Egy hárommillió dolláros amerikai videojáték

Az AP hírügynökség két évvel ezelőtt benyújtott kérelmének a napokban tett eleget az amerikai kormányzat, s átadták a sajtó munkatársainak a „Cyber Storm” („Kibervihar”) fedőnevű akció (játék? hadgyakorlat? szimulációs védelmi gyakorlat?) adatait.

A hírügynökség az információszabadságról szóló törvényre hivatkozva kérte és kapta meg az anyagot – igaz, erősen cenzúrázott változatban, mivel nemzetbiztonsági okokra hivatkozva a 328 oldalas dokumentum nagy részét titkosították.

Maga a játék – maradjunk talán ennél a megnevezésnél – azt kívánja modellezni, hogy mi történne, ha egy általános, mindenre kiterjedő hackertámadás érné az Egyesült Államokat, s hogyan lehetne ez ellen védekezni. Szervezői és megalkotói többek között a belbiztonsági hivatal (Homeland Security Department), a külügyminisztérium, a Pentagon, az igazságügy-minisztérium, a Nemzetbiztonsági Hivatal és a CIA.

A megismerhető anyagból is jól látszik, hogy az elképzelhető legszélsőségesebb helyzetet veszik alapul: a hackerek leállítják a metrókat, összeomlasztják a repülőterek és a kikötők számítógépes rendszereit, megzavarják a műholdakat, lehetetlenné teszik a rendőrség kommunikációját stb. – minden leáll, ahol csak létezik számítógépes hálózat. Az AP újságírói ugyanakkor felhívják a figyelmet a játék – mely három fontos támadástípust kombinál: hackertámadás, konkrét fizikai támadás (főként az antiglobalisták részéről), illetve pszichológiai hadviselés (a sajtó) – alkotóinak sajátos felfogására: az elképzelt támadásokban nagy szerepet játszanak a kormányzattal szemben álló, információkat visszatartó bloggerek, illetve a nyilvánosságot dezinformáló újságírók, akik a társadalom zavarodottságáért és a tőzsdét, valamint a gazdaságot félrevezető adatok közzétételéért felelősek, vagyis potenciális ellenségek.

A hárommillió dollárba kerülő játék résztvevői meghívásos alapon az Egyesült Államok, Anglia, Kanada, Ausztrália és Új-Zéland kormányzati tisztségviselői, valamint ezen országok nagyvállalatainak és szállítási cégeinek vezetői voltak, akiknek egy hirtelen, robbanásszerűen meginduló támadássorozat okozta helyzettel kellett megbirkózniuk. Jeffrey Wright, aki a játék egyik vezetője volt az amerikai belbiztonsági hivatal megbízásából, azt nyilatkozta az AP-nek, hogy a lehető legnagyobb stressz alá akarták helyezni a résztvevőket. Hogy ez sikerült, bizonyítja, hogy senkinek sem sikerült tökéletesen reagálni, mindenki hozott rossz döntéseket, s ez Wright szerint jelzi, hogy a szimuláció ellátta feladatát.

Az értékelés szerint ugyanakkor a „játékosok” elég sok problémát meg tudtak oldani, de az a legtöbbjük számára zavart okozott, hogy homályban maradt a nagy támadások elhárításáért felelős amerikai szervezet, a National Cyber Response Coordination Group – melyet a legfontosabb kormányhivatalok képviselői alkotnak – pontos szerepe és működési módja.

A játék a szervezők szerint semmi hatással nem volt az „igazi internetre”, mivel hálózatát teljesen elszigetelték, s a titkos szolgálat washingtoni központjából felügyelték. Igaz, hogy az újságírók találtak a kormányzati dokumentumban egy utalást arra, hogy játék közben valaki elkezdte támadni a játékot irányító szervert, de a papírok szerint ő valójában egy „túlbuzgó” résztvevő volt, aki – nyilván a katasztrófaelhárítás részeként– így akarta feladatát megoldani, de az illetőt egy gyors e-maillel leállították.

Az AP értesülései szerint az amerikai vezetés idén márciusra tervezi a „Cyber Storm 2” levezénylését.

Azóta történt

Előzmények