Mikor és hogyan cserélhető egy termék?

Nyolc napig visszaküldhető

Áruház az egész világ

Az elektronikus kereskedelmi portálokon kötelezően fel kell tüntetni az alábbi szolgáltatói információkat:

1. A szolgáltató vagy képviselőjének a neve
2. A szolgáltató lakcíme, székhelye, telephelye
3. A szolgáltató elérhetősége, különösen elektronikus levelezési címe
4. A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal által vezetett nyilvántartási szám
5. A szolgáltató adószáma
6. A szerződés tárgyának lényeges tulajdonságai
7. A fizetés, a szállítás vagy a teljesítés egyéb feltételei
8. A szolgáltató azon címe, ahol reklamálni lehet
9. A nyolcnapos elállás joga, annak feltételei, gyakorlásának módja és következményei
10. A szavatosság, illetve a jótállás feltételei, valamint a teljesítést követően igénybe vehető kiegészítő szolgáltatások (alkatrészellátás, javítószolgálat) biztosítása

Egészen más – szélesebb körben gyakorlatilag ismeretlen – előírások vonatkoznak az online kereskedőkre. Abból a megfontolásból, hogy internetes vásárlás esetén a vevőnek csak az áru átvétele után nyílik lehetősége arra, hogy a terméket kézzelfoghatóan megismerje, a jogalkotók szigorú szabályokat hoztak a „távollevők között kötött szerződésekről szóló” 17/1999. (II.5.) Korm. rendeletben. Ennek értelmében, ha interneten rendeltünk – de ide tartoznak a postai csomagküldők is –, akkor az áru átvételétől számított 8 munkanapon belül mindenféle indoklás nélkül jogunk van elállni a szerződéstől. Ebben az esetben a megrendelt árut a kereskedőnek visszaküldve legkésőbb 30 napon belül vissza kell kapnunk a teljes vételárat – a postaköltség viszont minket terhel.

A webáruházak üzemeltetőinek ráadásul kötelességük a 8 napos elállás lehetőségére a honlapon felhívni a vásárlók figyelmét – amiért érthető módon nem lelkesednek, ezért a legtöbb kereskedő az egyértelmű jogszabály ellenére „elfelejti” ezt megtenni. Semmi probléma – a jogszabály ilyenkor még inkább minket véd. Ha ugyanis a kereskedő elmulasztott értesíteni minket a 8 napos elállás feltételeiről, akkor arra 8 nap helyett máris 3 hónapunk van, mindenféle külön indoklás nélkül. Ha a kereskedő ezt a mulasztást a 3 hónapos időn belül pótolja, akkor a 8 munkanap onnantól ketyeg, hogy a tájékoztatást megkaptuk.

Természetesen az online kereskedők esetében hatványozottan igaz az, ami a hagyományos kereskedelemben: a későbbi garanciális ügyintézésből adódó legtöbb gondot már a kereskedő gondos kiválasztásával kell megpróbálni elkerülni. A webáruházak esetében is érdemes a vásárlói tapasztalatoknak kicsit utánakeresni a neten, de szerencsére találunk kimondottan e célnak dedikált honlapot is a www.boltertekelo.hu címen.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények