- Az AI miatt vehetnek sokan új iPhone-t
- Windows 11
- Kék halál (BSOD)
- Milyen routert?
- Max
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Csinált valamit a Nokia: megváltoznak a telefonhívások
- Otthoni hálózat és internet megosztás
- Opera böngésző
- Musk betiltja az iPhone-okat a Teslánál és az X-nél, ha ezt meglépi az Apple
Új hozzászólás Aktív témák
-
Kétlem, hogy abban az ominózus esetben látott először kamiont robotautó. Átgondolt tervezéssel meg lehet ezt oldani.
#49: hozzátéve, hogy eddig a nagysebessébű autó jellemzően hangosan bőgő motorral nyomult, a hamarosan elterjesztendő elektrocuccok meg némák. Tehát eddig a füled elég jó szenzor volt hátrafelé, ezután vezetésben nem sok hasznát lehet majd venni, hacsak ki nem egészítik egy holttérszenzor+akusztikus figyelmeztetővel.
[ Szerkesztve ]
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
citkar
addikt
Abban biztos vagyok, hogy jönnek az önmagukat vezető autók, mint ahogy abban is, hogy van még hova fejlődniük. Viszont mindig felmerül a kérdés, ha árulnak ilyeneket, majd megvesszük és kárt okoznak, ki fizeti meg az okozott kárt, mind a környezet, mind maga az autó részéről. Elég pipa lennék, ha tulajdonosként nekem kéne akár az autóm javíttatását is fizetnem, ha gyakorlatilag nem is én vezettem. Persze rá lehet fogni, hogy én bíztam rá a technikára az egészet stb stb...de így kevésbé vonzó számomra a dolog.
-
#06658560
törölt tag
Pl. E Merci és minden más, a sebességet is figyelő. Igen, a Volvo nem volt akkor olyan.
@bambano: Mióta léteznek nem csak a holttérben tartózkodó objektumot követő, hanem oda bemozduló, hátulról nagy sebességgel érkezőt is érzékelő és a sofőrt tájékoztató rendszerek, azóta van.
[ Szerkesztve ]
-
Cathfaern
nagyúr
Nem kell ezt túlbonyolítani:
1. Külső esemény hatására a káreset (ráddől egy fa, vagy rádesik egy meteorit), ez esetben ha külső káreseményt van kihez kötni (erdészet), akkor ő fizet, ha nem, akkor te biztosítód (vagy te, ha nincs)
2. Te hibádból következik be a baleset
a) mulasztásból: pl. elhasznált gumikkal mész és durrdefektet kapsz és nekicsapódsz a szembejövőnek.
b) mert hülye voltál, pl. autópálya közepén megnyomtad a "most rögtön állj meg" gombot, és beléd futottak hátulról.
Ez esetekben valószínűleg lehet perelni a gyártót, esettől függően lehet is nyerni (miért nem figyelmeztetett vagy miért nem tudta megoldani az automatika), de lássuk be ez alapvetően ez is a te hibád.
3. Nincs kézzel vezetett szereplő és a te, vagy a neked jövő autónak az algoritmusa egyértelműen felelős a hibáért. Mivel minden autó tele van szórva szenzorokkal (beleértve a "tanúkat" is), gyakorlatilag mindig egyértelműen meg lehet mondani, hogy melyik autó volt a hibás. Annak az autónak a gyártója fog felelni ezért, ő vagy az ő biztosítója fogni kifizetni a károkat (legalábbis nagyon meglepne, ha bármilyen jogalkotó szervezet engedné, hogy ne ez legyen a helyzet)
4. Van kézzel vezetett szereplő, ez esetben picit nehezebb az eset, de jó eséllyel ő lesz a hibás és lásd előbbi pont.Fentieknél feltételeztem, hogy gyárilag önvezető autóról beszélünk, aminek nem lett belenyúlva az elektronikájába. Ha valahogy belenyúltál, vagy nem önjáró lett átépítve önjáróra, akkor minden esetben te leszel a hibás.
-
8th
addikt
Ez jogos, csak az a kérdés mikor látja meg.
a holttér az a kocsi környékén van, tehát százméterekre holttér-figyelőnek fogalmilag nincs értelme.
Nem is én állítottam.
"Egy nép csak úgy semmisül meg, ha önmagát semmisíti meg. Önmagát a nép úgy semmisíti meg, ha múltját már nem látja, jelenében csavarog, jövőjében nem hisz."
-
citkar
addikt
válasz Cathfaern #55 üzenetére
Kicsit túlbonyolítottad.
A már tömegesen történt, jogilag rendezett káresemények nyilván nem változnak, de amint rengeteg önvezető autó jelenik meg, szerintem kevésbé fogják az autógyártók magukra vállalni az önvezető autók által okozott károk megtérítését. Továbbá kinek kell bizonyítani az ártatlanságát, az autógyártónak, hogy nem az önvezető jármű hibájából történt a káresemény, vagy neked, hogy nem te járultál hozzá (pl rossz gumi, kihagyott szükséges szerviz, bármiféle manipuláció stb).
Olyan egyértelműen írtad, hogy a gyártó fizet, ha minden rendben az autóval, pedig én sehol sem olvastam erről, hogy ez biztosan így lesz és vannak kétségeim .[ Szerkesztve ]
-
Cathfaern
nagyúr
Ez törvényi szabályozás kérdése. Ugye önjáró autók miatt mindenképp törvénymódosítás kell, és amelyik kormány nem rakja bele azt, hogy az önjáró algoritmus hibája miatt az autógyártó felel, azt ki kell paterolni. De gyártóknak is érdeke, mert elég egy eset amikor az algoritmus hibázik és ők nem térítik az árát, és soha senki nem fog attól a gyártótól venni semmit. Plusz mégegyszer mondom, ott lesz ezerszer ezer szenzor adata, nagyon egyszerűen ki lehet deríteni, hogy kinek a sara.
Nyilván az kell hozzá, hogy a gyártó utasításait betarsd, tehát ha az az utasítás, hogy ne engedd el a kormányt és figyeld az utat, és te ezt nem teszed meg és baleset következik be, az megint nem a gyártó sara, lásd Tesla. De ugye ez egy teljesen önjáró autó nem erről szól.[ Szerkesztve ]
-
citkar
addikt
válasz #06658560 #58 üzenetére
Lehet nekem nem világos, de mégis mire gondolsz? Szerintem hogy működik? Bocsánat, eddig nem láttam tömegével önvezető járműveket az utcán, nálatok talán van?
Ráadásul más a helyzet, ha egy nagy cégnek van 10-20-30 önvezető járműve tesztelés céljából és már elsz, ha emberek tömegének lesz.Ha önvezető módban egy úthiba, jeges folt, vagy más környezeti történés miatt például megsérül az önvezető autóm a kötelező nem fedezi. Jelenleg senki sem térítené meg a hibát, mert ha én vezetnék azt mondanák nem a környezetnek megfelelő sebességgel hajtottam. Nem azt mondom, hogy az önvezető autó nincs sok mindenre felkészítve, de azt ne mondja nekem senki, hogy ilyen nem fog megtörténni soha az életben. Ebben az esetben nem én vezettem, az "autó" hibázott, a gyártót érezném hibásnak és neki kellene megfizetnie az autóban (és másban) bekövetkezett kárért. Lehet én vagyok pesszimista, de nem hiszem, hogy a gyártó csak úgy megtérítené az autóm kárát, különösebb jogi procedúra nélkül legalábbis nem hiszem.
(#59) Cathfaern:
Lehet én vagyok bizalmatlan, de kíváncsi vagyok a jövendő törvénymódosításra, mert még nem hallottam, hogy bárhol meghozták volna, szóval ki tudja milyen is lesz.
Az autók szenzorai adatai, igen, ha meglesznek. Nyilván többségében meglesznek, kérdés, ha mégse lennének meg, vagy ha megvannak, de nem egyértelmű, akkor mi lesz.Tulajdonképpen arra vagyok kíváncsi (amire még senki sem tudja a választ), hogy a gyártók mennyire fogják vállalni az önvezető autóik káráért a felelősséget. Valamiért (talán a mai trend miatt) az az érzésem nagyon nem akarnak majd fizetni és nagyon nehéz lesz rájuk bizonyítani, ha éppen mégis ők a hibásak.
Félre ne értsen senki, nem vagyok az önvezető autók ellen, inkább azt tapasztalom a mai világban (bármilyen területen), hogy ha történik valami, elromlik, ellopják, megsérül stb., előbb mutogatnak egymásra és mindenki próbálja másra hárítani a felelősséget, majd kiderül, hogy senki sem felelős érte...
[ Szerkesztve ]
-
cami][us
senior tag
hat másodperccel az engedély után kanyarodott balra
Micsoda kis troll. Magához vonzza még az elemszállítót is.
-
#06658560
törölt tag
Egy mai balesetnél hogy állapítják meg a felelősséget? Ki lehet ma felelős egy balesetért? Miben változik meg ez a jövőben?
#59: Miért kéne azt bele tenni a szabályba, hogy az algoritmus hibája miatt az autógyár felelős, mikor a mai szabályozás is pont ezt mondja? Miért nem kell beleírni külön a szabályba, hogy a fékrendszer konstrukciós hibájáért az autógyártó felel?
[ Szerkesztve ]
-
citkar
addikt
válasz #06658560 #62 üzenetére
Miben változik meg a jövőben?
Tovább komplikálódik a felelősség kérdése. Eddig fizikai hibákat kerestek, elromlott, gyártói hiba, szerelési hiba stb. Egy ilyen bonyolult szoftverben megtalálni a hibát és arra ráfogni...vagy ez mindennapos?
Mindenki meg van győződve arról, hogy az önvezető jármű nem követ el "hibát" (pl mindig jól méri fel a megfelelő sebességet, egy vízzel teli kátyúkkal övezett vasúti sínpár áthaladása esetében) vagy arról, ha igen ez minden esetben olyan egyértelmű lesz és kifizetik a károm?
Csak én ébredtem fel az álomvilágból?[ Szerkesztve ]
-
#06658560
törölt tag
Tévedés. Már ma is, ha felmerül, szoftverhibát is keresnek. Különben a Toyota szarul programozott rendszere sem derült volna ki.
Nem, nincs senki meggyőződve. Ellenben arról igen, hogy nagyságrendekkel jobban fog teljesíteni, mint a jelenlegi emberi kontrollal a közlekedés- nem fog elaludni, látni fog a ködben, nem figyel másra, nem bambul el, nem telefonál stb.
"(pl mindig jól méri fel a megfelelő sebességet, egy vízzel teli kátyúkkal övezett vasúti sínpár áthaladása esetében) vagy arról, ha igen ez minden esetben olyan egyértelmű lesz és kifizetik a károm?"Mert az emberek mindig olyan jól mérik fel az ilyen eseteket, ugye? Amennyiben kiderül, hogy a szoftver helyett emberi kontroll esetén elkerülhető lett volna a baleset, akkor igen. Amennyiben egy baleset fizikailag elkerülhető volt, mégis bekövetkezett, akkor fog jönni a polgári per. Jó napot, pont mint ma is!
-
dabadab
titán
"Egy ilyen bonyolult szoftverben megtalálni a hibát és arra ráfogni...vagy ez mindennapos?"
Mert most az emberi agyban keresnek hibát balesetkor?... Dehogy, megnézik, hogy ki mit csinált. Az önjáró autóknál ez annyiban fog módosulni, hogy azok tele vannak rakva szenzorokkal, így aztán nem bizonytalan elmondásokra kell hagyatkozni az események rekonstruálásakor, hanem ott van minden szépen dokumentálva. Az, hogy a kormányt ember fogta vagy szoftver vezérelte, teljesen lényegtelen, az a lényeg, hogy a szabályokat betartotta-e.
DRM is theft
-
citkar
addikt
válasz #06658560 #64 üzenetére
Úgy legyen, ahogy mondjátok, legyen nektek igazatok.
Egy kollégám járt úgy, hogy egy rövid, ám rendkívül rossz útszakaszon (nincs egy nagy kátyú, szimplán sok a kis kátyú és sz@r ahogy van) jóval a megengedett sebesség alatt haladt, amivel többségében át is lehet vészelni azt az útszakaszt (konkrétan kb 20 km/h-val), de neki szerencsétlenségére a futóműve megsérült. Fénykép készült, majd jött a hivatalos jogi procedúra, a válasza, hogy túl gyorsan hajtott az útviszonyok tekintetében, így nem fizetik a kárát. Mit lehet tenni ilyenkor, az ember bosszankodik, hogy olyan rossz az út ezen szakasza, hogy biztonságosan 20-szal sem lehet rajta áthajtani, még ha el is várja ezt az ember a közútkezelőtől (bár sokan átmennek így rajta, ki mekkora szerencsével). Így járt kategória, nézhetjük úgy is, hogy valóban lassabban is mehetett volna, igaz, ami igaz.
Mint írtam, lehet én látom borúsan a jövőt (talán sok közúti balesetet láttam, ahol nehéz volt egyértelmű felelőst, akár megosztva is találni), de valahogy el tudom képzelni, hogy egy önjáró autó is "összeszedjen" hasonló kárt és valamiért attól tartok a gyártótól nehéz lenne a javíttatási költséget kicsikarni. De nektek legyen igazatok, ne történjen ilyen, vagy ha mégis, simán térítse meg a felelős a kárt.
[ Szerkesztve ]
-
nemlehet
őstag
Miért emberi vezetővel ő kitudta csikarni? Nem.. Akkor mi változik?
Amúgy meg egy full önvezető autó valószínűleg mérni fogja a futóművet ért terhelést és ha túl sok akkor lassít ergo jóval kisebb eséllyel szed össze ilyen sérülést. Amerikában sem aszfaltos minden út, rengeteg föld és kavicsos út van arrafelé is, ergo számítanak rá a tervezők.Amúgy a barátod szépen beleesett a relatív gyorshajtás hibájába. Télen mentem kb 60 centis hóban, ahol kb 5-10 km/h volt a biztonságos, erre 30-40-el mentek el mellettem az autók, többen keresztbe is fordultak és 5 km-en volt vagy 10 ráfutásos baleset...
Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3
-
citkar
addikt
Az változik, ha az önvezető jármű esik a relatív gyorshajtás hibájába, attól félek a gyártó nem fogja azt mondani: persze, fizetjük is a kárt. Pedig lehet én nem estem volna bele.
Persze mondhatod, hogy ilyen (vagy hasonló eset) sosem fog megtörténni, de ez számomra hihetetlennek tűnne.
[ Szerkesztve ]
-
citkar
addikt
válasz #06658560 #69 üzenetére
Elviccelheted a szituációt, de bizonyos esetben kevésbé lesz vicces az érintetteknek. Amíg csak néhány 10 ezer forintja bánja bosszankodik az ember, de komolyabb kár esetén, emberélet elvesztése, megrokkanás esetén nem mindegy, hogy a "sofőr", aki csak ült és önvezető módba kapcsolta a járművet felelős-e bármiért ilyen helyzetekben (természetesen megfelelően karbantartott, üzemeltetett jármű esetében).
[ Szerkesztve ]
-
bambano
titán
válasz Cathfaern #59 üzenetére
nem csak törvényi szabályozás kérdése. kínálat kérdése is.
ha az önvezető autók minden hibáját a szoftvergyártó nyakába varrják, akkor kérdés, lesz-e szoftvergyártó, amelyik hajlandó szoftvert gyártani önvezető autóba. jelenleg a szoftvergyártók semmilyen érdemi garanciát nem vállalnak a szoftvereik után, ezen nem lesz egyszerű változtatni.önvezető autóban kormányt fogni
(#65) dabadab "így aztán nem bizonytalan elmondásokra kell hagyatkozni az események rekonstruálásakor, hanem ott van minden szépen dokumentálva.": ja, nem a szemtanúk bizonytalan állításaira kell hagyatkozni, hanem a gyártók állítására, hogy a logok, amiket a gép csinált, valódiak, nem buheráltak, a szenzorok tényleg azt mérték, amit, nem a szenzor saját szoftvere a hibás, nem a kommunikációs cucc a hibás, hanem a központi ai... stb. nem látom jobbnak a helyzetet az önvezető autóknál, mint az emberesnél.
[ Szerkesztve ]
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
#06658560
törölt tag
Mit vicceljek el rajta? Csupa lehetet mondasz fizikai valóságokra. A szenzorok ma is sokkal jobban képben vannak az útviszonyokkal, mint az ember aki vezet. Jönnek az újabb, modernebb, környezetet feltérképező rendszerek. És komolyan gondolod, hogy majd azoknál a ma is béna ember jobb lesz? De ne lehettel válaszolj!
-
citkar
addikt
válasz #06658560 #72 üzenetére
Ne haragudj, de te is csak "lehet"-tel válaszolsz, egy szenzor lehet, hogy jól fog működni, lehet, hogy jól méri fel a sebességet, lehet, hogy fogja feltérképezni a környezetet. Nem csupán a szenzorokon múlik, összetettebb feladat ez. Azt elhiszem, hogy sok sofőrnél jobb az önvezető jármű, sőt azt is, hogy, ha csak önvezető járművek közlekednének biztonságosabb lenne a közlekedés.
De te elhiszed, hogy soha nem fog történni baleset, káresemény önvezető jármű hibájából? Mert ez utóbbit nem tudom elhinni. Talán egyedül vagyok vele, de a sok "lehet"-re amiket írogattál, nem győztél meg.#73) Kopi31415:
Kíváncsi vagyok a gyakorlatban, hogy fog működni, mire is terjed majd ki a felelőségük.
Ismétlem nem az önvezető járművek ellen vagyok, csak mondjuk nem bíznám az életem bizonyos emberek kezébe sem, így erősen meggondolom egy önvezető jármű esetét is.
Lehet jól fog működni a dolog, de mondjuk még szerintem van hova fejlődniük és jobban bízok magamban, mint bennük.[ Szerkesztve ]
-
nemlehet
őstag
Senki nem mondta, hogy nem lesz baleset, biztos lesz. Műszaki hiba mindig felléphet, előfordulhat, hogy nem lesz minden vészhelyzetre felkészítve az algoritmus.
De már tudható objektíven, hogy a jelenlegi szenzorok is sokkal jobb érzékelésre képesek. A google autóiról volt egy ilyen kép, hogy valójában mit lát. 360 fokban érzékel, többnyire még tereptárgyak és utcasarkok mögé is belát. Erre te sose leszel képes. Plusz ezek az autók egymással és a közlekedési infrastruktúrával is kommunikálni fognak, tehát elég valószínűtlen lesz az, hogy mondjuk egy szoftverhiba miatt leszorítsa egyik kocsi a másikat, mert egyszerűen jönni fog a jel, hogy "Vigyázz jövök" aztán az automatika 1 század múlva már reagál és hagy helyet.
Pont az egymással kommunikáló autók miatt nem gondolom, hogy a vegyes közlekedés problémás lesz. Már most is dolgoznak olyan szabvány egységen ami nem vezeti az autót, de kommunikál a közlekedés részvevőivel (Japánban több kereszteződés aktívan részt vesz ebben). Ergo döngethet valaki ezerrel mögötted előzgetve, ha az autója leadja a jelet, hogy jön akkor a te automata kocsid el fogja engedni. Ha meg direkt belédszáll az ellen úgy se tudnál te se mit tenni.
Amúgy a jogi kérdésekre meg nagyon egyszerű a válasz: Majd a jogalkotók kitalálják és akkor az lesz a törvény. Ennyi... Nem a jelenlegi jogi környezetbe kell beilleszteni ezt, mert teljesen más kérdéskör. Attól, hogy autó, még full máshogy működik és mások a felelősségi körök is. Lehet az lesz a jogszabály, hogy a mindenkori tulajdonos tartozik felelősséggel, lehet az lesz, hogy a tulajt semmi nem terheli. Majd ezt kitalálja aki kapja a sok-sok 10k eurókat havonta érte. De hogy példa is legyen: A verseny és munkalovat sem tartod ugyan úgy, teljesen máshogy kell szaporítani, más előírások vonatkoznak rájuk, máshogy kell (érdemes) szállítani stb...
Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3
-
citkar
addikt
Értem én, hogy biztonságos lesz, sok mindennel tisztában vagyok, de úgy értelmezem, hogy egyesek szerint letudható a jogi kérdés az eddigi szabályozással. Szerintem nem.
Nem az önvezető autó technikai megvalósításáról beszéltem korábban, arról sokat olvasni, engem az utolsó bekezdésed foglalkoztat, amire egyelőre nincs válasz. Nyilván nem is itt oldjuk meg ezt a problémát, de érdemes feszegetni, ki hogy is képzeli el, hiszen a világon még sehol sem rendezett ez a kérdés.
-
#06658560
törölt tag
Mi lehet az, hogy már ma a szenzorok alapján az autó rengeteg paraméterét a környezetnek jobban ismeri, mint az ember, aki vezet? Mi lehet az, hogy a google autók alapján működő rendszerek igazolják, a gép jobb az embernél, már most? mi lehet az, hogy millió egy, már ma is létező, autonóm rendszer van, ahol a program nem okoz hibát?
"De te elhiszed, hogy soha nem fog történni baleset, káresemény önvezető jármű hibájából? "
Ilyet a te álomvilágodon kívül ki állított?
"Kíváncsi vagyok a gyakorlatban, hogy fog működni, mire is terjed majd ki a felelőségük"
Mondd, ha a mai állapottal sem vagy tisztában e téren, akkor miért is izgat a jövő?
"Ismétlem nem az önvezető járművek ellen vagyok, csak mondjuk nem bíznám az életem bizonyos emberek kezébe sem, így erősen meggondolom egy önvezető jármű esetét is."
Ugye gyalog jársz mindenhova?
"Lehet jól fog működni a dolog, de mondjuk még szerintem van hova fejlődniük és jobban bízok magamban, mint bennük."
Mert, hol áll jelenleg, amit valamivel igazolni is tudsz? igen, mindenki jobban vezet a többieknél, valódi Vatanen!
#76: "hogy egyesek szerint letudható a jogi kérdés az eddigi szabályozással. Szerintem nem."
Elárulnád végre, miért nem tudható le a jelenlegi szabályozással?
[ Szerkesztve ]
-
citkar
addikt
válasz #06658560 #77 üzenetére
Ha nem látsz messzebb a modern szenzorokon túl, ezeket nem értheted
Amíg én a jogi dolgokról, a felelősségről beszélek és te leragadsz a szenzoraidnál, addig halvány lila gőzöd sem lesz ezekről a dolgokról és teljesen felesleges tovább ismételgetned ezeket.[ Szerkesztve ]
-
citkar
addikt
válasz #06658560 #79 üzenetére
Jó ember, miért nem olvasod, amit írok, hányszor írjam le ennél konkrétabban, hogy a felelős kérdése foglalkoztat.
A technikai dolgokról rengeteg cikk, olvasnivaló jelenik meg, míg tudtommal egy országban sincs jogilag tisztázva a felelősség kérdése. Kíváncsi voltam erről kinek mi a véleménye.
Azt is leírtam, hogy biztos nem mi fogjuk megválaszolni ezt a kérdést, de már abban is változatosak a vélemények, hogy a jelenlegi szabályozásba ez belefér-e vagy sem.
Valaki szerint egyszerű a kérdés, illetve a válasz, míg szerintem sok buktatója lehet. Egyesek szerint az autógyártók vállalják a felelősséget (remélem valamilyen formában így lesz), itt felmerül egy halom kérdés, hogy mégis milyen körülmények között (az autó rendeltetésszerű használata mellett), milyen formában és vajon simán fog működni, ha a mindennapokban egy mezei biztosítóból is alig lehet a pénzt kicsikarni, csak kifogásokat hallani részükről.Ilyen kérdések foglalkoztatnak és ezekre adott válaszvélemények, mivel az önvezető autók szerintem is el fognak idővel terjedni, így ezeken gondolkoztam.
[ Szerkesztve ]
-
veterán
Műszaki hibából eredő haláleset esetén most is fizet kártérítést a gyártó. Ezzel választ kaptál a kérdésedre?
..ha a mindennapokban egy mezei biztosítóból is alig lehet a pénzt kicsikarni
Valójában a családban csak jó tapasztalatunk van a biztosítókkal. Az internet persze tele van mendemondákkal, de első kézből származó infók általában pozitívak szoktak lenni.
[ Szerkesztve ]
-
citkar
addikt
Én ennél kissé árnyaltabbnak látom a kérdést és a rá való választ. De szeretném, ha mindig így történne a jövőben
A biztosítókkal szerencsére kevés tapasztalatom volt, de voltak kellemetlenségek, amik elkerülhetőek lettek volna pl: utasbiztosítás, premium kategória, kiterjesztve jogi/hivatalos ügyintézésre, poggyászbiztosítással, jármű szerelésére, hazafuvarozással stb. Majd kis koccanás, apró sérülések. Nappal biztosítót 4-5 óra elérni, illetékes nincs benn, majd holnap. Másnap kiderül a jármű szerelése alatt szó szerint és kizárólag csak a szerelést értik, azaz ha cserélni kell valamit a cserélendő alkatrészt szerezd be te saját költségen, külföldön. Poggyászod károsodik utazás során, de gyakorlatilag az elektronikai termékekre nem vonatkozik, egy eldugott apró betűs részben valahol megtalálható. Persze én voltam naiv, szerelés alatt javítást értettem, poggyászbiztosítás alatt az ember ruháin túl a mindennapos használati tárgyait is beleértettem és a biztosító ezekre akkor nemhogy nem hívja fel a figyelmed, de személyesen rákérdeztem megkötés előtt egy laptop esetére, csak annyit mondott, hogy szerinte igen, fizetik, ah kár éri. Végül kiderült, hogy nem.
[ Szerkesztve ]
-
xmaas
őstag
válasz Cathfaern #50 üzenetére
Peddig siman az csak sajat felelosegre kell alkalmazni a tudasat felugyelet illetve kormanyon tartot kezek nelkul , es egyre okosabb lesz ahogy tanul a rendszer
Amugy szep dolgok az onvezeto autok de minium egy 20 ev amig az lesz amit megalmodnak "nekunk" a gyartok hogy minden kocsi onvezeto stb.szoval kar vitatkozni rajtuk siman benne van a pakliban adigra mar nem is fogunk elni
-
bambano
titán
"Majd a jogalkotók kitalálják és akkor az lesz a törvény.": nekem is ez a legnagyobb problémám.
129. par. 9. bek: "Fogyasztó esetében semmis az egyedi előfizetői szerződés azon rendelkezése, amely szerint az előfizető az általános szerződési feltételeket átolvasta, és az abban foglaltakat tudomásul vette."Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
MaUser
addikt
Kicsit belevauvau:
De már tudható objektíven, hogy a jelenlegi szenzorok is sokkal jobb érzékelésre képesek. A google autóiról volt egy ilyen kép, hogy valójában mit lát. 360 fokban érzékel, többnyire még tereptárgyak és utcasarkok mögé is belát.
Egyrész g olyan lidarokkal dolgozik, amik darabja több, mint egy porsche. Ráadásul ezek is gyakorlatilag vakok jó pár időjárási körülményben, nem bírják a mechanika terhelést (vö. magyar utak) és a frissítési frekijük sem elég ahhoz, hogy egy átlag magyar taxist vagy román kamionost kiszűrjön, ha éppen rajtad akar áthajtani.
Plusz ezek az autók egymással és a közlekedési infrastruktúrával is kommunikálni fognak, tehát elég valószínűtlen lesz az, hogy mondjuk egy szoftverhiba miatt leszorítsa egyik kocsi a másikat, mert egyszerűen jönni fog a jel, hogy "Vigyázz jövök" aztán az automatika 1 század múlva már reagál és hagy helyet.
Ezt viszont remekül látod, itt lesz nagy előrelépés, mert a mostani bénázás a radar/us/ir/cam rendszerekkel olyan hibaaránnyal dolgozik, hogy csak connected viszonylatban lehet őket önvezetésre használni. Ha majd lesz végre mechanikailag kevésbé érzékeny 100$-os lidar vagy más okosság, akkor talán menni fog szóló üzemben is akár még esőben is.
''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''
-
nemlehet
őstag
Én se hiszem, hogy olyan nagyon jó szabályozást fognak alkotni, mert a sok technofób vén papi akinek az asszisztense olvassa fel az e-maileket valószínűleg nem fogja átlátni rendesen a problémát. De attól még kár feszülni azon, hogy akkor hogy lesz, mert úgy is lesz valahogy amikor aktuális lesz. Szerintem felesleges megpróbálni elhelyezni egy önvezető autót a jelenlegi rendszerben, mert vagy adott (pl Tesla -> te vagy a hibás mert figyelned kell) vagy olyan kis számú esetről van szó, hogy az polgári peres úton megy.
(#85) MaUser
Most volt valami hír, hogy valami hasznárt szenzorból akarnak csinálni nagyvolumenű sorozatgyártást, hogy olcsóbb legyen. Szóval igazából szerintem a költség csak annak a kérdése, hogy mekkora piaca van. De tény, hogy ezek egyelőre drágák.
A lidaros dolgot nem tudtam, de emlékeim szerint nem csak 1 fajta rendszer van ezeken a kocsikon.Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3
-
MaUser
addikt
Lidar régen 360°-os volt, ma kínjukban azon dolgoznak, hogy inkább a mechanikailag eszméletlen érzékeny egy 360°-os helyett rakjanak fel négy kisebb látószögű és kevésbé érzékenyet. Ezeknél remélik, hogy talán valaha leesik egy érzékelő ára 100$ alá (összehasonlításul cam és us 2-10$, radar 10-50$).
Azért használnak több rendszert, mert nagyon sok olyan szitu van amikor egy szenzor a fizikai miatt vak. Pl. a g nem szokta hirdetni, de anno lidar számára rossz időben simán leálltak az autói. Jé, nem is volt baleset nagyobb esőben, mert nem mentek...
Ezért megy mindenki most a connected irányba, mert eltelt egy kis idő mire belátta mindenki, hogy ezek a korlátok átléphetetlenek lesznek belátható időn belül. Pl. mobileye ugye csak kamerával megy (ment), aztán ha 90%-ot elérő hit rate-je van nem tanult környezetben már összeteszik a kezüket, ennek ellenére megváltónak vannak beharangozva, ahogy szinte mindenki szereti így hirdetni magát. Aztán a legjobb radaros rendszerek a saját területükön dolgoznak ezrelék feletti fn-nel, a többi hozzájuk képest még még itt sincs.
''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''
-
dabadab
titán
Egyébként érdekes, hogy a cikkek meg sokak nyilatkozata alapján mintha már ott tartanánk, hogy ez az egész technikai oldal kész van, közben meg ha megnézem, hogy ténylegesen hol tartanak, akkor azt látom, hogy ez még nagyon-nagyon erősen work in progress, rengeteg megoldásra váró problémával.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen