- Videó stream letöltése
- Aliexpress tapasztalatok
- A személyes adatainkkal, képeinkkel tréningezi az AI-t a Meta
- Mikrotik routerek
- Microsoft Office és Office 365 topic
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Tombol az AI-láz: az NVIDIA már értékesebb, mint az Apple
- A Biden-kormányt is zavarja a big tech és az adatközpontok energiaéhsége
- DIGI internet
- Programozás topic
Új hozzászólás Aktív témák
-
Andras6800
senior tag
Szerintem ez így nem annyira szinkron. 375 Ft-os AC gyorstöltő ár majdnem duplája 100 km-re vetítve, mint egy Diesel-el 100 km-t megtenni.
Saját diesel autómból van EV változat. Most elmegyek 7,5l-el autópályán 100 km-t. Elektromos változat ugyan ilyen körülmények között kb 25 kWh-t eszik / 100km.
Én pont januárban szándékozom EV-t venni, de így 2x is meggondolom. A fő motiváció a zöldítés, de nyílván többet sem szeretnék költeni "üzemanyagra" mint eddig.
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
válasz Andras6800 #5468 üzenetére
Lejárt a szerkesztési idő..
nagy kérdés igaziból az lesz, hogy a többi szolgáltató követi-e. Úgy is Jan első hetében kell döntenem. Addig még figyelem az árakat.
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
Teljesen igazad van. Nagy kérdés, hogy nyáron hol lesz a fosszilis üzemanyagok ára. Nyárra amúgy is drágulni szokott az üzemanyag. Most még itt van ez a februári cucc. Kíváncsi vagyok mennyit megy fel az üzemanyagok ára.
Saját elgondolásom és véleményem szerint, mire lejjebb menne majd az üzemanyagok ára 1-2 év múlva ha elül az energiaválság a politika áttér az EV támogatásáról a belső égésű járművek büntetésére. Legalábbis nyugatabbra. Aztán pikk pakk itt lesz 2035 is.
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
-
Andras6800
senior tag
Evvel tisztában vagyok. De akkor jelenleg az Áram ára 5Ft. A kezelési költsége további összeg. Persze áram vételezésekor azt a 23 Ft-ot is kifizeted. Meg ugye mindenen az ÁFA. De ez nekem olyan, mintha rendelsz valamit házhozszállítással. Van a terméknek egy ára meg a házhozszállításnak is. A házhozszállítás egy kapcsolódó tétel.
Tőled mint áram termelőtől ha van napelemed, bizony 5 Ft-ért veszik meg kWh-ját. Talán ha évente többet termelsz mint 2540 kWh akkor az a feletti részt 32 Ft-ért.
Az, hogy mi volt 2022 augusztus előtt szerintem nem releváns. Kb olyan, mint azon rugózni, hogy jaj 5 éve még csak 100 Ft volt egy gombóc fagyi. Nem azon az alapon ruházol be ma egy elektromos autóba, hogy 2022.01.10.-én még úgy volt, hogy 12,4 Ft 1 kWh áram ára.
Így mindezek után elkérni helyenként 375 Ft-ot 1 kWh-ért a töltőoszlopon kimeríti a pénzéhség fogalmát számomra. mert nyílván a jelenleg hatályos lakossági ár nagyon alacsony.. de ez az összeg meg a piaci felett van ahogy nézem a külföldi oszlopok árazását. Persze valami kell csökkenteni a rezsicsökkentés bohóckodás veszteségét.
[ Szerkesztve ]
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
Nézd, jómagam sem értek egyet a rezsicsökkentéssel. Szerintem rendkívül kontraproduktív politikai termék. De jelenleg ez van a piacon. Evvel tudsz számolni.További boncolgatása a témának erősen politikai elbeszélésbe menne át, hogy miért meg hogy, amit mellőznék. Maradjunk a töltési áraknál meg a villanyautóknál.
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
válasz HUTCHDB #5502 üzenetére
Pont ebbe a beszélgetésbe nem akartam mélyen belemenni. Szívesen folytatók róla eszmecserét, mert szerintem fontos dolog, de nem ide való. Tökéletesen értem amit mondasz, de ez az egész arra vezethető vissza, hogy Magyarországon nagyon nagy arányú az iparban a magas hozzáadott értékű munka (sok a sori összeszerelő meg egyébb állás pl, meg gyenge az oktatás) így habár nagyon csodás átlagfizetés emelkedést produkáltunk a Medián továbbra is fos. Így a hanyatló nyugathoz képest az átlag magyar családnak igenis teher a rezsi.
Mivel eltöltöttem majd 1 évet külföldön, van némi összehasonlítási alapom. Bár nem részletekbe menő azért.
Ott tartunk, hogy a jelenlegi magyar viszonylatban jól fizető állásommal a seggemet verném a földhöz, ha fele annyit keresnék mint 1 német azonos pozícióban mint ahol dolgozom. Mindeközben a heti bevásárlásom hozzávetőlegesen ugyan annyiba kerül Németeknél, mint itthon. A fodrász, a fogorvos az retek drága. 3-4x-ese a magyarnak, de egyiket sem látogatod annyira gyakran. Jó fodrászt mondjuk havonta legalább, de az nem nem 1000 eurós tétel. A lakhatás igenis arányaiban annyival drágább a németeknél (ingatlan árak meg albérlet) mint amennyire több ott a fizu. Üzemanyag szintén drágább.Olyan +15%.Ezt visszavezetve oda amit te írtál, jelen magyar árak mellett nem értem, hogy hol van a helye a cégvezetők emelt rezsijének kitermelésének az árazásban. Pont erre céloztam finoman, hogy a termelékenységünk szar, és ebbe kellett volna fektetni, hogy legyenek normális fizetések. Nem pedig rezsicsökkentéssel vakítani a népet. Azt is lássuk be, hogy már a nyugat is "rezsicsökkent" mert igenis Európában energiaválság van amit kezelni kell. Ez bizony mindenkire hat negatívan.
Szerintem az a gond a 2000-es évek magyar politikai beszélgetéseinek, hogy legtöbben csak pocskondiázni tudják az intézkedéseket. Arra már nem futja, hogy alternatív ötlettel álljanak elő. Rezsicsökkentés helyett szerintem sokkal hasznosabb lett volna valamilyen kamattámogatott hitel program energetikai beruházásokra, pl VEKOP...
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
válasz joghurt #5506 üzenetére
Mondjuk valamilyen szinten a benzinkutak is így működnek. A frekventáltabb helyeken ugye drágán az üzemanyag. jaj és arról ne is beszéljünk, hogy a "hanyatló nyugaton" van ahol nem is napi, hanem időszaki árazás van a benzinkúton. Pl délután drágább németeknél tankolni ugyan az on a kúton mint délben amikor kevesen járnak arra.
De az energiaár bullahitet tényleg kihagyhatták volna
[ Szerkesztve ]
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
Köszönöm, hogy ezt így összeszedted. Ebben csak az kicsit a bibi nekem, hogy mivel ennyire drága, nem versenyképes az otthoni töltéssel semennyire. Így a havi átlag eladott mennyiség csökken. Azaz a havi fix díjak egyre kevesebb fogyasztásra terhelődnek rá.
Amit még szintén nem értek, hogy a magasabb óradíjú (karbantartó személyzet, telepítő személyzet, RHD) németeknél hogy jön ki a matek, amikor náluk 160 Ft- 260 Ft közt mozog 1 kWh 400Ft/Eur árfolyamon szólva. Azaz nálunk Magyaroszágon majd 1,5x annyiba kerül..
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
https://hupx.hu/hu/piaci-adatok/dam/heti-adatok?date=2022-12-31
Vasárnapi csúcsár volt 44Ft/kWh 400 Ft-os árfolyammal számolva...A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
Teljesen egyet értek veled. igazad van!
Amire próbáltam rávilágítani, hogy ha "túlárazott" a töltőoszlop, az arra készteti a tulajokat, hogy alternatív megoldásokat keressenek. Pl sárga kisbóri hosszabbítóval húzzák le a delejt a 3.ról.. ilyenek. Illetve lassabban terjedjenek az elektromos autók. Ez sem egyszerű.. nyílván én csak saját gondolkodásomból tudok kiindulni. Másoknak a 145 Ft/kWh is sok...
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
Ez amit számoltál az a havi szaldó vs éves szaldó.
Bruttó az még nem ismert, de biztosan nem így fog kinézni.Szerintem a termelés részt nézd még át. Nem tudom PVGIS-el hoztad-e ezeket a számokat, meg mekkora rendszerrel tervezel milyen tájolással. Én a számok alapkán 9 kWp-snek nézem. Júliusi termelés meg Januári termelés között én inkább ilyen 5-6x-os szórzókat láttam azoknál akik osztottak meg. Nem bő négyszereset, mint amivel számoltál.
Nekem 7,2 kWp-ről lejött decemberben 189 kWh, Júliusban meg 1,21 MWh.
De abban igazad van, hogy a havi szaldóval is túl lehet élni. A gond azoknál a háztartásoknál van, ahol nyáron nincs nagy fogyasztás, télen meg hőssipkával fűt. Ahogy írtad is.
Én is pl havi szaldó miatt gondolkodom extrán a EV-n. Plusz van is éves extra termelésem.
[ Szerkesztve ]
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
Akkor te egy jós vagy. Egyrészt a bruttó részletei nem ismertek. De várhatóan 15 perces vagy óránkénti intervallumokban lesz kigyűjtve a termelés meg a fogyasztás előjeles értéke. Majd ezek után Ft alapon megy az elszámolás.
Értsd:
- reggel 6kor volt 2 kWh fogyasztásod: 40 Ft
- 7kor 6 kWh betermelésed 0 fogyasztás: 30 Ft-ot kapsz. És így végig.
De mint írtam a pontos részletek nem ismertek. pl az sem, hogy fázisonként megy majd a buli, vagy fázisok összege számít mint mondjuk most.
namármost ha fázisonként külön van, akkor Hybrid inverter kell. A nem valós hibridek csak szimmetrikusan tudnak termelni minden fázison.3 fázison jelenleg a 3 fázis összesítésével érnek el emberek odafigyeléssel 30-35% helyben fogyasztást. A többi már átmegy az órán, így bruttóban valamilyen intervallum szerint Ftosítva lesz elszámolva. lásd fenti bugyuta példa.
Ennél jobb azonnal fogyasztás elérhető okosotthon vezérléssel. Meg vannak egyéb jóságok: Pl Ohmpilot. Na ennek az ára megér egy misét (500K HUF). Most képzeld el ezt az egész házra. Milliós tételről beszélünk. Még akkor se pár tízezer, ha beleölsz rengeteg időt és magadnak programozol Home Assisstanttal. Sok relé meg érzékelő drága mulatság.
Éves termelést havi lebontásban itt tudsz nézni: https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/
Tapasztalatok szerint Sytem loss-t 0%-ra kell állítani.
Plusz, a tudomány mai állása szerint, ha 2023.12.31-ig telepítesz, 10 évig még valamilyen szaldóban maradsz. Havi/sávos havi/ éves... ki tudja. Majd év végén kiderül.
Persze ez is csak addig van, ameddig este 11kor ki nem jön egy új közlöny.Így összességében a táblázatodban szerintem alacsony a nyári termelés. A 70%-os helyben fogyasztást meg felezd meg inkább. EV-vel tudsz javítani a helyben fogyasztáson, ha van kommunikáció az inverter és az autó töltő közt. Meg az inverter látja a ház fogyasztását is. SE tud ilyet, hogy saját autó töltője csak annyival tölt, amennyi napenergia lejön és amennyit a ház nem használ el. De ez sem annyira egyszerű, ha nem egyben van számolva a 3 fázis.
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
Németek szeretik ezt is túlbonyolítani. Amúgy a 2.4-el az lehet a "baj", hogy a SW olyan részeit is érinti, ami nem megy mindig végig sikeresen. Vannak olyan elemei a SW-nek, ami mondjuk csak a frissítések 90%-ánál megy le rendben. Ilyenkor jobb, ha szervizben fut hibára és nem nálad a garázsban, mert akkor tréler.
De autók SW részéhez nem igazán értek. Mezei user vagyok. Viszont vezérlőnél már találkoztam olyannal, hogy vissza kellett hívni miatta a Skodákat. És a Skoda cseredarabokat kért, nem frissítgetett titokban a szervízelés közben a fenti hibára futós ok miatt.
Nem tudom van-e SW védelmi indok is. A EV-kben az elektro motorok durván vissza vannak SW-esen fogva amúgy.
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
válasz wassermann #5607 üzenetére
Pont ezért tartunk itt. Mert mindig mindenki szemet huny, meg elfelejti
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
válasz wassermann #5610 üzenetére
Ebben teljesen egyetértek veled!
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
Na igen.
https://telex.hu/gazdasag/2023/01/13/drasztikus-arcsokkentest-jelentett-be-a-tesla
Kíváncsi vagyok, hogy milyen hatással lesz a piacra. Pláne a dráguló villanyár fényében. Autógyáraknak sem jó, ha visszaesik az EV kereslet mert fizethetik a CO2 kvóta büntit.A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
Szia, abban tudsz segíteni, hogy mi kell egy 3 fázisú töltő kiépítéshez?
Nekem óra után van egy mérőhely szabványosítás miatt kiépíttet doboz. A dobozban van fővezeték leágazó kapocs. Ez még a kismegszakító szekrény előtt van. Ide meg is van a 10 mm2 keresztmetszet villanyórától. Ide a fővezeték leágazóba kötném be a töltőt majd kb azonnal a doboz mellé. Kell 1m vezeték. Tervben jelenleg az SE saját töltője van.https://knowledge-center.solaredge.com/sites/kc/files/se-ev-charger-datasheet-hu.pdf
Kell-e mellé fi relé? Vagy csak simán bekötöm a főágba és kész? Plusz persze ugye az SE összekötése, de invertertől van lehúzva UTP erre a célra.
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
Igazad van, hogy SE nagyon drága. Viszont szükségem van a töltés korlátozására. Ha már egyszer van SE smart meterem, nem szeretnék még plusz 1et csak azért, hogy tudjam limitálni a töltést. Ez azért fontos, mert 3x 32 amperem van. Néha a ház megeszik 20at egyik másik fázison. Nem lenne jó, ha lecsapkodná az automatát. Ha más töltőt össze lehet hozni, hogy ezt tudta egy 2. Smart meter beépítése nélkül, nyitott vagyok az ötletre. Sajnos 2 be sem férne a fi relé mellé. A fi relé meg egy smart meternek még van hely. AC 3 fázisú túlfeszvédőm van a dobozban ott helyben a főágiba bekötve. Akkor csak a kismegszakítós fi relé kell, ha jól értem.
Esetleg tudok lőni képet.
[ Szerkesztve ]
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
Igen, ezt tudom. Alapjában arányosan van elosztva a terhelés. Persze azért van pár A különbség.
Azért is gondolnám, hogy kell az aktív szabályozás, mert vannak olyan napszakok amikor csak 3x 12 A lesz max szabad autótöltésre. Máskor meg napközben (hiába vagyok otthon) amikor a nap is süt meglesz mondjuk a 3x25 A is simán vagy akár több. Jobbára napnyugta - este 11 közt használunk sok áramot a házban. Eddig 3x20 A kiszolgált minket. Most EV lehetőség miatt lett 3x32. De a fentiek miatt fixen 3x10A-re sem akarom korlátozni a töltést. Bár kétségtelenül sokkal olcsóbb lenne. Tervezett autó amúgy 3 fázison AC-n 22 kW-ot tud.
Ezt a részét lehet privátban kéne majd.. de ha arra jutok, hogy nem éri meg az aktív szabályozás a dupla árat ahogy írtad, milyen töltőt javasolnál?Akku élettartamra van pozitív hatása a lassabb töltésnek? Azaz kisebb-e a degradáció, ha nem 3x32A-al van töltve, hanem 3x10el?
[ Szerkesztve ]
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
Rendben, köszi mindenképp kereslek majd.
Amit láttam árlistát az SE sima nem RFID-s töltője 6m kábellel kb 442k + ÁFA. Ez novemberi árlista.
Várhatóan majd év vége fele lesz porondon a téma. Addigra lesz meg az EV, ha minden jól
megy.[ Szerkesztve ]
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
Ott olcsóbb. Régen is olcsóbb volt a kedvezőbb adózás miatt. Azért is volt nagyon sok SK-s rendszámú autó az utakon ameddig le nem zárták ezt a lehetőséget.
Rengetegen csináltak kint címen egy kis KFT-t majd vették meg az autót amivel milliókat nyertek nagyobb értékű autóknál.
Tudtommal magánszemélyként magyar címmel nem vehetsz onnan autót. De nem vagyok tisztában az erre vonatkozó szabályok részleteivel.
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
Sziasztok. Láttátok már ezt a cikket? : [link]
[ Szerkesztve ]
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
válasz Bandit21 #5911 üzenetére
Jó, ebben teljesen igazasatok van. Kicsit úgymond elhamarkodottan linkeltem körítés nélkül.
Egyrészt aki csak az üzemanyag spórolás miatt vesz elektromos autót, az azért elég bátor.
És persze, Amerikában készült a felmérés ami számunkra nem túl reprezentatív. Pláne, hogy ott nincs is akkora "hátszele".Inkább érdekességnek szántam a cikket. Persze USA-ban is van lehetőség napelemet venni és kb nullázni a fogyasztást/előre megfinanszírozni.
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
Ha már töltés, meg annak költsége. Van aki 4 évszakos gumikat használ?
Ahogy nézegettem, 4 évszakosoknál nem nagyon van "A" fogyasztási index besorolású, csak "C". Ez kb egy jó télinek felel meg. Kicsit csalódott vagyok. van ennek kapcsán tapasztalat?
Arra vonatkozólag sajnos nem nagyon találtam hitelt érdemlő leírást, hogy ezek a besorolások mennyit jelentenek egy autónál fogyasztásban. Jó, érthető, hogy miért nem, de egy adót autó esetében érdekes lehetne. Ami historikusan ismert számomra, hogy a nyári Diesel fogyasztásom jellemzően 0,5 L-el kevesebb 100 km-en, mint a téli tettel ( 6,9 - 7 / 7,5 - 7,8 L/100km)
Eddig azt tervezgettem, hogy majd egy jó 4 évszakos gumival látom el a gépet, de így kicsit elbizonytalanodtam. Bár továbbra is kérdéses, hogy mennyire éri meg a macerás, meg a cserebere és tárolási költségeket. Ugye elektromosnál már nem is a költség/haszon a fő szempont eme döntésnél, hanem a hatótávra kihatás.
[ Szerkesztve ]
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
válasz cinemazealot #6191 üzenetére
Király, köszi
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
válasz Andras6800 #6192 üzenetére
Közben az odalon kikerestem a cikeket is amiről beszélt.
Alapvetés: [link]
Eredmény: 4 évszakos Mo-ra jobb mint a téli. Havon és kégen téli jobb. De fogyasztásban a 4 évszakos nyer.
Ismétlés hidegebben: [link]
Aztán volt nyári teszt is: [link]
Ami meglepő, fogyasztásban a 4 évszakos nyert. Igaz nem takarékos nyári volt fent. Ami viszint azért fontos, hogy meleg aszfalton a fékút nyárinval majd 1 autónyival rövidebb vészfékezésnél.
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
válasz Shadowbull #6335 üzenetére
Arról nem is beszélve, hogy lehet kivitelezési hiba is, és nem tervezési.
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
válasz Tiédetis #6343 üzenetére
Mérnök is hibázik sajnos. Papír mindent elbír. De legtöbbször az van amit Vesa leírt.
Javaslom csemegézésre: https://www.youtube.com/@SzakiEllenor/videosIlletve plusz 1 fontos dolog. A mérnök is megadott infók alapján tervez, számol. Ha ezek az adatok nem helyesek... shit in, shit out.
Autóiparban dolgozom mérnökként. tudnék én is mesélni. Persze arra is van példa, hogy a mérnök néz be valamit, ami papíron jól mutat, csak épp nem megvalósítható.
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
Jaja, nem láttam minden videóját, de jó sokat. És hát hiába számolja ki a mérnök meg a statikus, hogy így meg úgy jó lesz, ha nem az.. és nem úgy kerül bele, ahogy számoltak.
persze biztonsági tényező miatt nem másnap fog összedőlni a ház. De az lehet, mint Pécsett az uszodánál. Ha jól emlékszem ott is kimaradt 1-2 vasalás. Aztán amikor jött egy nagyobb hó, beszakadt a teteje.Vissza az autókra. Itt azért a tervezés folyamata valamivel komplexebb, mint egy ingatlannál. Mármint ami a felhasználás módját és helyét illeti. Teljesen más igénybevételt kell elviselnie egy autónak a német utakon, klímán és felhasználói szokások mellett, mint a Szaharában. Vagy az esőerdőben, vagy a jó magyar utakon. Ezek átlagára megy a tervezés.
Azaz, ha a futóművön aggódik valaki, lehet, hogy németeknél nem lenne gond az akkucseréből, de nálunk.. .
Persze itt sem kiesni fog az autó kereke, csak majd gyorsabban kopnak el a futómű alkatrészek.Ha alá versz az autónak +100kg akkut, akkor azt azért illik beleszámolni a max terhelhetőségbe. Igaz, kíváncsi lennék, hány autótulaj van tisztában evvel az adattal (megengedhető max terhelés), meg a jelentőségével. Pedig még a forgalmiban is benne van.
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
válasz Shadowbull #6349 üzenetére
Ha te mondod..
Olyanról, hogy haranggörbe, meg Reliability X% confidence Y% lehetne beszélgetni. De hagyjuk is, mert ez egy elektomos autó topic.A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
válasz Shadowbull #6351 üzenetére
"biztosan hallottál már a "tervezett avultatás" fogalmáról, ami szintén nem más, mint a mérnökileg (szándékosan) alultervezett termék."
Persze hogy hallottam, az egyik legnépszerűbb konteó. A tervezett avultatás (a programozott mechanikus tönkremenetel értelmében használva) egyszerűen nem létezik, mert nem lehet megcsinálni, nem is próbálkozik vele senki.
Ebben teljesen egyet kell értsek veled. Az ég világon semmi nem tart örökké. Az elavulás/ tönkremenetel nem tervezett, hanem a fizika/kémia velejárója.Ami ebben tervezett, hogy tudatos tervezéssel mikor menjen tönkre. 15 év vagy 35 év vagy mittomén hány év.
Csak hogy témánál is maradjunk, elektromos autózással most bejön nem kevés olyan tényező, melyeknek nincs még meg a mélységi mérnöki megértése tapasztalás útján. Ezért van bizonytalanság.
Mert hiába van a laptop meg mobil iparból már rengeteg tapasztalat az akkumulátorokkal.. az eléggé más üzem mint az autó. A futómű mondjuk pont nem ilyen szerintem. Cserébe viszont nem egy hibaforrás kiesik: Váltó, üzemszabályzás (motorvezérlől), környezetvédelem okán applikált megoldások (adBlue, részecskeszűrő, NOX.. és még sok sok minden).Ami sok kérdést fog felvetni szerintem, a balesetes akkupakkok kezelése.
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
Tipikus félig tele van a pohár vagy félig üres a pohár esete.
Mivel az embereknek az a hír, amiben valami negatív van, rászoktunk, hogy mindig a negatív oldalát nézzük.Duplaoof jegyzem meg, hogyha mindennek is örökélet+ 1 nap lenne az élettartama/ használhatósága akkor meg azért dobnánk ki, mert műszakilag avul el...
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
Vehetjük a mostani autómat akár. Apró koccanás, nem is látszik szinte.
Márkaszervíz ajánlata majd 1,7 M Ft. Pedig nem elektromos.Sajnos eltölt az elektromosan kihajtható vonóhorog háza, így az egész modul cserés. Amit autó konfigurálásnál 360 000 Ft-ért lehet rendelni az autóba cserélik is 750 000 Ft-ért + munkadíj.
Majd 721 544 Ft a lökhárító csere újra fényezéssel, szereléssel. De ebben nincs benne az a plusz műanyag ami el is tört valóban és a lökös mögött van. Az még + 24700 Ft.
Kárszakértő nem tudta hogy fotózni, hogy látszódjon a sérülés a lökhárítóról.
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
A koccanásosban igazad van.
Inverter meg akkupakk valóban EV specifikus.
Sima autóban meg ott a váltó.
Automata rendberakás eléri az 1 millát.
Kézi váltó is karcolja a fél misit.
Ott a vezérlés csere. Láncos vezérlés csere se 2 ft. (Nekem az E93as BMW-ben nem márkaszervízben volt 600 k 2020-ban...).Vagy a Dieseleknél jellemző magasnyomású rendszer javítási költségeiről ne is beszéljünk. Egy ~10 éves befecskendező rendszer rendberakása is bőven millió Ft felett van ha baja van. Keress rá.. egy felújított porlasztó darabja is 60 000 Ft-tól indul. És akkor még csak a porlasztót vetted meg. Se szerelési költség, se semmi egyéb anyagköltség.
Ezek mind olyan dolgok, melyek 150 000 - 200 000 km környékén élesednek mint taposó akna. Persze felhasználás jellege rendkívül sokat jelent. (Vezérlés persze csak láncosnál tart ki eddig. Szíjasnál van fix csere jóval olcsóbban, de gyakrabban)
Azaz magyar 15 000 km-es átlagos éves futásteljesítménynél 10 éves autóknál.És akkor a részecskeszűrőről ne is beszéljünk...
Erre jogosan mondhatod, hogy szívóbenzinest kell venni. De a fentiekből kb csak a magasnyomású rendszer nem érinti. Újabban benzinesekbe is tesznek részecskeszűrőt...
De a korrekt összehasonlítás nem is ez, mert ez mind csak a kopóalkatrész, ami EV-ben nincs is. Amit te írsz, az meghibásodás, nem karbantartási költség.
Nem tudom nézted-e, mennyibe kerül egy motorvezérlő, vagy egy váltóvezérlő, légtömegmérő vagy akármilyen füstgáz szenzor...A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
Még mindig nem az üzemanyaggal állítottam szembe az EV-t mint olcsóbb autózási formát, hanem a szervizköltséggel. Mint már leírtam, otthon töltök és még a parkolást is megspórolom jelenleg, tehát ha nincs baja az autónak, akkor nagyon fasza. Csak az a kamu duma, hogy a szerviz olcsóbb az EV-vel, az nem kéne, mert saját példámon láttam, hogy horror árak vannak (és ez most EV specifikus javítás volt, nem a koccanásról beszélek).
De pont ezt magyarázza mindenki. Most akkor tegyük tisztába.
Egy autóval jobbára 2 fő költség van.
- Értékvesztés
- Fenntartási költségek (Ezen belül pedig)
+ Használati költségek: Üzemanyag, ablakmosó, autópálya matrica
+ Biztosítás, adó
+ Szerviz költségek/ karbantartási költségek: Olajcsere, fékcsere, gumicsere
+ Javítási költségek: valami elromlik és cserélni kell...Te most a javítási költséget állítod szembe a karbantartási költséggel.
EV esetén a karbantartási költségek jóval alacsonyabbak, mert nincs olajcsere, üzemanyag szűrő csere, nem kell a váltót rendbe tenni 200 - 300 000 km után, nem megy szét a magasnyomású befecskendező rendszer 200 - 300 000 km után (Ez is kopó alkatrész...), nem tömődik el a részecskecsűrő meg nem kell benne izzító vagy gyújtó gyertyát sem cserélni. Futómű viszont EV esetén várhatóan hamarabb karbantartásra szorul. A motort direkt nem írom, mert elektromos motor is szétforog idővel.Szóval a hajtóműcsere kb megegyezik a motorgenerálozással az én olvasatomban.
Akkor van baj, ha a hajtóműcsere átcsúszik javítási költségbe mert hamar meghal. De belső égésű motoroknál is láttunk érdekes dolgokat. Pl VW TDI, ahol a 2L blokkban 150K -nál repedt a hengerfej kulturális felhasználás mellett is.A javítási költségek más tészta. Abban teljesen igazad van, hogy EV javítási költségeit tekintve semmivel sem olcsóbb, mint egy benzines vagy Diesel. Sőt, lehet még drágább is. De nekem pl a 2008-as autómban is majd 1 milláért akartak motorvezérlőt cserélni. Aztán kiderült, hogy más volt a baja. De pl behalt az emissziós izzító gyertya (Diesel, EUR4) vezérlő. Az is került 150k-ba + a gyertyák darabja 30k-ért. Bár ez inkább karbantartási és javítási tétel egyben. Gyertya kopó alkatrész, de a vezérlésnek nem kéne.
[ Szerkesztve ]
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
Ez is kicsit olyan, hogy aki odafigyeléssel használja, annak tovább jó. Aki meg szarik bele, annak is jó, csak kevesebb ideig.
Ahogy minden akksinál, gondolom itt is igaz, hogy az az optimális, ha 20% - 80% köt tartod a töltöttséget. nem jó, ha koppra lemeríted. És a mindennapokban az sem jó, ha folyton 100%-on tartod.
Kevesen tudják, de pl benzines meg Dieselnél sem jó, ha épphogynem üresre autózod a tankot kb. Diesel hidegben különösen nem szereti.A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
válasz Tiédetis #6480 üzenetére
Kicsit benne van az is szerintem, hogy sok gyártó alapból extrázva adja csak legkissebb konfigban az EV-ket.
Kia Niro is lehet olcsóbb, de ugye Gold csomagban már 12 milla a benzines. Valóban nagyon nagy az EV felár.
Az EV-knek még mindig az a fő baja, ami már réges rég. Nincs megfizethető árazású belőle.
10-20 Milliós szegmensben egyszerűen túl nagy a diffi. 1,5x-ös szorzókról beszélünk.
Prémium szegmensben ez már azért jócskán elkopik. Most azt elengedve, hogy hasonló teljesítményű motort választva 10-30% a felár az elektromosnak.
Pl
BMW X3 20i hasonlóan felextrázva alap automata váltóval 22 M / BMW iX3 alap 24,5 MMercedes E legolcsóbb motorváltozattal alap váltóval hasonló felszereltséggel 28M / EQE alap motorváltozatban 32 M.
Mihelyst a vezetési élmény faktort (motor + válltó) elkezdjük közelíteni az elektromoshoz, eltűnik a különbség.
Összességében szerintem így, ebben az irányban az EV egy úri luxus lesz akiknek van pénze.
Még kell idő a technológiának, hogy lemenjenek az árak. Szerintem pont emiatt is hártált ki a Német politika 2035-ből. Ez az e-benzin meg csak önámítás. De legalább mentőöv.[ Szerkesztve ]
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
válasz Bandit21 #6499 üzenetére
Amit írsz, hogy sávos árazás legyen, szerintem tök hasznos lenne. Illetve nem kell hozzá a rengeteg e-autó sem.
A háztartásokat is lehetne nappali fogyasztás felé terelni. Ne éjszaka menjen a mosó/mosogató gép. Hőszipka is nappa fűtse fel a házat, akkor úgy is jobb a COP.. ilyenek.
Olcsó akku mikor lesz? Szerintem nem a műszakilag vett belátható jövőben (10-15 év). Eleve az akku tech áttörést azóta igérik 2-3 éven belül mióta elterjedtek a mobiltelefonok 2002 - 2003-ban. Emlékszem, még 2003-ban olvastam cikkeket tech újságokban, hogy jön a nagy áttörés és de jó lesz. Igaz akkor még a tartósságon volt inkább a fókusz. Meg hogy nem elégséges a kapacítás a jövő kihívásaira. Aztán meg is jöttek az okostelefonok meg az 1-2 napos üzemidő 2008-ban.
Most ha meg is lesz az áttörés tényleg holnap, az az elején elég zsebbenyúlós lesz. Majd kell neki pár év mire szelidül az árazás.
Vitathatatlanul rengeteget fejlődött a technológia... De továbbra is ott tartunk hogy egy okostelefon 2-3 nap max.. de inkább 1. Ezt is egyre nagyobb kapacítású akkuval meg szarrá optimalizált SOC-vel pimpelgetjük évről évre. Nem az energiatároló fejlődik igaziból.
[ Szerkesztve ]
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
válasz Bandit21 #6502 üzenetére
"Viszont mivel az elméletem szerint hamarabb lesz annyi e autó, ami már ha egyszerre tölt az látható mennyiség, minthogy meglegyen az olcsó (2 M Ft pl) 30 kwh telep, ez nem lenne hülye lépés."
Jaja, egyet értünk."Más kérdés hogy ha meglesz a 2 M Ft ért 30 as pakk akkor a töltők mellett is napelem park fog épülni és lesz ott 50 ilyen pakk is. És akkor az is olcsó lesz."
Elvileg nyugatabbra épülgetnek ilyen töltő komplexumok. 3-4 féle töltéssel 11kw AC - 300 kW DC oszlopokkal napelemmel a tetején. Meg persze van étterem is. Aztán a különböző töltések külön áron futnak. Azaz aki siet az 300-as DC-vel drágán tankol, aki meg ráér, az meg olcsón 11kW AC-vel tölt.A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
HAndrás most nyomott ki MG4 tesztet. SW-t eléggé lehúzta. És amiket mutatott attól pl én is kilennék. persze, ízlések és pofonok.
Videó: [link]
Nem tudom MG5-ben ugyan az a SW van-e. Többi része amúgy teszt alapján nagyjából rendben van
[ Szerkesztve ]
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
válasz Balázzs #6542 üzenetére
Mindenki elfogult. Ki nyíltabban, más meg jobban bújtatja.
Alapvetően van 2 heppje/ marhasága van amitől el kell vonatkoztatni nála:
- Nagyon rászáll a SW részre. Szerintem ez Apple múltból fakad. Persze mivel jelenleg az autók SW "központok" van benne valami logika.
- Túl sokat nyüglődik a zongoralakkon. Anyaghasználatot sem jó irányból fogja meg. Ki nem szarja le, hogy kopogós műanyag. A lényeg, hogy ne recsegjen, ropogjon fél év után.[ Szerkesztve ]
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
Bevallom nem 100%-ig figyeltem a videó 2. felére, de enm emlékszem, hogy savazta volna az aksit. Azt mondta, hozza a WLTP-t és városban bajnok. Horvátországba már necces lehet, mert autópályán meglepően szomjas.
És pont az lett nekem a videó alapján a konklúzióm, amit te is írsz. Illetve tán pont így mondta is..., hogy ezen az áron nem jó, de 10 - 11 milláért instant get.
"A legnagyobb baj, viszont megint, hogy az ár itthon drágább mint kint. 14 vs 10 kerekítve ha jól értettem az alap modell esetén. (persze a támogatás miatt is, meg afa miatt is…) Így kell elkapálni egy olcsó tömeg autót… ami sokaknak megfelelő lenne, meg talán elérhető is."
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
Nem tudom, olvasta-e valaki már.
Kíváncsi leszek, hogy mi sül ki belőle. Illetve mikor jelenik meg a paicon autókban. Már ha tényleg megfelelően működik.
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
-
Andras6800
senior tag
válasz Noukoum #6580 üzenetére
Sok mindent aláírok, de ez kb full nem fedi azt amit én látok. Szoktam nézegetni a videóit, de totál nem nyal a németeknek. Mi több, annyira nyal nekik, hogy fél éve hyundai-al jár…
Amit meg elmond a németekről, az abba vág amit én is tapasztalok/ látok.Inkább ismerd be, hogy nem szimpi a fazon. És kész.
[ Szerkesztve ]
A békéért harcolni olyan, mint a szüzességért dugni!
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs