OS/2 Warp
Még 1985-ben fogott össze a Microsoft és az IBM, hogy csináljanak végre egy otthoni és munkahelyi, olcsó PC-ken is jól használható, grafikus kezelőfelületű operációs rendszert. Közben a Microsoft szépen építgette a Windowst is, amely a 3-as verziószámtól már egészen komoly sikereket könyvelhetett el, ezért 1990-ben ki is szállt az OS/2 projektből. Az IBM viszont vitte tovább, mert PS/2 rendszereihez szeretett volna egy saját operációs rendszert.
Az OS/2 1 csak szöveges kezelőfelülettel indult, de a második kiadásban, 1992-ben már ott volt a Workplace Shell és a 32 bites API-k. Az OS/2 Warp 3 (1994) már egy igen jól összerakott, a párhuzamos Windows verzióknál erőteljesebb alapokra épített, megbízható, teljesen 32 bites rendszer volt, méltó kihívója a Windows 95-nek. A Windows 3.1 kompatibilitást beépített DOS virtuális géppel és eredeti Windows komponensekkel (termékbe építve vagy felhasználó által telepítve) oldotta meg az IBM, ami szinte kifogástalanul működött, a Warp 3 lényegesen jobb volt egy DOS+Win 3.1 kombinációnál. 1994-ben a Warp 4 Java modullal és hangfelismerő szoftverrel bővült, sokkal jobb hálózati csomagot tartalmazott, mint fő konkurense, mégsem győzhette le azt (amúgy a hangfelismerő szoftver inkább elrettentő eleme, mint erőssége volt a csomagnak). A Windows 95 kiváló marketingje és a DirectX sikere miatt az OS/2 Warp 4 kikopott a használatból, 2001-es kivezetéséig (és egyes helyeken utána is) leginkább hálózati rendszergazdák rendszereként szolgált.
Sajnos nem lehet szó a Warp nyílt forráskódú folytatásáról, mert az tartalmaz nem az IBM tulajdonát képező kódot is. A vállalat persze tehetne lépéseket az ügyben, de úgy tűnik nem szívügye a dolog, így a projektből valószínűleg nem lesz semmi. Ha viszont ki szeretnénk próbálni az OS/2-t, letölthetjük a WinWorld Software Library menüpontjából.
Szerettük benne: olcsó volt és nagyon jó.
Nem szerettük benne: az IT játékos és multimédiás oldalával nem foglalkoztak az OS/2 tervezői.
Kihalás oka: a Windows 95 jött, látott és kiütéssel győzött.