Steve Jobs szerint értelmetlen a zenék másolásvédelme


Steve Jobs, az Apple elnöke tegnap közzétett nyílt levelében (Thoughts on Music) arra hívta fel a négy legnagyobb zenei kiadót (akik együtt a világon bejegyzett zenei szerzői jogok több mint 70 százaléka felett rendelkeznek), hogy az online árusított dalokat ezek után másolásvédelmi szoftver nélkül kínálják, s ezáltal tegyék lehetővé a többféle eszközön való lejátszást.

Jobs úgy véli, haszontalan a jelenlegi gyakorlat, hiszen míg a forgalom 90 százalékát kitevő CD-n árult zenék esetében nem alkalmazzák az úgynevezett digitális jogkezelési rendszert (DRM), addig a maradék 10 százalékot kitevő online módon letölthető zenék esetében pedig igen. Az Apple vezetője szerint a DRM megszüntetése vélhetően a zenei ipar és kereskedelem fellendülését eredményezné.

Az Apple iTunes Music Store jelenleg a világ legnagyobb online zenekereskedése, 2003-as indulása óta körülbelül kétmilliárd dalt töltöttek le az oldalról, s ezzel az Egyesült Államokban a digitális zenék piacán 70 százalékos részesedéssel gyakorlatilag egyeduralkodó. De – ahogy már többször is beszámoltunk róla –, az Apple az iTunes miatt folyamatos támadásoknak van kitéve Európában, és a skandinávok által létrehozott fogyasztóvédelmi csoport vezetője nemrég októberig adott határidőt az amerikaiaknak, hogy találjanak megoldást arra a problémára, mely szerint az iTunesról letöltött zenéket csak az Apple iPod zenelejátszóin lehet meghallgatni. Jobs természetesen kitért erre az ügyre is levelében, s azt írta, hogy szeretné, ha az európaiakban felgyülemlett energia most már a kiadókra áramlana, hogy másolásvédelem nélkül árusítsák zenéiket.


A céget ért vádak alapja az, hogy a dalok másolását a cég saját fejlesztésű FairPlay szoftvere akadályozza meg, s ez okozza azt is, hogy a megvásárolt zenéket csak az iPodokon lehet lejátszani. Levelében Jobs kifejti, hogy a DRM alkalmazását a kiadók várják el cégétől. A sok fejfájást okozó helyzet megoldására megemlíti annak a lehetőségét is, hogy az egységesség kedvéért az ő FairPlay szoftverüket esetleg lehetne licencelni is, ám ezt a megoldást ő személy szerint nem támogatná, többek között azért, mert – mint írja – ez sem biztosítaná hosszú ideig a másolásvédelmet: „…a DRM nem tölti be funkcióját, és soha nem is lesz képes gátat szabni a zenei kalózkodásnak”. A fogyasztók érdeke viszont az, hogy a jelenlegi helyzet megszűnjön, s az összes online módon vásárolt zene bármely lejátszón képes legyen megszólalni. Az Apple-vezér becslése szerint az iPodokon tárolt és lejátszott zenéknek mindössze 3 százaléka származik az iTunesról, tehát csakis ezek vannak másolásvédelemmel ellátva, hiszen a felhasználók máshonnan szerzik meg kedvenc dalaikat – az internet mellett például azokról a CD-kről, amelyeken tavaly összesen 20 milliárd zeneszámot vásároltak meg, s ezek egyike sem volt DRM-mel védve.

Steve Jobs, a felelőtlen

A Reuters tudósítói bizalmas forrásokból úgy értesültek, hogy Steve Jobs március elejére egyeztetésre hívta a négy nagy zenei kiadót – a Vivendi tulajdonában lévő Universal Music Groupot, a Sony BMG-t, az EMI Groupot és a Warner Music Groupot – hogy tisztázzák a iTunes és a fenti cégek viszonyát és jövőbeni együttműködési lehetőségeiket.

A szakértők kétkedve fogadták a nyílt levelet, hiszen – egy tekintélyes elemző, Mike McGuire, a Gartner munkatársa szerint – épp a DRM alkalmazásában rejlett az iTunes és az iPod hegemóniájának kulcsa, emellett e rendszer alkalmazása biztosítja az előadókat, hogy a zenék piaci útját követni tudják, így kevésbé vannak kiszolgáltatva a kiadóknak. Többen nyilatkoztak úgy, hogy Steve Jobs így próbál az európai nyomás alól kiszabadulni, s igyekszik a felelősséget áthárítani a kiadókra, emellett a „felhasználóbarát Apple” imázsának fényezésével valójában reklámkampányt folytat.

A vezető kiadók még nem kommentálták érdemben a javaslatot, ugyanakkor az amerikai kiadói szövetség, a RIAA (Recording Industry Association of America) az Apple DRM-jének licencelését kifejezetten üdvös megoldásnak tartaná – a másolásvédelem teljes megszüntetésére tett javaslatról nem nyilatkoztak. Más szakértők szerint a közeljövőben biztosan lehetetlenség DRM nélkül árusítani a zenéket. Jason Reindorp, a Microsoft Zune lejátszójának marketingigazgatója szerint nagyfokú felelőtlenség a másolásvédelem megszüntetését javasolni, mert a DRM számtalan működőképes üzleti modell alapja. Egy, a Reutersnek névtelenül nyilatkozó kiadói vezető pedig úgy vélekedett, hogy Jobs ötlete teljes képtelenség, hiszen a digitális tartalomszolgáltatói iparban mindenki védi a tartalmakat.

Mindenesetre, Steve Jobs levelét megírta…

  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Azóta történt

Előzmények