A felugró ablakos hirdetések megérkeznek a mobilokra is?


Komoly vitát generált két friss vállalkozás az Egyesült Államokban a mobilpiac egyik lehetséges kihasználási módjáról, a mobiltelefonokon megjeleníthető hirdetésekről. Az óriáscégek, mint például a Google, a Microsoft, a Yahoo és az AOL azt preferálják, hogy a hirdetési tortának ezt a szeletét a netes módszerekkel használják – s ez természetesen e cégek előnyét jelenti ezen az új piacon is. Ám akadnak olyan most induló vállalkozások, akik azt mondják, hogy telefonon történő böngészés közben banner vagy szöveges üzenet formájában megjelenő reklámok nem elég hatékonyak, ezért inkább olyan felugró ablakos módszert javasolnak, amikor a pop-up ablak nem csak az internetezés közben, hanem bármikor megjelenhet.

Az e technológiát pártoló cégek, mint például az amerikai Mobile Posse és az Acuity Mobile már el is indítottak egy tesztfolyamatot, amelynek során Ohio és Indiana államban ötezer felhasználó töltött le telefonjára egy olyan alkalmazást, amelyik kezeli ezeket a hirdetéseket. A szolgáltatáshoz néhány alapvető információt gyűjtenek az ügyfélről (kor, nem, irányítószám stb.), hogy célzottan, testre szabva kapják a reklámokat, s ezért gyakran bizonyos mennyiségű vásárlási kupont kapnak. A rendszer, az ügyfél zaklatását elkerülendő, „tanulékony”, mondta el Jon Jackson, a Mobile Posse vezetője, mivel ha a felhasználó egy bizonyos típusú hirdetésre nem kattint, akkor egy idő után ilyen reklámokat már nem küldenek neki. Jackson szerint az ő módszerük sokkal hatékonyabb, mint az internetes oldalakra épülő banneres hirdetés, mivel az Egyesült Államokban csak körülbelül 30 millió ember használja a mobilját netezésre, s ők havi átlagban négy-öt oldalt töltenek le. A Mobil Posse módszerével viszont körülbelül 200 millió embert lehet bevonni a reklámozásba. A másik hasonló vállalkozás, az Acuity, a cellainformációkra építi a hirdetési szisztémáját: a felhasználó a környékbeli szolgáltatásokról kap ajánlókat, kedvezményeket stb.

E típusú reklámozásnak azonban jelenleg a legnagyobb gátja az a minialkalmazás, amelyet le kell tölteni a használatához a telefonra. Ehhez ugyanis a szolgáltató együttműködése szükséges, ám mostanáig a mobilszolgáltatók nem mutatnak túlzott érdeklődést a technológia iránt. Mindezt arra alapozzák, hogy a szakmában szinte egyöntetű a vélemény, mely szerint az ilyen típusú hirdetések bosszantanák a fogyasztókat. A nagy hirdetési ügynökségek mellett még a Google mobilreklámozásért felelős menedzsere is úgy véli – a mobiltechnológia fejlődését figyelve már évekkel ezelőtt számba vettek szinte minden hirdetési formát –, hogy ez a módszer túlságosan tolakodó, zavarná a felhasználókat, ők inkább az AdSense rendszerének alkalmazását fejlesztik.

A Mobile Posse vezetője ennek ellenére optimista, hisz módszerük kiválóságában, s úgy véli, csak ki kell várni azt az időt, amikor a nagyok is rájönnek erre.

Azóta történt

Előzmények