz, mert az Ampera tuti marad es az type-I. De nem ezen fog mulni.

  • axioma

    veterán

    válasz stickermajom #1071 üzenetére

    Persze, ma me'g nemigen van aki egybol e-auton kezdett volna (*), en is voltam hasonlo cipoben... de ma mar mast nezek rajta.
    (*) nem is erdemes, gyerek is benzinesre [igazabol kezi valtosra] IS jo jogsit szeretne, aztan lehet mire sajatja lesz mar jobban elerheto lesz

  • axioma

    veterán

    válasz stickermajom #1074 üzenetére

    Hat annyival ter el, hogy nem erdekel ami a benzin-elektromos alapkulonbsege, inkabb ami hasznalatban elojon. Pl. toltokabel helye, lopasvedelem kerdese. Az ugyan hasznalatban erzodik, de merteket tudnak mondani menetpedal nelkul sebessegben mi tortenik [Ampera majdnem szabadon fut, szinte mindig kell fekre lepni, Ion meg eleve visszatermel, az allando sebesseghez kell menetpedal - engem az amperas idegesit, ferjemet az ionos, legjobb ha allithato - nem keverendo az Ampera B-jevel ami a motor mechanikai fekezeset adja hozza de az elvesztegetett energia, igaz ez csak phev eseten van].
    A 'mennyire 4 szemely' se mindegy, Ampera hiaba szelesebb, a kozepkonzol miatt cucc se fer a gyerekek koze, ion hasznalatban nagyobbnak tunik. Akku temperalasrol volt szo. Az elso kerdesem az lett volna h type-ii-n inverter van-e vagy csak a motor mint zoe [es nem szereti az 1f toltest]. Kiolvashato-e halando szamara az akkuallapot odb-n vagy mennyire reszletes a konzolon elerheto info. Van-e toltes mikor lesz kesz info, van-e toltes mod allitas [amper korlatozas], idozites. A kezifek lattam a cikkben h mechanikus.
    Van-e vonoszem. Altalaban kimondjak, h tilos vontatni [mert ha valaki nem sebessegben teli akkuval vontatja akkor akku-robbanast okozhat... ezert elvben tiltjak... eleg extrem megoldas]. Vonohorgot sztem nemigen van amrelyikre engednek, egy merci phev-t latott volna ismeros. Nyilvan a fizikai me'ret ott van katalogusban, meg nem e-autos kerdes, de azt neznem pl. lekerekites parkolasnal szamit.
    Csomagtartot is nyilvan benzinesben is nezed, de a kialakitas nem mind1, Ampera rosszabb(!) nagy darabokra mint az ion, mashogy
    Sajna a legjobb extra amiert me'g masik kategoria is megerne, az a rex lenne, de nem tudok rola i3 ota.

  • axioma

    veterán

    Ja es a Duna Auto ma konkretan minden kkereskedese es szervize zarva, ugyhogy volt egy felesleges korunk [csak a linkelt Dacia oldalt meg guglit neztem, sajat weblapjukat csak mikor kiderult, h miert nincs kint, hat ott latszott... csak fene se gondolta volna, boltot se ellenorzom pl. Auchan h nem zar-e be veletlenul random...].

  • axioma

    veterán

    válasz schawo #1077 üzenetére

    Ja jo tudni, de mas liga ;)
    Igaz, sohase mondd hogy soha. 5 eve azt mondtam, sose lesz elektromos autom hiaba szeretnek. Egesz eletemben azt hogy nem lesz uj autom, es most nem biztos. Tesla se lenne rossz egyszer majd, nyilvan hasznaltan eselyes.

  • axioma

    veterán

    válasz joghurt #1084 üzenetére

    Ja igen, ezt is neztem hogy Daciahoz odairtak hogy _toluk_ (partnertol) "kell" venni a wallbox-ot. wtf??? Most vagy szabvanyos es tudok a kereskedelmi helyeken tolteni, vagy nem. Miert ne lenne jo egy (akar mar meglevo) sima wallbox? Ez is kerdesem lett volna, ha nyitva vannak... eh de bosszant ez a felesleges ut, kicsit elment tole a kedvem, meloidoben meg ritkan erek ra.

  • axioma

    veterán

    válasz joghurt #1088 üzenetére

    Nem is szobeli valaszt kerek, hanem irasbeli nyomat barminek ;-) Nem vagyok konnyen kezelheto ugyfel egy rabeszelogepnek, ellenben egy ertelmes es informaciokkal biro embertol szivesen veszek termeket. Jo, a wallbox epp nem kritikus, mert nyilvan mukodnie kell, de azert ha nem reklamban hanem szerzodesben csillagozza oda az ma'r ga'z [epp ezert ketlem h bevallalja].
    Cikket koszi, mindjart nezem.

  • axioma

    veterán

    válasz stickermajom #1089 üzenetére

    Koszonom az infokat! Type-II ha a falbol kihuzod es toltoaram elmegy, akkor is reteszben marad? Meddig, ajtonyitasig? Inkabb kislakat a fejre amiben megbizom, ha olyan, v ami nalunk van [ezt a lyukat nem tudtuk me'g] hogy vekony mua. bevonatos acelsodronnyal a kocsi belsejehez rogzitve. Amugy 1f32A fura kicsit h miert type-II aljzat, azt a type-I tudja, nem? Mind1 persze.
    Nem egypedalos az ion sem, de fekez [visszatermel] elengedesre. Fura, mert abban nincs tempomat, ott varnam h szabadonfut, amperaban van, ott kevesbe fontosnak latszik, de nalunk pont jol jott ki h mindketten azt vezetjuk amelyik jobban tetsz;-) Egyiknel se erezni az atmenetet, jo tudni h ez se trivialis, ez meg nekem uj info.

    Ertekesito viszont tudja mar mit talal meg az adatlapok melyiken. Amugy ja, lehet hogy megnezzuk, ha ossze tudok szervezni idopontot.
    Vontatast elore ertettem, engem tudnak-e huzni vagy csak trailer mert eddig markakepviselo [ampera, leaf, meg talan zoe is] csak trailerrel ha mindossze lemerult akkor is allaspontot kepviselt. A valosagban az amperanak van vonoszeme, csomagtartoban es betekerendo, kerult sajna elo.

  • axioma

    veterán

    válasz wassermann #1094 üzenetére

    Nyilvan, csak nem ertem minek, ha egy egyszerubbe belefer. Bar fura az a 6.6kW (30A), 7.2 szokott lenni 1x32A eseten a reklam.

  • axioma

    veterán

    válasz stickermajom #1100 üzenetére

    Az ion elozo tulajtol elloptak, ezert sodronyozta be, igaz az ugye type-I. Ezert kerdeztem II-re, h mi van. Veszleallito tudtommal szokott lenni az oszlopon.

  • axioma

    veterán

    válasz wassermann #1111 üzenetére

    Mert ionunk van, annak a kabele 'lophato'. De az type-I. Meg az Ampera is, igy type-II autooldali tapasztalatom nem tud lenni - dacia meg az. Ezert erdekel h ott mennyire kell me'g ezzel foglalkozni.

  • axioma

    veterán

    válasz stickermajom #1116 üzenetére

    A heten meloban support volt ugyhogy eselyem se volt eljutni kereskedesbe, foleg igy hogy raadasul agglobol indulnek. Holnap talan (most nincs zarvatartasrol hir a honlapon) eljutunk legalabb a dunaautoig, aztan probaljuk ledumalni, osszejohet-e egy szemelyes megtekintes, me'g ha nem is tesztvezetes. [Oszinte leszek, nekem most a finanszirozas/tamogatas oldal pontositasa erdekesebb, mert ha az nem jon ossze, akkor felesleges nezegetni, me'g ha nem is szo szerinti nyalcsorgatas - legfeljebb a hatotav szempontjabol meg ar/ertek ara'nyban lenne jobb az ion-hoz kepest, a formaja nekem nem szimpi csak nem vagyok finnyas; nyalcsorgatni Teslat mennek nezni:).]

  • axioma

    veterán

    válasz joghurt #1118 üzenetére

    Szombaton en is ultem egyben, de csak allo helyzeteben, mert tesztvezetesek kozott lehetett nezni. Mazli, mert itt volt az obudai dunaautonal - de egy SPY magyar rendszamos, comfort plus, szoval inkabb ketto van:) Ja es holnap me'g ott lesz, ha valaki meg tudja oldani hogy akkor megnezze, de azert elobb telefonaljatok hogy biztos jol ertettem hogy kedden viszik csak tovabb, es most is tomeg volt (igaz szombaton jobban raernek az emberek).
    Az eladok sajnos me'g egymas kozott se mondtak mindenbol ugyanazt. Igazabol 3 lehetoseg van tipusbol, de mindegyik lehet tamogatott:
    1. mostani megrendeles, mielobb gyartjak, sima comfort, ehhez kb. semmi nem rendelheto extrakent, szovet huzatok, narancs betetek
    2. mostani megrendeles, mielobb gyartjak, comfort plus, ehhez kerheto villamtoltes (180e) es alaparon a navin kivul van benne tolatoradar + tolatokamera, bor uleses (brrr), es kek szinu betetei vannak a narancs helyett
    3. mostani megrendeles de 2022-tol gyartasra, azaz kesobb lesz auto, de akkor sima comfort, kerheto hozza villamtoltes (ua. 180e), kerheto tolatoradar (60e), de tolatokamera nem - szerintem ez az optimalis, ha valaki nem siet vele.
    A 100e-es foglalas mar nem jatszik, ellenben a 10% foglalo helyett (ami ugye a teljes arra vonatkozik szoval 650-700e lenne) megelegszenek 3-500e-rel is, es a megrendeles mindharom lepesben sikertelen palyazat eseten visszavonhato, teljesen visszafizetik (azaz x honapra nem nalad kamatozik a penz, ennyi a veszteseg). Nem kaptam me'g meg a kert bianko szerzodest, hogy benne van-e hogy kell-e es mennyire erosen eselyesen palyaznod ahhoz, hogy onhibadon kivuli sikertelen legyen, vagy milyen modon mondhato vissza me'g.
    Amennyiben a megrendeles megtortenik, akkor az a'r mar veglegesitodik, tegnap ott tortentek ilyen megrendelesek. Vezetni nem tudtam, muszerfalat bekapcsolhattam. Mondtak par olyat amin felhuztam a szemoldokomet (pl. utolag - marmint leszallitott autoba - nem kerheto villamtoltes mert nem tudjak berakni az _invertert_... es ezt a "hozzaerto" mondta... valamint az otthoni 230-rol toltes az szerintuk a "vesztoltes", mert "annyira melegszik" a kabel, hogy magas a veszteseg... hat ezt nem tudom honnan vettek, de az egesz konszernre ezt mondjak a toltesre. A fogyasztasra se mertek semmit mondani, mondjuk nem jol emlekeztem, annyival nem nagyon konnyebb az ion-nal, csak aranyaiban az akkut is nezve. Ja azt mondtak hogy a Spring "csak" varosi autonak van kitalalva (eredetileg car sharing-re alkottak), igy napi "max egy" villamtoltesre van meretezve. Ezek utan nem annyira ertem a 230-as egyenlo vesztoltest, vagy fali type-II-re gondolt mint alaptoltes?

    Igazabol nekem az a kerdes, hogy mi a jobb, most ebbe beszallni +2M-val (sot inkabb 2.5 a toltovel meg a tolatoval meg addigra mennyit er az ion), es amikor abbol kiszallnek akkor visszajon-e ez a kulonbseg, vagy nem. Persze kozben ez azt jelenti, hogy Mo-on belul majdnem barhova elmegyek vele (nalunk inkabb 120km-es kor ami kell neha es ionnal nem menne toltesi pihi nelkul igy ampera), es kevesebbet esik az ara. 3 evig kene megtartani ahhoz hogy ne kelljen visszafizetni (meg van me'g valami spec eset azt hagyjuk). Cserebe uj az auto es vegig garis az akku. Van tempomat. Van magyar szerviz. Normalis meretu (es egyforma!) a 4 kerek (mondta is az elado hogy sokan elore megegyeznek egy gumissal, hogy az uzletbol atgurul par km es atveszi 60-70%-on a nyari gumit mert azzal es csak azzal szallitjak barmikor, es rarakatjak a 4 evszakost). Meg persze a 230km hatotav.
    Ami miatt ez nem tunik bomba uzletnek: szubjektive nem tetszik a formaja, az ulesei szerintem gyengebbek mint az ion-e (inkabb szek, nem fotel), uj autora nem biztos hogy nem lesz dragabb par dolog (pl. kotelezo szerviz), nincs tolatokamera (az en ion-omban mar van egy a radio lecserelesekor olyat szereltettem be), az usb a teljes infotainment tetejen(!) van onnan kell levezetni a telefonig ami csak a valto elotti dobozban kaphat helyet (ott nem latni tehat android autoval ki kell rakni ahhoz kell a kabel) - sehol mashol racs vagy hely ahol rogziteni lehetne egy tartot waze-hoz. A csomagtarto beleejtosebb, szerintem kicsit kisebb mint az ione, de azert nagyjabol egy kategoria. Nincs tukorbehajtas (utcai szuk parkolasnal jo). Hatso ablak nem iranyithato a vezeto altal - neha jobb onnan kevesbe csap a fulre. Azt meg se neztem hogy taviranyitos-e a kozponti zarja, de kulcsos inditas van csak (ez mondjuk nem lep meg es nem is hatrany, az ion is, csak az ampera nem). Nekem hianyozna a kartamasz is kozepen, az iont azzal vettem, bar ott se szeria.
    Me'g alszom ra parat, de szerintem ez inkabb kivaras lesz. Vagy robbantok bankot (nyerek a lotton) es akkor azert nem ezt, vagy hasznalom az iont amig megy, es utana megnezem, mi lesz akkor, akar hasznaltan akar ujonnan. Hiaba nez ki magas tamogatasi ara'nynak a 2.5/6.5, annyi elonye nincs nekunk, masodik autokent, mint amennyibe igy is kerulne a lecsereles. Es akkor me'g ott van hogy ki tudja mikor hoznak egy nekem sokkal jobban tetszo es illeszkedo autot ki me'g. Vagy veszek Zoet hasznaltan mert bar nagyobb, de akkor mar 5 szemelyes (ja azt is kerdeztem, hat szerintem goze nem volt az eladonak, szerinte a magyar forumokban mindent irnak a 3f toltesrol, de a nemeteknel mindenki 1 fazison tolti azt is es nincs bajuk...). Valamint a mi fali toltonk type-II kabelre cserelve nyilvan jo, azt mar nem is utaltam ra hogy miert irnak a marketinganyagban mast...
    Ami me'g baromira idegesitettt hogy minden hianyossagra az volt a valasz hogy "sporoltak", masreszt az hogy "de a 12M-s xy autoban is ez van". Hat bocs, ez engem nem hat meg...
    Az ka'r, hogy nem tudtam kiprobalni, hogy mennyire gurul mennyire fekez, a gyarban allitjak a ketto koze valahova, de nem allithato at (ami igy mar eleve ellentmondas, felteszem szervizprogrammal igen ha mar "beallitani" kellett, vagy nem igaz amit mondott). A szervizeseket most kepzik, fognak erteni hozza. Allitolag. Ami feltunt, hogy szerintem mintha kozelebb lennenek a pedalok, pedig hely az lenne, de nem tudtam kiprobalni hogy mennyire szamit. A valto csak 3 allasu tekero (D-N-R), ez szerintem kedvezo lehet annak, aki hol valtosba hol elektromosba ul hogy ennyivel mas az erzet, en is volt hogy rontottam parszor ide-oda atuleskor, a kez reflexe miatt (a lab is lyukra fut igy feltunik nyilvan mielott valtanal).

  • axioma

    veterán

    válasz stickermajom #1124 üzenetére

    Bocs, igazad van, tempomat nincs csak egyik iranyban (de azert az megis az hogy nem kell allandoan az orara nezni, nyomom aztan nem gyorshajtok). Igazad van.
    Szineknel nem tudom, ami ott volt az kek es bor es szines display volt, es plus-nak is mondtak, potkereke is volt. De oszitne leszek ez mar tokmind1:)
    Az biztos hogy itt mar eloleget es ez esetben fix arat mondtak. Ki tudja, melyik jobb... nekem nem fajna a kulonbozet kamata, csak tenyleg jo lenne latni mit kene ehhez alairni. Mivel szombat keson kuldtem el a kerest a szerzodesszovegrol, gondolom 1-2 nap mulva kapom.
    Garirol nem votl kulonosebben szo me'g, de en ismerve tobb regi akkus autot me'g mindig azt mondom, hogy kicsit el van tulozva a felelem az akku nullazasarol, igy annak az arazasa az biztos tulzo. Azota csak fejlodtek. Azt hiszem 120e km vagy 8 ev volt 75% teljesitmenyre, ez kevesebb mint az Ampera (igaz az 160e de csak 6 ev).

  • axioma

    veterán

    Megkaptam a bianko szerzodest, elolvastam, vevoi szempontbol katasztrofa. Raadasul az emailben 200e-rol beszel hogy visszakaphatom, a szerzodes 10%-rol, es ez egyben a banatpenz is. Kotelezo casco ami megint gondolom a biztositok nem ismerik az e-autot miatt az egekben lesz, de az a legdurvabb, hogy 390-es euroarfolyamig garantaljak a vetelarat, es csak legalabb 15% emelkedes eseten allhatsz el, ami ugye a 6.5M-s auto eseten azt jelenti, hogy a tamogatott 4M helyett akar 5M koruli arral is koteles vagy megvenni az autot. Nonszensz:( Raadasul ha eppen 350 alatt lesz akkor nyilvan nem adjak oda a kulonbozetet. (Akinek most megvan a penze erdemes euroban tarolni addig is...)
    Ami me'g gyanus, hogy a garanciara olyan bekezdes van, ami szerintem jogszerutlen (legalabbis ugy olvashato, hogy ha barmit nem csinalsz meg az auton ami elhasznalodas, akkor akar fuggetlen hibanal is visszautasitanak, ad abszurdum elfogyott az ablaktorlo-folyadek akkor nem fizetnek a tolto meghibasodasara). De ez csak felueletes atolvasasra, majd megnezem me'g 1x most meloidoben vagyok.

  • axioma

    veterán

    válasz stickermajom #1129 üzenetére

    En azt gondolom, hogy euroarfolyamnal vagy jatsszunk euroban, de akkor felfele es lefele is az en bizniszem, vagy jatsszunk forintban, de akkor ha nem tudja annyiert adni akkor o alljon el es nekem jarjon a foglalo duplaja vissza. Igen, a 390-450 kozti kotelezettseg zavar, bar az korrektul bele van irva, hogy az arf.valtozas mertekevel nohet (nem csak az hogy nohet, lattam olyan szovegezest is nem autonal...) Akkor szerzodjunk euroban. Szerintem itt igencsak bele van szamitva hogy ok csak nyerhetnek jelentoset az arfolyamon is.
    Casco tudom hogy a palyazat miatt kell, csak igy nekem ugye ez igen sok plusz az ion megtartasahoz kepest. En nem kotnek amugy casco-t, nagyon sokkal tobbe kerul mint amennyi a szamolt varhato koltseg (szemben a kgfb-vel). A 90 vs. 160-at ugy interpretalni hogy "csak" 70e, nem kicsit tartom csusztatasnak egy "majdnem duplaja"-val szemben...

  • axioma

    veterán

    válasz stickermajom #1132 üzenetére

    Hat en nem szamolok benzines autohoz semmit, mert nem azt cserelnem le. Plane nem vennek benzinesbol ujat. Ezt is csak kizarolag azert, mert a tamogatassal egyutt mar jobb az ar/ertek ara'ny, nem is annyira hasznalatban, hanem mint vagyontargy.
    Igenis, havi 13e Ft nekem penzkidobas, csak a nekem szimpatikus (es egyebkent lobbizas nelkul az alltamhoz is elegendo lehetne) biztositastipust azt - valoszinuleg lobbi miatt is - nem termekesitettek. Eleg lenne az hogy akkor fizessenek csak, ha 100e-bol nem tud jarokepesse valni az auto. Es kotelezhetnek x napon belul leadni szervizbe a 100e-rel egyutt ha nem jarokepes (az mas kerdes hogy mennyi ido alatt javitjak tenylegesen de nem rajtam mulna). Ez korrekt, mert legalabb a kozlekedesben reszt tudna venni es co2-t csokkenteni (bar kivancsi vagyok hany minimalis km-t futott peldany lesz 3 ev +1 nap meghirdetve...).

Új hozzászólás Aktív témák