Új hozzászólás Aktív témák

  • TigerCat

    nagyúr

    válasz #71562240 #45349 üzenetére

    Huha. Ez kiváló, részletes oktatóanyag volt, nagyon szépen köszönöm!
    Kicsit még olvasgatom, értelemezem a leírtakat, utánajárok a javasolt termékeknek és ha legközelebb Bp-en járok, meghallgatom. Le is mentem, ne kelljen keresgetnem...

    :-)

    ♛ Kanapékirály Bútor és Kanapé Webáruház »»» https://kanapekiraly.hu

  • #56474624

    törölt tag

    válasz cekkk #45346 üzenetére

    A Mammutban lévő "MM" (azt hiszem ott Saturn néven fut) talán még mindig bővebb/jobb kínálattal rendelkezik, mint a többi. Persze azért az sem hifi bolt. :)

  • andorra

    őstag

    válasz Warter #45353 üzenetére

    Német nyelvterületen még van, de a legtávolabbi az kétségtelen amerikai lehet a nevéből is következően: SaturnUS.

  • cekkk

    veterán

    válasz andorra #45354 üzenetére

    a Metrohoz tartozik mind a MM mind a Saturn, csak itthon konkurenciát csináltak egymásnak és nem bírta eltartani a piac.

  • andorra

    őstag

    válasz cekkk #45357 üzenetére

    Itt sem azt olvasom, hogy egymás konkurenciái lettek volna és ez generálta volna az egyesítést, inkább egy üzletstratégiai próbálkozásról van szó.

  • cekkk

    veterán

    válasz andorra #45358 üzenetére

    Én a debreceni helyzetet ismerem, az ottani egyik főnök mondta nekem, hogy jelentősen visszaesett a forgalom mind a MM mind a Saturnnál mind a kettőnél fizetni kellett a 10+ milliós bérleti díjat a formalom megoszlott a kettő között (ez már konkurencia), és nem bírta el a város vásároló ereje a két boltot. Meg mondjuk a Saturnosok sokszor rosszul is gazdálkodtak a készletekkel, amire szükség volt az nem volt, ami meg a kutyának nem kellett az meg halomba állt.

  • Receptor

    csendes tag

    Sziasztok!
    Próbáltam sokat olvasni mielőtt tanácsot kérnék tőletek, de elég kezdő vagyok ezen a téren, úgyhogy kérem segítségetek egy kis iránymutatás céljából. :R

    Szeretnék építeni egy sztereó rendszert a szobámba, használt cuccokból.
    -25 négyzetméterre
    -Keret: 200k a hangfalakra, 100 az erősítőre (nemtudom, hogy a 2:1 "árszabály" áll-e sztereó esetén)
    -Leginkább Psychedelic Rock, valamint drum 'n bass, trip-hop pörög nálam, úgyhogy eléggé mix, de alapvetően olyan mély orientált dobozt keresek ami azért máshol se teljesít rosszul. (Kérdés, hogy ebben az árkatergóriában létezik-e olyan)

    Szívesen hallgatóznék boltokban, azonban először a lehetőségeimet is megszeretném ismerni.

    Másik, hogy DAC fronton egy ilyen árkategóriás rendszerhez, egy QNKTC AB-1.2 megfelelő-e?
    Körülbelül milyen árkategóriában kellene gondolkodnom a megfelelő kábel ár/érték arányhoz?
    Szükségem lenne 2x2,5m hangfalkábelre, 1Méter ICre, valamint a Dac USB kábelének, megfelel-e a kácsás?
    Pár napja nézelődök és ICnek [Ezt a Merlin Mozartot találtam, beleillene e a képbe?]
    Előre is köszönöm annak aki hozzászól. :R

  • #56474624

    törölt tag

    válasz Receptor #45360 üzenetére

    Használtak esetén nehéz bármilyen aranyszabályt alkotni, 100k kevés is lehet, sok is lehet erősítőre a 200k-s hangdobozhoz viszonyítva: ha nagyon melléfogsz a hangfallal, akkor sok, ha nagyon betalálsz - be lehet ennyiért -, akkor pedig kevés. :)

  • andorra

    őstag

    válasz Receptor #45360 üzenetére

    Azzal kezdem, hogy nagyon nem szívesen adok tanácsot, ha azt veszem alapul, hogy milyen zenéket hallgatsz. Viszont kénytelen vagyok megdícsérni téged és példaként állítalak más, előszőr tanácsot kérők elé: igen, ezt így kell ! Szinte mindent leírtál ami ahhoz kell, hogy érdemben tudjanak neked segíteni.
    Magam részéről két megjegyzésem van: 2:1-es szabály nincs, szerintem a lehető legjobb hangdobozokat igyekezd megszerezni, amit a kereted megenged. Kábelre egyelőre ne költs, az neked egyrészt még korai, másrészt nem tudsz jól választani és most még nem érdemes ezzel foglalkoznod. Ezt halaszd el, és olcsóbb kábeleket használj egyelőre. Még a forrás oldalt is pontosítsd, az PC + DAC, ha jól sejtem.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Receptor #45360 üzenetére

    Először is "atyai dícséretként" megjegyzem, hogy a tapasztalatlanságod ellenére látszik a törekvés, hogy a kérdezésbe igyekezted belefektetni az energiát, hogy aztán okosan lehessen tanácsot adni, ez mindenképpen pozitív.

    "...(nemtudom, hogy a 2:1 "árszabály" áll-e sztereó esetén)" Nem áll semmilyen szabály. Mindenkinek saját szabálya van, ha van egyáltalán. Én például mai álláspontom szerint elvileg inkább többet költenék az erősítőre, mint a hangdobozra. De csak elvileg, hiszen a konkrét arányokat mindig a konkrét helyzet alapján érdemes eldönteni, azazhogy miből mit, mennyiért kap az ember, és mi jó egymás mellé párosítva. De ha nagyon szabályozni akar az ember, akkor kiindulópontként alapozzon az 1:1 "árszabályra".
    A hallgatott zenéid és a 25m2 miatt lehetőleg állódobozt javasolnék, de ez se szabály.
    "...alapvetően olyan mély orientált dobozt keresek ami azért máshol se teljesít rosszul. (Kérdés, hogy ebben az árkatergóriában létezik-e olyan)" Létezik, de hogy éppen mit találsz használhirdetésben, az persze esetleges.
    A QNKTC AB-1.2 -ről még nem nagyon volt szó itt, úgyhogy könnyen megtörténhet, hogy ahhoz nem tud egyikőnk se hozzászólni, de majd javasolnak másfajtákat. Én is javaslok, például HiVox Lupus, Cambridge Audio DacMagic...
    "Körülbelül milyen árkategóriában kellene gondolkodnom a megfelelő kábel ár/érték arányhoz?" Erre is mindenkinek más szabálya van, ha van egyáltalán. Én kb. a készülékek árához viszonyítva meg szoktam találni a nekem megfelelő kábelt 15% környékén, de van aki ugyanannyit költ kábelre, mint elektronikára. Próbálkozni, tapasztalni érdemes, hogy saját elképzelésed is legyen erről is. Szerintem kb. 7-10ezer Ft/méter árú Chord, QED, Alisca Orange, HiVox, Nordost, Audioquest - kicsit feljebb Kimber - ... kábelek környékén mindenképpen érdemes lesz majd körülnézni, de a kábelválasztás erősen tud függni attól, hogy végül is milyen konkrét készülékekből áll össze a konkrét rendszer.
    Szerintem annál a kácsás USB-nél érdemes komolyabbat.
    A Merlin Mozart árban szerintem arányos lenne a leendő rendszeredhez, mármint, ha az új árát nézzük, ami alig több, mint a hirdetett használt ár, tehát a hirdető ceruzája túl vastagon fogott.

    Néhány aktuális ötlet, nagyon jó ár-érték arányú erősítőkből, hangdobozokból:

    Electrocompaniet Eci 3 210ezer
    Audio Note P1 150ezer - ha bele mersz vágni csövesbe, és nem kell sok forrásbemenet.
    Roksan Kandy K1 MK III 135ezer
    Naim Nait-3 115ezer

    Heco Argon Renerence 220ezer - alkudj
    Chario Hiper 1000MK II. Tower 140ezer
    T+A Criterion TB120 150ezer
    Chario Cygnus 180ezer
    Monitor Audio BR5 Bronze 120ezer
    Audio Note AZ-2 167ezer
    Etalon Basic 120ezer
    Focal Profile 908 160ezer - az állványos példa kedvéért.

    Ezek a készülékek (a hibáikkal együtt) mind nagyon szép darabok ezen az árszinten, ilyesmiket érdemes nézegetned, aztán ahogy adódik a helyzet, el lehet gondolkodni, hogy mihez mit illik a legjobban párosítani - amit persze behatárolnak az árarányok.
    És igaza van Andorrának: kezdj el zenét is hallgatni! :)

    [ Szerkesztve ]

  • #56474624

    törölt tag

    válasz #71562240 #45363 üzenetére

    És igaza van Andorrának: kezdj el zenét is hallgatni!

    A pszichedelikus rock az zene. ;)

  • Receptor

    csendes tag

    Nagyon szépen köszönöm a válaszokat, főleg neked Kammerer. Ezek alapján, úgy érzem eltudok már indulni, majd még mindenképp jelentkezem az olvasás mellett. Egyébként ez egy hosszabb project lesz, de inkább spórolgatok, mint olyat veszek amit lecserélnék.
    A zenéhez meg, tudom, hogy ez itt nem az én korosztályom nagyrészt, tehát nyilvánvalóan elütnek az ízlések, de majd korral/jobb rendszerrel( ;] ) biztos változik az érdeklődésem, mint mindenkinek.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Receptor #45365 üzenetére

    A megfontoltság, a "lassan járj, tovább érsz" elve helyes a hifiben. ...Kivéve, ha az ember visszautasíthatatlan ajánlatokat lát, mert akkor forog az agya, hogy később talál-e még olyan színvonalút annyiért, vagy gyorsan kapkodjon fűhöz-fához, hogy meglegyen a pénz, amíg el nem viszi más a készüléket - mereng Kammerer sejtelmesen-célzatosan...

  • schawo

    titán

    válasz Receptor #45365 üzenetére

    Kammerer megdicsért. Azt a hozzászólást nyomtasd ki, és kereteztesd be.

    A DAC kérdést vidd át a DAC topicba: [link]

    A kábelek fontosak, de tényleg ráérsz később gondolkodni rajtuk, amikor már megvan minden más.

    És hallgass azt, ami tetszik. :)

    [ Szerkesztve ]

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • andorra

    őstag

    válasz schawo #45367 üzenetére

    És hallgass azt, ami tetszik.
    Ezt mondogatták Balázs Palinak is gyerekkorában.

  • Ear001

    addikt

    válasz Receptor #45365 üzenetére

    Szerintem a Kammerer ajánlotta erősítők egy jó részével leginkább a pénzkidobás irányába tudsz elindulni, ha ilyen zenéket hallgatsz.

    Az AN P1 egy erőtlen kis vacak, kis hangdobozon közelről hallgava kamarazenére elmegy, de hogy egyáltalán megszólaljon, kell hozzá egy aktív előfok is. Ráaádsul KSL kábelezés van benne, vagyis a tulajdonosának sem tetszett a hangja, próbált valami jobbat csinálni belőle, de ez ezen a szinten inkább csak az eredeti koncepció tökönrúgása.

    A Roksan Kandy mondjuk szép, de nem egy ritmusdáridó, három nap után erősen zavaró tud lenni a fura dinamikája, a fura ritmusai.

    A Naim egy jó kis erősítő, ha megtalálod azt a hangdobozt, amin hajlandó ezt megmutatni, és összerakod elé azt a lemezjátszót, amit igazán szeret. Különben büntet.

  • andorra

    őstag

    válasz Ear001 #45369 üzenetére

    "Szerintem a Kammerer ajánlotta erősítők egy jó részével leginkább a pénzkidobás irányába tudsz elindulni, ha ilyen zenéket hallgatsz."
    Ez egy érdekes észrevétel én kibővíteném inkább, mintsem cáfolnám. (Azt majd Kammerer úgyis megteszi.)
    Abból kell kiindulni amit AMDFan meglepő módon helyesen meg szokott volt jegyezni, hogy olyan rendszer, ami minden zenére jó, nagyon sokba kerül. Ez azonban még mindíg nem jelenti azt, hogy minden zenére és mindenkinek jó rendszer lenne !
    Ám tegyük fel, hogy a legjobb utat követi és meghallgat több szóbajöhető erősítőt és hangdobozt és a saját ízlésének legmegfelelőbbeket választja.
    Általában az ilyen típusú zenéket a kor előrehaladtával illik gyorsan kinőni és akkor mi történik azzal a drágán megvásárolt, mondjuk hip-hopra éppen jó rendszerrel? Részben, vagy egészben cserére fog szorulni.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz andorra #45370 üzenetére

    Cáfolni én se cáfolnám Ear véleményét, az ő nézőpontjából persze ki lehet ezt a részét is domborítani az adott készülékeknek, én összetettebben elemeztem volna őket, ha nekiálltam volna elemezni, de most csak példálózni akartam. (Főleg a csöves erősítő amúgy is egy háklis dolog, én is megjegyzést tettem az AN P1 mellé, mindazonáltal például az Audio Note AZ2-vel elég praktikus párost alkotna előerősítő nélkül is.)
    Persze továbbra is fenntartom Receptor számára: "Ezek a készülékek (a hibáikkal együtt) mind nagyon szép darabok ezen az árszinten, ilyesmiket érdemes nézegetned, aztán ahogy adódik a helyzet, el lehet gondolkodni, hogy mihez mit illik a legjobban párosítani..." Ear a hibáikat emelte ki, de ezen az áron ő se tudna jobbakat, csak másokat - illetve adott esetben mindketten tudnánk éppen jobbakat is, csak azokról most éppen nem volt hirdetés az általam átnézett egyetlen lapban, - ha sokminden mást is átnéztem volna, lehet hogy találtam volna több olyan egyértelmű vételt is, mint amelyiken később el is merengtem célzatosan, miszerint az adott Electrocompaniet 210ezerért főnyeremény (az már nagyjából az a szint és hangkarakter, amire már AMDFan is azt mondhatná, hogy körülbelül minden zenére jó).
    Megint hozzáveszem a témához, amit most másodszor is hangsúlyozol, és amit az előző mondásod kapcsán is megerősítettem, hogy Receptor számára nem csak a most hallgatott zenéihez és popzenéihez vetettem fel ötleteket, hanem azokhoz is, amelyekre majd ezután fog rászokni, ahogy ezt ki is emeltük a szövegeinkben, és ahogy ő is jelzi: "...majd korral/jobb rendszerrel biztos változik az érdeklődésem, mint mindenkinek." Mindezzel együtt, továbbra is azt állítom, hogy még az Audio Note P1 is nagyon jól fog tudni előerősítő nélkül is szólni, még trip-hop-drum 'n bass "popzenéken" is, ha ügyesen van mellé hangdoboz párosítva (újra idézet tőlem: "...el lehet gondolkodni, hogy mihez mit illik a legjobban párosítani..."). Ugyanez méginkább érvényes a Roksanra és a NAIM-ra, az Electrocompaniet univerzalitását pedig "elrontani se lehet".
    Végül is, azt tehát mégiscsak cáfolnám, hogy ezekkel az erősítőkkel "a pénzkidobás irányába indulna" a kolléga, no persze az ajánlásom is eleve ennek a véleménynek az "ellenvéleménye" volt, akár a Receptor által most hallgatott, akár a "később hallgatandó" zenéket nézzük.

    Mindazonáltal Receptor jól értette a mi véleményünket is, szerintem jól fogja érteni Ear sarkosabb (egyoldalúbb) véleményét is.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #71562240 #45371 üzenetére

    Azt azért megjegyezném, hogy az ilyen célzatos, szillogizmusnak látszó tárgy, miszerint "Ráadásul KSL kábelezés van benne, vagyis a tulajdonosának sem tetszett a hangja,..." ez már mindenképpen a ló túlsó oldala, - még akkor is, ha Ear esetleg személyesen ismeri a készülék eddigi tulajdonosait és szándékaikat, mert akkor arra kéne hivatkoznia, nem pedig "logikára", ugyanis így demagógia, megalapozatlan "szillogizmus".

    [ Szerkesztve ]

  • RetepNyaraB

    veterán

    válasz andorra #45370 üzenetére

    Nem kicsit tulzas a zeneertesetek böcs tanacsokkal ellatva am... :R

    Pl. A Pink Floydot lehet-e pszihedelikus rokkent ertelmezni? Lehet. Jo zene? Az. Korszalkotoan jo? Az.
    Hip Hop nem egyenlö trip hoppal. Portishead, Massive Attack, Hooverphonic jo zene? Az. Ebböl legalabb kettö korszakalkotoan jo? Az.
    Folytathatjuk, de nem hinnem erdemesnek.
    Az mas kerdes, hogy ami ezeknek nagyon passztol, az nem feltetlenül lesz jo klasszikusra. De nem arra kert tanacsot. Ha majd valtana, ker akkor.

    Dupla off: en klasszikus zenesz büntetett elöeletemböl kifolyolag elvetve hallgatok komolyzenet, azt is föleg akkor, ha tanulok. Akkor ki kell nönöm a got metal, avagy dubstep erdeklödesemet (sok mas mellett)?
    Nem kene mas erdeklödeset izleset (szoismetles :U ) bölcsen értöen (ez is ;] ) fitymalni.

    Vagy ott van pl a Mága :C :DDD

    [ Szerkesztve ]

    "I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve."

  • blattida

    nagyúr

    válasz RetepNyaraB #45373 üzenetére

    Mágával nem gyalogolsz bele a lelki világukba, mivel soha a büdös életben nem hallgatnak ilyesmit (vagy éppen hogy, állandóan), Andorrának például Soltival lehet kellemes perceket szerezni, kammerernek teszem azt, King Crimsonnal...

    Én a kérdéses zenei irányzatokhoz nem ajánlanék ilyen hangsugárzókat, az erősítőkkel viszont egy kicsit könnyebb a helyzet, azok ellen nekem nincs annyi kifogásom.
    Igaz ugyan, hogy a későbbiekben lehet, hogy alkalmasabbak lesznek az ajánlott eszközök, viszont a most kedvelt zenei stílusokhoz nem passzolnak annyira és nem is szereznének annyi örömöt.

    Gauranga! हरे कृष्ण हरे कृष्ण कृष्ण कृष्ण हरे हरे || हरे रामा हरे रामा रामा रामा हरे हरे||

  • RetepNyaraB

    veterán

    válasz blattida #45374 üzenetére

    A Mága volt a bocsanatkeres a kirohanas vegen :R

    De meg szithatom a hangulatot; egy (el)ismert karmestert idezve Solti az a zenenek, mint Hasfelmetszö Jack volt a nöknek :C

    No offense na.

    "I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve."

  • andorra

    őstag

    válasz RetepNyaraB #45373 üzenetére

    Akkor jobban megvilágítanám:
    A zenei múfajokon belül is vannak mindenféle színvonalú előadók, egészen kitűnőek és felejthetők. Ez egy elfogadható megállapítás. Azt érdemes vizsgálni , hogy az egyes zenei műfajokat, kik, mlyen korban, milyen zenei igénnyel hallgatnak általában és milyen arányban ilyen-olyan műfajokat. Pink Floydot egyébként manapság is szívesen hallgatok még, ha nem is ülök oda hozzá.
    Aki sok zenét hallgat, az óhatatlanul megcsömörlik az egyszerű ritmusra és dallamra épülő valamilyenfajta popzenétől egy bizonyos idő és kor után. Kétségtelen viszont, hogy jónéhányan meg úgymaradnak és mondjuk 50 évesen is példának okáért csak metálzenét hallgatnak reggeltől estig. Ez utóbbival valóban van némi problémám, de az előbbivel semmi sincs, az egy természetes folyamat.
    Viszont bárki, bármikor rendszert tesztel, azzal nagy hibát vét, ha csak az éppen aktuálisan kedvelt popzenéjét használja erre, vagy éppen olyan demózásra alkalmas felvételeket, amelyeket kereskedők is nagy előszeretettel használnak bemutatáskor, de ezt már számtalanszor említettem.

    [ Szerkesztve ]

  • RetepNyaraB

    veterán

    válasz andorra #45376 üzenetére

    Ja, termeszetesen minel több fajta stilussal kell egy rendszert kiprobalni, ez nyilvanvalo. De ha van egy fö csapasirany, amelyet követünk zenehallgataskor, akkor (hacsak nincs annyi penz a zsebünkban, hogy eltekinthetünk a kompromisszumok nagy reszetöl) kenytelen-kelletlen megadjuk ezt magunknak (vagy a forumos kollegaknak erdeklödes közben) es akkor tudjuk, hogy ha Mága nem fog olyan szepen szolni, de a Scooter ;] meg igen es mi föleg az utobbit toljuk maxra tekert volumen, akkor lenyeljük ezt a békát, hiszen Mága csak havonta egyszer csendül fel, mig a Scooter naponta örvendezteti epülö lelkünk, s a szomszedet.
    Szerintem kimerült a tema :B

    "I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve."

  • andorra

    őstag

    válasz RetepNyaraB #45377 üzenetére

    Az a probléma, hogy nem tudhatjuk biztosan, hogy Scooternek hogyan is kellene legjobban szólnia. Lehet, hogy szombaton úgy gondoljuk, hogy így, jövő héten meg úgy, hogy talán inkább emígy? De ez csak egy megjegyzés, amúgy egyetértek veled, csak hogy ne legyen további vita.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz RetepNyaraB #45373 üzenetére

    Zavart is, amikor Andorra arról poénkodott, hogy "amikor együtt voltunk Mága kocerten", mert féltem, hogy biztos lesznek, akik komolyan veszik... - hogy mi együtt járunk Mága koncertre, pedig felelősségem teljes tudatában állíthatom, még sose mentem Andorrával együtt Mága koncertre! Mind a 123 Mága koncertre egyedül mentem - (álruhában, kertek alatt nehogy felismerjenek). :Y

    Rágjunk még egyet a gitten, hogy mi is a zene...
    Szerintem nem érdemes szemérmesen, relativizálóan kezelni a fogalmakat, egy komolyzenésznek különösen nem (persze tudjuk, hogy minden kategorizálás önkényes, tele kivételekkel, és határesetekkel). A rockzene is tud művészet lenni, de általában nem zeneművészetként, hanem összművészetként, "népművészetként", "happeningművészetként". Általában a rockzene is populáris zene, de általában érdemes megkülönböztetni az ipari futószalag popzenétől, mert a rockzenét általában az önkifejezési vágy is vezérli, nem csak a népszerűség és gazdagság iránti vágy. Ámde érdemes megkülönböztetni a "komolyzenétől", "klaszikus zenétől" is, mert a komolyzenének, alias klasszikus zenének az önkifejezés "A" célja, tehát a zene(művészet) az öncélja, tehát öncélú, - miközben persze tudjuk, hogy senki se szeret a "fióknak" írni, mindenki szeretné, ha művét minél többen befogadnák. A (zene)művész, még ha vágyik is valamelyest sikerre, immanensen mégiscsak öncélúan, azaz a "fióknak" ír komponálás közben, merthogy a saját bensője vezérli a munkáját.
    Én nem értek egyet azzal (amit például Darvas László is mond), hogy ne lenne átfedés a populáris zenék némelyik fajtája-esete és a "komolyzene" között. Szerintem van átfedés, a jazz, a progresszív rock, a világzene... bizonyos ágai összeérnek a "komolyzene" bizonyos ágaival - de méginkább akkor igaz ez, amikor a "komolyzenészek" kirándulnak ezekre a határterületekre. Az általad is említett Pink Floyd például néha összeér a zenével (értsd "komolyzenével", alias klasszikus zenével), de vannak a Pink Floydnál sokkal komolyabb rockzenék is, amelyek sokkal jobban összeérnek, a Pink Floyd végül is eléggé populáris zene volt bármelyik korszakában. Waters is másképp komponál, amikor The Wall-t és amikor Ca Ira-t komponál. Ez más! Az egyik zene(művészet), a másik populáris zene, popzene. Az egyik azért készül, hogy az egész világból két-háromezren hallgassák meg, a másik azért, hogy két-hárommilliárdnyian! Én is (élvezettel) hallgatok drum'n'bass-t, trip-hop-ot (mert nem tévesztem össze a hip-hop-pal), azaz hallgatok Massive Attack-ot, Portishead-et, Goldie-t, Tricky-t (horribile dictu: alkalomadtán még Apollo 440-t, Prodigy-t is...), de nem képzelem, hogy ezek "zenék", értsd zeneművészetek, értsd "komolyzenék" alias klasszikus zenék lennének. Ezek rockzenék, mondjuk "rockzeneművészetek", a sikerültebb pillanataikban.
    Más az alkotói és a hallgatói attitűd is a zene(művészet) és a populáris zene esetében. Szerintem nem érdemes ezt a különbséget eleve elmosni és relativizálni, mert akkor műveletlenek maradunk, ami persze nem baj, - az ellenben "baj", ha a műveletlenek akarják megmondani, hogy mi a műveltség (ebből lesznek a háborúk), vagy ha az ízléssel nem rendelkezők hivatkoznak arra, hogy az ízlések küllönbözőek, "virágozzék száz virág" (ebből lesz a konzumidiotizmus).
    Nem mindig találunk jó fogalmakat a művészet és az kultúripar közötti különbség megfogalmazásához, de a különbség megvan, és ezt fontos észbentartani.

    Klasszikus zene (komolyzene) vs. populáris zene (rockzene, világzene, popzene, mulatós...)
    Irodalom (magasirodalom) vs. szubliteratúra (ponyva, bulvár, zugfirkászat...)
    Szerzői film (művészfilm) vs. műfaji film (tömegfilm), amatőrfilm, kollégiumi házipornó...
    szobor vs. "iparművészeti alkotás", csecse-becse, porcelánelefánt...
    festmény vs. reprodukció...
    ...

  • Patice

    nagyúr

    válasz andorra #45378 üzenetére

    Ahhoz, hogy el tudd dönteni, hogy Scooter-nek hogyan kéne szólnia, ahhoz többször meg kell hallgatni, fülessel, hangfalakon, többféle láncban, aztán eldönti, hogy neki melyik tetszik és akkor azt a kialakult képet kell követni a lánc egyéni igényekre való hangolásakor.

    Eladó: Apple iPad mini 1 (2db)

  • RetepNyaraB

    veterán

    válasz #71562240 #45379 üzenetére

    Erröl barmeddig el lehet vitatkozgatni, ervelgetve (amely Neked sokkal jobban megy mint barkinek errefele, tisztelt Szokratesz :P ) es elbeszelünk egymas mellett (erröl szol vegül is a filozofia törtenete).
    Szereny es erdemtelen velemenyem szerint csak jo es rossz zene van (meg persze olyan amit azert meg lehet hallgatni, csak minek). Atmenetek vagy vannak komoly es komolytalan zene között, vagy nincsenek; ez engem nem erdekel es nem is szeretem a crossover müfajokat. De en a Peter Grimes-ra is verem a ritmust a labammal (tudom, mert most voltam elöadason), meg barmi mas "könnyü" zenere (nem, nem mondok peldat) is, csak utobbi esetben nyilvan gyakrabban.

    Szamomra a (z egyik) legfontosabb magyar kortars zeneszerzö Gyöngyösi Levente, aki pont azt gondolja, hogy nincs ilyen magas, meg alacsony müveszet. Ez bullshit, amelyet a sajat elefantcsonttornyukba zarkozott Rapunzel kortars zeneszerzök es az elvakult komolyzenehivök talaltak ki. Elvezetes zene van, meg olyan, amelyet az elöado hallgat meg es az elegedett szerzö. Utobbi kategoria altalaban igen erösen fuj az elöbbire.
    Megint mas kerdes, hogy szekben ülö katarzist nem a Prodigytöl kell elvarni, hanem a "komoly" zenetöl.
    A "könnyü" zenehez altalaban kell egy massziv, nem ülöhelyes koncertelmeny, de a katarzis ugyanugy bekövetkezhet. Ez egyfajta dervis meditacio (de mondhatok Osho-t is) s a vege ugyanott van, a hegytetön - hogy egy jo elcsepelt hasonlattal jöjjek. Na. Slussz, mennem kell a gyerekert.

    "I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve."

  • #71562240

    törölt tag

    válasz blattida #45374 üzenetére

    "Én a kérdéses zenei irányzatokhoz nem ajánlanék ilyen hangsugárzókat,... (...) Igaz ugyan, hogy a későbbiekben lehet, hogy alkalmasabbak lesznek az ajánlott eszközök, viszont a most kedvelt zenei stílusokhoz nem passzolnak annyira és nem is szereznének annyi örömöt."

    Na ez az egyik területe a hifinek, amiben magammal sem tudok dűlőre jutni, ambivalens a viszonyom a kérdéshez is, a tapasztalataimhoz is. Egyszer már írtam erről itt.
    Természetesen én is folyamatosan hangsúlyozom, hogy egyik készülék sajátlagos hangkaraktere ilyen és olyan zenei műfajokhoz alkalmasabb, a másik készüléké pedig emilyen és amolyan műfajokra. Csakhogy közben állandóan vitatkozom magammal (lásd: álmomban két macska voltam), hogy ez nem így van, ami jó, az mindenre jó, ami rossz, az mindenre rossz - megjegyezve, hogy persze már az is szubjektív és összetett, hogy mi jó, mi rossz. Ha úgy istenigazából, "őszintén" akarok találni olyan megkülönböztető jegyeket, amik miatt egy készülék jobb drum'n'bass-re, mint akusztikus kamarazenére vagy fordítva, akkor nem találok! Könnyebb, ha úgy fogom fel (ami amúgy is a valós helyzet), hogy itt az eltérő jegyeket a hibák, hiányosságok, eltolódások adják a "kiegyenlített tökéletességhez" képest, de még így se találok olyan hibát, amire igazából azt tudnám mondani, hogy zavaróbb egyik műfajon, mint más műfajon. Sorolni tudom persze a közhelyeket, hogy így mélytónus, meg úgy magasba húzó, meg így energia, meg úgy transzparencia..., de ha igazán őszintén letekintek a probléma mélyére (a velejéig hatolok), akkor mégiscsak azt látom, hogy bármely hiba egyformán zavaró bármilyen zenei (vagy popzenei) műfajon!!!
    Én, tehát, ha nem vagyok "megalkuvó", akkor nem a hallgatott műfajokat veszem figyelembe ajánláskor, hanem hogy a hallgató személy melyfajta hibákkal toleránsabb, - vagy éppen milyen fajta hibákat élvez.

    [ Szerkesztve ]

  • andorra

    őstag

    válasz #71562240 #45379 üzenetére

    Tisztázzunk valamit: én amikor azt írtam, hogy Kammererrel Mága koncerten voltunk, azzal nem azt akartam mondani, hogy oda együtt is mentünk, mert én is titokban mentem, csakhogy észrevettem, hogy Te is ott vagy amikor az előadás befejeztével, éppen autogrammért tülekedtél.

    Ami a zenéről alkotott véleményedet illeti: persze ez egy szép levezetés ami eléggé árnyalt, érthető, ugyanakkor elég kategórikus is. Mégis, én egy kicsit másképpen látom a klasszikus zenét.
    Nem foglakozom zentörténettel, de a Bartókon gyakran hallok történeteket zeneszerzőkről. Vitatnám, hogy a különbséget a klasszikus és a pozene között az önkifejezés kontra ipari tevékenység, vagy a közönségnek megfelelni vágyás jellemezné elsősorban. Ezt arra alapozom, hogy a legjobb klasszikus zeneszerzők is, nagyobbrészt a megélhetésükért dolgoztak. Mégis, néhányukkal előfordult, hogy képtelenek voltak nem remekműveket alkotni. Ha akkoriban feltalálták volna az elektromosságot gitárostúl, lehet, hogy korai beatzenészek lettek volna. Az önkifejezés, talán sokkal inkább jellemző néhány kortárs szerzőre, akik viszont a remekművek terén már kihívásokkal küzködnek.

  • andorra

    őstag

    válasz Patice #45380 üzenetére

    Ahhoz, hogy el tudd dönteni, hogy Scooter-nek hogyan kéne szólnia, ahhoz többször meg kell hallgatni, fülessel, hangfalakon, többféle láncban, aztán eldönti, hogy neki melyik tetszik és akkor azt a kialakult képet kell követni a lánc egyéni igényekre való hangolásakor.

    Igen, de mi van akkor, ha egy hónap múlva már másképpen képzelem el, hogy hogyan kellene Scooternek szólnia? Képzeletre csak olyan rendszert lehet építeni, amiről csak képzelni lehet, hogy az úgy a legjobb.

  • Patice

    nagyúr

    válasz andorra #45384 üzenetére

    Ha ugyan azt a verziót hallgatod meg mindegyik rendszeren, akkor azért annyira nem fog különbözni sehol, de eldöntheted, hogy melyik "hangolás" tetszik a legjobban.

    Aki még nem tudja eldönteni, hogy neki mire van szüksége, milyen láncot akar, az még kísérletezni fog, cserélgetni fogja a lánca komponenseit.

    Ezért érdemes lehetőleg sokat menni hallgatózni, mindig hallani valami mást, és lehetőleg ugyan azokat meghallgatni ott is, hogy az embernek legyen viszonyítási alapja. Én ezért gyűjtök bizonyos zenéket egy helyre, hogy ha valamit le kell tesztelni, meg kell hallgatni, akkor mindig ugyan azokkal a zenékkkel tudjam meghallgatni.

    Eladó: Apple iPad mini 1 (2db)

  • #71562240

    törölt tag

    válasz andorra #45383 üzenetére

    (Szerintem) nem másként látod, hanem egy másik oldalát, vagyis a mindennapi, "visszahúzó" élet és gyarló emberi lélek felőli oldalát domborítod ki, amire persze én is utaltam, márminthogy a szerzőnek van híúsága, anyagi érdeke, nem mellesleg esetleg családja is, éhesen tátogó szájakkal, van korszellem is... No és persze a legkomolyabb komolyzenének (még a dodekafón zenének is) is megvannak a patentjai, amivel a relatíve széles közönség kegyeibe férkőzik, és persze a ma komolyzeneként tekintett zenék nagy része valaha alkalmazott zene volt, amely azért készült, hogy tessék Istennek, a vallásos gyülekezetnek, a mecénás hercegnek vagy sógunnak vagy mandarinnak, a bál táncos közönségének... Értelemszerűen én az idealizált elemeit emeltem ki a "magasművészeti" vs. kultúripari témának, hogy a szándékolt kategorizálást és annak "fontosságát" érzékeltetni tudjam.

    "Vitatnám, hogy a különbséget a klasszikus és a pozene között az önkifejezés kontra ipari tevékenység, vagy a közönségnek megfelelni vágyás jellemezné elsősorban. Ezt arra alapozom, hogy a legjobb klasszikus zeneszerzők is, nagyobbrészt a megélhetésükért dolgoztak."
    Csakhogy az sem mindegy, hogy a "komolyzenében" a megélhetés és a közönség is máshonnan jön, mint az "iparifutószalag-zenében"! A "komolyzenében" a megélhetés leginkább a mecénás(ok)tól, a közönség pedig leginkább a "magaskulturális", "művelt" társadalmi szférákból jön. Amikor a reneszánsz idején egyáltalán értelmezhetővé vált a komolyzene fogalma, akkortól a komolyzene közönsége (tehát a siker és megélhetés terepe) teljesen más lett, mint addig a zene közönsége, és egyáltalán, a szerző, a szerzőiség fogalma is ekkor alakult ki igazából a zenében. A komolyzene elsősorban "szerzői zene", azaz a szerzőjét mutatja meg elsősorban (a kor és a hely adott, de a szerzők által sokszor meg is újított eszközeivel) - és az persze természetes, hogy ez csak elsősorban van így, hiszen másodsorban a "komoly", "magas" szerzőnek is ott a híúsága, a gazdagság iránti vágya, az eltartást váró családja, a gyógyításra váró furunkulusa... Bach és társai alkalmazott tánczenéje alkalmas "komolyzenévé válni", mert az alkalmazottsága ellenére-mellett azért készült, hogy szerzői zene legyen, azért készült, hogy egy relatíve szűk közönségnek tessen, Bachnak, amikor a "populáris" táncszvitjeit írta, eszébe se jutott Mari néni és Józsi bácsi, meg hogy rádióbarát tétel is legyen a szvitben (azért a h-moll szvit Badinerie-je elég rádióbarát). Sőt, még a templomi alkalmazott zene is rétegközönségnek íródott, a keresztény-keresztyén hívők számára valamint Isten számára, ergo a szerzők tudták, hogy az akkori sintoistáknak ez biztosan nem fog tetszeni, és viszont. A "kortárs komolyzene" pedig, mint ahogy te is mondtad, sokszor már tényleg az ideális megvalósulása az általam (természetesen leegyszerűsítve) ábrázolt szerzőközpontúságnak, "fióknak" írásnak.
    (Régen, művészmozivezetőként azt szoktam mondani, hogy ha a filmre ötnél nagyobb létszámú közönség jön be, akkor az már gyanús, el kell gondolkoznom, hogy nem rontottam-e el valamit a filmválogatásban. :Y Arról ne is beszéljünk, hogy az "ideális" művészek [Pasolini például...] miket szoktak mondani saját koruk közönségéről és az "ideális" művész helyes attitűdjéről, hehe...)

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #71562240 #45386 üzenetére

    Korábban már volt róla szó, hogy a zene valamilyen mértékben eleve populáris művészeti ág, hiszen eleve az érzékekre hat, és semennyire vagy néha kismértékben az értelemre. Az értelemre (is) ható kivételek persze megintcsak leginkább a "kortárs komolyzene" világából jönnek, amely kortárs komolyzene közönségriasztó hatásáról ugyebár hegyekben álló irodalom született.

  • schawo

    titán

    válasz #71562240 #45386 üzenetére

    Bach korában a pórnép nem is létezett. Nem is gondoltak arra, hogy létezik. Bach a létező legszélesebb közönségnek készítette műveit, akikről egyáltalán tudomást vett.

    A Massive Attack sem készít zenét Mari néninek és Kati bácsinak. Ők is kiválasztanak egy számukra elfogadott szűk réteget, és nekik készülnek a zenei termékek.

    [ Szerkesztve ]

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • andorra

    őstag

    válasz schawo #45388 üzenetére

    Igen, de ez a szűk réteg hamarosan kihal és az utókor dönt az adott zene értékállóságáról. Te mire tippelsz?

  • schawo

    titán

    válasz andorra #45389 üzenetére

    Bármit is tippelek, biztosan nem úgy lesz.

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • #71562240

    törölt tag

    válasz schawo #45388 üzenetére

    Bocs a terjedelemért, de szükséges.
    Hogyne létezett volna pórnép Bach korában, és hogyne tartották volna számon, akár még "Bach-ék" is,! Először is, rendben, keretek között kellett tartani a pórnépet annyira, hogy elvégezzék a munkát a nem pórnép helyett, és rendben adózzanak is, és tiszteljék a hatalmi tekintélyt, és legyen valamiféle erkölcsiségük is, ennek elérésére szolgált például a vallás, a templom, ergo az egyházi zene. Az egyházi zene esetében bizony már a kezdetektől, és éppenséggel Bach korában is kifejezetten gondoltak a pórnépre is, csak nem a globális pórnépre, hanem az adott egyházhoz tartozó pórnépre, és lehetőleg egyszerű, de "megemelően" érzéki zenét adtak a fülébe. Már a gregorián zene is de más korok, más civlizációk vallási zenéi is (a törzsi "sámánzenék" is) elsősorban éppen arra készültek, hogy a pórnépet elvarázsolják az istenek tisztelete és ezáltal a rend fennmaradása számára - ilyen szempontból ezek elsősorban a pórnépnek szóló alkalmazott zenék, és persze kinőttek belőlük az egyre inkább szerzői zenét alkotó, és egyre inkább a szándékoltan komolyzenei képzésből odakerülő Palestrinák, Gesualdo-k, Geminiani-k, Messian-ek, Vivaldik, Bach-ok, Haydn-ok, ... Bárdos Lajosok. Az egyházi zene tehát sokszor határterület az alkalmazott zene és a komolyzene között, több-kevesebb popularitással. Ma a pórnéphez szóló egyházi zene jellemzően popzene, Bach idejében inkább szerzői-alkalmazott zene volt az is. Andorra azt írja, hogy "Ha akkoriban feltalálták volna az elektromosságot gitárostúl, lehet, hogy korai beatzenészek lettek volna." - de szerintem nem így van, többségük nem lett volna "beatzenész", még Mozart sem, még Liszt sem, akiket leginkább divat manapság koruk "popzenészeiként" emlegetni. Ők komolyzenészek voltak, komolyzenei képzettséggel, komolyzenei attitűdökkel, és a meg-megnyilvánuló popularitásuk is általában a komolyzenei környezetben értelmezhető - nem úgy, mint a Massive Attack-é. Bach korának "Massive Attack-jait" ma nem ismerjük, csak egy-kettőt ismerünk közülük, úgymint Tinódi Lantos Sebestyén és hasonlók - merthogy akkortájt nem voltak olyan médiumok és műsorhordozók, amelyek megőrizték volna, amit alkottak és előadtak a vásárokon, az úri mulatságokon, kocsmákban, fogadókban, a fonókban... Ahogy mondod, "Bach a létező legszélesebb közönségnek készítette műveit, akikről egyáltalán tudomást vett." - na de az már egy komolyzenészi attitűd volt, hogy ő kikről vett tudomást, kiknek készítette akár önálló, akár alkalmazott zenéit. Ellenben annak a kornak is megvoltak a maga "zeneipari napszámosai", akiknek a tehetségük addig terjedt, hogy az ismert paneleket újraszerkesszék - körülbelül ilyesmi közegre utalt Andorra, amikor azt mondta, hogy "Mégis, néhányukkal előfordult, hogy képtelenek voltak nem remekműveket alkotni.", amiben sok igazság van, de nem a Bach-okra vonatkozólag, mert a "Bach-ok" már eleve elsősorban a remekművek alkotásának szándékával működtek, és elsősorban remekművek alkotása végett alkalmazták őket az egyházi és világi mecénások, és elsősorban a remekműveik kedvéért hallgatta őket a "művelt" közönség. Bach-ék korában már létezett a komolyzenét komolyzeneként művelő, az iskolában komolyzenei képzést kapó, elsősorban szerzői zene alkotását megcélzó komolyzenészi réteg. Palestrina és Vivaldi kora volt ehhez az átmenet Európában. (És persze ezeknek a komolyzenészeknek és zenéiknek is voltak átfedéseik akkori "populáris" alkalmazásokkal, de nem ez a lényeges.)

    A Massive Attack elsősorban nem Mari néninek és Józsi bácsinak készít (pop)zenét, de a világ Marcsijainak, Jócóinak igen, méghozzá globálisan, és részben ipari módszerekkel. Persze nem minden egyes "Marcsinak", "Jocinak" készítik, hanem a stílusukat és a triphopot kedvelő rétegnek, ahogy te is mondod. Ennyiben különbözik a Massive Attack a kizárólag ipari módszerekkel dolgozóktól, azazhogy van benne valamennyi szerzőiség. Darvas László azt mondaná, hogy a Massive Attack semmiben se különbözik Celine Diontól vagy Szanditól vagy Bunyós Pityutól, én azt mondom, hogy azért vannak lényeges különbségek, a Massive Attack közel áll a "komolyzenét" és a popzenét összekötő határterülethez, tehát "komolyzeneközeli rockzene" - Darvas Lászlónak (esetleg Andorrának) ez nem jelent semmit, nekem igen. Ha már Darvast emlegetem, a múltkor linkelt interjújában tett kijelentéséhez (miszerint nem ér össze a komolyzene és a popzene) hasonló példája jelenik meg egy jóval korábbi írásában, az "Eseteim a popzenével" címűben. Ott is az álláspontja érzékeltetéseként leszögezi, hogy zeneileg semmi különbség nincs a Lokomotív GT és az akkortájt népszerű nyálas fiúcsapat, a New Kids on the Block között. Szerintem ez nem igaz, de értem, hogy miért mondja.

    [ Szerkesztve ]

  • Auratech

    őstag

    Azért abban a korban a fősodratú zenei irányzatok közül Bach muzsikája periférikus volt. Csak később kezdett csodálat tárgya lenni. Rengeteg populáris, könnyen emészthető szerzőcske komponált és közölt, akiket jobbára feledés sújt. Sokkal csendesebb volt a környezet, legalább is mindenfajta média-virtualitás nélkül.

    A zene ünnep. Mindig is az volt. Vagy az ünnepélyesség utánérzése. Rossz esetben póz.
    A zene számomra legfőképpen szellemi produkció. Az olvasott kottából is működik, avatott elmének.
    Olyan erőket képes megszólítani, amiket más művészeti ágak csak kényszeres kapcsolódásokkal képesek ködösen megközelíteni. A gondolkodás tiszta belső arányosságai, mértékei, a megérintett idő és időtlenség.
    Hídverés a szellem-lélek-értelem világai közt. A legdirektebb metafizika, mégis érzelmekkel gyakran csordultig átitatva. A korszellem legközvetlenebb megvilágítója.
    Gyakran elgondolkozom, milyen lehetett akkori füllel hallgatni az akkori zenéket. Nehéz dió de jó móka elfelejteni párszáz év és a kitágult világ zenei lenyomatát, a mai zsivajgást.
    A legszubtilisabb alapanyagból, a tiszta mulandóságból megformált öröklét. A múzsák mosolya. Nincs sehol és mégis az életünk múlhat rajta.

    Ahogy az írásbeliség köznépi kiterjedésével a nyelvi színvonal is változott. Minden irányban.
    A könyvnyomtatáshoz hasonló változást adott a rögzíthető, személytelenül reprodukálható zeneiség.
    Ahogy a tudás elérhetővé vált a nyomtatással, úgy a zenei értékek is kompletten birtokolhatók, jóformán bárki által. Kérdés, mire használja. Esetleg csak befűt vele mint Bach asszonkája.

    [ Szerkesztve ]

    Auratech Field Recording

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Auratech #45394 üzenetére

    Egyetértek, nem is akarnék belerondítani költői szövegedbe, csak egy apró ténybeli pontosítás: konkrétan J.S. Bach és muzsikája a maga korában nem volt periférikus, hanem a nagyok közé tartozó, népszerű zeneszerzőként tartatott számon a kortársai által - bár azt tényleg kevesen érezték át akkoriban, hogy ő minden kort tekintve is a legeslegnagyobbak egyike. Szintén zeneszerző gyermekei halála után merült teljesen feledésbe az ő és zenéje emléke - az újrafelfedezéséig. (Ez persze sokakkal történt így a barokk nagyjai közül. Vivaldi...)

    No meg ott van a D-moll toccata és fuga kérdése: ő írta vagy sem? Vajon másképp értékeljük-e majd a művet, ha esetleg bebizonyosodna, hogy nem ő írta, hanem az akkori "Rengeteg populáris, könnyen emészthető szerzőcske..." valamelyike?! "Pofáraesettnek" érezzük-e akkor magunkat?!

    "Gyakran elgondolkozom, milyen lehetett akkori füllel hallgatni az akkori zenéket." Na igen, Harnoncourtéknak, Rillingéknek... mennyire sikerülhet ezt megfejteni, ráhibázni, megtalálni a valóban korhű hangszereket, előadási módokat...?

    [ Szerkesztve ]

  • #56474624

    törölt tag

    A fene enné meg, mehetek a mélyközepeket peremeztetni. :O

    Bp-en ki csinálja ezt szépen? Rémlik valaki a keleti pu környékéről, aki állítólag szépen dolgozó szakember, de nem ugrik be konkrétan.

  • Haart

    addikt

    Szeretnék a szobába valami hangelnyelő szivacsot ilyesmit, mivel elég nagy a beltér és nagy falelületek vannak csupaszon. Jelenleg e miatt visszhangzik kicsit a szoba, ezt szeretném megszüntetni.
    A leginkább ami aggaszt, hogy hogyan tudnám úgy felhelyezni hogy anélkül tudjam később levenni hogy kárt tegyek a festésben :F
    Esetleg van valakinek valami bevált trükkje rá?
    Gondoltam öntapadós kétoldalas ragasztószalagra, vagy sziloplasztra.

  • Dorian

    félisten

    válasz Haart #45398 üzenetére

    Van. Házimozis topikban sok szó volt róla, keress rá pl. a 40kg/m3 szivacs kifejezésre.

    Kétfajta ember van. Kerüld mindkettőt!

  • gyurczy

    őstag

    válasz Haart #45398 üzenetére

    Kulturáltabb, és optikailag sokkal jobb megoldás a Dynavoice akusztikai panel. Árban a sima, behúzatlan szivacsnál persze drágább, de ha csinálsz normális kivitelű panelt, akkor ennél olcsóbban nem jön ki, max egyedi lesz.

Új hozzászólás Aktív témák