Új hozzászólás Aktív témák
-
Cathfaern
nagyúr
Az eset nagyon jól példázza, hogy mi a probléma az emberi sofőrökkel
-
Felvet még egy kérdést: a másik kocsit vezető idióta sofőrtől meg tud-e olyan hatékonyan védeni az automatika, mint pl egy rutinos taxis? Gondolom már készültek erre az algókkal, tuti nem ez volt az első agyhalott sofőr, akivel a gugliautó találkozott.
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
Cathfaern
nagyúr
A kérdés jogos, de amint az önvezető autók általánosan elérhetővé válnak, túltárgyalttá válik. Hogy miért? Mert jelenleg a jogosítvány megszerzését (autók kézzel történő vezetésének engedélyét) nem igazán lehet túl nagy korlátok mögé tenni, mivel a mai nyugati civilizált életmódhoz erősen hozzátartozik, hogy autóval tudj közlekedni. Szóval ha hirtelen szigorítanának a feltételeken, és a népesség ~10%-a szerezhetne jogsit, akkor lázadás lenne.
De ha lehet jogosítvány nélkül is autóval közlekedni önjáró autóval, akkor máris be lehet szigorítani és komoly pszichológiai és fizikai vizsgák mögé tenni a lehetőséget, illetve rendszeresen meg lehetne újíttatni (jelenleg ez azért nem alternatíva, mert nincs az a vizsgáztató kapacitás ami ezt fedezni tudná, töredék sofőrrel megoldható lenne). Illetve nyilván az elvételt is sokkal jobban meg lehet szigorítani, lényegében bármilyen komoly kresz kihágás esetén egy életre el lehet venni a jogsit, mert továbbra is tud autóval közlekedni (munkát végezni, stb.).
Így az első 1-2 év után az "idióta sofőrök" száma 0-ra fog csökkeni. -
#79335424
törölt tag
Nem. De a baleset után 1 percen belül megjelenik 10 másik taxis, akik úgy megverik a szabálytalankodó autó sofőrjét, hogy egy életre megtanulja, hogy nem szabad áthajtania a piroson. Persze, ebben a módszerben is van még finomítani való, mert a taxisok akkor is megverik, ha nem ő volt a hibás. Hiába, nincs tökéletes módszer.
-
veterán
meg tud-e olyan hatékonyan védeni az automatika, mint pl egy rutinos taxis
Sokkal hatékonyabban tud megvédeni. De számos eset van, amikor a balesetet nem lehet megelőzni. Taxisok is gyakran csattannak.
(#8) t72killer
a rutinos taxis pl kiszúrja a huligánt a kormány mögött
Ezt senki sem tudja kiszúrni, mert nem vagyunk gondolatolvasók. Nincsenek szenzoraink oldalt, hátul, stb. Kicsit túlértékeled a taxisokat.
[ Szerkesztve ]
-
Nem, a rutinos taxis pl kiszúrja a huligánt a kormány mögött. Bár feltételezem, hogy az önjárók is figyelik a piros lámpa mögött mozgolódók tevékenységét, csakhát a roncsderbi egész más műfaj, másfajta algoritmusokat igényel, mint a szép szabályos KRESZ-követés.
#5: Na ez se holnap lesz... A ma jogsit birtoklóktól elég bunkóság lenne elvenni azzal a jelszóval, hogy vegyél a járgányod helyett egy csilivili 50eEUR-s önvezető csodát
#7: Ideális esetben (jó szenzorok, jó algó) mindenképp elhiszem. Még a leghidegvérűbb sofőrnél is ott a reflexidő.
[ Szerkesztve ]
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
Blizzardking
őstag
Gondolom arra célzott, hogy annak a megítélése hogy mikor mondj le az elsőbbségi jogodról ahhoz hogy ne legyen baleset, illetve annak az megérzése hogy veszély közeleg, nagyon nehezen programozható, szemben egy rutinos sofőr intuíciójával. Illetve nehéz azt is leprogramozni, hogy van aki direkt megszegi a kreszt, hogy helyzeti előnyhöz jusson.
Egyébként én támogatom az önjáró autókat, rühellek vezetni, rengeteg hasznos dolgot tudnék közben csinálni, és ez az egész csak addig jelent veszélyforrást, amíg a hülye, egoista emberek is vezetnek autót. Ha csak önjáró autók lennének, nem lenne semmiféle baleset."Astral engines in reverse - I'm falling through the universe again..."
-
válasz Blizzardking #9 üzenetére
Én szeretek vezetni, de egy önjáró nagyon kibővítheti a család lehetőségeit: pl ülök a melóban, és elküldöm a kocsit a gyerekért a suliba. Vagy meló után a munkatársakkal beülünk sörözni, akkor nem kell alkoholmentessel szórakozni. 2-3-10 órás úton unom a banánt? Vigyen a robotpilóta, én meg elsötétítem a spéci szélvédőt és benyomom a mozirendszert.
#10: közös
nőneklónak túros a háta. Az még csakcsak belefér, mint a kisrepülőknél, hogy szerződésben rögzített feltételek (időbeosztás, szervizktg-ek, tisztítás stb) mellett megosztja 2-3 család, de azt nagyon nem komálnám, ha pl x időre puccbavágva vinném a családot valahova, a szomszéd gyereke meg előző este telehányta (ld fentebbi alkoholfogyasztási kérdés túltolva). Az autóm olyan, mint a ruhám, ideális esetben is olyan a csere, mint a katonaságnál használt (de fertőtlenített) bakancsot húzni - nem ideális esetben a fertőtlenítés elmaradt[ Szerkesztve ]
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
nemlehet
őstag
Arról nem is szólva, hogy Budapesten van párezer taxis, ellenben vagy 1 millió egyéb jármű. De pl egy kisebb városban jó ha 10 taxis van, de 10.000 autó rajtuk kívül.
Nem minden vezető profi, rutinos róka, sőt a többség nagyon nem az. Nem 1 anyukát ismerek aki életében nem váltott 3-as fölé, mert nem ment ki abból a kisvárosból autóval ahol lakik, vidéki útnál meg úgy is a férje vezet.
Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3
-
8th
addikt
válasz t72killer #12 üzenetére
pl ülök a melóban, és elküldöm a kocsit a gyerekért a suliba.
A legfontosabb dolgot az életemben biztosan nem bíznám rá egy gépre. Teljesen kizárt. 1: azt a gépet is csak egy ember programozta aki hibázhat a munkája során 2: ha jön a hülye barom bmw-s és már messziről látszik, baszik neki megállni a kereszteződésnél én lefékezek és annyi, a robotpilóta majd csak akkor fog reagálni amikor már rég késő lesz. Ebből a szempontból az ember mindig is egy lépéssel a gép előtt fog járni. Egyetlen esetben tudom elképzelni a sofőr nélküli autókat, mégpedig akkor ha soha senki ember fia nem ülhet be a volán mögé többé és csak és kizárólag ilyen önvezető vackok lesznek az utakon. Akkor azt mondom oké legyen, de addig nem. Ez még legalább egy 50-60-70év amit innen senki sem fog megélni.
"Egy nép csak úgy semmisül meg, ha önmagát semmisíti meg. Önmagát a nép úgy semmisíti meg, ha múltját már nem látja, jelenében csavarog, jövőjében nem hisz."
-
#06658560
törölt tag
válasz Blizzardking #9 üzenetére
A célzásával a probléma: lámpával védett kereszteződésben szabadot kapva, mutasson egyetlen taxist, aki a keresztforgalmat sasolni fogja és nem hetvennel száguld át ötven helyett!
#12 t72killer: Taxit, vagy bármilyen közösségi közlekedést szoktál bármilyen gyakorisággal igénybe venni?
[ Szerkesztve ]
-
Blizzardking
őstag
Igen, vizsgáljuk már meg az önjáró autók baleseti statisztikáit egy olyan helyen, ahol ilyen a közlekedési morál mint nálunk. Persze Amerikában, ahol mindenki alapesetben szabálykövető, másfélszer ilyen szélesek az utak, és civilizált módon közlekednek (ergo jobban hasonlítanak az önjáró autó által preferált rutinhoz) kevés a baleset. Nálunk egy ilyen autó lehet hogy hátrafelé haladna a sorban, mire a Fradipályától eljutna a Kálvin térig mert mindenki elé vágna. Ő meg csak fékezne szegény, és próbálná betartani a követési távolságot, amiről Budapesten azt se tudjuk micsoda...
dabadab - igen, egy ilyen közegbe kéne implementálni egy önjáró autót mint amit linkeltél.
Kopi31415 - nincs ilyen
De most a "rutinos Taxis"-t cseréld fel "rutinos sofőr"-re, ne ezen a taxison lovagoljunk már. Mondjuk játszótér mellett pattog a labda az uttesten, én már fékezek is mert jöhet utána a gyerek, a gugülkár meg csak akkor fékezne ha kilép a gyerek, mert magasabb összefüggéseket nem tud láncba kapcsolni. De pont veled nem akarok vitatkozni, mert egyetértek és szívesen venném ha már lenne ilyen.[ Szerkesztve ]
"Astral engines in reverse - I'm falling through the universe again..."
-
Mondjuk tegyük hozzá, nagyon békés útvonalról van szó, de jogos a meglátás. Amúgy nem kizárt, hogy az idiótákat nálunk hatékonyabban lehetne szenzorosan szűrni:
1. pontosan mérheted a sebességét (>gyorshajt=veszélyes, kerülendő)
2. alkalmasint jól elhelyezett kamera egy emberi sofőrnél hatékonyabban kiszúrhatja, hogy a delikvens telefonál-kütyül-újságot olvas-barátnőjét cs@csörészi > kerülendő
2b: azt is kiszúrja alkalmasint, hogy a balek nyárigumival csúszkál a havon
3. "bmw"-s > alkalmasint baleseti statisztikákhoz hozzáfér, milyen járgányok a neccesebbek (jöhet majd az "autórasszizmus" )A szubjektív véleményed természetesen 100%-ban megértem, az ember a családját a lehető legnagyobb biztonságban akarja tudni. Én amúgy a kormány mögött maradva arra várok, hogy az önvezetők csodaszenzorait (radar ködbe-esőbe...) a mezei sofőrök is használhassák.
#18: masszívabbra kell tervezni, akkor gyorsan kulturálódna az Üllőin a közlekedési morál
[ Szerkesztve ]
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
ViZion
félisten
Szerintem az ultimate megoldás az lesz majd, ha minden autó önvezető lesz és egymással is fognak kommunikálni. De ezt mi már nem fogjuk látni sztem...
Hold on, trying to give a fuck... Nope, not Happening • Powered by Fedora Linux • "Az élet olyan sz@r, szerencsére a felén már túl vagyok" Al Bundy
-
Cathfaern
nagyúr
"A legfontosabb dolgot az életemben biztosan nem bíznám rá egy gépre. Teljesen kizárt."
Gondolom akkor az utcára se engeded ki a gyerekedet, hiszen ott vezet egy csomó ember, aki ugye hibázhat a vezetés során, tehát bármikor felhajthat a járdára, vagy áthajthat a piroson (és így a gyalogosoknak szóló zöldön)."ha jön a hülye barom bmw-s és már messziről látszik, baszik neki megállni a kereszteződésnél én lefékezek és annyi, a robotpilóta majd csak akkor fog reagálni amikor már rég késő lesz"
+
Blizzardking: "Mondjuk játszótér mellett pattog a labda az uttesten, én már fékezek is mert jöhet utána a gyerek, a gugülkár meg csak akkor fékezne ha kilép a gyerek, mert magasabb összefüggéseket nem tud láncba kapcsolni."Ha jól értem ti önjáró autó szoftvert programoztok. Ha így van, akkor nem értem miért nem teszitek be ezeket a lehetőségeket az algoritmusba? Ha viszont nem így van, akkor honnan tudjátok, hogy ezek az algoritmusok mire képesek jelenleg, illetve mire lesznek képesek mire forgalomba kerülnek?
-
fordfairlane
veterán
válasz Blizzardking #18 üzenetére
Persze Amerikában, ahol mindenki alapesetben szabálykövető...
Tessék???
x gon' give it to ya
-
Cathfaern
nagyúr
"A ma jogsit birtoklóktól elég bunkóság lenne elvenni azzal a jelszóval, hogy vegyél a járgányod helyett egy csilivili 50eEUR-s önvezető csodát"
Ugye azzal kezdtem, hogy általánosan elérhetőek lesznek, ami alatt arra gondoltam, hogy nem lesznek drasztikusan drágábbak egy nem önvezető autónál (igazából itt a fejlesztési költség nagy csak, a plusz szenzorok meg elektronika azért nem annyira nagy tétel egy autó árához képest).
Másrészt én nem gondoltam, hogy vegyük el bárkitől is a jogsit "csak úgy". Mindenki továbbra is használhatja a jogosítványát, viszont a legelső közlekedési szabályszegésnél, úgy mint: elsőbbség nem megadás, gyorshajtás, követési távolság nem betartás, stb. rögtön el lenne véve -
dabadab
titán
Megáll a piros lámpánál? Nem nyomja neki, mint állat, amikor nem lát / nem tapad? Nem rángatja autópályatempó mellett a kormányt?...
Meg hát a többi résztvevő is elég bambán és meglehetősen nagy reakcióidővel reagálta le ezeket a dolgokat.
(#21) 8th: szerintem elég szemléletes cáfolat arra az implicit állításra, hogy az emberek jó sofőrök. Persze, modhatod, hogy "anecdote is not the singular of data", de elég ránézni a baleseti statisztikákra, abból se fog sokkal hízelgőbb kép látszani.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
válasz Cathfaern #26 üzenetére
"viszont a legelső közlekedési szabályszegésnél, úgy mint: elsőbbség nem megadás, gyorshajtás, követési távolság nem betartás, stb. rögtön el lenne véve "
Korrekt. +ha személyi sérülést is okoz, akkor az autót/érte járó biztosítási összeget is elkoboznám a sérült javára.
#27: a tapad mondjuk épp egy érdekes kérdés: a gépnek ugyebár minimális a reakcióideje, ergo csak féktávnyi távolságot kell tartania. (bár a tipikus "tapadó" homo idioticus bőven féktávon belül szokott a csomagtartóba mászni)
[ Szerkesztve ]
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
#06658560
törölt tag
-
#06658560
törölt tag
válasz Cathfaern #26 üzenetére
Feltételezem, amint ezek a rendszerek sorozatban gyárthatóak lesznek, azonnal jönnek a városi, vagy privát carsharing next level szolgáltatások. Havidíj ellenében akkor vihetsz autót, amikor akarsz. És akkor sokkal olcsóbbá válik a közlekedés, minimum városon belül. Megfejelve azzal, hogy a közösségi közlekedés is drasztikusan át fog alakulni- buszok, villamosok szükségessége, vonalak áttervezése lesz esedékes.
-
válasz #06658560 #31 üzenetére
Na pont az ilyen agyament, jelöletlen szitukban segít az önjáró: abban uis van egy pontos térkép, ami tudja, hogy csapda következik. Kanyarban viszont sajna a radar se lát, ilyen helyekre kutya kötelessége lett volna a közlekedésbiztonságiaknak stoptáblát kirakni, lévén nem belátható helyen kell adnod az elsőséget. Dehát a jobbkezes sajna erről szól
#33: ja, félreértettem
[ Szerkesztve ]
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
Cathfaern
nagyúr
válasz #06658560 #35 üzenetére
Önjáró autónak van egy hatalmas előnye ilyen helyzetekben az emberrel szemben: lehetnek szenzorok a kocsi orrán is, és így jóval könnyebben belátja a "beláthatatlan" kanyarokat (nem a konkrét videóra mondom, azt nem tudtam megnézni munkából, lehet azon nem segít). Nem kell egy jó méternyi részt kidugni a kocsiból, elég pár centi, és így mindenféle bokor meg útmenti ház / kerítés, stb probléma áthidalható.
-
válasz #06658560 #35 üzenetére
Amúgy civilizált helyeken ilyen kereszteződésekbe tesznek a Star Trekből, SG-Atlantisból és egyéb Sci-fikből is ismert, űrsikló ktg-vetésű ... tükröt.
Teljesen off, de az évekkel ezelőtti BME-s tűzoltóbaleset ugrott be, amikor a halálesetért a high-tech navigációs megoldást hibáztatták. Jaigen nem volt kéznél kötél.
[ Szerkesztve ]
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
Blizzardking
őstag
válasz Cathfaern #24 üzenetére
Engem 8th kartárssal ebben a kérdésben ne vegyél egy kalap alá, mert én kifejezetten örülnék az önjáró autók elterjedésének, én csak az aggályaimat írtam le, míg Ő - ha jól értettem - elutasítja az egész elképzelést.
Én lennék a legboldogabb, ha holnap már ezzel mehetnék dolgozni, annyira tele van a tököm ezzel a gyökér várossal (közlekedés szempontjából). Nálunk úgy kéne bevezetni, hogy rá kéne írni az oldalára:
"Robot vagyok, betartom a kreszt, nekünk vannak a legjobb ügyvédeink, az ütközőm vasuti sínből van".
Ha - kérdésedre válaszolva - meg kéne fogalmaznom mi ebben a veszélyes, azt mondanám, hogy egy fejlett, civilizált országból kiinduló fejlesztés implementálása Gyökérországba, ahol merőben más szabályok szerint működik minden. Egy amerikai fejlesztő arra fel lehet készülve, hogy pattog egy labda, de arra már nehezen, hogy hiába van előnyöd, akkor is rádhúzza a paraszt a kormányt, indexelés nélkül, mert tudja hogy nem akarsz pofozkodni egy sávváltás miatt, neki meg ez sima napindító rutin. Úgyhogy ha ezt bevezetnék nálunk, vagy rengeteg koccanásos baleset lenne, vagy ha kicsit defenzívebb lenne a szoftver, a saját sávjában nem jutna előre."Astral engines in reverse - I'm falling through the universe again..."
-
8th
addikt
szemléletes cáfolat arra az implicit állításra, hogy az emberek jó sofőrök.
Fantasztikus. Apropó, hol állítottam azt, hogy az emberek jó sofőrök? Azt állítom vannak szituációk amikor vezetés közben jó előre látod a másik viselkedéséből, hogy ebből balesetveszélyes helyzet alakulhat ki és már jó előre reagálsz, előre gondolkozol. Ezt a gép nem tudja. Azt csak azt tudja amit beprogramoztak neki semmi többet.
"Egy nép csak úgy semmisül meg, ha önmagát semmisíti meg. Önmagát a nép úgy semmisíti meg, ha múltját már nem látja, jelenében csavarog, jövőjében nem hisz."
-
veterán
Nem mondom, hogy nem állhat elő ilyen szituáció, de nagyon ritka. Alapfeltétel az, hogy egy irányba haladjatok az úton, itt viszont nagyjából a ráfutásos baleset, esetleg az fordulhat elő, hogy rád húzza a kormányt előzésnél/párhuzamos úton. Ezeket miért tudja jobban kivédeni az ember, mint az automatika?
-
8th
addikt
válasz #06658560 #42 üzenetére
Néhány éve a Nagykőrösi úton kifelé egy ML mercis f*szkalap laza 120km/h-s tempóval (de lehet keveset is mondtam!) húzott el mellettünk a buszsávban épp amikor le akartunk menni a szervíz útra. Már messziről felfigyeltem rá mert cikázott hátul a sávok közt majd kivágódott a buszsávba ahol is nagyon-nagyon gyorsan közeledett. Másodpercek alatt mellénk ért és úgy elviharzott, hogy rendesen belengette a szele a nyomorult astrát amiben ültem. Nem tudom egy ilyen önvezető autó szenzora mekkora távolságot pásztáz hátrafelé de biztos nem 200+ métert. Előre lehet hátra biztosan nem. Teljesen biztosra veszem, hogy simán kihúzódott volna elé az meg vagy meg tud állni vagy nem. Ha elkezd kihúzódni és észre is veszi a tulkot lehet már akkor is késő visszamenni a saját sávjába mert mi van ha a barom is ott akarja megkerülni? A végeredmény megint csak ugyanaz lenne. Nem nehéz kitalálni mi maradna átlag alsó-középkategóriás kocsiból ha ~70km/h sebesség különbséggel telibe verné egy ilyen 2.2 tonnás suv. Akkor már elég sovány vigasz, hogy de az én autóm legalább szabályosan közlekedett a másik fél volt a hunyó. Te amikor vezetsz előre látsz a többi autón keresztül minimum két autónyit és látod mi történik kettővel előtted. Ezzel szemben az önvezető autó lesi a körülötte haladókat és rendszerint az elöl haladóhoz igazodik. De át nem lát rajta úgy mint egy ember. Én igen. Te is. És mindenki más is. Egy szenzor viszont nem. Erre írtam én fentebb, hogy Egyetlen esetben tudom elképzelni a sofőr nélküli autókat, mégpedig akkor ha soha senki ember fia nem ülhet be a volán mögé többé ergo ha eltűnnek az ilyen ML mercis közveszélyes f*szok az utakról és csak és kizárólag ilyen önvezető vackok lesznek az utakon. Akkor azt mondom oké legyen, de addig nem.
[ Szerkesztve ]
"Egy nép csak úgy semmisül meg, ha önmagát semmisíti meg. Önmagát a nép úgy semmisíti meg, ha múltját már nem látja, jelenében csavarog, jövőjében nem hisz."
-
Ez ugyebár vadállat, de ha úgy vesszük a mentő/rendőr is hasonlóan közlekedik, ha eset van. Ergo az algoritmus valószínű már adott az ilyen szituk kikerülésére (=lehúzódás, ha dulakodót lát), persze ahhoz gondolom ember kell, hogy alkalmasint ne húzódjon le (én nem mindig szoktam, ha nincs család, és a mitugri nálam kisebb súlycsoportba tartozik: ideje már, hogy valaki fizessen egy hátsó karosszériacserét, uis régen mostam már a kocsit )
[ Szerkesztve ]
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
8th
addikt
válasz #06658560 #45 üzenetére
Aha. És konkrétan mely autók holttér figyelő rendszere lát hátra fele is simán száz méterekre? Sorolj már fel párat kérlek roppant kíváncsivá tettél. Ha ennyire kened vágod a témát gondolom nem lesz nehéz. Ja, csak szólok a Volvót meg se említsd mert az biztosan nem ilyen (2010 XC90). Az meg, hogy mit érzel az legyen a te bajod.
mod: Ó igen, a Tesla is szépen átlátott a kamionon...
[ Szerkesztve ]
"Egy nép csak úgy semmisül meg, ha önmagát semmisíti meg. Önmagát a nép úgy semmisíti meg, ha múltját már nem látja, jelenében csavarog, jövőjében nem hisz."
-
8th
addikt
Igazából hidegen hagy a téma mert az én életemben - remélhetőleg - nem fognak elterjedni ezek a rendszerek. Ha pedig valami csoda folytán mégis, akkor amíg csak nem teszik kötelezővé a használatukat addig vezetek én magam. Tőlem aki akar az bőszen recskázzon két kézzel a tesla autopilotjára de biztos ami biztos alapon ha kamion közelébe ér azért eressze el a "botkormányt" és fogja meg a volánt hátha nem veszi észre a csodaautó az igazán elhanyagolható jelentéktelen méretű kamiont...
"Egy nép csak úgy semmisül meg, ha önmagát semmisíti meg. Önmagát a nép úgy semmisíti meg, ha múltját már nem látja, jelenében csavarog, jövőjében nem hisz."
-
bambano
titán
a nagy különbség nem az, hogy milyen távolságra lát el, hanem az, hogy hányszor.
amíg te másodpercenként 1-2 észlelést tudsz csinálni, és meg kell oszd a figyelmed az összes iránnyal, addig a hátrafelé látó szenzor sokkal többször nézhet hátra és csak hátra néz.annak az esélye, hogy egy nagy sebességgel érkező autót a szenzor meglát, nagyobb, mint hogy te.
(#47) 8th a holttér az a kocsi környékén van, tehát százméterekre holttér-figyelőnek fogalmilag nincs értelme.
[ Szerkesztve ]
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
Kétlem, hogy abban az ominózus esetben látott először kamiont robotautó. Átgondolt tervezéssel meg lehet ezt oldani.
#49: hozzátéve, hogy eddig a nagysebessébű autó jellemzően hangosan bőgő motorral nyomult, a hamarosan elterjesztendő elektrocuccok meg némák. Tehát eddig a füled elég jó szenzor volt hátrafelé, ezután vezetésben nem sok hasznát lehet majd venni, hacsak ki nem egészítik egy holttérszenzor+akusztikus figyelmeztetővel.
[ Szerkesztve ]
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
citkar
addikt
Abban biztos vagyok, hogy jönnek az önmagukat vezető autók, mint ahogy abban is, hogy van még hova fejlődniük. Viszont mindig felmerül a kérdés, ha árulnak ilyeneket, majd megvesszük és kárt okoznak, ki fizeti meg az okozott kárt, mind a környezet, mind maga az autó részéről. Elég pipa lennék, ha tulajdonosként nekem kéne akár az autóm javíttatását is fizetnem, ha gyakorlatilag nem is én vezettem. Persze rá lehet fogni, hogy én bíztam rá a technikára az egészet stb stb...de így kevésbé vonzó számomra a dolog.
-
#06658560
törölt tag
Pl. E Merci és minden más, a sebességet is figyelő. Igen, a Volvo nem volt akkor olyan.
@bambano: Mióta léteznek nem csak a holttérben tartózkodó objektumot követő, hanem oda bemozduló, hátulról nagy sebességgel érkezőt is érzékelő és a sofőrt tájékoztató rendszerek, azóta van.
[ Szerkesztve ]
-
Cathfaern
nagyúr
Nem kell ezt túlbonyolítani:
1. Külső esemény hatására a káreset (ráddől egy fa, vagy rádesik egy meteorit), ez esetben ha külső káreseményt van kihez kötni (erdészet), akkor ő fizet, ha nem, akkor te biztosítód (vagy te, ha nincs)
2. Te hibádból következik be a baleset
a) mulasztásból: pl. elhasznált gumikkal mész és durrdefektet kapsz és nekicsapódsz a szembejövőnek.
b) mert hülye voltál, pl. autópálya közepén megnyomtad a "most rögtön állj meg" gombot, és beléd futottak hátulról.
Ez esetekben valószínűleg lehet perelni a gyártót, esettől függően lehet is nyerni (miért nem figyelmeztetett vagy miért nem tudta megoldani az automatika), de lássuk be ez alapvetően ez is a te hibád.
3. Nincs kézzel vezetett szereplő és a te, vagy a neked jövő autónak az algoritmusa egyértelműen felelős a hibáért. Mivel minden autó tele van szórva szenzorokkal (beleértve a "tanúkat" is), gyakorlatilag mindig egyértelműen meg lehet mondani, hogy melyik autó volt a hibás. Annak az autónak a gyártója fog felelni ezért, ő vagy az ő biztosítója fogni kifizetni a károkat (legalábbis nagyon meglepne, ha bármilyen jogalkotó szervezet engedné, hogy ne ez legyen a helyzet)
4. Van kézzel vezetett szereplő, ez esetben picit nehezebb az eset, de jó eséllyel ő lesz a hibás és lásd előbbi pont.Fentieknél feltételeztem, hogy gyárilag önvezető autóról beszélünk, aminek nem lett belenyúlva az elektronikájába. Ha valahogy belenyúltál, vagy nem önjáró lett átépítve önjáróra, akkor minden esetben te leszel a hibás.
-
8th
addikt
Ez jogos, csak az a kérdés mikor látja meg.
a holttér az a kocsi környékén van, tehát százméterekre holttér-figyelőnek fogalmilag nincs értelme.
Nem is én állítottam.
"Egy nép csak úgy semmisül meg, ha önmagát semmisíti meg. Önmagát a nép úgy semmisíti meg, ha múltját már nem látja, jelenében csavarog, jövőjében nem hisz."
-
citkar
addikt
válasz Cathfaern #55 üzenetére
Kicsit túlbonyolítottad.
A már tömegesen történt, jogilag rendezett káresemények nyilván nem változnak, de amint rengeteg önvezető autó jelenik meg, szerintem kevésbé fogják az autógyártók magukra vállalni az önvezető autók által okozott károk megtérítését. Továbbá kinek kell bizonyítani az ártatlanságát, az autógyártónak, hogy nem az önvezető jármű hibájából történt a káresemény, vagy neked, hogy nem te járultál hozzá (pl rossz gumi, kihagyott szükséges szerviz, bármiféle manipuláció stb).
Olyan egyértelműen írtad, hogy a gyártó fizet, ha minden rendben az autóval, pedig én sehol sem olvastam erről, hogy ez biztosan így lesz és vannak kétségeim .[ Szerkesztve ]
-
Cathfaern
nagyúr
Ez törvényi szabályozás kérdése. Ugye önjáró autók miatt mindenképp törvénymódosítás kell, és amelyik kormány nem rakja bele azt, hogy az önjáró algoritmus hibája miatt az autógyártó felel, azt ki kell paterolni. De gyártóknak is érdeke, mert elég egy eset amikor az algoritmus hibázik és ők nem térítik az árát, és soha senki nem fog attól a gyártótól venni semmit. Plusz mégegyszer mondom, ott lesz ezerszer ezer szenzor adata, nagyon egyszerűen ki lehet deríteni, hogy kinek a sara.
Nyilván az kell hozzá, hogy a gyártó utasításait betarsd, tehát ha az az utasítás, hogy ne engedd el a kormányt és figyeld az utat, és te ezt nem teszed meg és baleset következik be, az megint nem a gyártó sara, lásd Tesla. De ugye ez egy teljesen önjáró autó nem erről szól.[ Szerkesztve ]
-
citkar
addikt
válasz #06658560 #58 üzenetére
Lehet nekem nem világos, de mégis mire gondolsz? Szerintem hogy működik? Bocsánat, eddig nem láttam tömegével önvezető járműveket az utcán, nálatok talán van?
Ráadásul más a helyzet, ha egy nagy cégnek van 10-20-30 önvezető járműve tesztelés céljából és már elsz, ha emberek tömegének lesz.Ha önvezető módban egy úthiba, jeges folt, vagy más környezeti történés miatt például megsérül az önvezető autóm a kötelező nem fedezi. Jelenleg senki sem térítené meg a hibát, mert ha én vezetnék azt mondanák nem a környezetnek megfelelő sebességgel hajtottam. Nem azt mondom, hogy az önvezető autó nincs sok mindenre felkészítve, de azt ne mondja nekem senki, hogy ilyen nem fog megtörténni soha az életben. Ebben az esetben nem én vezettem, az "autó" hibázott, a gyártót érezném hibásnak és neki kellene megfizetnie az autóban (és másban) bekövetkezett kárért. Lehet én vagyok pesszimista, de nem hiszem, hogy a gyártó csak úgy megtérítené az autóm kárát, különösebb jogi procedúra nélkül legalábbis nem hiszem.
(#59) Cathfaern:
Lehet én vagyok bizalmatlan, de kíváncsi vagyok a jövendő törvénymódosításra, mert még nem hallottam, hogy bárhol meghozták volna, szóval ki tudja milyen is lesz.
Az autók szenzorai adatai, igen, ha meglesznek. Nyilván többségében meglesznek, kérdés, ha mégse lennének meg, vagy ha megvannak, de nem egyértelmű, akkor mi lesz.Tulajdonképpen arra vagyok kíváncsi (amire még senki sem tudja a választ), hogy a gyártók mennyire fogják vállalni az önvezető autóik káráért a felelősséget. Valamiért (talán a mai trend miatt) az az érzésem nagyon nem akarnak majd fizetni és nagyon nehéz lesz rájuk bizonyítani, ha éppen mégis ők a hibásak.
Félre ne értsen senki, nem vagyok az önvezető autók ellen, inkább azt tapasztalom a mai világban (bármilyen területen), hogy ha történik valami, elromlik, ellopják, megsérül stb., előbb mutogatnak egymásra és mindenki próbálja másra hárítani a felelősséget, majd kiderül, hogy senki sem felelős érte...
[ Szerkesztve ]
-
cami][us
senior tag
hat másodperccel az engedély után kanyarodott balra
Micsoda kis troll. Magához vonzza még az elemszállítót is.
-
#06658560
törölt tag
Egy mai balesetnél hogy állapítják meg a felelősséget? Ki lehet ma felelős egy balesetért? Miben változik meg ez a jövőben?
#59: Miért kéne azt bele tenni a szabályba, hogy az algoritmus hibája miatt az autógyár felelős, mikor a mai szabályozás is pont ezt mondja? Miért nem kell beleírni külön a szabályba, hogy a fékrendszer konstrukciós hibájáért az autógyártó felel?
[ Szerkesztve ]
-
citkar
addikt
válasz #06658560 #62 üzenetére
Miben változik meg a jövőben?
Tovább komplikálódik a felelősség kérdése. Eddig fizikai hibákat kerestek, elromlott, gyártói hiba, szerelési hiba stb. Egy ilyen bonyolult szoftverben megtalálni a hibát és arra ráfogni...vagy ez mindennapos?
Mindenki meg van győződve arról, hogy az önvezető jármű nem követ el "hibát" (pl mindig jól méri fel a megfelelő sebességet, egy vízzel teli kátyúkkal övezett vasúti sínpár áthaladása esetében) vagy arról, ha igen ez minden esetben olyan egyértelmű lesz és kifizetik a károm?
Csak én ébredtem fel az álomvilágból?[ Szerkesztve ]
-
#06658560
törölt tag
Tévedés. Már ma is, ha felmerül, szoftverhibát is keresnek. Különben a Toyota szarul programozott rendszere sem derült volna ki.
Nem, nincs senki meggyőződve. Ellenben arról igen, hogy nagyságrendekkel jobban fog teljesíteni, mint a jelenlegi emberi kontrollal a közlekedés- nem fog elaludni, látni fog a ködben, nem figyel másra, nem bambul el, nem telefonál stb.
"(pl mindig jól méri fel a megfelelő sebességet, egy vízzel teli kátyúkkal övezett vasúti sínpár áthaladása esetében) vagy arról, ha igen ez minden esetben olyan egyértelmű lesz és kifizetik a károm?"Mert az emberek mindig olyan jól mérik fel az ilyen eseteket, ugye? Amennyiben kiderül, hogy a szoftver helyett emberi kontroll esetén elkerülhető lett volna a baleset, akkor igen. Amennyiben egy baleset fizikailag elkerülhető volt, mégis bekövetkezett, akkor fog jönni a polgári per. Jó napot, pont mint ma is!
-
dabadab
titán
"Egy ilyen bonyolult szoftverben megtalálni a hibát és arra ráfogni...vagy ez mindennapos?"
Mert most az emberi agyban keresnek hibát balesetkor?... Dehogy, megnézik, hogy ki mit csinált. Az önjáró autóknál ez annyiban fog módosulni, hogy azok tele vannak rakva szenzorokkal, így aztán nem bizonytalan elmondásokra kell hagyatkozni az események rekonstruálásakor, hanem ott van minden szépen dokumentálva. Az, hogy a kormányt ember fogta vagy szoftver vezérelte, teljesen lényegtelen, az a lényeg, hogy a szabályokat betartotta-e.
DRM is theft
-
citkar
addikt
válasz #06658560 #64 üzenetére
Úgy legyen, ahogy mondjátok, legyen nektek igazatok.
Egy kollégám járt úgy, hogy egy rövid, ám rendkívül rossz útszakaszon (nincs egy nagy kátyú, szimplán sok a kis kátyú és sz@r ahogy van) jóval a megengedett sebesség alatt haladt, amivel többségében át is lehet vészelni azt az útszakaszt (konkrétan kb 20 km/h-val), de neki szerencsétlenségére a futóműve megsérült. Fénykép készült, majd jött a hivatalos jogi procedúra, a válasza, hogy túl gyorsan hajtott az útviszonyok tekintetében, így nem fizetik a kárát. Mit lehet tenni ilyenkor, az ember bosszankodik, hogy olyan rossz az út ezen szakasza, hogy biztonságosan 20-szal sem lehet rajta áthajtani, még ha el is várja ezt az ember a közútkezelőtől (bár sokan átmennek így rajta, ki mekkora szerencsével). Így járt kategória, nézhetjük úgy is, hogy valóban lassabban is mehetett volna, igaz, ami igaz.
Mint írtam, lehet én látom borúsan a jövőt (talán sok közúti balesetet láttam, ahol nehéz volt egyértelmű felelőst, akár megosztva is találni), de valahogy el tudom képzelni, hogy egy önjáró autó is "összeszedjen" hasonló kárt és valamiért attól tartok a gyártótól nehéz lenne a javíttatási költséget kicsikarni. De nektek legyen igazatok, ne történjen ilyen, vagy ha mégis, simán térítse meg a felelős a kárt.
[ Szerkesztve ]
-
nemlehet
őstag
Miért emberi vezetővel ő kitudta csikarni? Nem.. Akkor mi változik?
Amúgy meg egy full önvezető autó valószínűleg mérni fogja a futóművet ért terhelést és ha túl sok akkor lassít ergo jóval kisebb eséllyel szed össze ilyen sérülést. Amerikában sem aszfaltos minden út, rengeteg föld és kavicsos út van arrafelé is, ergo számítanak rá a tervezők.Amúgy a barátod szépen beleesett a relatív gyorshajtás hibájába. Télen mentem kb 60 centis hóban, ahol kb 5-10 km/h volt a biztonságos, erre 30-40-el mentek el mellettem az autók, többen keresztbe is fordultak és 5 km-en volt vagy 10 ráfutásos baleset...
Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3
-
citkar
addikt
Az változik, ha az önvezető jármű esik a relatív gyorshajtás hibájába, attól félek a gyártó nem fogja azt mondani: persze, fizetjük is a kárt. Pedig lehet én nem estem volna bele.
Persze mondhatod, hogy ilyen (vagy hasonló eset) sosem fog megtörténni, de ez számomra hihetetlennek tűnne.
[ Szerkesztve ]
-
citkar
addikt
válasz #06658560 #69 üzenetére
Elviccelheted a szituációt, de bizonyos esetben kevésbé lesz vicces az érintetteknek. Amíg csak néhány 10 ezer forintja bánja bosszankodik az ember, de komolyabb kár esetén, emberélet elvesztése, megrokkanás esetén nem mindegy, hogy a "sofőr", aki csak ült és önvezető módba kapcsolta a járművet felelős-e bármiért ilyen helyzetekben (természetesen megfelelően karbantartott, üzemeltetett jármű esetében).
[ Szerkesztve ]
-
bambano
titán
válasz Cathfaern #59 üzenetére
nem csak törvényi szabályozás kérdése. kínálat kérdése is.
ha az önvezető autók minden hibáját a szoftvergyártó nyakába varrják, akkor kérdés, lesz-e szoftvergyártó, amelyik hajlandó szoftvert gyártani önvezető autóba. jelenleg a szoftvergyártók semmilyen érdemi garanciát nem vállalnak a szoftvereik után, ezen nem lesz egyszerű változtatni.önvezető autóban kormányt fogni
(#65) dabadab "így aztán nem bizonytalan elmondásokra kell hagyatkozni az események rekonstruálásakor, hanem ott van minden szépen dokumentálva.": ja, nem a szemtanúk bizonytalan állításaira kell hagyatkozni, hanem a gyártók állítására, hogy a logok, amiket a gép csinált, valódiak, nem buheráltak, a szenzorok tényleg azt mérték, amit, nem a szenzor saját szoftvere a hibás, nem a kommunikációs cucc a hibás, hanem a központi ai... stb. nem látom jobbnak a helyzetet az önvezető autóknál, mint az emberesnél.
[ Szerkesztve ]
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
#06658560
törölt tag
Mit vicceljek el rajta? Csupa lehetet mondasz fizikai valóságokra. A szenzorok ma is sokkal jobban képben vannak az útviszonyokkal, mint az ember aki vezet. Jönnek az újabb, modernebb, környezetet feltérképező rendszerek. És komolyan gondolod, hogy majd azoknál a ma is béna ember jobb lesz? De ne lehettel válaszolj!
-
citkar
addikt
válasz #06658560 #72 üzenetére
Ne haragudj, de te is csak "lehet"-tel válaszolsz, egy szenzor lehet, hogy jól fog működni, lehet, hogy jól méri fel a sebességet, lehet, hogy fogja feltérképezni a környezetet. Nem csupán a szenzorokon múlik, összetettebb feladat ez. Azt elhiszem, hogy sok sofőrnél jobb az önvezető jármű, sőt azt is, hogy, ha csak önvezető járművek közlekednének biztonságosabb lenne a közlekedés.
De te elhiszed, hogy soha nem fog történni baleset, káresemény önvezető jármű hibájából? Mert ez utóbbit nem tudom elhinni. Talán egyedül vagyok vele, de a sok "lehet"-re amiket írogattál, nem győztél meg.#73) Kopi31415:
Kíváncsi vagyok a gyakorlatban, hogy fog működni, mire is terjed majd ki a felelőségük.
Ismétlem nem az önvezető járművek ellen vagyok, csak mondjuk nem bíznám az életem bizonyos emberek kezébe sem, így erősen meggondolom egy önvezető jármű esetét is.
Lehet jól fog működni a dolog, de mondjuk még szerintem van hova fejlődniük és jobban bízok magamban, mint bennük.[ Szerkesztve ]
-
nemlehet
őstag
Senki nem mondta, hogy nem lesz baleset, biztos lesz. Műszaki hiba mindig felléphet, előfordulhat, hogy nem lesz minden vészhelyzetre felkészítve az algoritmus.
De már tudható objektíven, hogy a jelenlegi szenzorok is sokkal jobb érzékelésre képesek. A google autóiról volt egy ilyen kép, hogy valójában mit lát. 360 fokban érzékel, többnyire még tereptárgyak és utcasarkok mögé is belát. Erre te sose leszel képes. Plusz ezek az autók egymással és a közlekedési infrastruktúrával is kommunikálni fognak, tehát elég valószínűtlen lesz az, hogy mondjuk egy szoftverhiba miatt leszorítsa egyik kocsi a másikat, mert egyszerűen jönni fog a jel, hogy "Vigyázz jövök" aztán az automatika 1 század múlva már reagál és hagy helyet.
Pont az egymással kommunikáló autók miatt nem gondolom, hogy a vegyes közlekedés problémás lesz. Már most is dolgoznak olyan szabvány egységen ami nem vezeti az autót, de kommunikál a közlekedés részvevőivel (Japánban több kereszteződés aktívan részt vesz ebben). Ergo döngethet valaki ezerrel mögötted előzgetve, ha az autója leadja a jelet, hogy jön akkor a te automata kocsid el fogja engedni. Ha meg direkt belédszáll az ellen úgy se tudnál te se mit tenni.
Amúgy a jogi kérdésekre meg nagyon egyszerű a válasz: Majd a jogalkotók kitalálják és akkor az lesz a törvény. Ennyi... Nem a jelenlegi jogi környezetbe kell beilleszteni ezt, mert teljesen más kérdéskör. Attól, hogy autó, még full máshogy működik és mások a felelősségi körök is. Lehet az lesz a jogszabály, hogy a mindenkori tulajdonos tartozik felelősséggel, lehet az lesz, hogy a tulajt semmi nem terheli. Majd ezt kitalálja aki kapja a sok-sok 10k eurókat havonta érte. De hogy példa is legyen: A verseny és munkalovat sem tartod ugyan úgy, teljesen máshogy kell szaporítani, más előírások vonatkoznak rájuk, máshogy kell (érdemes) szállítani stb...
Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3
-
citkar
addikt
Értem én, hogy biztonságos lesz, sok mindennel tisztában vagyok, de úgy értelmezem, hogy egyesek szerint letudható a jogi kérdés az eddigi szabályozással. Szerintem nem.
Nem az önvezető autó technikai megvalósításáról beszéltem korábban, arról sokat olvasni, engem az utolsó bekezdésed foglalkoztat, amire egyelőre nincs válasz. Nyilván nem is itt oldjuk meg ezt a problémát, de érdemes feszegetni, ki hogy is képzeli el, hiszen a világon még sehol sem rendezett ez a kérdés.
-
#06658560
törölt tag
Mi lehet az, hogy már ma a szenzorok alapján az autó rengeteg paraméterét a környezetnek jobban ismeri, mint az ember, aki vezet? Mi lehet az, hogy a google autók alapján működő rendszerek igazolják, a gép jobb az embernél, már most? mi lehet az, hogy millió egy, már ma is létező, autonóm rendszer van, ahol a program nem okoz hibát?
"De te elhiszed, hogy soha nem fog történni baleset, káresemény önvezető jármű hibájából? "
Ilyet a te álomvilágodon kívül ki állított?
"Kíváncsi vagyok a gyakorlatban, hogy fog működni, mire is terjed majd ki a felelőségük"
Mondd, ha a mai állapottal sem vagy tisztában e téren, akkor miért is izgat a jövő?
"Ismétlem nem az önvezető járművek ellen vagyok, csak mondjuk nem bíznám az életem bizonyos emberek kezébe sem, így erősen meggondolom egy önvezető jármű esetét is."
Ugye gyalog jársz mindenhova?
"Lehet jól fog működni a dolog, de mondjuk még szerintem van hova fejlődniük és jobban bízok magamban, mint bennük."
Mert, hol áll jelenleg, amit valamivel igazolni is tudsz? igen, mindenki jobban vezet a többieknél, valódi Vatanen!
#76: "hogy egyesek szerint letudható a jogi kérdés az eddigi szabályozással. Szerintem nem."
Elárulnád végre, miért nem tudható le a jelenlegi szabályozással?
[ Szerkesztve ]
-
citkar
addikt
válasz #06658560 #77 üzenetére
Ha nem látsz messzebb a modern szenzorokon túl, ezeket nem értheted
Amíg én a jogi dolgokról, a felelősségről beszélek és te leragadsz a szenzoraidnál, addig halvány lila gőzöd sem lesz ezekről a dolgokról és teljesen felesleges tovább ismételgetned ezeket.[ Szerkesztve ]
-
citkar
addikt
válasz #06658560 #79 üzenetére
Jó ember, miért nem olvasod, amit írok, hányszor írjam le ennél konkrétabban, hogy a felelős kérdése foglalkoztat.
A technikai dolgokról rengeteg cikk, olvasnivaló jelenik meg, míg tudtommal egy országban sincs jogilag tisztázva a felelősség kérdése. Kíváncsi voltam erről kinek mi a véleménye.
Azt is leírtam, hogy biztos nem mi fogjuk megválaszolni ezt a kérdést, de már abban is változatosak a vélemények, hogy a jelenlegi szabályozásba ez belefér-e vagy sem.
Valaki szerint egyszerű a kérdés, illetve a válasz, míg szerintem sok buktatója lehet. Egyesek szerint az autógyártók vállalják a felelősséget (remélem valamilyen formában így lesz), itt felmerül egy halom kérdés, hogy mégis milyen körülmények között (az autó rendeltetésszerű használata mellett), milyen formában és vajon simán fog működni, ha a mindennapokban egy mezei biztosítóból is alig lehet a pénzt kicsikarni, csak kifogásokat hallani részükről.Ilyen kérdések foglalkoztatnak és ezekre adott válaszvélemények, mivel az önvezető autók szerintem is el fognak idővel terjedni, így ezeken gondolkoztam.
[ Szerkesztve ]
-
veterán
Műszaki hibából eredő haláleset esetén most is fizet kártérítést a gyártó. Ezzel választ kaptál a kérdésedre?
..ha a mindennapokban egy mezei biztosítóból is alig lehet a pénzt kicsikarni
Valójában a családban csak jó tapasztalatunk van a biztosítókkal. Az internet persze tele van mendemondákkal, de első kézből származó infók általában pozitívak szoktak lenni.
[ Szerkesztve ]
-
citkar
addikt
Én ennél kissé árnyaltabbnak látom a kérdést és a rá való választ. De szeretném, ha mindig így történne a jövőben
A biztosítókkal szerencsére kevés tapasztalatom volt, de voltak kellemetlenségek, amik elkerülhetőek lettek volna pl: utasbiztosítás, premium kategória, kiterjesztve jogi/hivatalos ügyintézésre, poggyászbiztosítással, jármű szerelésére, hazafuvarozással stb. Majd kis koccanás, apró sérülések. Nappal biztosítót 4-5 óra elérni, illetékes nincs benn, majd holnap. Másnap kiderül a jármű szerelése alatt szó szerint és kizárólag csak a szerelést értik, azaz ha cserélni kell valamit a cserélendő alkatrészt szerezd be te saját költségen, külföldön. Poggyászod károsodik utazás során, de gyakorlatilag az elektronikai termékekre nem vonatkozik, egy eldugott apró betűs részben valahol megtalálható. Persze én voltam naiv, szerelés alatt javítást értettem, poggyászbiztosítás alatt az ember ruháin túl a mindennapos használati tárgyait is beleértettem és a biztosító ezekre akkor nemhogy nem hívja fel a figyelmed, de személyesen rákérdeztem megkötés előtt egy laptop esetére, csak annyit mondott, hogy szerinte igen, fizetik, ah kár éri. Végül kiderült, hogy nem.
[ Szerkesztve ]
-
xmaas
őstag
válasz Cathfaern #50 üzenetére
Peddig siman az csak sajat felelosegre kell alkalmazni a tudasat felugyelet illetve kormanyon tartot kezek nelkul , es egyre okosabb lesz ahogy tanul a rendszer
Amugy szep dolgok az onvezeto autok de minium egy 20 ev amig az lesz amit megalmodnak "nekunk" a gyartok hogy minden kocsi onvezeto stb.szoval kar vitatkozni rajtuk siman benne van a pakliban adigra mar nem is fogunk elni
-
bambano
titán
"Majd a jogalkotók kitalálják és akkor az lesz a törvény.": nekem is ez a legnagyobb problémám.
129. par. 9. bek: "Fogyasztó esetében semmis az egyedi előfizetői szerződés azon rendelkezése, amely szerint az előfizető az általános szerződési feltételeket átolvasta, és az abban foglaltakat tudomásul vette."Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
MaUser
addikt
Kicsit belevauvau:
De már tudható objektíven, hogy a jelenlegi szenzorok is sokkal jobb érzékelésre képesek. A google autóiról volt egy ilyen kép, hogy valójában mit lát. 360 fokban érzékel, többnyire még tereptárgyak és utcasarkok mögé is belát.
Egyrész g olyan lidarokkal dolgozik, amik darabja több, mint egy porsche. Ráadásul ezek is gyakorlatilag vakok jó pár időjárási körülményben, nem bírják a mechanika terhelést (vö. magyar utak) és a frissítési frekijük sem elég ahhoz, hogy egy átlag magyar taxist vagy román kamionost kiszűrjön, ha éppen rajtad akar áthajtani.
Plusz ezek az autók egymással és a közlekedési infrastruktúrával is kommunikálni fognak, tehát elég valószínűtlen lesz az, hogy mondjuk egy szoftverhiba miatt leszorítsa egyik kocsi a másikat, mert egyszerűen jönni fog a jel, hogy "Vigyázz jövök" aztán az automatika 1 század múlva már reagál és hagy helyet.
Ezt viszont remekül látod, itt lesz nagy előrelépés, mert a mostani bénázás a radar/us/ir/cam rendszerekkel olyan hibaaránnyal dolgozik, hogy csak connected viszonylatban lehet őket önvezetésre használni. Ha majd lesz végre mechanikailag kevésbé érzékeny 100$-os lidar vagy más okosság, akkor talán menni fog szóló üzemben is akár még esőben is.
''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''
-
nemlehet
őstag
Én se hiszem, hogy olyan nagyon jó szabályozást fognak alkotni, mert a sok technofób vén papi akinek az asszisztense olvassa fel az e-maileket valószínűleg nem fogja átlátni rendesen a problémát. De attól még kár feszülni azon, hogy akkor hogy lesz, mert úgy is lesz valahogy amikor aktuális lesz. Szerintem felesleges megpróbálni elhelyezni egy önvezető autót a jelenlegi rendszerben, mert vagy adott (pl Tesla -> te vagy a hibás mert figyelned kell) vagy olyan kis számú esetről van szó, hogy az polgári peres úton megy.
(#85) MaUser
Most volt valami hír, hogy valami hasznárt szenzorból akarnak csinálni nagyvolumenű sorozatgyártást, hogy olcsóbb legyen. Szóval igazából szerintem a költség csak annak a kérdése, hogy mekkora piaca van. De tény, hogy ezek egyelőre drágák.
A lidaros dolgot nem tudtam, de emlékeim szerint nem csak 1 fajta rendszer van ezeken a kocsikon.Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3
-
MaUser
addikt
Lidar régen 360°-os volt, ma kínjukban azon dolgoznak, hogy inkább a mechanikailag eszméletlen érzékeny egy 360°-os helyett rakjanak fel négy kisebb látószögű és kevésbé érzékenyet. Ezeknél remélik, hogy talán valaha leesik egy érzékelő ára 100$ alá (összehasonlításul cam és us 2-10$, radar 10-50$).
Azért használnak több rendszert, mert nagyon sok olyan szitu van amikor egy szenzor a fizikai miatt vak. Pl. a g nem szokta hirdetni, de anno lidar számára rossz időben simán leálltak az autói. Jé, nem is volt baleset nagyobb esőben, mert nem mentek...
Ezért megy mindenki most a connected irányba, mert eltelt egy kis idő mire belátta mindenki, hogy ezek a korlátok átléphetetlenek lesznek belátható időn belül. Pl. mobileye ugye csak kamerával megy (ment), aztán ha 90%-ot elérő hit rate-je van nem tanult környezetben már összeteszik a kezüket, ennek ellenére megváltónak vannak beharangozva, ahogy szinte mindenki szereti így hirdetni magát. Aztán a legjobb radaros rendszerek a saját területükön dolgoznak ezrelék feletti fn-nel, a többi hozzájuk képest még még itt sincs.
''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''
-
dabadab
titán
Egyébként érdekes, hogy a cikkek meg sokak nyilatkozata alapján mintha már ott tartanánk, hogy ez az egész technikai oldal kész van, közben meg ha megnézem, hogy ténylegesen hol tartanak, akkor azt látom, hogy ez még nagyon-nagyon erősen work in progress, rengeteg megoldásra váró problémával.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen