Szintetikus teljesítmény
Az ismerkedés során a Vista teljesítményét is mértük, és összevetettük a Windows XP alatt mért értékekkel. A mérés során használt asztali számítógép minden tekintetben erős középkategóriásnak mondható.
Tesztkonfiguráció | |
Processzor | AMD Athlon 64 X2 4200+ |
Alaplap | ABIT KN8 SLI |
Memória | Kingmax DDR400 RAM - 4 x 512 MB |
Videokártya | GeForce 6800 GS |
Merevlemez | Maxtor DiamondMax 9 Plus - 80 GB (PATA, 7200 rpm, 8 MB cache) |
DVD-meghajtó | Plextor PX-716A |
Tápegység | FSP Zen - 300 W |
Az operációs rendszerek telepítése zökkenőmentesen zajlott. A Vista ugyan lemaradt pár perccel az XP Service Pack 2 mögött, de volt benne 3D-re képes grafikus meghajtó, és a hálózati vezérlőt is felismerte. Ezeket az XP-hez külön kellett telepíteni. Az alaplapi hangkodek mindkét microsoftos rendszernek gondot okozott, ráadásul a Vistához még csak béta-állapotú meghajtó állt rendelkezésünkre. Az új rendszer érzékenyebb volt a négy fél gigabájtos memória tuningjára is. Az XP-hez képest kicsit vissza kellett venni a tempóból, hogy megszabaduljunk a rendszerleállásoktól. A szoftver és hardver összehangolása után a következő bizonyítványt kaptuk a Vistától:
[+]
A tesztelést az Everest rendszerinformációs szoftverrel kezdtük. A Vistát az Aero és a hagyományos felhasználói felülettel is kipróbáltuk.
Everest Ultimate Edition 2006 v3.5 | Vista Aero felülettel | Vista hagyományos felülettel | XP SP2 |
Memóriaolvasás - MB/s | 5963 | 5948 | 5953 |
Memóriaírás - MB/s | 4065 | 4093 | 4070 |
Memóriamásolás - MB/s | 4551 | 4536 | 4480 |
Memóriakésleltetés - ns | 62,7 | 62,8 | 64,3 |
CPU Queen teszt | 4246 | 4254 | 4262 |
CPU PhotoWorxx teszt | 14049 | 14088 | 13923 |
CPU ZLip teszt | 26137 | 26197 | 26208 |
FPU Julia teszt | 3729 | 3719 | 3749 |
FPU Mandel teszt | 2107 | 2110 | 2114 |
FPU SinJulia teszt | 5838 | 5843 | 5869 |
Ahogyan a táblázatban látható, az új operációs rendszerrel mért teljesítmény semmiben sem maradt el a régi mögött, ami a memóriát és a processzort illeti.
Korábbi tapasztalataink szerint az operációs rendszerek grafikus teljesítménye nagyon sokban múlik a videokártya meghajtóján. A Windows XP-vel többször is komoly sebességbeli ugrásokat figyeltünk meg egyes frissítések után. Kíváncsian vártuk, hogy a félszintetikus tesztprogramok közül hivatalosan is Vista-kompatibilis 3D Mark06 milyen eredményeket hoz.
3D Mark06 - 1024 x 768 / 8xAF | Vista Aero felülettel | Vista hagyományos felülettel | XP SP2 |
Pontszám | 2798 | 2815 | 2891 |
GT1 - Return To Proxycom | 9,22 | 9,20 | 9,29 |
GT2 - Firefly Forest | 8,43 | 8,44 | 8,72 |
CPU1 - Red Valley | 0,507 | 0,506 | 0,521 |
CPU2 - Red Valley | 0,812 | 0,811 | 0,823 |
HDR1 - Canyon Flight | 8,26 | 8,55 | 8,98 |
HDR2 - Deep Freeze | 13,1 | 13,08 | 13,4 |
Fill-rate Single texture | 3707 | 3707 | 3713 |
Fill-rate Multi texture | 5021 | 5022 | 5027 |
Vertex Sahder Simple | 96,0 | 96,0 | 96,4 |
Vertex Sahder Complex | 35,7 | 35,6 | 36,8 |
Pixel Shader | 117 | 117 | 117 |
Shader Particles - SM3.0 | 9,20 | 9,19 | 9,22 |
Perlin Noise - SM3.0 | 26,8 | 26,8 | 26,3 |
A táblázat tanúsága szerint itt sem volt jelentős különbség. Ugyan az aerós rendszer kicsit lemaradt az XP mögött, de ez a cirka 100 pontos – 3%-os – eltérés a tesztprogram szórásán belül van.
Mélyrehatóbb elméleti vizsgálathoz egy szintetikus tesztprogramot, a D3D Rightmarkot is bevetettük. Ez az alkalmazás rövidke célzott programokkal vizsgálja a grafikus rendszer geometriai és árnyaló részét.
D3D Rightmark - geometriai tesztek | Vista Aero felülettel | Vista hagyományos felülettel | XP SP2 |
DirectX 7 - Fixed Function | 20 | 20 | 48 |
DirectX 8 - VS 1.1 | 30 | 30 | 37 |
DirectX 9 - VS2.0 - no flow control | 31 | 31 | 38 |
DirextX 9 X - VS2.0 - static flow control | 20 | 20 | 20 |
DirectX 9 - VS 2.x - dynamic flow control | 27 | 27 | 27 |
D3D Rightmark - pixel alapú textúragenerálás | |||
PS 2.0 - számolással | 339 | 339 | 342 |
PS 2.0 - mintavételezéssel | 538 | 538 | 538 |
PS 2.a | 26 | 26 | 18 |
PS 3.0 | 4,16 | 4,13 | 4,13 |
D3D Rightmark - pixelalapú árnyalás | |||
PS 2.a - számolással | 72 | 72 | 73 |
PS 2.a - mintavételezéssel | 76 | 76 | 76 |
PS 3.0 | 9,28 | 9,37 | 9,40 |
Lényegében itt is egyeztek az XP-s és vistás eredmények, de két helyen jelentősebb különbséget találtunk. Az elsőt a geometriai részen (vertex shaderek), amikor régebbi DirectX-szabványok szerinti kódot futtattunk. Bár a különbségek meglehetősen nagyok voltak, a hiányosság nem mondható súlyosnak. Ilyen jellegű kódot a mai játékok már nem használnak, a régiekhez pedig a leggyengébb aktuális videokártyák is elég gyorsak. A pixelárnyalóknál (pixel shader) felbukkant egy olyan részfeladat – PS 2.a kódos textúragenerálás –, amelyben a Vista sokkal jobb volt. Sajnos ezt a kiugrást másik PS 2.a tesztben nem tapasztaltuk, így egyelőre nincs magyarázatunk a váratlan jelenségre. Lehet, hogy a tesztprogram rakoncátlankodott, de az is lehet, hogy a Vista mutatta ki foga fehérjét.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!