Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • gbors

    nagyúr

    válasz Ixion77 #6040 üzenetére

    Nehéz kérdés, mert nincsen alkatrész-lista, úgyhogy el kell hinned a gyártónak, hogy jó minőségű elemeket épít bele. Ránézésre ez egy életérzés-bringa, baromi jól néz ki, e-bike-hoz képest könnyű, és ugye a Merc brandre van ráültetve. Pont ezért (nekem) komolyabb probléma sem látszik vele, egyedül annyi tűnt fel, hogy a 250Wh-s akku az elég sovány, a 70km-es hatótáv igen optimistának tűnik hozzá. Viszont lehet opcionálisan tartalék-akksit venni, azt érdemes lehet meggondolni (meg persze kideríteni, mennyibe kerül :) ).
    2300 EUR áron egyáltalán nem drága - nekem az oldal 2870-et mutat, még annyiért sem rossz, bár úgy már nem biztos, hogy ezt venném.

    Pedro... amigo mio... ma is konzervvért iszunk! Kár lenne ezért a tehetséges gyerekért...

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Ixion77 #6042 üzenetére

    Ne sirasd. Az egy light assisted bike rendkívül kis akksival és ahhoz illesztett kis teljesítményű motorral. Ahhoz képest a 20kg súly elég soknak számít főleg felfüggesztés nélküli létére, ekkora súlyból ma már 3x ekkora akksival szerelt és összteleszkópos erős gépek is vannak.
    A Mercitől autókat veszünk bringát nem (nem értenek hozzá, de nem is kell, elég jók másban), max szobadísznek és életérzésnek.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Ixion77 #6058 üzenetére

    Ha meghatározod, hogy milyen felhasználási célra keresel bringát és egy tól - ig budget-et, akkor szerintem itt a csoportban valamit ki tudunk hozni.
    Mondjuk én inkább a MTB vonalhoz értek.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Ixion77 #6076 üzenetére

    Azt jól értem, hogy inkább aszfalt és max földút a túra útvonala, technikai kihívást jelentő terep nincs a repertoárban.
    Ez esetben hátsó felfüggesztésre nincsen szükség, hogy növelje az árat, elől azért jó ha van. A használt megoldásokat nem zárnám ki, mert volt sok covid-os bringa vásárlás, amik kevés km-el most kerülnek a másod piacra. Az elektromos rendszer és annak javítása az a felhasználó részére nem elérhető dolog, ellenben rendszeres karbantartást se igényel. Maga a hajtás többi része azonos az analóg bringákkal, csak mivel többet mész, és több a nyomaték ezért a lánc, fogsor stb... gyorsabban kopik, és persze a lánc tisztítás és kenés kritikusan fontos a részedről.

    Még konkrté típusok nélkül, amit gondolj végig milyen elvárásaid vannak a hajtással szemben:
    A legtermészetesebb és kerékpárszerű érzést a középmotoros és nyomatékszenzoros rendszerek tudnak. Ezeknél ahogy tekersz teljesen intuitív módon adagolod és szabályozod a motor erejét azzal, hogy te milyen erősen tekersz. Ezek a rendszerek drágábbak mint a pedál szenzorosok, amik olcsóságért cserébe teljesen más érzetet keltenek és a fokozat kapcsolón kívül más ráhatásod nincs a rásegítés mértékére. Ebből az is adódik, hogy az agymotoros gépek között nem nagyon van nyomaték szenzoros.
    Másik lényegi különbség a láncváltó kontra agyváltó. Agyváltós rendszert lehet szíjhajtással kombinálni, ami egy jóval gondozás mentesebb hajtást tesz lehetővé. Ezek viszont nem alkalmasak terepre, míg közlekedési vagy akár túra célra (ahol nem rázkódik nagyon) egy gondozásmentesebb rendszer lehet. Terep felhasználásra viszont csak láncváltó és középmotor, amire neked nem biztos hogy szükséged van.

    Az élmény miatt én a középmotor meglétét javasolnám, míg az agyváltó + szíj kontra láncváltó témában a felhasználásod alapján nézheted az irányt.
    Olcsóbb új gépeknél még gyakori csapda, hogy nem aktuális, hanem korábbi generációs motor és elektromos rendszer van a gépben. Az újak előnye mindenképpen az erőn és funkciókon túl a kiforrottság és a kisebb hibalehetőség, kisebb méret/súly, jobb paraméterezhetőség.

    Ezeket gondold végig, ha esetleg mutatsz néhány gépet, ami a kérdések megválaszolása nyomán neked megfelel és tetszik (ár függetlenül), akkor mi is jobban el tudjuk képzelni a mezőny melyik részéről ajánljunk típust.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Ixion77 #6079 üzenetére

    Én azt javaslom, hogy maradj az új mellett. Használt ebike-ot venni nagy lutri, ahhoz, hogy jó üzletet köss, érteni kell hozzá. Ezt mi innen nem tudjuk megszakérteni, mert ahhoz át kéne nézni a bringát szakszerűen, hogy meg lehessen ítélni az állapotát és a piaci értékét. Azt sem árt tudni, hogy tuningolták e a gépet, mert a tuning jelentősen csökkenti az élettartamot, illetve garancia vesztéssel jár. Tehát még garis ebike-al is meg lehet szívni, ha kiderül, hogy volt benne tuning, csak eladás előtt kivették belőle. Ráadásul vannak olyan tuningok, amik úgy verik át a rendszert, hogy megzavarják a sebesség szenzort, jóval kevesebbet ír a ténylegesnél, ezért engedi gyorsabban menni a motort. Ennek az is az eredménye, hogy amit mondjuk a kijelző ír össz megtett km-t, annak lehet akár a háromszorosa is a bringában. Ha mindenképp használt, akkor két biztonságos út van, az egyik ha egy megbízható kereskedőtől veszed, mivel amúgy is ad némi garanciát és van hova visszamenni reklamálni, mert egy magánszemély lehet már másnap nem veszi fel a telefont. A másik lehetőség, ha egy hozzáértő szerviz átvizsgálja vásárlás előtt, ide értve a szoftveres diagnosztikát és az akku kapacitás tesztet is. Az akku és a motor komoly tétel, ha veszel egy használt bringát és kiderül röviddel a vásárlás után, hogy motor vagy akku cserés, azonnal buktad is az üzletet és rosszabbul jártál mintha újat vettél volna. Ezeket azért érdemes mérlegelni vásárlás előtt.

    A haibike amit linkeltél, nagyon alap felszereltségű, de maga a Bosch rendszer az egyik legmegbízhatóbb. Az akku 400Wh, ami ma már kicsinek számít. Illetve gyenge pont a bringán még a villa és a fékrendszer, ezeket valószínűleg hamar cserélnéd is, amennyiben terepre is merészkednél vele. Az agymotorost elengedném, legalábbis MTB-ban. Terepen nagyon kompromisszumos az irányítása. A hátsó kerék úgy megtud pattanni, hogy teljesen kiszámíthatatlanná válhat a bringa, még tapasztalt montist is meg tud viccelni.

    A régi bringákkal nehéz összehasonlítani a mai modern technikákat, mert sok minden változott azóta. A régi hajtások sokkal tartósabbak voltak mint a maiak, mert a súly annyira nem volt szempont, és a fokozatok száma is kevesebb volt, lehetett rajta vastagabb lánc, vastagabb fogaskerék, illetve volt benne anyag bőven. Épp ezért egy mai modern bringa hajtásának élettartama lecsökkent a régiekhez képest. 12 sebességes rendszereknél akár extrém módon lerövidült a lánc csere periódus. Anno egy 3 x 7-8 sebességes rendszeren volt, hogy a gyári lánc volt a bringán még 5000km után is. Nem is nagyon cserélgették az emberek a láncokat. Ehhez képest ma viszonylag sűrűn kell. Ebike (nagy nyomaték) + vékonyabb láncok, ezért akár 800-1000km alatt is el tud egy lánc pusztulni. Ha nem figyelsz a cserére, kinyírja a sort is. Ebből a szempontból sokkal rosszabb a helyzet mint régen, de cserébe jobbak lettek a váltók, jobban bírják a terhelés alatt váltást, gyorsabban is váltanak. Sokkal feszesebben tartják a láncot, terepen sincs lánc csapkodás. Szóval használni jobb mint a régit.

    Ami bejön még pluszban, a fékekben nem árt évente olajat cserélni. Illetve ha minőségi teleszkópok vannak a bringán akkor évenként telószerviz is bejön a képbe.
    Ami az elektromos rendszert illeti, szerintem legjobban a Bosch rendszer éri meg, mert ennek a legjobb a támogatottsága, ez a legelterjedtebb prémium ebike rendszer és talán a legmegbízhatóbb is. Erős, modern, mindent tud ami ma fontos ebike szinten. A Bosch nagyon korrekten kezeli a garanciális ügyeket, sok esetben még garancián túl is segít. Ennek viszont az a feltétele, hogy meglegyen az eredeti számla a kerékpárhoz, illetve tuning mentes legyen.
    Szükség esetén a motor teljesen felújítható, nem hivatalosan. Rengeteg bontott alkatrész is van hozzá. Ugyan ez például egyéb rendszereknél problémásabb, Shimano-t konkrétan nem lehet felújítani (ha a motorral gond van, akár egy csapágy kipurcan, motorcsere). Brose felújítható, de nem minden esetben, a költségek is magasabbak, és probléma is gyakrabban van velük. Yamaha nem egy rossz rendszer, főleg a legújabbak, de szerviz szinten itt is lehetnek gondok, meg közel sincs hozzá annyi alkatrész mint a Bosch-hoz.
    A Shimano-t annyiban meg tudom védeni, hogy alapvetően ez is egy megbízható rendszer, nem romlik el a motor sűrűn, de ettől függetlenül engem zavart a tudat, hogy ha bármi bajom lesz a motorral, nem lehet javítani, hanem egy 400-500k kiadást fog jelenteni. Míg egy Bosch motor komplett felújítása megvan 150-ből max, kisebb csapágy problémák meg 70-80-ból megoldhatóak. Ezért is adtam el a Shimano-s bringám, és ha most vennék, biztosan Bosch rendszerűt vennék. Bosch mellett még egy érv, nagyon hatékonyan kezeli az akkut, kevesebbet fogyaszt mint például egy Shimano vagy egy Brose. Tehát ugyanakkora akkuval nagyobb a hatótáv. Hasonló jó fogyasztási szinten az új Giant SyncDrive pro (Yamaha) motorok vannak.

    Az élettartamra visszatérve, régi bringa tulajok gyakran beleesnek abba a hibába, hogy az alapvetően már réges régen leharcolt állapotú bringát még jó állapotúnak gondolják, mert épp még nem mozgásképtelen. Hiába voltak a régebbi márkás bringák igénytelenebbek karbantartás szinten mint maiak, azért azok is elhasználódtak egy idő után. És ha nagyon sokat mentek velük, karbantartás nélkül, akkor bizony a kónuszos csapágyak elkoptak, a hajtás ott is el tudott azért kopni. A felniket el lehetett fékezni stb stb. Tehát simán lehet, hogy egy ezer sebből vérző régi bringa még működik, de már a bringán lévő alkatrészek nagy részét cserélni kéne. Egy mai bringa is sokat elmegy karbantartás nélkül, csak épp szépen elpusztulnak az alkatrészei. Tehát ha valaki igénytelen a bringa karbantartásra, egy mai modern bringát is sokáig lehet hajtani, mire konkrétan mozgásképtelenné válik. Tehát az élettartam ilyen szinten értelmezés kérdése. Évente érdemes leszervizelni a bringát, akkor nagy baj nem lehet. Ami az elektromos rendszer élettartamát illeti, a gyártói adatok 50 ezer km-ről szólnak. Ehhez persze optimális körülmények kellenek. Láttam én már gen 2-es Bosch CX-et közel 100 ezer km-el, abszolút működő képes állapotban, meg 2-3 ezer után is kuka állapotban, szétázott a csapággyal.

    [ Szerkesztve ]

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Ixion77 #6079 üzenetére

    A használt cube sokkal jobb felszereltségű és abban egy aktuális jó méretű akksi és a teljes tudású bosch gen4 rendszer van (625Wh), míg a haibike-ban egy régebbi gen3 motor kisebb akksival (400Wh). Ettől olcsó a haibike.
    A cube esetében ami kockázat, hogy volt-e már rajta (és mikor) hajtás cserélve (fogsor, lánc, lánctányér), mert ha az az első teendő, akkor az vétel után rögtön 100 ezres azonnali kiadás lehet. Lánckopás és ha az nem volt időben cserélve a hátsó fogsor cseréje is szükséges lehet. Ez a kritikus mindig. Ha az a válasz, hogy nem volt cserélve, akkor 4000km után az egész már rég odavan. Ennyi km-nél már 3-4 akár 5 láncot le lehet rúgni egy emtb-vel.
    Motornak a 4000km nem vészes, ami kérdés hogyan tárolták, töltötték az akksit.

    Élettartam: inkább az elektromos élettartama a limitáló a többi sokáig elmegy. Egy ebike motor a gyártó szerint 40-50 ezer km élettartamra van tervezve, az akksik is kb 10 évig elvannak, ha 500 töltési ciklussal heti 1x teljes kapacitás kihasználást számolunk.

    Vásárlásnál én egyébként új bringa párti vagyok (meg tudom venni) és akkor nem kell aggódni megvezettek-e, van-e buktató és persze van egy rakat garancia az elektromos rendszerre, a vázra stb…
    Használtan jó szívvel talán a pár 100 km-es szinte új gépek, amik még jók lehetnek (civid vásárlások), ki lehet fogni.

    [ Szerkesztve ]

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Ixion77 #6088 üzenetére

    Azért nem akartunk elijeszteni az ebike-októl.
    Mi is magunkból indulunk, mi az ami nekünk megfelel, vagy minimum szint. Egy jó eMTB kb 5000€ ártól jó és nincs benne fájó kompromisszum, de mi kemény terepes szemmel nézzük a gépeket, ami egyáltalán nem átlagos felhasználás. Én úgy használom a gépet mint egy verseny technikát és annyit is kap, ebből adódóan minden üzemórás jelleggel használódik és annak megfelelően szervizelem és tartom karban, hogy mindig a tudása maximumát tudja hozni. Nálam nincs olyan, hogy “szinte tökéletes”, vagy “egész jó”, “elmegy még”.

    Érdekességképpen, ami JoinR linkelt bringát mint fully emtb, egész baráti áron van. Persze bele lehet abba is kötni (váltásba főleg), de villany rendszere up to date, a fékkel is meg fog állni a legmeredekebb lejtőn is, simán jól tudja vele érezni magát terepen. Neked pedig nem is feltétlen terep bringa kell.

    Járj nyitott szemmel jönnek itt még akciók és készlet kisöprések.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Ixion77 #6097 üzenetére

    Jól látod.
    A felszreltség mindig olyan, hogy adott gép különböző felszerelétségű verzióiban szokott lenni egy pont, ameddig nagyon megéri a felárat és az egyel drágább kivitelt venni.
    Amíg az olcsóbb gép azon fájó spórolásait cserélik jobbra, amelyeket az ember szíve szerint rögtön már használat előtt dobna és jobbra cserélne, addig mindig megéri egyel feljebb menni a termékpalettán. Ilyenkor az a pár száz EUR sokkal kisebb kiadás mint mondjuk egy tök új és komolyabb villa, hajtás vásárlása lenne.

    Én azt a vonalat képviselem, akik azt mondják, hogy azt a bringát érdemes venni, amelyiken a felfüggesztést (se elől se hátul) nem kell lecserélni.
    Az enduro vonalon egy másik teleszkóp 900-1500€ és egy hátsó tag se olcsó, tehát a cserével pénzügyi személettel már nem lehet jól járni. Arról nem is beszélve, hogy a hátsó tag egy komoly bringa gyártó esetében az adott gyártó adott modelljéhez igazítottan van hangolva (már eleve úgy szállítja a fox, vagy rockshox). Egy cserével pedig ez a hangolás elvész.
    Ezzel szemben gyakori, hogy a belépő modellek pont itt spórolnak és vásárlás után pár hónappal egy felfüggesztés cserére több pénzt locsol rá a vevő, mintha eleve az egyel jobban felszerelt gép felárát kifizette volna és akkor ráadásul másból is jobbat kap.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Ixion77 #6091 üzenetére

    A karbantartás ugyan úgy meglesz analóg vonalon is, már amennyiben igényesek vagyunk arra, hogy a bringánk mindig tökéletes állapotban legyen. Nyilván az ebike-on a hajtás gyorsabban kopik, de egy komolyabb analóg gépre is sokat rá lehet locsolni évente. Az mondjuk tény, hogy nem olcsók a bringák, az egész családot ellátni prémium ebike-al, az kb egy egész korrekt új autó ára lesz. Viszont az ebike egy másik élmény, nem csak annyiból áll, hogy nem kell feltolni az emelkedőkön a bringát, azt javaslom béreljetek egyet, akár családi program keretén belül, van sok lehetőség. Utána már tudod hova tenni az egészet.

    #6092 gbors
    E-MTB vonalon azért a súly nem mindegy, hiába van benne motor, a kezelhetőségnek nem mindegy mennyit nyom a mérlegen. Valahol 22-23kg körül van az a felső határ, ahol még egy jó geometriával, jó futóművel, pont nem lesz az a monstrum érzet, hanem hasonló élmény mint egy analóg gép. 25-27, pláne 30kg, az már durván a kezelhetőség rovására tud menni.

    [ Szerkesztve ]

  • dugo_

    veterán

    válasz Ixion77 #6184 üzenetére

    "váltó nélküli bringán"

    Nem véletlen, a Pedálkirály óta tudjuk, hogy a 42/16 a legjobb láberősítő.

    Pont 90-es pedálfordulatnál jön ki a kényelmes városi gurulós tempó. ;]

  • DigitXT

    félisten

    válasz Ixion77 #6184 üzenetére

    Mondtam én, hogy a korral jár.:DDD Aki 60 km/h fölött tekert ugyanezen a bringán...
    Az is én voltam. Jó, lejtőn, de az érzés olyan volt, mint amikor 1-esben pörgetsz,
    mint a barom... Ki lehet számolni, hogy ha semmi nem változott 25 év alatt rajta,
    akkor az bizony jócskán 120 fölött volt pedál fordulatban... De az akkor volt.:R
    Max. 64 km/h körül mentem. De akkor már nem tekertem, nem volt biztonságos.

    Ui: nem igaz, hogy semmi nem változott, mert a '2000-es évek elején estem egy
    szépet. Nem nagyot! De mellékhatása volt. Letört a hajtókar, megsérült a menet.
    Utána egy ideig kontraanyás módszerrel használtam, mert egyszerűen lejárt.:O

    Nyilván nemigen volt pénz a javításra: egyszer kölcsön is adtam unokatesómnak
    ebben az állapotában.:D Nem volt őszinte a mosolya, amikor visszaadta.:))
    (2-3 km-enként meg kellett állnia utána húzni, kínszenvedés volt Szentendréig...)

    Jó 10 évvel később lett csak felújítva, de szerintem ugyanúgy 48 fog lett a max...

    Szerk: szerintem azoknak a 6 éveseknek a kedve nem tartana ki 50 km-ig.:R
    Vagy akkor mindenki versenyzővé válna. (Mondta is az említett barátom apukája
    egyik alkalommal, amikor stoppie-ztam a kertkapujuk előtt (és nem basztam el),
    hogy "Benned egy downhilles veszett el... Vagy nem is biztos, hogy elveszett?")

    [ Szerkesztve ]

  • Ringman

    nagyúr

    válasz Ixion77 #6188 üzenetére

    Koszi, ez nem ez az arkategoria :)

    van mar itthon 2 hagyomanyos bicikli, ez 3.-nak kellene maximum, illetve ha munkaugyben megyek valahova, aztan nem kellene leizzad i kozben (pl. egyeztetes, stb).

    nem baj ha kinai, de legyen eu-s forgalmazo eu-s adoszammal, meg ertelmezheto garanciaval.

    ahogy nezem egy merida esilex/espeeder is br. 1 millio felett van

Új hozzászólás Aktív témák