Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Mauzes

    őstag

    Sziasztok, laikusként szeretnék néhány nagyon alap dolgot kérdezni. Egy Volvo EX30 megvásárlásán gondolkodom, de nem pontosan értem még, hogyan működik a töltés technológia.

    Annyi hátteret tennék még hozzá, hogy egy bérelt kertes házban lakom, ahol nincs semmilyen villamossági érdekesség (pl. 3 fázis). Nem is ismerem, mennyire stabil a rendszer, a kerti eszközök (1500W fűnyíró, ipari kompresszor, stb.) rendben mennek rajta. A bérelt jelleg miatt nem is igazán szeretnék semmilyen komolyabb beruházást végezni.

    1. Tudok úgy tölteni elektromos autót, hogy egyszerűen bedugom a normál konnektorba?
    2. Milyen gyorsan fog tölteni? Ha ez függ az autótól, akkor csak egy nagyságrend érdekelne.
    3. A töltő infrastruktúra és eszközök mennyire kompatibilisek márkák között? Pl. ha a egy autókereskedés 170 ezerét akar eladni egy töltőkábelt, amit sokallok, akkor ezt könnyen ki tudom-e váltani más termékkel, pl utángyártott?
    4. Tudom, hogy ingatlan függő, de van olyan eset, hogy az adott hálózat egyszerűen nem bírja még a legalapabb level 1 töltést sem? És akkor ebben az esetben egy komolyabb villanyszerelés nélkül konkrétan nem is tudja tölteni a user az autóját otthon?
    5. Bónusz kérdés: a hálózat tesztelésére mi lenne a legegyszerűbb módom? Arra gondolok, hogy kellene nekem egy elektormos autó, amit hazahozok és tesztelhetem a töltést, jól működik-e. Lehet ilyet bérelni? A carsharing-es autókat feltételezem nem engedik, hogy a user töltse.

    Előre is köszi!

    [ Szerkesztve ]

  • Mauzes

    őstag

    Köszi mindenkinek a válaszokat. Ettől féltem én is, hogy még ha magát az autó használatot jól meg is fontolom és túlteszem magam a hátrányokon, akkor is bejöhet a képletbe egy olyan negatív meglepetés, hogy nem fog működni otthon a töltés rendesen.

    Ez amúgy egy második autó lenne főleg városi használatra, tehát a használattal szerintem nem is lenne gond, de ezzel együtt ha 3 hátrányt sikerülne összegyűjteni:
    - még támogatással is drága, ennyi pénzért nagyon jó és sokféle benzinest lehet venni
    - a töltési igény az otthoni hálózattól függetlenül is jár azért kényelmetlenséggel (hosszabb utakon tervezést igényel, hosszabb megállókat, utazások előtt is figyelni kell, mennyire van töltve, stb stb)
    - és akkor ha bejönne a harmadik, hogy még felújításokat is kellene végeznem otthon, amit marhára nem akarok egy olyan bérelt házban, ahol még 1 évig lakom,
    akkor már lehet inkább elngedem az egészet és veszek ilyen szempontból gondtalan újszerű benzines autót (persze ez meg más gondokkal/gondozással jár, de azt legalább már megszoktam és bőven fussa rá a vételár előny miatt).

    Persze nyilván egy konnektor csere nincs ellenemre, de ha kiderülne, hogy vezetékezés, vésés, anyámkínja kell (és simán el tudom képzelni), annyit már egyáltalán nem biztos, hogy megér nekem egy második szaladgálós autó, ami eleve drága.

    WiZARD: azt hogy érted, hogy van-e elég áram?

  • Mauzes

    őstag

    válasz WiZARD #9353 üzenetére

    Jó kérdés a hálózat, ezeknek utána kell néznem. Műszakilag nagyon laikus vagyok, illetve bérelt ház.

    mivel jobb egy füstös? - nem azt mondom, hogy jobb, de mondjuk 4 millióval olcsóbban tudok venni egy 2-3 éves fullos Mazda 6-ost, mint állami támogatással egy jóval kisebb és a "minimalista" belsőtér miatt kevésbé praktikus crossovert. Pro és kontra persze, illetve az egyik használt és a másik meg új, de szerintem van mit megfontolni.
    -második autóval is ennyit jártok hosszú útra? Jellemzően nem, tehát 90%-ban nem is szempont. De ez a második családi autó mellett nekem a céges autóm is lenne, így 10%-ban mégis csak lenne olyan eset, amikor vidékre kell menni vagy munkatársakkal utazunk, hogy a töltés okoz némi kényelmetlenséget (szubjektív, hogy ez most sok vagy kevés)
    - Milyen hosszú az, és milyen gyakran? Ritkán, kb. a fentebb írt módon, de olyankor azért van hátránya az elektromosnak. Pl. szoktunk járni haverokkal is síelni, a méret és a hatótáv miatt valószínűleg nem tudnánk az én autómmal menni. Vagy meglátogatni a Szabolcs megyében élő szüleimet, az mindig teljes előzetes feltöltést igényelne (ami otthon 20-30 óra), stb stb.

    WiZARD: igen, a Volvo nem ad otthoni kábelt hálistennek, csak a nyilvános töltőhöz valót...

    biker: + egy mobil töltő - mobil töltő alatt mit értünk?

    Ja és az szempont még, hogy szerintem az otthoni töltőkábelt nem annyira lehet kiváltani egy fali töltővel. Hiszen ha bárhová elmegyek az autóval (szüleimhez, apósomékhoz, vendégségbe, stb), akkor ott is jó lenne, ha képes lennék tölteni az autót.

    [ Szerkesztve ]

  • Mauzes

    őstag

    válasz madgie #9351 üzenetére

    Azt még el tudjátok röviden magyarázni, miért is jó/fontos egy ilyen konnektor elektromos autóhoz, vs. "sima" konnektor?

  • Mauzes

    őstag

    válasz Vesa #9381 üzenetére

    Szerintem nem bonyolítom túl. Én nem azt mondtam, hogy ez a fő szempont és vállalhatatlan a töltés. Nyilván én is látom az EV előnyeit, egyébként nem gondolkodnék most rajta, de azért egyértelmű hátrányai is vannak.

    Én azt próbáltam mondani, hogy ha adott user számára elég sok objektív hátrány adódik, akkor már nem biztos, hogy megéri - elsősorban ár/érték arányban, mivel jó sokat kell fizetned azért, hogy az előnyök mellett azért hátrányokat is begyűjts (és én most ezeket a potenciális hátrányokat próbálom felmérni - elsősorban az otthoni töltés lehetséges buktatóiról érdeklődtem).

    De a példádra visszatérve, szerintem nem igazán valid, amit írsz. Ez az utazás 590 km oda-vissza.
    - Belsőégésűvel ez úgy néz ki egy autós számára, hogy elindulásnál teletankolja konkrétan 5 perc alatt fizetéssel együtt, és ha akarja, akkor egyetlen megállás nélkül végig tudja tolni oda-vissza.
    - Elektromossal ez nagyon más. És egyénenként is eltérő, mivel nem mindegy, milyen autó, mekkora akksija van, milyen töltést tud, milyen töltőn töltesz, milyen hideg van, stb. De mondjuk vegyünk egy áltagos kapacitást, ahol 40 kWh-t tudsz elhasználni egyszerre, autópálya tempó, hideg idő, és egy ilyen körülmények között egyáltalán nem rossz 20 kWh/100 km fogyasztást.
    Tehát egy ilyen út előtt jó esetben otthon teljesen fel kell töltened magadnak, ami lehet akár 1 nap is, ha nincs gyorstöltőd. Aztán odafelé mindenképp meg kell állni, és 200 km visszatöltése (hidegben) nagyon nem 20 perc DC-n sem. Inkább olyan 50 perc. Persze ez is autó függő, de még egy Ioniq 5 is képes mindössze ~50 kwh-val tölteni Ionity-ről a hideg miatt, pedig az az átlagtól fejlettebb akkutechnológiás autó. Aztán visszafelé megint meg kell állni visszatölteni 200 km-t. Majd az út végén megint lemerülés közelben van, otthon megint mindenképpen el kell kezdened tölteni.

    És akkor arról nem beszéltünk, hogy ha nem egyedül vagy, mások is várnak, mert az autó nem képes továbbmenni. Vagy mi sokkal rosszabb, ha mondjuk foglalt a töltő, pedig időre mennél. Stb-stb.

    És még egyszer mondom, ezzel nem sugallom, hogy emiatt szar az elektromos autó, de ez pl. egy teljesen objektíven megállapítható limitáció/kényelmetlenség/hátrány. Hogy mekkora hátrány, azt valóban az dönti el, hogy mennyire gyakori az ilyen használat.

    [ Szerkesztve ]

  • Mauzes

    őstag

    válasz WiZARD #9398 üzenetére

    A kiautózhatót én úgy számoltam, hogy hosszabb úton mondjuk 10-80% között használod. Szerintem ez nem csak a nagyon kis akkusnál 40 kwh, hanem az átlagnál, konkrétan mondjuk 58 kwh nettó kapacitásnál adódik. Persze van már egyre több long range meg nagyobb kapacitás, de azok milliós-többmilliós felárral mennek.

    Viszont MÁS, ezt minden tapasztalttól kérdezném, hogy mi a vélemény: azon gondolkodom, hogy a gyakorlatban tényleg olyan fontos-e a nagyobb hatótáv, pontosabban tényleg megér-e modelltől függően akár 2-3 milló forintot a long range változat, ami ad mondjuk +100-150 km hatótávot. Mert az (új) modellek nézegetése közben azt vettem észre, hogy a legtöbb esetben a nagyobb kapacitás nem jelent gyorsabb töltést. Tehát jól hangzik a nagy hatótáv, de akkor arányosan annyival több ideig is tart tölteni, tehát adott távolságot pont ugyanannyi töltési idővel lehet megtenni, tök mindegy, hogy sima vagy long range változat. De mondom a konkrét példát:
    - Ha városi használatról van szó és otthon tud tölteni az ember, akkor a hatótáv kb. alig számít. Hiszen tök mindegy, hogy 200 km-t tud megtenni az autó vagy 300-at, úgy se lesz kihasználva és esténként otthon vissza lehet tölteni. Így erre a használatra kb. pénzkidobás milliókat fizetni egy nagyobb akksis változatért. Sőt, valójában a kis akku a kisebb súly miatt még kicsit jobb fogyasztást is jelent.
    - Ha tényleg hosszú útról van szó, akkor meg azért nem teljesen egyértelmű a long range előnye, amit fentebb írtam, hogy a hosszabb táv hosszabb töltést is jelent. Tehát ha 200 km-t tud az autó, akkor meg kell állni 200 km-enként, viszont mondjuk 50 perc visszatölteni. Ha meg 300-at tud, akkor elég 300 km-enkét megállni, de akkor 75 perc visszatölteni. Tehát tényleges előnyt (időt) nem nyer a sofőr szummában, hanem csak ritkábban kell megállni. Viszont kérdés, hogy nem éri-e meg bevállalni a gyakoribb megállást, cserébe 2-3 milliót lehet spórolni az autó árán.
    - Ahol pedig ténylegesen kijön a long range előnye, azok a közepes vagy egyszeri utak. Pl. egy Balaton körnél ez választhatja el, hogy meg tudod-e tenni töltés nélkül vagy sem.

    Tehát a kérdés, hogy nektek mi a véleményetek, gyakorlatból szerzett tapasztalatok, hogy tényleg megér-e jelentős felárat a long range változat.

  • Mauzes

    őstag

    válasz biker #9410 üzenetére

    Nincs tapasztalatom, azért kérdezek, és minden véleményt szívesen veszek, a tiéd is hasznos volt. Talán nem is érdemes a benzines-elektromos idő különbségbe ennyire belemenni, mert nem ez a lényeg. De egyáltalán nem kamu az 5 perc, nagyon kis odafigyeléssel ez teljesíthető (persze autó függő is).

    Az én saját példámat vettem alapul, ami lehet, hogy szerencsésebb az átlagánál, de 3-4 hetente megyek Budapestről Kisvárdára, évente sokszor megyünk Keszthelyre, Bécsbe is szoktam menni haveromhoz, stb. Minden esetben úgy néz ki, hogy indulás előtt megtankolok és a teljes utat végig nyomom tankolás nélkül. A tankolás tényleg 5 perc, utazás előtti héten egyik nap beugrom valamelyik jól bevált kerületi kútra. A kútra sem külön megyek, hiszen sokszor esik útba egy-egy kút. Nem csúcsidőt választok, a tankolásnál sosincs sor és fizetésnél is max 1 ember van előttem. Az utazás alatt sem szoktam kajálni, nemcigizek, stb. Ha pisilni muszáj, általában akkor sem kúton állok meg, és az is 3-5 perc összesen.
    Utoljára szerintem akkor voltam komolyabb sorban kúton, amikor a hatósági ár változásoknál volt egy nagy tömeghiszti, illetve tavalyelőtt nyáron, mikor Horvátországba mentünk. De mondom, lehet hogy ez enyém egy extrém "good case". Ha valaki nyáron is az M7-es autópáya kútján tankol, megáll cigizni, kajálni, stb, az egy más eset.

    Azt elismerem, hogy az elektromos példám valóban nem best case volt, hanem hideg időre. Pl. Ioniq 5 is szóba jött, néztem róla videókat. Jó időben egy ultra töltőn fel tud venni akár ~135 kwh körül stabilan. Tök jó. Aztán Handras tesztelte hideg időben, és ~50 kwh óra körül tudott tölteni. Azért elég sok ideig van hideg egy évben. Mert nem fűtötte fel az akksit. Persze van a hőszivattyús változat, ami konkrétan 4,6 millióval drágább, mint az alap...

    A te példád amúgy végül is rendben van, nem életszerűtlen. És én sem mondom, hogy nem tudja kitölteni az ember a töltési időt. De akkor is az van ha tele indulsz, akkor is bele kell majd tölteni 300-350 km-nyi naftát. Az egy 22,5 kwh fogyasztással az általad írt 80 kwh töltéssel is kb. 1 óra. És ha valaki nem shoppingol vagy kajál az úton, akkor talán kevésbé jó érzés a várakozás.

    Arról nem is beszélve, hogy a Dunától kelere amúgy hány ultra töltő van? Én nem sokat találtam, 95%-ban max 50 kwh lehet a töltést.

    Ja és ami még szerintem elég gyenge egyelőre (talán a verseny hiánya miatt), hogy a szolgáltatók nagyon durván felárazták a töltést. Biztos ki lehet jönni jobban, erre is szívesen veszek tippeket, de azért csomóan 300 ft/kwh áron adják a DC töltést. Ez a lakossági támogatott ár 8-szorosa és a nem támogatott 4-szerese. Ilyen áron már jóval-jóval egy benzines fogyasztás felé jönnek ki a komparatív költségek.

  • Mauzes

    őstag

    válasz cOxeR #9405 üzenetére

    mondjuk az éves pályamatricát megfogod… - ezt hogy érted? Én Csehországra találtam, hogy ingyenessé tették elektromosnak, itthon nem.

    madgie: én is Kisvárdára szoktam járkálni szülőkhöz. :) Családi fő autónak én biztosan nem tudnék elképzelni elektromost, és nem csak mert nem is nagyon van olyan, ahová 3 gyerekkel és gyerereüléssel beférünk, hanem a hatótáv és töltési limitáció miatt.

    Viszont mivel második autóról van most szó, ezért gondolkodom azon is, hogy megér-e 2 milliós felárat egy "long range". Pl. EX30-nál +2,3 misibe kerülne és kizárólag nagyobb kapacitást ad ezért, átlagos (tél-nyár átlaga) 280 km helyett 365 km, azaz +85 km. Nyilván vannak olyan modellek, ahol a nagyobb kapacitású modell már lóerőben és dinamikában is többet ad, ott nyilván jobban megéri szerintem. Pl. az 58 kwh Kia EV6 csak 170 lóerős és tesztek alapján olyan éppen elég, de nem igazán erős. A 77 kwh verzió pedig 228 LE és dinamikusabb. Vagy ugyanilyen a korábbi Q4 e-tron, ahol az alapmodell kis akksi és 170 LE, az eggyel drágább verzió pedig már nagyobb akksi és 204 LE.

    MÁS: talán rossz topik, de a plug-in hibridekről mik itt a vélemények mint EV alternatíva? Egyrészt persze egyesítik a belsőégésű és elektromos hátrányait olyan szempontból, hogy a belsőégésű változat cipel egy plusz akksi súlyt, illetve ugyanúgy meg kell a belsőégésű szervizeket, meghibásodá javításokat is csinálni rendszeresen. De a másik oldalról meg egyesíti az előnyöket is, mert városi (nem agglo) használatra pont ugyanannyira tud 100% elektromos üzemet, mint egy drágább EV, viszont a ritkább hosszú távokra meg megússza a töltések és hatótáv paráit.

    [ Szerkesztve ]

  • Mauzes

    őstag

    válasz gorbep #9415 üzenetére

    Nem a pszichés parára gondoltam, hanem hogy egy Budapest-Kisvárda körnél 2x kell tölteni, összesen kb. 1 óra 40 percet. De nem írom le újra, mert még flame-et indítok. :)

    biker: én nem vagyok petrol-head meg száguldozós, de valamennyire értem, miről beszél, aki ilyet ír. Az EV-knél - amiből eleinte sokat teszteltek, pl. Tesla, erős Audi, BMW, ilyen-olyan GT-k - pont az lett megszokva, hogy meglepően nagyot lép. Ahhoz képest egy 2+ tonnás crossover 170 LE-vel és 350 Nm-rel meg 8,5-ös 0-100-zal (ezt tudja a kisebbik EV6) már nem adja ezt az érzést. És mindeközben 20 millióba kerül. Tehát ennek kontextusában értendő szerintem, hogy "éppen elég". És nyilván nem városban, hanem nagy sebességű előzésnél jön ez elő.

    [ Szerkesztve ]

  • Mauzes

    őstag

    válasz ratkaics #9423 üzenetére

    Nem lehet, adásvételit kell csatolni a kérelemhez. Ez két okból nem jó, egyrészt 1 év múlva már nem lesz keret, így nem fogod tudni kihasználni, másrészt meg nem szerencsés a pályázónak, hogy már akkor meg kell kötni az adásvételit, amikor még azt sem tudod, hogy megkapod-e.

  • Mauzes

    őstag

    válasz gorbep #9420 üzenetére

    Köszi, nagyon hasznos a konklúziód (nem). Pont hogy a tapasztaltabb EV használóktól próbáltam use case-eket, érveket, tanácsokat kérni.

    Amit írsz a máshol töltésről, na nekem pont ez volt az alapfeltevésem korábban (nem különösebben belegondolva), hogy szinte bárhová megyek, ismerős, rokon, akkor ott úgy is tudom majd tölteni az autót. Ez nagyon megkönnyítené az útvonaltervezést és a töltési időket.

    Viszont pont ide is kapcsolódva tettem fel kérdést az otthoni töltésről, és a kapott válaszok alapján azért nem annyira triviális, azaz hordozhat kockázatokat. Mindenképp legyen jó a konnektor, legyen saját nyomvonal, legyenek jók a vezetékek, legyen elég áram, stb. Mert előfordulhat, hogy jobb esetben csak lever a biztosíték, rosszabb esetben leolvadhat a konnektor, legrosszabb esetben kigyulladhat. Na most ezek tudatában nem biztos, hogy nagyon felelősségteljes idegen ingatlanokban töltést kérnem. Legalább is nekem ez lett a konklúzióm, hogy úgy orrekt, ha ezen kívül oldom meg.

    WiZARD: ez mi ez applikáció, amiről a screenshotokat teszed be? Ez a legutóbbi, meg volt nemrégen egy útvonaltervező.

    Egyébként tök érdekes, hogy mennyit számít a domborzati különbség (esetleg szél is), hogy visszafelé gyorsabban hajtva is számottevően alacsonybab volt a fogyasztásod. Erről az jutott eszembe, hogy csomóan azzal próbálják bizonyítani, hogy a Molnál rossz minőségű az üzemanyag, hogy itthon tankolva többet fogyaszt az autó Ausztria felé, mint kinti tankolás után a hazafelé úton.

  • Mauzes

    őstag

    válasz Andras6800 #9452 üzenetére

    Én is akartam írni, hogy szerintem az EV értékcsökkenésben két extra dolog játszik szerepet, ami miatt nagyobb mértékű az écs:
    - az egyik, amit írtál, hogy a használt akkutól van egy alapvető para, hogy már biztos leromlott. De szerintem ez a kisebb hatás
    - a fontosabb szerintem, hogy az akku technológia iszonyat ütemben fejlődik. Mind a kapacitás, mind a töltési idő 2 évente nagyot lép előre, így egy 4-5 éves EV már szinte "elavult", és ez a pszichés érzés meglesz a vevőkör nagy részében (hiszen az ár mellett pont a hatótáv para és töltési idő a legnagyobb gátja jelenleg az EV vételnek, hát akkor nehogy már elavult technológiát vegyen - mondja a user).

    ICE esetén ilyen fejlődés miatti avulás szinte nincs, vagy csak sokkal hosszabb távon.

  • Mauzes

    őstag

    válasz FIREBLADE78 #9456 üzenetére

    Vég nélkül lamentálni nyilván értelmetlen, de aki ezen egyáltalán nem ragódik (értsd, alaposan átgondolja), az vagy nagyon gazdag vagy pedig felelőtlen.

  • Mauzes

    őstag

    válasz WiZARD #9455 üzenetére

    Nem vagyok szakértő, de kívülről úgy tűnik, hogy van azért. Ha az EV kínálat átlagát/mediánját nézed, szerintem akkor mind a kapacitás, mind a töltési sebesség szépen lépeget felfelé. Ezzel párhuzamosan a töltőhálózat is fejlődik (mondjuk egyre drágábban adják az áramot, főleg DC-n).

    MÁS: egy mini piaci körkép, hátha hasznos másnak is. Voltam pár márkakereskedésben körbeérdeklődni.

    Volvo:
    - EX30 iránt érdeklődtem. Tudom, hogy új modell, de konkrétan nincs az országban egy darab bemutató autó sem, szóval még megnézni sem lehet.
    - Bevezető akció keretében olyan 600k-1M kedvezményt adnak rá, állítólag később ez nem lesz.
    - XC40 Recharge-ot tudtam megnézni, az olyan ~3 millióval drágább, mint az EX30. Nekem nagyon otthonosnak tűnt, olyan nappalisan minőségi. Ülése kényelmesnek tűnt, 190 centimmel elöl-hátul rendesen elférek.
    - C40 Recharge tesztvezetés is elég meggyőző volt, minőségi érzete van az autózásnak vele, halk, kényelmes, jó érzés. Persze a csúcs kivitelű Twin motorost lehetett kipróbálni, nehogy a user lássa az olcsóbb verziót. Ez a Twin 408 LE és 670 Nm, teljesen elmebeteg gyorsulást tud, abszolút felesleges és veszélyes szerintem.

    Hyundai:
    - Itt elég komoly csökkentett árak vannak Ioniq 5-re és 6-ra is. Ezt a két autót ki is tudtam próbálni.
    - Az Ioniq 5 nagyon tágas, kb. egy 5 méteres SUV érzetét adja, tényleg durva. És eközben a külső méret nem túl nagy. Kívülről nekem nagyon bejön az autó, belülről olyan so-so. A magas felszereltségben mondjuk már egész korrekt a bőr kárpittal, az ülés is viszonylag jónak tűnt. A display-ek és kezelőfelületek kicsit furcsának tűntek, de azért gyorsan megszokható.
    - Ami fura, hogy nincs közékopkonzol, így a lábamat nem tudtam jobbra támasztani, pedig 20 éve úgy vezetek, hogy a konzolnak neki van támasztva. (De lehet én vagyok fura ilyen szempontból. Ti amúgy hogyan vezettek, megtámasztott lábbal vagy "tartva"?)
    - Az Ioniq 6 kb. hasonló áron elhozható. A fő különbség, hogy azonos árban az 5-ös jobban felszerelt tud lenni a szokásos extrákkal és minőségi anyagokkal (pl. bőr kárpit, HUD, hifi), a 6-os viszont technológiai és biztonsági extrákban erősebb (pl. hőszivattyú, fejlettebb vezetéstámogató). Viszont a 6-osból rendelhető kis akkus is (5-ösből nem), amivel bőven ezt lehet a legolcsóbban elhozni a kettő közül
    - Mérete elöl jó, hátul viszont szűkös, 190 centivel érte a fejem a tetőt, ha egyenesen ültem. Mivel jóval laposabb, elöl is kicsit bunkerszerűbb érzés, kevésbé lehet kilátni, a visszapillantó sziget elég jelentős területet kitakart számomra úgy is, hogy az ülés a legalacsonyabbra volt állítva.
    - Belső minősége hasonló, mint az 5-ös, talán nagyon kicsit harmonikusabb, de azét vannak fura részletek benne, pl. a tükörkamerás kijelző hajlított műanyag helye van minden modellverzióban.
    - Próbaút alapján mindkettő tetszett, de a 6-os egy kicsit összeszedettebben megy, a vezetési érzet alapján és a remek hatékonyság alapján is tutira ezt választanám. Pedig az 5-ös jobban tetszik külsőleg. Viszont van két nagy baja: az egyik amit említettem, hogy a kilátás nem valami jó egy magas ember számára (tükörsziget), a másik pedig, hogy nagyon durván idegesítő biztonsági figyelmezetések vannak benne. Akkor is sípol, ha túlléped a sebességet, de még akkor is, ha megváltozik a sebességlimit. WTF? Az értékesítő szerint ez alapbeállítás az újabb modellekben az EU-s biztonsági előírások miatt és hogy egyáltalán nem lehet kikapcsolni. Netes írások alapján talán mégis ki lehet, de nem állandóra, hanem minden egyes beindításnál a menüből kitúrva lehet megtenni. Ez a két dolog együtt számomra deal-breaker.

    Kia:
    - Itt EV6 iránt érdeklődtem és nagyon meglepődtem. Konkrétan semmi kedvezményt nem adnak, kivéve egy kicsit ha van már Kia a flottában. Így minden modellváltozat kb. 4 (!) millióval kerül többe, mint az Ioniq 5. Ez nagyon extrém különbség szerintem.
    - Cserébe még konfigurálni sem lehet, mivel modellév váltás várható pár hónapon belül, úgyhogy csak a készlet rendelhető.

    Úgyhogy most nagyon az EX30 és Ioniq 5 között gondolkodom, amik szerintem jó ár/érték arányban vannak az állami támogatással. Viszont a támogatást nem lehet biztosra venni, és anélkül már nehezen tudnám indokolni az EV vételt jelen körülmények között, úgyhogy egy használt de újszerű Mazda 6 kategóriájú autó is a gondolkodás tárgya, kb. féláron.

    EX30 előnyök:
    - mérete ideálisabb városba
    - Volvo márka és minőség (a Volvo-s külső/belső nekem valahogy már régóta ad valami pluszt)
    - hőszivattyú
    - kisebb méret és súly miatt, illetve erősebb motor miatt - a tesztek alapján - nagyon agilis és élvezetes vezetni
    - a fentiek miatt nagyobb a hatékonysága, jobb a fogyasztása
    - Pilot Assist tök jól működik és városban is használható (a Hyundai-ban a rendes vezetőasszisztens csak autópályán működik, városban nem)
    - olcsóbb kb. 2 millióval

    Ioniq 5 előnyök:
    - tágas, akár családi autónak is jó lenne (de sajnos nem nekem, 3 gyereküléssel esélyelen)
    - ha úgy adódik, ezzel akár 4-5 felnőttel is el lehet menni hosszabb utakra csomagokkal, az EX30 korlázotott ilyen tekintetben
    - a létező műszerfal és sok kapcsoló miatt sokkal hagyományosabb autószerű érzetet és praktikumot ad, míg az EX30 Tesla-szerű megoldása valószínűleg komoly megszokást igényel és mindent a menüből kell előtúrni
    - nagyobb hatótáv a nagyobb akksi miatt (habár többet fogyaszt, így ugyanakkora távolsághoz többet kell tölteni)
    - ha ideálisak a körülmények, akkor gyorsabban tölt (viszont ha nem ideális, akkor meg lassabban)
    - ezt már láttam élőben és vezettem, az EX30-at nem :)

    [ Szerkesztve ]

  • Mauzes

    őstag

    válasz WiZARD #9492 üzenetére

    De miért olyan furcsa, hogy én nem kizárólag a csúcs kategóriáról beszélek? Az EV vásárlók 90%-a ha vesz autót most vs. 4 éve, akkor azt látja, hogy fejlődött a kapacitás és töltés. Ennyit állítottam.

    Az EX30 egy kívülről Golf méretű autó, nagyon nem Smart. Ugyan nem láttam élőben, de többen mondták már az első üléssor konkrétan tágasabb/szellősebb, mint az XC40-ben, mivel kevesebb dolog ölel körül. Ahol valóban szűkebb, az a hátsó sor és a csomagtér.

    Néztem M3 HL-t is az ára miatt, de a szenzorok hiánya és az index gomb nekem nem volt elfogadható. Az Y meg csak most lett olcsóbb, korábban szóba sem jöhetett, a méretre sincs szükségem.

    Amúgy valamiért nekem nem annyira tetszenek a Teslák, kis részben kívül, inkább belül, és ugyan próba nélkül nem akarok véleményt formálni, de mások szerint relatíve a menetkomfort és összeszerelési minőség azért nincs a topon. Az M3 HL-t pont azért néztem, mert elvileg nagyot fejlődött ebben, de a kizáró tényezők miatt elvetettem.

    Azt teljesen adom én is, hogy nagyon jó a hajtáslánc és hatékonyság. Csak szerintem egy drága autónál már nem csak ez a lényeg.

    [ Szerkesztve ]

  • Mauzes

    őstag

    válasz FIREBLADE78 #9516 üzenetére

    Jó, hát az ár az maradjon, csak az értékesítők adjanak el többet. ;]

  • Mauzes

    őstag

    válasz Noukoum #9582 üzenetére

    De amúgy mitől ne tudnának jelentős sikerrel betörni a kínai gyártók az európai piacra? Szerintem a jelenkori folyamatok, amelyben az új autó árak és az autózás iszonyat mértékben megdrágult és ez hosszú távon folytatódik, és ezzel párhuzamosan az alsó-középosztály széles rétegei egyre inkább szorulnak ki a meglévő gyártók kínálatából. Ez a réteg akar autót, és ha a kínaiak adják meg olcsón, akkor sokan (nem mindenki, de nagyon sokan) ezt fogják megvenni.

  • Mauzes

    őstag

    válasz Balázzs #9571 üzenetére

    Ez érdekelne, mondjatok már kérlek Casco árakat EV-kre, típussal együtt. Pl. most a pályázat kapcsán milyen jól hangzik, hogy olcsóbb az autó, de aztán jön a meglepődés, hogy a 18-20 milliós vételárú autóra "kell" majd a Casco-t fizetni.

  • Mauzes

    őstag

    válasz Andras6800 #9621 üzenetére

    Szerintem a legjobb megoldás, ha nem veszel külön felnit, de szettet igen. Persze ehhez az kell, hogy profi rakja fel, de centrírozni amúgy is érdemes, szóval úgy már nem túl sok extra.

  • Mauzes

    őstag

    válasz Vesa #9631 üzenetére

    Mondjuk gondolom a bajuszkapcsolót sem azért hagyták el, hogy valami még "bonyolultabbat" csináljanak helyett. Mondjuk ezzel együtt is az index gomb csak a második legnagyobb baja szerintem az autónak, nyerő helyen a parkolószenzorok lespórolása (legalább is Budapestről nézve), miközben a Vision a videók alapján alkalmatlan ennek pótlására.

  • Mauzes

    őstag

    Kérhetek véleményt, hogy ti mit tartotok a legfontosabb felszereltségi szempontnak egy elektromos autónál? Pl. ha mondjuk egy használt 3 évest kellene kiválasztani az adott kínálatból, akkor mi lenne kizáró kritérium.

    Azon gondolkodom, hogy van-e olyan feláras tétel, ami nekem talán nem olyan fontos, de évek múlva eladhatatlan lesz nélküle. Kifejezetten arra vonatkozóan, ami EV hatótáv specifikus lehet, pl:
    - legyen long range vs. standard
    - legyen benne hőszivattyú
    - legyen fűthető ülés/kormány

    Vagy pedig ezek továbbra is másodlagosak, és a normál autós szempontok jobban érvényesülnek:
    - futott km
    - van-e benne elég extra
    - dizájn (szín/felni, stb.)

    Mod: félreértés ne essék, értem, hogy minden feláras dolognak van használati előnye is, tehát nem kidobott pénz. Ettől függetlenül lehetnek prioritások, pl egy 500k-s hőszivattyú helyett értelmesebb lehet +1m-ért long range, stb.

    [ Szerkesztve ]

  • Mauzes

    őstag

    válasz WiZARD #9650 üzenetére

    Érdekes, hogy már ketten is a hőszivattyút írtátok, biztos igaz, de nekem még nem teljesen egyértelmű, ez miért annyira előnyös. Legfőképpen azért nem értem, mert ez egy olyan extra, aminek szinte csak hideg időben, azaz az év kis részében van érdemi előnye, meg esetleg nagy melegben egy kicsi. Egy nagyobb akkunak viszont egész évben ugyanolyan arányú hatótáv előnye van (persze azt értem, hogy a hőszivattyú nem önmagában hatótávot, hanem hatékonyságot növel).

    Ráadásul még télen sem az van, hogy hőszivattyúval nincs hatótáv veszteség, hanem csak kisebb, mint hőszivattyú nélkül. Próbáltam adatokat tartalmazó teszteket keresni, és ez alapján oylasmiket látok, hogy mondjuk egy hőszivattyú nélküli modell (pl. Cupra Born) a nyári hatótávjához képest 20%-ot veszít télen, míg ugyanezen a teszten a Tesla Y LR 10%-ot veszített. Vagy összevetettek 0 fok körüli időben egy hőszivattyús és nélküli ID.3-at, előbbi kb 7%-kal fogyasztott kevesebb áramot.

    Ehhez képest normál időben, az év nagy részében, még jóval kevesebb hatékonyság előnye lehet.

    De mondok egy példát, adott modellnél a hőszivattyú felára közel 500k, és ez télen mondjuk ad +10-15% hatótávot, egyébként meg mennyit, +5%-ot? A +30%-os akku felára meg 1,4M, és ez mindig ad kb +30% hatótávot.

    És értem azt, hogy a nagyobb akku igény kérdése is lehet, de egyrészt szerintem ez nem teljesen olyan, mint ICE esetén, hisz ott a nagyobb motor a felárért cserébe nem csak nagyobb teljesítményt ad, hanem emellett többet fogyaszt, egyre komplexebb, drágább szervizelni, stb. Így a user nem csak előnyt kap a pénzért, így persze hogy könnyen mondja, hogy nincs igény a nagyobb teljesítményre. De EV esetén a nagyobb hatótávra szerintem senki nem mondja, hogy van használati hátránya, max nem éri meg a felárat. Viszont ilyen helyzetben megint csak ugyanez lesz az előny-felár mérlegelési kérdés, amit fentebb írtam. Tegyük fel a használt piacon 50% écs-jű EV-t néz valaki, akkor azt fogja látni, hogy van az alapmodell x Ft-ért, a hőszivattyús kb. 250k-val kerül többe, a nagyobb akkus meg kb. 700k-val.

    De simán lehet, hogy nem veszek figyelembe egyéb fontos szempontokat, kérlek javítsatok ki. Egyelőre nincs elektromosom, remélem idén lesz.

  • Mauzes

    őstag

    válasz Tiédetis #9653 üzenetére

    De ezt egy 5-10 perces előfűtés nem oldja meg? Otthoni töltőn 100 Ft (sincs) és nem vesztesz vele hatótávot sem.

  • Mauzes

    őstag

    válasz biga #9655 üzenetére

    Tiszta sor, magamnak veszek, csak a tájékozódás miatt kérdeztem rá, főleg mert a hőszivattyú téma nem teljesen egyértelmű nekem.

  • Mauzes

    őstag

    Ha valaki EX30-ban gondolkodik, minél hamarabb menjen el megnézni élőben, mielőtt nagyon beleéli magát a konfigurálásba. Én elszöszöltem vele, mert eddig nem volt autó az országban, és a tesztek alapján úgy tűnt, meg fog felelni még a relatív kis mérete is. Élőben sajnos ez nem igazolódott be.

    Igaz, hogy 190 cm vagyok és nem fogok magam mögött ülni, de tényleg nagyon szűkös hátul. Az autó csak 3 centivel rövidebb, mint az ID.3, de kb. 20 centinek érződik. Míg utóbbiban teljesen vállalható módon elférek, az EX30-ba be sem tudok ülni. A csomagtartó is érezhetően kisebb.

    Mondjuk ha valaki egyedül vagy 2 felnőtt használja, arra teljesen kényelmes elöl.

    Amúgy külsőleg nagyon jól néz ki szerintem. Belül már inkább so-so, "szokni kell".

  • Mauzes

    őstag

    válasz Bikkrom #9699 üzenetére

    De az miért szempont, hogy 4 vagy 5 személyes? 3 gyerekükést így se, úgy se fogsz tudni berakni. Sőt kettő ülés közé egy felnőtt sem fér be egyik autóban sem a kettő közül.

  • Mauzes

    őstag

    válasz Bikkrom #9705 üzenetére

    Nem akarok hülyeséget mondani, mert nem minden autó hátsó részét ismerem. Meg gyereküléstől is függ. Ha ez fontos szempont, mindenképp próbáld ki gyerekülésekkel. Én úgy tapasztaltam, hogy az isofixes ülésekkel szinte lehetetlen. De ha nem isofixes (és akkor van pici mozgási toleranciája az üléseknek), akkor is necces lehet, mert sok autónak fotelszerűek a külső ülései és beljebb vannak az ajtótól. Én így jártam, pl. a B8 Passatomban nem fért el 2 ülés és egy felnőtt, csak szenvedve. A régebbi Mazda 6-ban elfért, de éppenhogy és nem volt nagy élmény.

    Meg még annyi, hogy ha az asszony ül hátul, akkor valamelyik kisgyereket kell előre ültetni, ami alapból veszélyesebb, ráadásul a légzsákot előre néző ülés esetén is ki kell kapcsolni, mert egy gyerek megsérül tőle.

    Amúgy nem akarok okoskodni, de én a helyedben nem foglalkoznék most azzal, hogy mi lesz majd a bizonytalan jövőben, ha évek múlva esetleg megszületik egy új gyerek. Legfeljebb lecseréled majd akkor az autót. Szerintem olcsóbban tudsz majd EV-t venni, mint ma.

  • Mauzes

    őstag

    válasz Vesa #9715 üzenetére

    Nekem ami nagyon tetszett az XC40 szoftverben, hogy natív Google rendszer, Maps és Waze is használható rajta bármiféle tükrözés nélkül. Emellett pedig a voice control is jól működik, kb mindent be tudsz állítani rajta, egy pillanatra sem kell odanézni. Ja és a Pilot Assist elég jól működik még városban is.
    Belül pedig az tetszett, hogy "normál autós", nem kiugróan de elég jó minőség, otthonos Volvo hangulat. A menetkomfort minőségi és halk. Mondjuk e-tronnal még nem tudtam összevetni.

    A fogyasztása nem a legjobb, ezt én is nézegettem. Gondolom az extended range-re mondta az értékesítő az adatokat, nem a simára. De sajnos az extended sem megy el autópályán 380-at, 130-nál olyan 25 kwh/100km a fogyasztás (79 kwh az akksi). Városban 20 alá simán bevihető.

    Én Ioniq 5-tel vetettem össze, ami árban közel van és sok mindenben fejlettebb, mint az XC40, jobb fogyasztással. De a Volvo sokkal jobb érzetet kelt, mikor benne ülök, így azt választanám. Közben viszont most Cupra Born az esélyes, mert olyan 3-4 millióval olcsóbb nagyjából azonos konfiggal, és nekem az is elég méretben, tudásban (fogyasztásban pedig sokkal jobb).

    [ Szerkesztve ]

  • Mauzes

    őstag

    válasz FIREBLADE78 #9731 üzenetére

    Hyundai, Volvo, Cupra, VW, Audi. Tesla milliókkal csökkentett több körben, szerintem az elég akció.

  • Mauzes

    őstag

    válasz Vesa #9757 üzenetére

    Az Ioniq 5 tényleg egy kicsit fura jószág. Én nem is azt mondanám, hogy gyér, mert a bőrös Style kivitel már nem rossz, de valahogy furcsa a beltér. Mellette viszont sok dologban tök modern, és csendes, komfortos, jól megy, nem rosszul fogyaszt.

    Amúgy a 6-os szerintem most nem túlzottan drágább. Kb. másfél misi többlet abból a bőrös verzió, de annyiért már több extra van benne és hőszivattyú. Nekem azért esett ki, mert túl lapos, nem látok ki jól és nem férek el hátul.

    [ Szerkesztve ]

  • Mauzes

    őstag

    válasz bigdigit #9773 üzenetére

    Ezt a matekot mire alapozod? Szerintem nem jó. Ha ténylegesen megnézed a belsőégésűek értékcsökkenését azonos árkategóriában, nagyon nem lesz ennyivel kedvezőbb. Kicsit talán kedvezőbb tud lenni, de talán nem is. És a fenntartása drágább lesz.

  • Mauzes

    őstag

    válasz bigdigit #9785 üzenetére

    Oké, figyelj, én is úgy gondolom, hogy magas az EV-k értékvesztése. De
    1. Most te egy Suzukit hasonlítasz egy nagyértékű EV-hez. Ennek semmi relevanciája.
    2. Ha a Suzuki is megfelel, akkor tök jó, jobban jársz anyagilag. Csak akkor nincs értelme drága EV-n agyalni.
    3. Azért az, hogy drágábban adsz el használtat, mint új korában került, az csak az elmúlt évek hozadéka. Alapvetően nagyon nem ez érvényesül a piacon más időszakokban, Suzukinál sem ez volt régen és a jövőben sem ez lesz. Szóval ezt nem érdemes úgy kezelni, mint egy általános igazság és előny a belsőégésűeknél.

  • Mauzes

    őstag

    válasz FIREBLADE78 #9809 üzenetére

    Ezt akartam már én is kérdezni, hogy a nyilvános töltést hogy lehet a legjobb áron kihozni? Olyan árakat látok, hogy autópálya mellett 300 ft, városban 170-200 egy kwh. Azért ezek elég brutál "fogyasztásra" jönnek ki üzemanyag egyenértékben.

  • Mauzes

    őstag

    válasz FIREBLADE78 #9830 üzenetére

    Mikor vetted, és ez valami egyedi kedvezmény volt? Én az i4-et már kilőttem az ára miatt, de 7 misivel simán jó lenne. :)

  • Mauzes

    őstag

    válasz Semin #9850 üzenetére

    De azt vágjátok, hogy jelenleg a piaci ár kb. annyi, mint 2021 májusban?

  • Mauzes

    őstag

    válasz P00By #9859 üzenetére

    A Kona teljesen jónak tűnik erre, bár nem derült ki, hogy a Corolla sima vagy kombi (csomagtartó miatt). Szerinem azzal külön autót sem kellene bérelni. A bérlés évente párszor pár napra azért húzós tud lenni, meg nem is kényelmes.

  • Mauzes

    őstag

    Guys, tudnátok nekem mondani biztosítási díjakat, amiket újabb EV-kre fizettek? Én kaptam ajánlatot alkusztól, és tudtam, hogy nem lesz olcsó, de ez azért magasabb, mint amire számítottam.

    A Casco+kötelező együtt A0-ról indulva:
    - Cupra Born 62 kw (kb. 16-17 mFt), 100k önrésszel 670k/év
    - 200k önrésszel 590k/év
    - Volvo XC40 82 kw (kb. 19-20 mFt), 100k önrésszel 930k/év
    - 200k önrésszel 815k/év

    Persze tudom, akinek van majomra, de kíváncsi lennék, másnál ez hogy néz ki.

  • Mauzes

    őstag

    válasz Ezekiell #9901 üzenetére

    Ez privát vagy céges, illetve kgfb+casco együtt?

    Oké, hogy nekem céges és az elvileg drágább, de ezzel együtt sem értem, mivel mindkettő új, a MY és a Volvo XC40 mérete és ára kb egyezik, a dupla díj nem tűnik indokoltnak.

    WiZARD: emlékszel, korábban mennyi volt, pl új korában? Mert oké, hogy 2021-es az M3, de ez majdnem fele, mint amit a kisebb és olcsóbb új Cupra-ra kaptam (400 önrésszel kb 390k csak a casco).

  • Mauzes

    őstag

    válasz Ezekiell #9910 üzenetére

    Elvileg K&H-s árat mondott az alkuszom, de futok egy kört közvetlenül.

  • Mauzes

    őstag

    válasz WiZARD #9912 üzenetére

    A 400k önrész nem para kicsit? Vagy ez inkább ilyen "nagy kár ellenei védelem"? Persze tudom, hogy szinte bármi sérül, az 400 felett lesz, de így a 400k befizetésével már kevésbé marad meg a biztosítás jellege a casco-nak.

  • Mauzes

    őstag

    válasz bigdigit #9932 üzenetére

    Tényleg no offense, de már vagy 10x oda jutottál és mindenki más is a topikban, hogy neked nem jó az EV. Ezzel így miért nem vagy elégedett, és el is engedhetnéd ezt a témát, aztán majd 3-4 év esetleg érdemes újra elővenni. De most nem?

  • Mauzes

    őstag

    Guys, you are feeding the troll.
    Amúgy itt van moderátor? :) Más topikban ilyenkor már az asztalra csapnak.

  • Mauzes

    őstag

    Hogy ON legyek, négyévszakosról mit gondoltok EV esetén? Van olyan márka, ahol a standard nyári helyett lehet négyévszakost választani 70 rugóért. Vs. ha nyári marad, akkor tuti kell majd venni télit mondjuk 300-ért plusz évi 2 szerelés 40 rugó.

    Télen hegyekben ugyan nem járnék, de napi használatban is előjöhetnek különbségek, pl:
    - évente pár nap havazás
    - több nap téli latyak
    - sok nap fagyközeli/deres/nedves út
    - sok esős nap, stb

  • Mauzes

    őstag

    Na meggyőztem magam, életemben először kipróbálom a 4 évszakost. Úgy is csak második autó, síelni nem fog járni.
    Végül egy Cupra Born mellett tettem le a voksom. A támogatással jó ár/érték aránynak találom, egyedileg tudtam felextrázni, jó volt vezetni, elég hatékony, és az online vélemények is túlnyomóan pozitívak. Ha pedig nem válik be, majd 3 év múlva eladom.

  • Mauzes

    őstag

    válasz FIREBLADE78 #10066 üzenetére

    Régi konstrukció? Mert az EV vásárlók csak azévi kiadású járműveket vesznek? :-) Nem tudom, milyen szempontból lenne elavult az Ioniq 5. Vagy nem értem.

  • Mauzes

    őstag

    válasz FIREBLADE78 #10069 üzenetére

    2,5 éve voltak az első sajtóbemutatók, nekem nem tűnik réginek. De mindegy, csak azt hittem tényleg elavult valamiben és kíváncsi lettem volna, miben.

  • Mauzes

    őstag

    válasz FIREBLADE78 #10075 üzenetére

    Ez így nem annyira szofisztikált :-), de valóban, kinek mi. Van akinek az újabb BMW vesék a hányás vagy mondjuk a komplett IX kívülről.

    Ettől függetlenül nem akarom védeni az Ioniq 5-öt, tényleg nem a belső dizájn az erőssége, de ettől még nem lesz elavult, és egy nagyon kényelmes és praktikus autó szerintem. Meg hát olyan nincs, hogy egy autó kívül szép, belül szép, kényelmes, praktikus, és jó áron is van. Ezek között kell priorizálni. BMW-ből egy ekkora beltér (igaz, jó minőségben) mennyi lenne, 35 millió?

  • Mauzes

    őstag

    "Zsenális" cikk a HVG-n az elektromos pályázatról és EV költségekről. Kedvenc részem - amellett, hogy a HVG szerint a Tesla Y-ra 1,1 millió Ft a legolcsóbb Casco:

  • Mauzes

    őstag

    válasz ozzy711 #10142 üzenetére

    Nekem az a gyanúm, ohgy marginális a különbség a "vitorlázás" és a B mód között, mindkettőnek van energiaelőnye és hátránya is a másikhoz képest. Az egyéb vezetési tényezők, pl. hogy hogyan gyorsítasz, valószínűleg sokkal többet számítanak. De ezt csak tippre mondom.

  • Mauzes

    őstag

    válasz Shadowbull #10159 üzenetére

    Valami akkor is sántít, nem tiszta így a sztori. Miért kellene attól megsemmisíteni, hogy esetleg nem kerülhet forgalomba adott országban? Akkor a tulaj csináljon vele, amit akar, adja el vissza Kínába, de szerintem nem kötelezhetik a saját tulajdonának megsemmisítésére (ez nem drog vagy hamisított áru).

Új hozzászólás Aktív témák