- Linux kezdőknek
- HBO Max & OD topic
- Kodi és kiegészítői magyar nyelvű online tartalmakhoz (Linux, Windows)
- Hálózati / IP kamera
- Sweet.tv - internetes TV
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Ubiquiti hálózati eszközök
- Programozás topic
- A tüntetések ellenére is bővítheti német gyárát a Tesla
- Az IMF szerint cunamiként csap le a munkaerőpiacra az AI
Új hozzászólás Aktív témák
-
Badb0y
addikt
Azt szokták mondani, hogy csak kulcsframeknél szabad vágni. Ez miért van és ez a vegasban mit jelent ?
A kulcsframe a vegasban azok a framek, amik a timeline-ban egymás után következnek ? Ha igen, akkor annak a képnek a legelejétől kell vágni vagy a 2 kép közötti átmenetnél is már
Minőségi laptopok https://notebookokhu.business.site/
-
gyiku
nagyúr
sziasztok
fragmuvit szeretnek csinalni, a lenyeg mar meg is van, divx6os avikban. azt hallottam, hogy a 8.0 mar meg tudja nyitni a tomoritett avikat is, meg is, mikor berakom, csak audiostreamkent jelenik meg, kep sehol.codec gond lenne? x64 pista, xvid, divx, lamemp3 fennvan, mas nincs is sztem
[ Szerkesztve ]
hüllő
-
gyiku
nagyúr
válasz BigBadPlaYeR #2553 üzenetére
megnezem
nem talaltam, megnezned pontosabban merre van?
[ Szerkesztve ]
hüllő
-
DerDer
tag
UP
After Effects-et használ vki Vegas mellé? Sokszor használják ezt a párost[ Szerkesztve ]
-
BigBadPlaYeR
senior tag
-
gyiku
nagyúr
válasz BigBadPlaYeR #2558 üzenetére
epp most uninstallom, mert azt olvastam, hogy rossz crackel ures a videofx, effektek, stb. enyem pedig ures volt keresek vmi masikat azert 1 kis segitseget elfogadok
hüllő
-
BIZ0906
aktív tag
A pios négyzettel jelölt részt, hogy tudom levágni ugy, hogy az egész viedeoban csak az legyen és a feketeség ne legyen benne a vidoban?
-
-
BRinyo
aktív tag
Ha 300MB-ot szeretnél, és pont 7perc a videó, akkor 300*8/7/60=bitráta megabit/s -ben kifejezve. Tehát, ha MB a kitöltésre váró hely, és perc a klip hossza, akkor méret*8/hossz/60=bitráta. A számítás szinte minden esetre helytálló. Én általában CBR, vagyis konstans bitrátát használok. A te esetedben 5.7Mbps bitráta mellett lesz 300MB körüli a 7perces klip. Ekkora felbontás mellé inkább mpeg4/h264, esetleg wmv9/10 kodeket ajánlok.
-
BRinyo
aktív tag
Legyen a forrás is és a cél is külön-külön vinyón. Ne csak partíción. Ideális esetben van egy rendszervinyód, amire nem kerül semmilyen anyag, max a projektfile. Lehet usb-s mindegyik adatvinyó, de még 100Mb ethernet is megteszi. Ugyanis, ha 25Mbps DV-t dolgozol fel, akkor a géped kb 3,1MB/s sebességgel olvassa és a kimeneti bitrátának megfelelő sebességgel írja a lemezt. Ha pl a géped olyan erős, hogy 10x gyorsabban képes feldolgozni a dv jelet, akkor 31MB/s-cel olvassa az anyagot. Ha pl DVD-hez rendereled, és 8Mbps a kimenet, akkor 10MB/s-cel fogja írni. Tehát az össz átviteli sebességigény ez esetben 41MB/s. De ez nagyon ideális megközelítés. A valóság el fog térni jócskán. Pl HDV esetében örülhetsz a realtime sebességnek, ami azt jelenti, hogy egy 5perces klipet 5perc alatt ír ki, ezalatt végig 3,1MB/s-cel olvassa a vinyót. Más, amikor több videósáv van, illetve gyorsítva van a videósáv. Pl ha 2 sáv van a klipben, akkor 2x-esen olvas, de akkor is csak a kimeneti bitráta sebességével ír. Vagy ha 3x-osára gyorsítottál egy videót, akkor 3x-os sebességgel is olvassa a vinyót. Pl realtime dv feldolgozás esetén ez 9,3MB/s sebességet jelent. Erre már egy 3ghz p4 régebben képes volt, szóval a mai gépeken jóval gyorsabb, de még nem igazán teszi szükségessé a többvinyós megoldásokat. Hacsak azt nem vesszük, hogy érdemes egy olyan vinyóra írni, amin csak a médiaadatok vannak, hogy capture-nél ne legyn túl töredezett a lemez....
-
-
Raharin
tag
Megszereztem a Sony Vegas Pro 8-at, feltelepítem, az eslő indításnál kéri a széria számot, majd az aktivációs kulcsot. Ezután elkezdi betölteni a szoftvert és kiírja, hogy valamilyen modult nem talál, majd még egy modult nem talál. A gyártó honlapjáról töltöttem le a szoftvert. Járt más is így? tudja valaki, hogy miért van ez, mi hiányzik?
-
Raharin
tag
Problémám van a Sony Vegas pro 8-cal!
Először az 5-ös verzió volt meg, videóról bedigitalizáltam egy felvételt mpg2 mozgókép tömörítési eljárással, majd az így elkészült felvételt elkezdtem a sony vegas 5-ös verziójával megvágni, amivel nem is volt semmilyen probléma. Majd megszereztem a sony vegas pro 8-at, ez a fantasztikus legújabb verzió nem nyitja meg az eddig használt fájlt, valamint a már megvágott anyagokat sem.
Mindenféle újratelepítések és egyéb probálkozások után, feltelepítettem a sony vegas 7-es verzióját, mely hajlandó volt felismerni az adott mpg kiterjesztésű fájlt.
A különböző verziókhoz ugyanaz a szoftver és hardver háttér volt és van biztosítva.
Esetleg tudja valaki, hogy mi a probléma? -
Raharin
tag
Segítségre lenne szükségem a Sony Vegas 7-es verziójának használatában.
Videokameráról DV kimeneten avi formátumba konvertálta a sony vegas 7 a felvéltelt. Nézegettem, de nem találtam ehhez beállítási lehetőséget. Azt szeretném tudni, hogy a videokameráról firewire (IEEE1394) csatolófelületre viszek át adatot, akkor nem lehet állítani, hogy az adatot milyen formátumba mentse, csak avi és kész?
Itt kezdődik igazán a problémám.
A célom, hogy a videókameráról pc-re jutatott avi kiterjesztésű megvágott anyagot ha nem is kiváló, de nagyon jó minőségben kellene olyan formátumban, olyan mozgókép tömörítési eljárással rögzíteni amit mind a pc-n gyakran használt videó lejátszó programokkal mind 2006-2007-es gyártású divx-es asztali lejátszókkal 16:9 arányú, widescreem tévékészüléken kép és hangtorzulás mentesen le lehet játszani.
Gondolom két lehetőség van vagy egyből így kell a renderelés során elkészíteni vagy később konvertálni kell. Már beszereztem 4 teljes verziójú video konvertert, de célszerűbb lenne egyből a renderelésnél megoldani.
Renderelésnél meg kell adni, hogy milyen formátumba mentsen. Tudtommal ebben az esetben (mivel a tömörítés nélküli adatfolyam ebben a formátumban van) az avi a legjobb választás, legalábbis valmelyik fórum hozzászólásban ezt olvastam, ha nem így van, akkor kérlek jelezzétek és ajánlatok valami mást helyette. Az a baj, hogy már eleve ebben sem vagyok biztos.
Be kell állítani a templete-ét! Itt ilyenek vannak, hogy NTSC mindenféle változatokkal, PAL DV, HDV 720 mindenféle változatokkal, HDV 1080 mindenféle változatokkal, HD 1080 YUV mindenféle változatokkal, stb.
Mivel nem tudtam ezzel az egésszel mit kezdeni, ezért utánanéztem mi az az 1080 és egyéb adatok. A végén mindegyikkel csináltam egy renderelést, kiirtam DVD-re és megpróbáltam lejátszani, egyet-egyet lejátszott, de kép horizontális kiterjedése jelentősen kisebb volt, mint a tévé kávája.
A costumba opcióba beléptem, alul megnéztem a hangbeállítást (hála Istennek nem lehetet semmit állítani), majd megnéztem a video beállítást. A video format-nál rengeteg beállítási lehetőség, amihez egyáltalán nem értek, és itt feladtam.
Hát ez miatt kérem a segítségeteket.[ Szerkesztve ]
-
ekimaster
tag
válasz Raharin #2567 üzenetére
Szériaszámot és aktivációs kulcsot a DEMO vagy TRIAL verziókhoz is kérni kell a cégtől. Egy sima regisztráció után ezt neked elküldik mailben.
A hibaüzeneted az elején gyanús, hogy a Média menedzsered betöltési hibájára utalhat. A média menedzsert újra kell telepítened és kész.
-
ekimaster
tag
válasz Raharin #2569 üzenetére
Sima ügy ez is.
A kamerádról beviszed Vegassal a filmet - editálod - és rendereled.
Ha DVD-t akarsz belőle írni: MPEG 2-be renderelj 720*576*25fps PAL
Ezt bármelyik DVD lejátszó megeszi, nem kell DIVX-nek lennie.Nem értem miért szükséges DIVX formátumba tenned az anyagot. De, ha kell, akkor sem szükséges külső kódoló, Vegas tud menteni AVI-t is.
Természtesen használhatsz mindenféle kóder/enkódert elképzeléseid szerint.Ha csak számítópre kellene jó minőségű videó, akkor is megfelelő az MPEG2, de ha gondolod válogass a halom renderelési formátum között. Ajánlott a MOV, mert azt eszi OSX is. De szép kódolású a WMV is. Mindezt Vegasból, mindenféle konvertáló nélkül.
Ha valamit megoldhatunk Vegassal, akkor minek külső program?
-
Raharin
tag
Köszönöm szépen a válaszokat ekimester!
A kameráról az anyagot mindeféle megkérdezés és választási lehetőség nélkül .avi kiterjesztésű fájlba mentette, azt olvastam valahol valamelyik fórum hozzászólásban, hogy az így létrejött adathalmaz a legkevésbé tömörített, ezért akartam továbbra is ilyen formátumban dolgozni. De nem voltam biztos benne, ezért kérdeztem meg.
A megvágandó anyag két helyre kerül, archiválásra DVD-re, ha nem is kiváló, de nagyon jó mindőségben, melyet asztali DVD lejátszón és pc-n is meg lehessen nézni (persze, ha asztalin meg lehet, akkor nagy valószívűséggel hogy pc-n is). Az anyag másik része pedig a netre fog felkerülni már nem tudom milyen formárumban, amit hál Istennek nem nekem kell átkovertálni.
A hozzászólásod után a fájl típusát átállítom: MainConcept MPG-2(*.mpg)-re, a template-nél a DVD Pal-t választom. Az lenne a kérdésem, hogy a custom menüben , lent a video beállításoknál a profile és a level beállítások mit jelentenek és a változtatásuk ezáltal mit fog befolyásolni, valamint a custom menü audio almenüjében a bitrate értéke 224 alapból, érdeme-e növelni 384-re vagy csak energia, idő és helypazarlás lenne.
-
ekimaster
tag
válasz Raharin #2572 üzenetére
1. a kamerádból kijövő AVI, az a formátum ami esetedben a legvszteségmentesebb, vagyis jó! Dolgozz abban és sak renderkor állíts más formátumot.
2. Mint írtam, ha DVD, akkor MPEG 2 PAL DVD, minden más mehet netre. Sokan WMV-ben, MOV-ban dolgoznak netre, de eltrjedt a FLASH videó is. Ezt ezzel a konvertálóval érde el a legjobb minőségben: Total Video Converter
Gugli a barátod!
3. Custom Video beállítások: (ahány ember annyi féle)
ami szabványosan jó lehet Neked:
- 720*576
- 25 fps
- lower fields
- bitráta folyam CBR vagy VBR
- ha CBR, húzd 9,8-ra
- ha VBR a max. legyen 9,8 a minimum meg elég 3,5-4000 értéken is
- advanced video: Éveket mesélhetnék, hogy mi micsoda! Ezeket alapesetben hagyd.Audio:
- stereo
- bitráta elég 224-en
- frekinek nem kell 48 KHz-nek lennie DVD-hez. Elég a 44,1.Ennyi
-
Raharin
tag
Még egyszer köszönöm.
Az általad megadott beállításokkal fogok dolgozni!
A jövőre gondolva nem lenne célszerű a felbontást 70*576-ról, 1920*1080-ra átállítani?
Ha minden jól alakul, idén lesz véve egy full HD tévé, mely az 1920*1080 felbontást is tudja. Persze, még ott a probléma, hogy az ilyen felbontású adatfolyamot el tudja-e küldeni az asztali DVD lejátszó a TV készüléknek?[ Szerkesztve ]
-
Raharin
tag
Lenne még néhány beállítási kérdésem!
A bitráta folyam jellegét pontosan hol kell állítani (CBR vagy VBR), mert a custom menü video almenüjében nem találom.
Ugyanitt az I-rame és a B-frame értékeket mire állítsam a lehető legjobb minőség eléréséhez?
Ugyanitt közvetlenül alatta van a Profile (benne: High, Main, Simple profil), és tőle jobbra a Level (High, High 1440, Main, low level).
Konstrans bit rate vagy alatta variálható bitrate, az alatt a maxiumum, average, minimum értékek. Most melyik konstans vagy variálható, ha variálható, akkor milyen értékekkel?
Na ezeknél a minél jobb minőséget megcélozva mi a leghatékonyabb beállítás kombináció?
Egyébként Sony Vegas 7.0-át használok! -
ekimaster
tag
válasz Raharin #2574 üzenetére
Amenyiben rendelkezel Full HD felbontású kamerával, akkor abban a formátumban szerkeszted az anyagot majd szintén MPEG2-ben kell renderelned csak BluRay (bluprint)-be.
Azt fogod ráírod egy BR lemezre és bármelyik BR játszó eszi. Tulajdnképpen minden ugyanaz, mint a DVD esetében csak a videó nagyobb felbontású, de a folyamat egyforma.Ha anyagodat BR formátumban rendereled ki, azt hiába írod DVD lemezre, normál asztali DVD lejátszó nem fogja érteni zt a formátumot. Nem azért, mert a TV-d nem full HD-s, hanem mert a DVD player nem kezeli ezt a formát.
-
ekimaster
tag
válasz Raharin #2575 üzenetére
Látom szükséged lenne egy tanfolyamra, mivel alapvető videó ismereteid is hiányoznak.
Keress meg: 30-299-2105
Egyébként hamarosan indítunk egy Multimédia iskolát, ahol DJ/Producer/hangtechnikusi és videó vágó/szerkesztő/producer képzésekkel várunk mindenkit.
CBR = constans bit ráta = fix tömörítési arány használata
VBR = variálható bit ráta = megadott max-min érték közötti változó arányú tömörítés -
Raharin
tag
Köszönöm a választ ekimester!
Gondoltam, hogy értelmetlen lenni 1920*1080-as felbontásban, mert ahhoz megfelelő lejátszó is szükséges lenne, nem csak megjelenítő, csak nem voltam benne biztos.
Köszi a rövidítés magyarázatot is. -
Skyhunter
senior tag
CODUO és COD4-es fragmoviekat szeretnék csinálni.A Fraps-el már felvettem a nyers avis anyagot.A Sony Vegas-nak hanyas verzióját használjam a vágáshoz? Szeretnék alá zenéket tenni és a legegyszerűbb áttűnéseket belerakni.Ezekhez a műveletekhez elég a Vegas,vagy kell még vmi más is?
-
ekimaster
tag
-
ekimaster
tag
MULTIMÉDIA OKTATÁS INDUL kis csoportokban hamarosan!
Zeneszerző - Hangszerelő - DJ - Producer
Ableton Live alkalmazássalés
Videóvágó - szerkesztő - szinkron-szerkesztő - authoring
Sony Vegas alkalmazással- külön gép minden tanulónak
- midi kontrollerek
- saját fejhallgatóÉrdeklődni: 30-299-2105
-
Raharin
tag
Van egy panasonic NV-GS75 3CCD típusú kamerám, azt szeretném megkérdezni, hogy milyen a képkockák megjelenítési módja.
- upper field first (felső-páratlan képsorok először)
- lower field first (alsó-páros képsorok először)
- progressive (totál képkockák).Mivel ennek függvényében tudnám a capture/edit/render munkát megfelelően elvégezni.
Nincs (nem találom) a kamera leírását.
Még egy pontos link is nagy segítség lenne! -
ekimaster
tag
Sony!
Szívesen fogadunk mindenféle ajánlást.
Azért Vegas, mert sokaknak "csak" PC-je van és gőzük sincs az OSX-hez.
Azért Live, mert multiplatform és sokakat érdekel a felméréseink szerint és nem igazán van átfogó oktatás erről.
Jelenleg a felnőttképzési akkreditálás folyik, de hamarosan indulunk a reklámozással. -
Raharin
tag
Sziasztok!
Ekimester, próbáltam a kamerám adatainak utánanézni (nincs meg a kézkönyv, se a lemez, legalábbis nem találom), de a gyártó honlapján sem találtam választ bizonyos kérdéseimre, ezért téged zargatnálak vele!
A régebbi kamerák, mint például az általam használt Panasonic NV-GS75 3CCD típus, felbontása azonos (720*576), a magyarországon forgalmazott eszközök mind Pal rendszerűek, valamint milyen a képkockák megjelenítési módja (upper field first, lower field first, progressive?
Mivel ezek függvényében állítanám be a Vegasban a kameráról a pc-re való átjátszást.
A fórumot teljesen végignéztem, és azt olvastam, hogy meg lehet csinálni, hogy a kameráról egyben, nem klippekre szétszedve lehet az adatot átjuttatni pc-re. Nem muszály a teljes kazettát, de legalább 20-30 percet. Ezt pontosan hol lehet a Sony Vegas 7.0-ában beállítani? Én kerestem és próbálkoztam, de nem sikerült.Ha más is tudja ezekre a kérdésekre a választ, akkor megköszönném, ha megtenné, hogy visszajelez.
[ Szerkesztve ]
-
Core2duo6600
veterán
válasz Raharin #2587 üzenetére
a 720 576 arra enged következtetni, hogy standart pal felbontás, ez upper fields first lesz, legalábbis a vegast kivéve minden program szerint úgy van
HA egyben szeretnéd az anyagot leszedni, akkor szerintem erre egy másik progit használj, ami nincs felvértezve jelenetfelimseréssel, vagy ezt kell a vegasból kibutitani, cyberlink powerdirectora, és a pinnacle studio ja biztosan tudja, mert ismerősnél komplett kazettákat huztunk így be
A studioban ki kellett kapcsolni a powerdirector meg asszem nem tudja ezt a future tszép progi jó progi a vegas de van pár igen idegesítő dolog benne, pl ilyen az hogy a smart rendering nem igen akar nekem müködni
holott az általam említett másik 2 progiban ez nem okoz gondodGigabyte Z390 Aorus master , Core i9 9900K, Asus RTX2070, 64 GB DDR4, Dell Latitude 6430
-
ekimaster
tag
válasz Core2duo6600 #2588 üzenetére
1.
720*576/25fps/upper fields - ezzel egyetértek, ez jó válasz!2.
"HA egyben szeretnéd az anyagot leszedni, akkor szerintem erre egy másik progit használj...."
Minek? Azért húzod le Vegast, mert nem ismered teljesen?
Megoldás: Capture Preferences - Enable DV Scene detection kikapcsolni és kész!3.
Power Director / Pinnacle programok is jók, de olyan HW igényük van, hogy győzd HD vágásakor. Arról meg nem is beszélve, hogy akkor miért Sony Vegas-t használják a nagy videóstúdiók (Final Cut nagy riválisaként), miért nem ezeket a progikat?4.
Smart rendering problémát már többen is írták, amire a megoldást megválaszoltam. A tört verziókban ez bug. Sajnos meg kell venni a terméket, vagy szerezni hozzá másik serialt.
Én megvásároltam a programot, megy minden rendesen. -
Raharin
tag
Újabb segítséget szeretnék kérni!
A célom, hogy nem widescreen-es kamerával rögzített felvételeket szeretnék 16:9 arányú tévén teljes képernyőn menüvel divx-es asztali lejátszóval megnézhetővé tenni.
Azt olvastam, hogy az adatfolyamot a kameráról célszerű azokon a beállításokon átküldeni, amin készültek. (720*576, Pal, 25fps). Viszont már itt lehet widescreen-t állítani, amit ki is próbáltam, de semmi különbséget nem tapasztaltam. Tehát ilyen esetben akkor mit válasszak, a normált vagy a widescreent (ha a widescreen a cél)?Ezután mpg2 formátumba kell majd az anyagot renderelni. Ekkor az előző választástól függően a template-ben mit célszerű választani? A DVD Pal-t vagy a DVD architect PAL video stream vagy a DVD architect PAL video stream widescreen.
Kipróbáltam mindegyiket és úgy tűnt, hogy ezek alapbeállítások és a 2. ás 3. között a beállításokban a widescreen miatt csak az aspect ratio a különbség. Erre a megjegyzésemre valami megerősítésre vagy kijavításra lenne szükségem.Itt lenne két beállítási kérdésem, a custom menüben a video almenüben bármelyik választásnál lehet az I-frames-t és a B-framest állítani, az mire jó és a lehető legjobb minőség eléréséhez ti mit alkalmaztok?
Valamint ugyanitt van a profile és a level, mely beállításokkal nem tudtam mit kezdeni, kipróbáltam őket, de csak ennyi, nem tapasztaltam a renderelt anyagban változást.
Ugyanebben a menüben található az output type, mely alapból DVD-re rakja. Ha renderelés után majd az architect-tel szeretnék menüs DVD-t csinálni, akkor ezen kell hagyni vagy mindegy? Kiróbáltam úgy is ha meghagytam a beállítást és úgy is, hogy átállítottam mpg2-re, de nem tapasztaltam változást.Ne haragudjatok, hogy esetleg ilyen banálisnak tűnő kérdésekkel, megerősítésekkel zavarlak benneteket, de nem akarok elrontani semmit. Egyébként ezt a fórumot végignéztem (rengeteg idő volt), melyből többek között a renderelési finombeállításokat nagyon jól meg tudtam oldani. Ha van jeletősége Sony Vegas 7-est használom, mivel a pro 8-ban nem jelenik meg a fájl típusánál a Maiconcept MPG2. Ha netán erre valaki tud kivitelezhető és konstruktív megoldást nagyon megköszönném!
-
Raharin
tag
Ekimester!
Kérlek segíts, nem találom az általad javasolt Enable DV Scene detection-t!
Ha elindítom a Sony Vegas 7.0-ában a Sony Video Capture 6.0-át, akkor az option legördülő menü preferences almenüjébem végignéztem a különböző fülekhez (general, capture, advanced capture, stb.) tartozó beállításokat, de nem találtam.
Megnéztem a Sony Vegas-ban a file menü proprties almenüjében, valamint a Sony Vegas option menü preferences almenüjében, de egyik helyen sem találtam.
Légyszíves írd le nekem, hogy pontosan hol lehet ezt beállítani! -
Core2duo6600
veterán
válasz Raharin #2591 üzenetére
Elmondani nem tudom, de megmutatni igen
[link]
(#2589) ekimaster
Azért nem az általam említetteket használják, mert azok nem profi progik, hanem otthoni barkácsolásra készültek
eből fogva egyszerübb valamelyest a felületuk, pl nem lehet olyan sok dolgot beállítani egy film készitéskor, mint a vegasban, ami lehet hátrány, lehet előny
Előny abban az esetben, hogy olyan is tudják használni, akik jó esetben be tudják a kamerát kötni a gépbe
hátrány akkor ha valaki testre akarja szabni, hogy mit és hogyan mentsen ki.
Én is végig próbáltam ott mindent , és ahogy az elöttem szoló semmi változás nem volt
Még a finel cutra vagyok kiváncsi, ha lsz időm akkor felerőszakolom a gépre a max os -t
és meglesem..[ Szerkesztve ]
Gigabyte Z390 Aorus master , Core i9 9900K, Asus RTX2070, 64 GB DDR4, Dell Latitude 6430
-
Raharin
tag
Köszönöm megtaláltam, hasznos volt a link!
A többi kérdésemre is esetleg te vagy valaki más tudna hathatós válaszokat adni? -
ekimaster
tag
válasz Raharin #2594 üzenetére
Az MPEG a szükséges tömörítési arányt a videó-adatfolyamban képkockán belüli kódolással (intra frame coding) a JPG-hez (és MJPEG-hez) hasonló módon; és a képkockák közötti kódolással (inter frame coding) az ismétlődő (redundáns) vizuális információk kiszűrésével valósítja meg.
Váltottsoros videó tömörítésekor az intra frame coding tömörítés lehet "intra field" és "inter field", attól függően, hogy a félképeket (fields) a tömörítő külön önmagukban, vagy az egy frame-hez tartozó félképek közötti redundancia kiszűrésével kezeli-e. "Intra-frame, intra-field" tömörítés pl a Sony HDCAM SR rendszerben alkalmazott MPEG 4 SP (Studio Profile) és "intra-frame, inter-field" pl a DV videó kódolása — bár ez nem tartozik szorosan témánkhoz, mert nem MPEG tömörítés.
A képkockán belüli (I frame) kódolásnak a JPEG tömörítés az alapja.
A képkockák közötti (inter frame) tömörítés azt használja ki, hogy a mozgóképek rendszerint olyan képszekvenciákat tartalmaznak, amelyekben a legtöbb képkocka hasonlít a megelőző ill. következő képkockára, vagy azonos velük és ezt a redundanciát ki lehet szűrni. Az MPEG tömörítés általában "inter-frame" rendszerű, de (amint később láthatjuk) lehet "intra-frame" is only I Frame kódolás esetén.Képtípusok
Az MPEG videó képcsoportokból (GOP - Group Of Pictures) épül fel, amelyekben három különböző képtípus előre meghatározott sorrendben követi egymást:I-képek:
Intra frame coded - csak képkockán belül kódolt. Csak olyan információt használ fel, amely a képkockán belül megtalálható. Az egyes képkockákon belül JPEG tömörítést alkalmaz, amely az MJPEG tömörítésnél ismertetett DCT transzformációra épül. Az I-képek tömörítési aránya viszonylag csekély, de közvetlen hozzáférési pontokként szolgálnak az MPEG video-adatfolyamhoz, ami a pozicionáláskor, szerkesztésnél, vágásnál (ebből adódóan a broadcast MPEG2-nél) nagyon fontos.P-képek:
a P (predicted) képkocka az őt megelőző "I" vagy "P" képen alapul, azokat használja referenciaként. Ezt nevezik "forward prediction"-nek ~ előre haladó jóslásnak. A P kép a megelőző I vagy P frame képrészleteinek elmozdulását, illetve a képtartalmak közti különbséget rögzíti. A videó egymást követő képkockáiban az objektumok alakja általában nem változik. Az MPEG a P (és B) képekben az objektumok elmozdulását mozgásvektorokkal írja le, a mozgáskompenzációs eljárás segítségével. Az eltérő alak- és színinformációk meghatározása a megelőző (I, P) kép megfelelő információira épül, a különbséget, változást kódolja. A P-képek tömörítési aránya nagyobb, mint az I-képeké. Mivel a P-képek P-képből is származtathatók, előfordulhatnak közöttük hibásak is, és további hibaforrásul szolgálhatnak a hibás frame-et referenciaként használó képkockák kódolásakor.B-képek:
a B (bidirectional) kép a megelőző és rákövetkező "I" vagy "P" képkockákat is felhasználja referenciaként. A kódolás a mozgáskompenzációs technika felhasználásával, a P-képekhez hasonló módon, de két irányból történik. Ezt az eljárást "bidirectional prediction" ~ kétirányú (két irányból történő) jóslásnak nevezik. Az eltérő alakinformáció rögzítése a megelőző és következő I vagy P kép alakinformációinak átlagolásán alapul. A B-képeknek a tömörítési aránya a legnagyobb. A B-kép nem szolgál referenciaként más képek kódolásakor, ezért nem terjeszt hibákat sem.Sub-GOP
A GOP-n belül az I és P képtípusok számát (amelyekből következik a B képek száma is) a kódoló határozza meg. Az I, P vagy B képek különböző aránya nagyban befolyásolja az elérhető képminőséget az adott adatátviteli sebesség mellett. Legkedvezőbb beállításuk nagyon sok változó függvénye, igen nagy szakértelmet vagy tapasztalatot igényel.
A képcsoportban (GOP) az I képek frekvenciáját, másképpen fogalmazva a köztük lévő intervallumot jelölik N-nel. Az előbbi példaképeken tehát N=9.
A GOP további alcsoportra osztható. A GOP-re alapozva a P illetve a megfelelő B képkockák frekvenciájának jele: M, a különféle tömörítők ezt nevezhetik SubGOP-nak is. Az előbbi példaképeken M=3.
A gyakorlatban egy másodpercnyi MPEG videó rendszerint 2 I frame-et tartalmaz. PAL (25 fps) rendszerben tehát általában N=12, NTSC-ben (30 fps) N=15, de a különböző igényekhez nagyon sokféle beállítás tartozhat.
Mivel az I és P képekhez (ha van) ugyanannyi B kép tartozik (ha van) és I P vagy B, ezért N mindig osztható M-mel."Only I Frame" tömörítés
Szélsőséges esetben a GOP N lehet 1, ekkor minden képkocka I frame. Ez a képkocka-pontosan szerkeszthető MPEG. Szerkezetéből adódóan adatátvitele az MJPEG-hez hasonló. Többnyire MPEG-2 alapú broadcast nemlineáris editáló eszközökben (NLE) használják. Természetesen a megfelelő minőségű MPEG "only I frame" kompresszió extrém magas bitrátát igényel. (Másképpen fogalmazva, ha egy videót IBP frame-es tömörítés helyett ugyanolyan bitrátával only I frame beállítással kódolunk, a minősége sokkal rosszabb lesz, hiszen nem kapta meg a jó minőséghez szükséges sávszélességet a tömörítő.)
Az egyébként szabadon állítható "N" és "M" értékek Video-CD formátumnál meghatározottak. Az "N" érték a DVD-videónál is szabályozott (PAL rendszerű DVD-nél N=12, NTSC rendszerűnél N=15), bár a legtőbb lejátszó kevésbé érzékeny erre a beállításra.
A különböző képtípusok beállítása mellett az MPEG képminősége szempontjából fontos a mozgásvektorok pontos beállítása. Erre a jobb minőségű hardveres- és szoftveres tömörítők adnak lehetőséget. Minél nagyobb területre terjed ki a különböző képrészletek elmozdulásának figyelése, a mozgásvektorok kiszámítása, annál nagyobb a műveletek számítási igénye.VBR vagy CBR?
Az MPEG tömörítés során elérhető minőséget az állandó- (Constant BitRate - CBR) vagy változó adatátviteli sebesség (Variable BitRate - VBR) mellett, az MPEG-1 minőségénél részletezett képtartalom is befolyásolja.
Könnyen belátható, hogy ha a tömöríthetőség szempontjából változó (eltérő redundanciájú) képtartalmat kódolunk (és majdnem minden felvétel ilyen), a VBR tömörítés azonos tárfoglalás mellett (tehát azonos átlagos bitráta értéket feltételezve) rendszerint jobb minőséget eredményez, mint a CBR kódolás. VBR tömörítésnél a jól tömöríthető (mozgásszegény, nagy homogén felületeket tartalmazó) felvétel-részek alacsony bitrátára kódolása lehetőséget ad az enkódernek a nehezen tömöríthető (gyors mozgásokat tartalmazó, részletgazdag, vagy zajos) részek magasabb bitrátán történő kódolására , ami a képminőség szempontjából biztosít(hat)ja az egyenletességet, szemben a CBR-rel, ahol az állandó adatátviteli sebesség kényszere miatt a előbbi képtartalmaknál (az eltérő tömöríthetőséghez viszonyítva) hol feleslegesen nagy bitráta mellett, hol pedig - a nehezen tömöríthető részeken - relatíve túl alacsony értéken történik a kódolás, ami változó és gyakran nem megfelelő képminőséget eredményez.A VBR tömörítés viszont problémás lehet az átlagos adatátviteli sebesség (avarage bitrate) szempontjából (ami fontos, ha pl. hosszabb anyagot írunk lemezre - tehát csak meghatározott méretű tárfoglalás engedélyezett), hiszen a kóder nem tudhatja előre, hogy milyen képtartalommal találkozik a jövőben (azaz, a még nem kódolt videoszakaszon), ennélfogva a kvantálás mértékét is csak becsülni tudja, tehát előfordulhat, hogy vagy a képminőség nem lesz a legideálisabb, vagy az átlagos bitráta tér el jelentősen a beállítottól. Mindezen segíthet, ha a tömörítő képes a többmenetes VBR kódolásra, amely - nevéhez híven - végigelemzi a teljes videofile-t, majd ezt követően készülhetnek a beállított bitráta paramétereknek (átlagos-, minimális-, maximális bitráta) pontosan megfelelő "menetek"; a végső MPEG stream elkészítése. Ezekből adódik, hogy az MPEG kódolása során a legjobb képminőség a többmenetes VBR tömörítést alkalmazó szoftverekkel érhető el.
Na ilyeneket oktatunk a tanfolyamunkon! Van mit tanulni igaz?
-
Core2duo6600
veterán
válasz ekimaster #2595 üzenetére
Hát az biztos, hogy van mit tanulni
Egy kis kitérő, hogy lehet, hogy a dvd shrink ami láthatóan 1 menetben kódól, és igen nagy tempoban, mégis jó, eredményt produkál, vagy legalábbis nem észrevehetően gyengébb az eredmény a legtöbb esetben ?!
Gigabyte Z390 Aorus master , Core i9 9900K, Asus RTX2070, 64 GB DDR4, Dell Latitude 6430
-
Raharin
tag
Köszönöm a rengeted információt Ekimester.
A leírás nagyon hasznos, mert így tudom, hogy az I-, és B-frame-ekhez nem célszerű nyulni, mivel a lejátszók egy része ilyen lejátszási paraméterre van beállítva (ez lehet, hogy nem a legpontosabb fogalmazás volt).
Amit még mindig nem tudok, hogy az adatfolyamot elvileg a kameráról célszerű azokon a beállításokon átküldeni, amin készültek, mely tudtommal(720*576, Pal, 25fps. Viszont már itt lehet widescreen-t állítani, amit ki is próbáltam, de semmi különbséget nem tapasztaltam. Tehát ilyen esetben akkor mit válasszak, a normált vagy a widescreent, ha a widescreen-es tévén való megjelenítés a cél)? Vagy pedig a későbbi renderelés során állítsam a vwidescreen-t?A shrinket én is használtam, de inkább decrypter programmal átmentem merevlemezre, a DVDremake programmal minden reklámot, hirdetést, bemutatót, akár a végén a stáblistát vagy annak egy részét, menüben a felesleges feliratokat eltüntetem. Ezután vagy ráküldöm a shrinket vagy inkább a DVD rebuildert.
-
Core2duo6600
veterán
válasz Raharin #2597 üzenetére
Most lehet, hogy nem értem pontosan a kamerával kapcsolatban a kérdésed
Ha a felvétel már el van készítve akkor az olyan, amilyen
Ha 3:4 aránnyal, tehát nem a szélesvásznú pállal vetted fel akkor a gépen is így szerkezd
és ha a jövőben kamerázol akkor már mehet a 16:9
Tapasztalatom, hogy ebben az esetben a fekete csikot alul és felül odateszi a program, elképzelhető, hogy figyelembe veszi, hogy normál arányú a monim
Én eddig nem tudtam a szélesvásznú felvételekből olyat csinálni, hogy a normál tévén kövérnek látszanak az emberek rajta
Nekem nincs kamerám, de ismerősnek egy pár avi ja ill, mpegje itt van.Én ujjabban a DVD fab platinummal rippelem a korongot
Majd ha kell akkor vagy shrink, vagy DVD renuilder-t használok,
A DVD fab is tudja a zsugorítást, tehát hogy DVD 5 re alkalmassá teszi, de lassabb mint a srink, minősége szemre ugyan az, akkor már legyen gyorsShrinket szoktam a tv ből a tv karival felvett anyagok zsugorítására, hiszen, ezen nem ütközik ki a shrink ill. dvd rebuilder végeredményében a különbség
úgy tartják, hogy a dvd rebuilder jobb minőségben dolgozik, elhiszem...
már csak a többmenetes miatt is, de a sebességét a shrinknek azért nem lehet figyelmen kivül hagyniGigabyte Z390 Aorus master , Core i9 9900K, Asus RTX2070, 64 GB DDR4, Dell Latitude 6430
-
ekimaster
tag
válasz Core2duo6600 #2598 üzenetére
Ezt a 4:3 kontra 16:9-es arány problémát én sem értem. Két lehetőség van.
1.
a kameráddal 4:3-ban veszel fel, de Veassal már 16:9-es projektet csinálsz és 16:9-ben is renderelsz úgy, hogy ne legyen letterbox. Ekkor széthúzza a 4:3-as anyagot és "kövérek" lesznek a pofák.
2.
a kamcsid tudja a 16:9-ben történő natív felvételt és ebben szerkesztve minden oké.DVD Videók újrakódolása esetében a DVDFab nevű program a legjobb választás.
azért mert:
- a korábbi Shrink és DVDDecrypter közös fejlsztéséből alakult (a másik korábbi két progi fejlesztése leállt)
- tényleg tudja az arányszabványokban történő újraméretezéstAz arányszabványoknak semmi köze a DVD5, DVD9....stb. méret szabványaihoz!
-
Raharin
tag
A kamera nem tud felvenni 16:9 arányú képet, legalábbis a specifikációjában ez szerepel, hogy nem tud. De én viszont a végterméknek ilyen méretarányú képet szeretnék.
A beállításoknál már a kameráról a merevlemezre történő rögzítéskor be lehet állítani a widescreent. Csak azt szeretném megtudni, hogy ekkor már állítsam be vagy értelmetlen és csak a rendeléskor foglalkozzak vele?
Elnézést, ha érthetetlen voltam, remélem már érthető.
Köszönöm a válasz, azt hiszem megértettem![ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
● BigBadPlaYeR leírását olvasd el, mielőtt kérdezel
- bb0t: Gyilkos szénhidrátok, avagy hogyan fogytam önsanyargatás nélkül 16 kg-ot
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Ukrajnai háború
- Kínai, és egyéb olcsó órák topikja
- Linux kezdőknek
- Milyen okostelefont vegyek?
- PlayStation 5
- HBO Max & OD topic
- GoodSpeed: UEFI BIOS frissítési módok 2016-ban és 2024-ben ASUS alaplapoknál, FlashBack
- További aktív témák...
- PC JÁTÉKOK (OLCSÓ STEAM, EA , UPLAY KULCSOK ÉS SOKMINDEN MÁS IS 100% GARANCIA )
- Bitdefender Total Security 3év/3eszköz! - "Tökéletes védelem most kedvező áron..."
- Steames kulcsok jó áron eladóak!
- World of Warcraft Shadowlands Collectors edition EU EN
- Bontatlan - BATTLEFIELD 1 Collectors Edition - Játékszoftver nélkül
Állásajánlatok
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen