Az egyetemisták adatbázissal törik le a magas könyvárakat


Különös konfliktus alakult ki a híres amerikai egyetem, a Harvard hallgatói és a campuson található könyvesbolt tulajdonosai között. Mint a diákok lapja beszámolt róla, az egyik hallgatót az üzlet elhagyására szólították fel, miután több olyan könyv árát is feljegyezte, melyek tanulmányaihoz szükségesek. Jarret A. Zafran felháborodva mondta el az egyetemi lapnak, hogy ő csak a szokásos év eleji tevékenységét végezte, amikor elmegy az üzletbe, megnézi az árakat, majd pedig amelyeket meg tud szerezni olcsóbban az interneten, azokat megrendeli, a maradékért meg visszamegy a Harvard Coopba.

Mint Jerry P. Murphy, a Coop vezetője nyilatkozatából kiderül, a szigorú lépésnek egy diákok által működtetett weboldal az oka. A hallgatók ugyanis létrehoztak egy könyves adatbázist, mely abban segíti a diákokat, hogy a vizsgákhoz szükséges könyveket könnyebben megtalálják különféle internetes könyváruházakban. Ehhez azonban – úgy tűnik – szükséges az adott könyv egyedi azonosítója, az úgynevezett ISBN-száma, s ezt a diákok gyakran a Harvard könyvesboltjában írják ki a könyvekből. Az üzlet vezetője úgy véli, a szám ebben az esetben az üzlet szellemi tulajdonát képezi, az oldal működtetői viszont vitatják ezt, jogi képviselőjük szerint ezek az adatok olyanok, mint a telefonszámok, nem sajátíthatják ki őket.

A hallgatók és az üzlet egy kört futottak már ez ügyben, amikor az adatbázis működtetői azt javasolták az egyetemi tanácsnak, hogy létesítsenek egy központi adatbázist a kurzusokra szükséges anyagok számára, s itt a tanárok segítségével már az ISBN-számmal szerepeljenek a könyvek, hogy ne kelljen összevadászni őket, s az így létrejött pontos adatbázis létezése miatt az egyetemi könyvesbolt az árak mérséklésére kényszerülne. A tanács elvetette a javaslatot.

Azóta történt

Előzmények