Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • citkar

    addikt

    válasz t72killer #3 üzenetére

    A rutinos taxis eléd vág, ellopja a féktávodat, jobbról kanyarodó sávból előz, tolakszik és neked kell kikerülni, hogy ne legyen baleset.
    Tisztelet a kivételnek.

    [ Szerkesztve ]

  • citkar

    addikt

    Abban biztos vagyok, hogy jönnek az önmagukat vezető autók, mint ahogy abban is, hogy van még hova fejlődniük. Viszont mindig felmerül a kérdés, ha árulnak ilyeneket, majd megvesszük és kárt okoznak, ki fizeti meg az okozott kárt, mind a környezet, mind maga az autó részéről. Elég pipa lennék, ha tulajdonosként nekem kéne akár az autóm javíttatását is fizetnem, ha gyakorlatilag nem is én vezettem. Persze rá lehet fogni, hogy én bíztam rá a technikára az egészet stb stb...de így kevésbé vonzó számomra a dolog.

  • citkar

    addikt

    válasz Cathfaern #55 üzenetére

    Kicsit túlbonyolítottad.
    A már tömegesen történt, jogilag rendezett káresemények nyilván nem változnak, de amint rengeteg önvezető autó jelenik meg, szerintem kevésbé fogják az autógyártók magukra vállalni az önvezető autók által okozott károk megtérítését. Továbbá kinek kell bizonyítani az ártatlanságát, az autógyártónak, hogy nem az önvezető jármű hibájából történt a káresemény, vagy neked, hogy nem te járultál hozzá (pl rossz gumi, kihagyott szükséges szerviz, bármiféle manipuláció stb).
    Olyan egyértelműen írtad, hogy a gyártó fizet, ha minden rendben az autóval, pedig én sehol sem olvastam erről, hogy ez biztosan így lesz és vannak kétségeim :).

    [ Szerkesztve ]

  • citkar

    addikt

    válasz #06658560 #58 üzenetére

    Lehet nekem nem világos, de mégis mire gondolsz? Szerintem hogy működik? Bocsánat, eddig nem láttam tömegével önvezető járműveket az utcán, nálatok talán van?
    Ráadásul más a helyzet, ha egy nagy cégnek van 10-20-30 önvezető járműve tesztelés céljából és már elsz, ha emberek tömegének lesz.

    Ha önvezető módban egy úthiba, jeges folt, vagy más környezeti történés miatt például megsérül az önvezető autóm a kötelező nem fedezi. Jelenleg senki sem térítené meg a hibát, mert ha én vezetnék azt mondanák nem a környezetnek megfelelő sebességgel hajtottam. Nem azt mondom, hogy az önvezető autó nincs sok mindenre felkészítve, de azt ne mondja nekem senki, hogy ilyen nem fog megtörténni soha az életben. Ebben az esetben nem én vezettem, az "autó" hibázott, a gyártót érezném hibásnak és neki kellene megfizetnie az autóban (és másban) bekövetkezett kárért. Lehet én vagyok pesszimista, de nem hiszem, hogy a gyártó csak úgy megtérítené az autóm kárát, különösebb jogi procedúra nélkül legalábbis nem hiszem.

    (#59) Cathfaern:
    Lehet én vagyok bizalmatlan, de kíváncsi vagyok a jövendő törvénymódosításra, mert még nem hallottam, hogy bárhol meghozták volna, szóval ki tudja milyen is lesz.
    Az autók szenzorai adatai, igen, ha meglesznek. Nyilván többségében meglesznek, kérdés, ha mégse lennének meg, vagy ha megvannak, de nem egyértelmű, akkor mi lesz.

    Tulajdonképpen arra vagyok kíváncsi (amire még senki sem tudja a választ), hogy a gyártók mennyire fogják vállalni az önvezető autóik káráért a felelősséget. Valamiért (talán a mai trend miatt) az az érzésem nagyon nem akarnak majd fizetni és nagyon nehéz lesz rájuk bizonyítani, ha éppen mégis ők a hibásak.

    Félre ne értsen senki, nem vagyok az önvezető autók ellen, inkább azt tapasztalom a mai világban (bármilyen területen), hogy ha történik valami, elromlik, ellopják, megsérül stb., előbb mutogatnak egymásra és mindenki próbálja másra hárítani a felelősséget, majd kiderül, hogy senki sem felelős érte...

    [ Szerkesztve ]

  • citkar

    addikt

    válasz #06658560 #62 üzenetére

    Miben változik meg a jövőben?
    Tovább komplikálódik a felelősség kérdése. Eddig fizikai hibákat kerestek, elromlott, gyártói hiba, szerelési hiba stb. Egy ilyen bonyolult szoftverben megtalálni a hibát és arra ráfogni...vagy ez mindennapos?
    Mindenki meg van győződve arról, hogy az önvezető jármű nem követ el "hibát" (pl mindig jól méri fel a megfelelő sebességet, egy vízzel teli kátyúkkal övezett vasúti sínpár áthaladása esetében) vagy arról, ha igen ez minden esetben olyan egyértelmű lesz és kifizetik a károm?
    Csak én ébredtem fel az álomvilágból?:)

    [ Szerkesztve ]

  • citkar

    addikt

    válasz #06658560 #64 üzenetére

    Úgy legyen, ahogy mondjátok, legyen nektek igazatok.

    Egy kollégám járt úgy, hogy egy rövid, ám rendkívül rossz útszakaszon (nincs egy nagy kátyú, szimplán sok a kis kátyú és sz@r ahogy van) jóval a megengedett sebesség alatt haladt, amivel többségében át is lehet vészelni azt az útszakaszt (konkrétan kb 20 km/h-val), de neki szerencsétlenségére a futóműve megsérült. Fénykép készült, majd jött a hivatalos jogi procedúra, a válasza, hogy túl gyorsan hajtott az útviszonyok tekintetében, így nem fizetik a kárát. Mit lehet tenni ilyenkor, az ember bosszankodik, hogy olyan rossz az út ezen szakasza, hogy biztonságosan 20-szal sem lehet rajta áthajtani, még ha el is várja ezt az ember a közútkezelőtől (bár sokan átmennek így rajta, ki mekkora szerencsével). Így járt kategória, nézhetjük úgy is, hogy valóban lassabban is mehetett volna, igaz, ami igaz.

    Mint írtam, lehet én látom borúsan a jövőt (talán sok közúti balesetet láttam, ahol nehéz volt egyértelmű felelőst, akár megosztva is találni), de valahogy el tudom képzelni, hogy egy önjáró autó is "összeszedjen" hasonló kárt és valamiért attól tartok a gyártótól nehéz lenne a javíttatási költséget kicsikarni. De nektek legyen igazatok, ne történjen ilyen, vagy ha mégis, simán térítse meg a felelős a kárt.

    [ Szerkesztve ]

  • citkar

    addikt

    válasz nemlehet #67 üzenetére

    Az változik, ha az önvezető jármű esik a relatív gyorshajtás hibájába, attól félek a gyártó nem fogja azt mondani: persze, fizetjük is a kárt. Pedig lehet én nem estem volna bele.

    Persze mondhatod, hogy ilyen (vagy hasonló eset) sosem fog megtörténni, de ez számomra hihetetlennek tűnne.

    [ Szerkesztve ]

  • citkar

    addikt

    válasz #06658560 #69 üzenetére

    Elviccelheted a szituációt, de bizonyos esetben kevésbé lesz vicces az érintetteknek. Amíg csak néhány 10 ezer forintja bánja bosszankodik az ember, de komolyabb kár esetén, emberélet elvesztése, megrokkanás esetén nem mindegy, hogy a "sofőr", aki csak ült és önvezető módba kapcsolta a járművet felelős-e bármiért ilyen helyzetekben (természetesen megfelelően karbantartott, üzemeltetett jármű esetében).

    [ Szerkesztve ]

  • citkar

    addikt

    válasz #06658560 #72 üzenetére

    Ne haragudj, de te is csak "lehet"-tel válaszolsz, egy szenzor lehet, hogy jól fog működni, lehet, hogy jól méri fel a sebességet, lehet, hogy fogja feltérképezni a környezetet. Nem csupán a szenzorokon múlik, összetettebb feladat ez. Azt elhiszem, hogy sok sofőrnél jobb az önvezető jármű, sőt azt is, hogy, ha csak önvezető járművek közlekednének biztonságosabb lenne a közlekedés.
    De te elhiszed, hogy soha nem fog történni baleset, káresemény önvezető jármű hibájából? Mert ez utóbbit nem tudom elhinni. Talán egyedül vagyok vele, de a sok "lehet"-re amiket írogattál, nem győztél meg.

    #73) Kopi31415:
    Kíváncsi vagyok a gyakorlatban, hogy fog működni, mire is terjed majd ki a felelőségük.
    Ismétlem nem az önvezető járművek ellen vagyok, csak mondjuk nem bíznám az életem bizonyos emberek kezébe sem, így erősen meggondolom egy önvezető jármű esetét is.
    Lehet jól fog működni a dolog, de mondjuk még szerintem van hova fejlődniük és jobban bízok magamban, mint bennük.

    [ Szerkesztve ]

  • citkar

    addikt

    válasz nemlehet #75 üzenetére

    Értem én, hogy biztonságos lesz, sok mindennel tisztában vagyok, de úgy értelmezem, hogy egyesek szerint letudható a jogi kérdés az eddigi szabályozással. Szerintem nem.

    Nem az önvezető autó technikai megvalósításáról beszéltem korábban, arról sokat olvasni, engem az utolsó bekezdésed foglalkoztat, amire egyelőre nincs válasz. Nyilván nem is itt oldjuk meg ezt a problémát, de érdemes feszegetni, ki hogy is képzeli el, hiszen a világon még sehol sem rendezett ez a kérdés.

  • citkar

    addikt

    válasz #06658560 #77 üzenetére

    Ha nem látsz messzebb a modern szenzorokon túl, ezeket nem értheted :)
    Amíg én a jogi dolgokról, a felelősségről beszélek és te leragadsz a szenzoraidnál, addig halvány lila gőzöd sem lesz ezekről a dolgokról és teljesen felesleges tovább ismételgetned ezeket.

    [ Szerkesztve ]

  • citkar

    addikt

    válasz #06658560 #79 üzenetére

    Jó ember, miért nem olvasod, amit írok, hányszor írjam le ennél konkrétabban, hogy a felelős kérdése foglalkoztat.
    A technikai dolgokról rengeteg cikk, olvasnivaló jelenik meg, míg tudtommal egy országban sincs jogilag tisztázva a felelősség kérdése. Kíváncsi voltam erről kinek mi a véleménye.
    Azt is leírtam, hogy biztos nem mi fogjuk megválaszolni ezt a kérdést, de már abban is változatosak a vélemények, hogy a jelenlegi szabályozásba ez belefér-e vagy sem.
    Valaki szerint egyszerű a kérdés, illetve a válasz, míg szerintem sok buktatója lehet. Egyesek szerint az autógyártók vállalják a felelősséget (remélem valamilyen formában így lesz), itt felmerül egy halom kérdés, hogy mégis milyen körülmények között (az autó rendeltetésszerű használata mellett), milyen formában és vajon simán fog működni, ha a mindennapokban egy mezei biztosítóból is alig lehet a pénzt kicsikarni, csak kifogásokat hallani részükről.

    Ilyen kérdések foglalkoztatnak és ezekre adott válaszvélemények, mivel az önvezető autók szerintem is el fognak idővel terjedni, így ezeken gondolkoztam.

    [ Szerkesztve ]

  • citkar

    addikt

    válasz Tapsi #81 üzenetére

    Én ennél kissé árnyaltabbnak látom a kérdést és a rá való választ. De szeretném, ha mindig így történne a jövőben :)

    A biztosítókkal szerencsére kevés tapasztalatom volt, de voltak kellemetlenségek, amik elkerülhetőek lettek volna pl: utasbiztosítás, premium kategória, kiterjesztve jogi/hivatalos ügyintézésre, poggyászbiztosítással, jármű szerelésére, hazafuvarozással stb. Majd kis koccanás, apró sérülések. Nappal biztosítót 4-5 óra elérni, illetékes nincs benn, majd holnap. Másnap kiderül a jármű szerelése alatt szó szerint és kizárólag csak a szerelést értik, azaz ha cserélni kell valamit a cserélendő alkatrészt szerezd be te saját költségen, külföldön. Poggyászod károsodik utazás során, de gyakorlatilag az elektronikai termékekre nem vonatkozik, egy eldugott apró betűs részben valahol megtalálható. Persze én voltam naiv, szerelés alatt javítást értettem, poggyászbiztosítás alatt az ember ruháin túl a mindennapos használati tárgyait is beleértettem és a biztosító ezekre akkor nemhogy nem hívja fel a figyelmed, de személyesen rákérdeztem megkötés előtt egy laptop esetére, csak annyit mondott, hogy szerinte igen, fizetik, ah kár éri. Végül kiderült, hogy nem.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák