Windows Vista: a forradalom elmarad

Szintetikus teljesítmény

Az ismerkedés során a Vista teljesítményét is mértük, és összevetettük a Windows XP alatt mért értékekkel. A mérés során használt asztali számítógép minden tekintetben erős középkategóriásnak mondható.

 

Tesztkonfiguráció
Processzor AMD Athlon 64 X2 4200+
Alaplap ABIT KN8 SLI
Memória Kingmax DDR400 RAM - 4 x 512 MB
Videokártya GeForce 6800 GS
Merevlemez Maxtor DiamondMax 9 Plus - 80 GB (PATA, 7200 rpm, 8 MB cache)
DVD-meghajtó Plextor PX-716A
Tápegység FSP Zen - 300 W

Az operációs rendszerek telepítése zökkenőmentesen zajlott. A Vista ugyan lemaradt pár perccel az XP Service Pack 2 mögött, de volt benne 3D-re képes grafikus meghajtó, és a hálózati vezérlőt is felismerte. Ezeket az XP-hez külön kellett telepíteni. Az alaplapi hangkodek mindkét microsoftos rendszernek gondot okozott, ráadásul a Vistához még csak béta-állapotú meghajtó állt rendelkezésünkre. Az új rendszer érzékenyebb volt a négy fél gigabájtos memória tuningjára is. Az XP-hez képest kicsit vissza kellett venni a tempóból, hogy megszabaduljunk a rendszerleállásoktól. A szoftver és hardver összehangolása után a következő bizonyítványt kaptuk a Vistától:


[+]

A tesztelést az Everest rendszerinformációs szoftverrel kezdtük. A Vistát az Aero és a hagyományos felhasználói felülettel is kipróbáltuk.

 

Everest Ultimate Edition 2006 v3.5 Vista Aero felülettel Vista hagyományos felülettel XP SP2
Memóriaolvasás - MB/s 5963 5948 5953
Memóriaírás - MB/s 4065 4093 4070
Memóriamásolás - MB/s 4551 4536 4480
Memóriakésleltetés - ns 62,7 62,8 64,3
CPU Queen teszt 4246 4254 4262
CPU PhotoWorxx teszt 14049 14088 13923
CPU ZLip teszt 26137 26197 26208
FPU Julia teszt 3729 3719 3749
FPU Mandel teszt 2107 2110 2114
FPU SinJulia teszt 5838 5843 5869

Ahogyan a táblázatban látható, az új operációs rendszerrel mért teljesítmény semmiben sem maradt el a régi mögött, ami a memóriát és a processzort illeti.

Korábbi tapasztalataink szerint az operációs rendszerek grafikus teljesítménye nagyon sokban múlik a videokártya meghajtóján. A Windows XP-vel többször is komoly sebességbeli ugrásokat figyeltünk meg egyes frissítések után. Kíváncsian vártuk, hogy a félszintetikus tesztprogramok közül hivatalosan is Vista-kompatibilis 3D Mark06 milyen eredményeket hoz.

 

3D Mark06 - 1024 x 768 / 8xAF Vista Aero felülettel Vista hagyományos felülettel XP SP2
Pontszám 2798 2815 2891
GT1 - Return To Proxycom 9,22 9,20 9,29
GT2 - Firefly Forest 8,43 8,44 8,72
CPU1 - Red Valley 0,507 0,506 0,521
CPU2 - Red Valley 0,812 0,811 0,823
HDR1 - Canyon Flight 8,26 8,55 8,98
HDR2 - Deep Freeze 13,1 13,08 13,4
Fill-rate Single texture 3707 3707 3713
Fill-rate Multi texture 5021 5022 5027
Vertex Sahder Simple 96,0 96,0 96,4
Vertex Sahder Complex 35,7 35,6 36,8
Pixel Shader 117 117 117
Shader Particles - SM3.0 9,20 9,19 9,22
Perlin Noise - SM3.0 26,8 26,8 26,3

A táblázat tanúsága szerint itt sem volt jelentős különbség. Ugyan az aerós rendszer kicsit lemaradt az XP mögött, de ez a cirka 100 pontos – 3%-os – eltérés a tesztprogram szórásán belül van.

Mélyrehatóbb elméleti vizsgálathoz egy szintetikus tesztprogramot, a D3D Rightmarkot is bevetettük. Ez az alkalmazás rövidke célzott programokkal vizsgálja a grafikus rendszer geometriai és árnyaló részét.

 

D3D Rightmark - geometriai tesztek Vista Aero felülettel Vista hagyományos felülettel XP SP2
DirectX 7 - Fixed Function 20 20 48
DirectX 8 - VS 1.1 30 30 37
DirectX 9 - VS2.0 - no flow control 31 31 38
DirextX 9 X - VS2.0 - static flow control 20 20 20
DirectX 9 - VS 2.x - dynamic flow control 27 27 27
D3D Rightmark - pixel alapú textúragenerálás
PS 2.0 - számolással 339 339 342
PS 2.0 - mintavételezéssel 538 538 538
PS 2.a 26 26 18
PS 3.0 4,16 4,13 4,13
D3D Rightmark - pixelalapú árnyalás
PS 2.a - számolással 72 72 73
PS 2.a - mintavételezéssel 76 76 76
PS 3.0 9,28 9,37 9,40

Lényegében itt is egyeztek az XP-s és vistás eredmények, de két helyen jelentősebb különbséget találtunk. Az elsőt a geometriai részen (vertex shaderek), amikor régebbi DirectX-szabványok szerinti kódot futtattunk. Bár a különbségek meglehetősen nagyok voltak, a hiányosság nem mondható súlyosnak. Ilyen jellegű kódot a mai játékok már nem használnak, a régiekhez pedig a leggyengébb aktuális videokártyák is elég gyorsak. A pixelárnyalóknál (pixel shader) felbukkant egy olyan részfeladat – PS 2.a kódos textúragenerálás –, amelyben a Vista sokkal jobb volt. Sajnos ezt a kiugrást másik PS 2.a tesztben nem tapasztaltuk, így egyelőre nincs magyarázatunk a váratlan jelenségre. Lehet, hogy a tesztprogram rakoncátlankodott, de az is lehet, hogy a Vista mutatta ki foga fehérjét.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • Mi nem lesz a Windows 7?

    Az utóbbi időben egyre nagyobb a zűrzavar a fejekben az új Windowst illetően. Öntsünk tiszta vizet a pohárba!

Előzmények