A Google véget vet a PC-korszaknak?


Csak monitor és billentyűzet?

Eric Schmidt, a Google elnök-vezérigazgatója a már jó ideje terjedő pletykákra most azt válaszolta újságíróknak, hogy ugyan az egyesülésről messze nincs szó, viszont vállalata még szorosabbra kívánja fonni az Apple-hez fűződő kötelékeit, s az együttműködés célja, hogy együtt méltó versenytársai legyenek a Microsoft Office szoftverének – adta hírül a Times Online.

Mint tavaly beszámoltunk róla, Eric Schmidtet beválasztották az Apple igazgatótanácsába, s azóta sem szűnik a találgatás, hogy a két cég milyen módon kívánja a várható közös munkát folytatni. Schmidt a San Franciscóban megrendezet Morgan Stanley Technológiai Konferencián azt felelte az újságíróknak: „Csak azt tudom mondani önöknek, hogy a Google és az Apple egyre több olyan közös fejlesztést végez, melyek az általános kommunikációt érintik. A céljaink éppúgy hasonlóak, mint a versenytársaink.”

A Times tudósítója ugyanakkor felhívja a figyelmet arra az érdekes tényre, hogy Eric Schmidt januárban nem jelent meg a neves CES bemutatóján Las Vegasban, helyette a CES-szel párhuzamosan zajló Apple-eseményen vett részt San Franciscóban, ahol az iPhone-t mutatták be.

A kombinálgatások már akkor elindultak, amikor Schmidt tavaly elfoglalta a helyét az Apple igazgatótanácsában, s ezek találgatások csak szaporodtak a közelmúlt eseményeit számba véve. Ha belegondolunk, akkor a Times újságírója által sugallt forgatókönyv nem is oly elképzelhetetlen. Ezek szerint a Google nemrég bevezetett, s az eddigi tapasztalatok szerint feltehetően élet- és versenyképes online irodai szolgáltatása igen nagy hardverigényű vállalkozás. A Google az utóbbi néhány év folyamatosan tartó konjunktúrája nyomán az online hirdetési piac első számú, mondhatni, nyomasztóan első számú szereplőjévé vált. Ennek mértékét jelzi, hogy bár tavaly a vállalat 1,65 milliárd dollárért felvásárolta a YouTube-ot, illetve további tíz- és százmilliókért több más kisebb céget is, még így is sikerült az előző évhez képest negyven százalékos növekedéssel több mint 11 milliárd dolláros készpénz-megtakarítást felhalmozniuk.

Ha a Google elvárásai teljesülnek, és a megváltozott hálózati körülmények között sikerül versenyképes irodai szolgáltatást kínálniuk, s ezzel megtörniük a Microsoft egyeduralmát, akkor e rendszer működtetése és fenntartása csak úgy sikerülhet, ha megfelelő eszközpark áll a rendelkezésükre. Azt már lehet tudni, hogy a Google jelenleg is gőzerővel fejleszti szerverállomásait, s minden jel arra mutat, hogy – az Apple támogatásával – egy olyan elképzelés él a vezetők fejében, amely nem az otthoni nagy tudású PC-re épít, hanem a gyors és elterjedt hálózatok útján, egyszerű és önmagában keveset tudó terminálok révén képzeli el a jövő átlagos felhasználójának számítógép- és nethasználatát – ahogy ezt a számítástechnika hajnalán, a huszadik század ötvenes-hatvanas éveiben elképzelték. Ezek persze csak találgatások – bár nem minden alap nélküliek –, ám ha ezek a tippek a való helyzetet tükrözik, akkor az a digitális világ forradalmi változásához vezetne.

Arra a kérdésre, hogy vajon a Google célba vette-e az online hirdetési piac második számú szereplőjét, a Yahoo-t, Schmidt diplomatikusan (és magabiztosan) csak annyit mondott, hogy a piac még nem kész erre az egyesülésre.

Azóta történt

Előzmények